2018-12-29, 17:19
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Helvetes jävla kukhelvete.

Som jag sagt några gånger nu påstår jag att

Min tur: vad är anledningen till att man i årtusenden byggt fyrtonen så höga?

Ja du kan väl bygga Burj Khalifa vid din havsstrand ...tittar du ut över stilla havet på en platt jord så landar du förr eller senare vid samma diffusa abstrakta punkt dvs en rak linje där inte dina ögon ser längre. Vilken tur för oss att jorden rund så vi kan skita i att spekulera om sånt som ändå inte har någon betydelse eftersom det inte är verkligheten ändå.
Citera
2018-12-29, 17:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja du kan väl bygga Burj Khalifa vid din havsstrand ...tittar du ut över stilla havet på en platt jord så landar du förr eller senare vid samma diffusa abstrakta punkt dvs en rak linje där inte dina ögon ser längre. Vilken tur för oss att jorden rund så vi kan skita i att spekulera om sånt som ändå inte har någon betydelse eftersom det inte är verkligheten ändå.

Här har vi en fråga du tydligen ogärna vill svara på. Jag testar igen.

Varför är fyrtorn så höga? Är det en slump? För att det är snyggt? För att de ska kunna ses på långt håll?
Citera
2018-12-29, 17:23
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Här har vi en fråga du tydligen ogärna vill svara på. Jag testar igen.

Varför är fyrtorn så höga? Är det en slump? För att det är snyggt? För att de ska kunna ses på långt håll?

Burj Khalifa är 830 meter högt...duger inte det?
Citera
2018-12-29, 17:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Burj Khalifa är 830 meter högt...duger inte det?

Detta är ju helt obegripligt.

Jag frågar dig vad du tänker är orsaken att man i alla tider har byggt fyrar så höga. Det är med anledning att du inte verkar tro att jordens rundning märks av när man befinner sig på dess yta. Du ignorerar ständigt fakta som att havshorisonten för en person som står på stranden är ca 5km ut.

Du svarar med att påstå att det finns en 830m hög byggnad som heter Burj Khalifa. Vad är kopplingen? Byggnaden i Dubai är bostäder, hotell och kontor - ingen fyr.

Jag menar att man bygger fyrarna så höga för att annars skulle ljuset den kastar ut ses på alltför kort avstånd.

På grund av att jordens rundning skulle skymma en lampa placerad direkt på stranden.
Citera
2018-12-29, 17:43
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Detta är ju helt obegripligt.

Jag frågar dig vad du tänker är orsaken att man i alla tider har byggt fyrar så höga. Det är med anledning att du inte verkar tro att jordens rundning märks av när man befinner sig på dess yta. Du ignorerar ständigt fakta som att havshorisonten för en person som står på stranden är ca 5km ut.

Du svarar med att påstå att det finns en 830m hög byggnad som heter Burj Khalifa. Vad är kopplingen? Byggnaden i Dubai är bostäder, hotell och kontor - ingen fyr.

Jag menar att man bygger fyrarna så höga för att annars skulle ljuset den kastar ut ses på alltför kort avstånd.

På grund av att jordens rundning skulle skymma en lampa placerad direkt på stranden.

Från livescience:

If Earth were flat, or if you were standing atop a mountain surveying a larger-than-usual patch of the planet, you could perceive bright lights hundreds of miles distant. On a dark night, you could even see a candle flame flickering up to 30 mi. (48 km) away.

Stilla Havet är lite större va?
Citera
2018-12-29, 17:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Från livescience:

If Earth were flat, or if you were standing atop a mountain surveying a larger-than-usual patch of the planet, you could perceive bright lights hundreds of miles distant. On a dark night, you could even see a candle flame flickering up to 30 mi. (48 km) away.

Stilla Havet är lite större va?

Vad är anledningen till att du inte vill svara på frågan om fyrtornens höjd?
Citera
2018-12-29, 17:50
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Vad är anledningen till att du inte vill svara på frågan om fyrtornens höjd?

Jag ger dig en jävligt schysst chans att rädda ditt förlorade resonemang och du får göra ett fyrtorn i höjd med Burj Khalifa dvs 20-60 meter vs ett fyrtorn på 830 meter där du har alla ljus i världen. Kan du släppa fyrtornen nu? Jag hävdar bestämt att din sikt kommer försvinna förr eller senare på en platt jord också och du kommer inte ens se det där omslutande isberget runt den platta jorden från ditt fyrtorn på 830 meter om du tittar rätt över stilla havet. Lägg ner nu innan klockorna stannar för dig.
Citera
2018-12-29, 17:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag ger dig en jävligt schysst chans att rädda ditt förlorade resonemang och du får göra ett fyrtorn i höjd med Burj Khalifa dvs 20-60 meter vs ett fyrtorn på 830 meter där du har alla ljus i världen. Kan du släppa fyrtornen nu? Jag hävdar bestämt att din sikt kommer försvinna förr eller senare på en platt jord också och du kommer inte ens se det där omslutande isberget runt den platta jorden från ditt fyrtorn på 830 meter om du tittar rätt över stilla havet. Lägg ner nu innan klockorna stannar för dig.

