2018-12-29, 12:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Vad har månen och stjärnor med en linje som ligger rakt fram att göra? Menar du på fullaste jävla allvar att du inte ser en rak linje som liknar en horisont (förr lr senare) om du står på havsstranden och tittar över stilla havet på en platt jord?

Varför är du så otrevlig?

Du påstod att min syn är begränsad och när jag frågar på vilket sätt svarar du

Citat:
Långt bort som fan eller är du begåvad med en Örns syn?

Men eftersom jag kan se stjärnor så kan det ju inte vara själva avståndet som är problemet.

Dessutom kan jag vid god sikt se att det är en klart definierad gräns mellan hav och himmel vid horisonten. Jag vet dessutom att horisonten ligger en halv mil från mina ögon. (Jag är 194cm lång så avståndet blir ganska precis 5km). Om jorden var platt skulle jag aldrig se denna skarpa gräns, för den skulle försvinna i luftens dis. Skulle det däremot lysa en stark lampa, säg 100km ut, så skulle jag ju lätt se den. På en platt jord alltså.

Hur långt ut över havet tror du att du kan se? Alltså i verkligheten.
Citera
2018-12-29, 12:36
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Då kan väl du delge ett hållbart argument för att vi lever på en platt jord. Välj själv vilket.

Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om det finns hållbara argument. I min värld är den fortfarande rund, men kanske någon har bevis för motsatsen, och då måste jag ju ändra mig
Citera
2018-12-29, 12:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om det finns hållbara argument. I min värld är den fortfarande rund, men kanske någon har bevis för motsatsen, och då måste jag ju ändra mig

Igår så gjorde du det något märkliga antagandet att det skulle finnas 9000 hållbara argument för en platt jord.

Citat:
tjaa enligt tråden med typ 18000 inlägg bör det ju finnas iaf runt 9000 argument för att det är så

Om du tror att det är så kan du väl delge ett enda?
Citera
2018-12-29, 12:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad har månen och stjärnor med en linje som ligger rakt fram att göra? Menar du på fullaste jävla allvar att du inte ser en rak linje som liknar en horisont (förr lr senare) om du står på havsstranden och tittar över stilla havet på en platt jord?
Varför skulle horisonten bli en skarp kant 5km bort (från c:a 2m höjd) om jorden vore platt?
Varför flyttas den skarpa kanten längre bort ju högre upp man är?
Varför är horisonten alltid nedanför betraktaren?
Om jorden vore platt och oändlig, då skulle horisonten inte vara en skarp kant eller vara nedanför betraktaren.

Om jorden vore platt skulle vi exempelvis se vattenlinjen på alla båtar.
https://www.youtube.com/watch?v=k8zjQt3Tcaw
I verkligheten ser vi bara vattenlinjen på båtar som är hitom horisonten.
Om horisonten är en begränsning hur långt vi kan se, då borde vi inte se den övre delen av båtarna, som är bortom horisonten.
Citera
2018-12-29, 13:08
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Igår så gjorde du det något märkliga antagandet att det skulle finnas 9000 hållbara argument för en platt jord.

Om du tror att det är så kan du väl delge ett enda?

Nej jag sa bara att det bör finnas 9000 argument. Om de var hållbara eller inte skrev jag inget om eftersom jag inte har läst alla.
Citera
2018-12-29, 13:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej jag sa bara att det bör finnas 9000 argument. Om de var hållbara eller inte skrev jag inget om eftersom jag inte har läst alla.

Konstiga antaganden som sagt. Du förutsätter alltså att de som skrivit i råden består till lika delar plattjordare och normala? Samt att varje deltagare skrivit ett nytt argument i varje inlägg.

Och nu ska du läsa hela tråden, för du tycker inte idén om en platt jord verkar helt orimlig?
Citera
2018-12-29, 16:52
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför skulle horisonten bli en skarp kant 5km bort (från c:a 2m höjd) om jorden vore platt?
Varför flyttas den skarpa kanten längre bort ju högre upp man är?
Varför är horisonten alltid nedanför betraktaren?
Om jorden vore platt och oändlig, då skulle horisonten inte vara en skarp kant eller vara nedanför betraktaren.

Om jorden vore platt skulle vi exempelvis se vattenlinjen på alla båtar.
https://www.youtube.com/watch?v=k8zjQt3Tcaw
I verkligheten ser vi bara vattenlinjen på båtar som är hitom horisonten.
Om horisonten är en begränsning hur långt vi kan se, då borde vi inte se den övre delen av båtarna, som är bortom horisonten.

Det här handlar inte om vad som ses bakom horisonten utan om det blir en sådan om jorden vore platt och svaret är självklart ja.Dina ögon begränsar dig och där blir en horisont dvs en rak linje oavsett om du är på en rund eller en platt jord. Rent matematiskt/vetenskapligt så finns ingen horisont på en platt jord men det kommer inte hjälpa dig om du står på en havsstrand och tittar rätt ut över Stilla Havet på en platt jord. Den linjen kommer likt förbannat pga den begränsade förmågan hos våra ögon precis som när man kollar på raka järnvägsspår så ser det ut som dom går ihop ju längre bort man tittar.
Citera
2018-12-29, 16:57
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Varför är du så otrevlig?