Undrar vem klockan har stannat för...

Den som tror att månens faser beror på jordens skugga, samt att jorden rundning inte kan uppfattas på jorden. Men ändå påstår att jorden är rund. Hängt för mycket på nätet?

Fyrar byggs höga för att sjöfarare ska kunna se dess ljus i så god tid att de hinner navigera efter dem. Man kan nämligen se toppen på höga byggnader på längre avstånd än man kan se deras bas. Det beror på att jordens rundning skymmer byggnadernas lägre delar.

Nu vet du, bra va?
Citera
2018-12-29, 18:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ser du järnvägsspår raka också hur långt bort som helst eller går dom ihop längre bort?

De ser ut att gå ihop, men det är pga perspektiv.
I verkligheten är avståndet mellan rälsen konstant.

Vad det nu har med det hela att göra... det är ju inte direkt så att perspektiv kan stoppa ljus.
Citera
2018-12-29, 20:43
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är ungefär 200 argument som stöts och blöts om och om igen i tråden. Samtliga kan lätt ogiltigförklaras. De flesta av dessa argument är helgalna alternativa förklaringar till experiment och observationer som visar att jorden är rund. Något renodlat argument som stödjer platt jord existerar inte utan en mer naturlig förklaring finns som motbevis.

Plattjordare lider starkt av Dunning-Krugereffekten med tillhörande kognitiv dissonans som gör att de avfärdar rena hårda bevis serverade under deras näsor, ofta med en helkorkad bortförklaring. Mest humor ät det när plattjordare anklagar andra för att lida av samma syndrom.

Att jorden är rund är fakta. Plattjordsteorin är inte en vetenskaplig teori, det är inte ens en hypotes då det saknas vetenskapligt stöd för den. Det blir bara ett löst påstående.

Tack för sammanfattningen!
Jag hade ingen aning om att det fanns folk som trodde att jorden var platt. Som vanligt driver mig min nyfikenhet att ta reda på mer om denna teori. Jag borde väl som rookie aldrig stuckit näsan i denna tråd
Men det är lätt att vara efterklok.
Citera
2018-12-30, 05:57
Medlem
Citat:
Om jorden vore platt skulle du aldrig se denna skarpa gräns för den försvinner i luftens dis säger du. Då undrar jag vad i h-e dina ögon skulle se just där det försvinner pga synens begränsning? Du fattar väl själv att du skulle se en linje som ser ut som en horisont oavsett om det är en sån eller inte?
Jag menar inte att vara otrevlig men jag börjar fundera om du håller isär vad ögonen ser och det vetenskapliga faktumet att det inte kan finnas en horisont på en platt jord?
På en platt jord finns ingen horisont på fem kilometers avstånd, det verkar du hålla med om.
Tror du verkligen - på fullt allvar - att du kan se något som inte finns? Om jorden vore platt skulle du teoretiskt kunna se hur långt som helst över havet. Det som begränsar synfältet är dis och stoftpartiklar i luften. Som gör att både hav och himmel försvinner i ett fjärran töcken. Borde vara självklart även för dig.

Eller är du en av de tokstollar som tror att "perspektiv" kan få saker att försvinna under horisonten?
Citera
2018-12-30, 06:09
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
På en platt jord finns ingen horisont på fem kilometers avstånd, det verkar du hålla med om.
Tror du verkligen - på fullt allvar - att du kan se något som inte finns? Om jorden vore platt skulle du teoretiskt kunna se hur långt som helst över havet. Det som begränsar synfältet är dis och stoftpartiklar i luften. Som gör att både hav och himmel försvinner i ett fjärran töcken. Borde vara självklart även för dig.

Eller är du en av de tokstollar som tror att "perspektiv" kan få saker att försvinna under horisonten?

Jag är en av de tokstollar som inser att våran syn är begränsad och att vi upplever horisonten som en platt cirkel även om vi är uppe i en skyskrapa på 300 meter mitt på ljus dag och tittar runt. Finns ingen kurva att se nånstans trots att jorden är rund. Vad tror du händer vid havsnivå och ser ut över stilla havet på en platt jord när vi redan upplever en platt rund cirkelhorisont på 300 meters höjd från en skyskrapa?
Senast redigerad av withnoname 2018-12-30 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in