Du påstod att min syn är begränsad och när jag frågar på vilket sätt svarar du

Men eftersom jag kan se stjärnor så kan det ju inte vara själva avståndet som är problemet.

Dessutom kan jag vid god sikt se att det är en klart definierad gräns mellan hav och himmel vid horisonten. Jag vet dessutom att horisonten ligger en halv mil från mina ögon. (Jag är 194cm lång så avståndet blir ganska precis 5km). Om jorden var platt skulle jag aldrig se denna skarpa gräns, för den skulle försvinna i luftens dis. Skulle det däremot lysa en stark lampa, säg 100km ut, så skulle jag ju lätt se den. På en platt jord alltså.

Hur långt ut över havet tror du att du kan se? Alltså i verkligheten.

Om jorden vore platt skulle du aldrig se denna skarpa gräns för den försvinner i luftens dis säger du. Då undrar jag vad i h-e dina ögon skulle se just där det försvinner pga synens begränsning? Du fattar väl själv att du skulle se en linje som ser ut som en horisont oavsett om det är en sån eller inte?
Jag menar inte att vara otrevlig men jag börjar fundera om du håller isär vad ögonen ser och det vetenskapliga faktumet att det inte kan finnas en horisont på en platt jord?
Citera
2018-12-29, 16:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det här handlar inte om vad som ses bakom horisonten utan om det blir en sådan om jorden vore platt och svaret är självklart ja.Dina ögon begränsar dig och där blir en horisont dvs en rak linje oavsett om du är på en rund eller en platt jord. Rent matematiskt/vetenskapligt så finns ingen horisont på en platt jord men det kommer inte hjälpa dig om du står på en havsstrand och tittar rätt ut över Stilla Havet på en platt jord. Den linjen kommer likt förbannat pga den begränsade förmågan hos våra ögon precis som när man kollar på raka järnvägsspår så ser det ut som dom går ihop ju längre bort man tittar.

Tvivlar jag strakt på. Hur skulle det kunna bli 'en rak linje' om ögonen begränsar ConnyKlasson? Rimligen skulle det bli ett suddigt möte mellan hav och luft. Platsen ligger otroligt långt bort och man kan anta att luften över havet gör sikten diffus.

Den verkliga horisonten däremot ligger en knapp halvmil bort, och kan ofta ses som en skarp gräns.

Citat:
Om jorden vore platt skulle du aldrig se denna skarpa gräns för den försvinner i luftens dis säger du. Då undrar jag vad i h-e dina ögon skulle se just där det försvinner pga synens begränsning? Du fattar väl själv att du skulle se en linje som ser ut som en horisont oavsett om det är en sån eller inte?

Som sagt, förmodligen ett oskarpt suddigt möte eftersom avståndet är extremt stort.

För i helvetes jävlar.
Citera
2018-12-29, 17:03
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det är ungefär 200 argument som stöts och blöts om och om igen i tråden. Samtliga kan lätt ogiltigförklaras. De flesta av dessa argument är helgalna alternativa förklaringar till experiment och observationer som visar att jorden är rund. Något renodlat argument som stödjer platt jord existerar inte utan en mer naturlig förklaring finns som motbevis.

Plattjordare lider starkt av Dunning-Krugereffekten med tillhörande kognitiv dissonans som gör att de avfärdar rena hårda bevis serverade under deras näsor, ofta med en helkorkad bortförklaring. Mest humor ät det när plattjordare anklagar andra för att lida av samma syndrom.

Att jorden är rund är fakta. Plattjordsteorin är inte en vetenskaplig teori, det är inte ens en hypotes då det saknas vetenskapligt stöd för den. Det blir bara ett löst påstående.
Citera
2018-12-29, 17:04
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Tvivlar jag strakt på. Hur skulle det kunna bli 'en rak linje' om ögonen begränsar ConnyKlasson? Rimligen skulle det bli ett suddigt möte mellan hav och luft. Platsen ligger otroligt långt bort och man kan anta att luften över havet gör sikten diffus.

Den verkliga horisonten däremot ligger en knapp halvmil bort, och kan ofta ses som en skarp gräns.

Som sagt, förmodligen ett oskarpt suddigt möte eftersom avståndet är extremt stort.

För i helvetes jävlar.

och det mötet skulle fysiskt se ut som?
word ...för i helvetes jävlar
Citera
2018-12-29, 17:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
och det mötet skulle fysiskt se ut som?
word ...för i helvetes jävlar

Helvetes jävla kukhelvete.

Som jag sagt några gånger nu påstår jag att

Citat:
ett oskarpt suddigt möte
Citat:
Rimligen skulle det bli ett suddigt möte mellan hav och luft.

Citat:
Om jorden var platt skulle jag aldrig se denna skarpa gräns, för den skulle försvinna i luftens dis.

Min tur: vad är anledningen till att man i årtusenden byggt fyrtonen så höga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in