2018-12-28, 14:20
  #16609
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl uppenbart att de flesta som står i kön inte behöver en till bostad men att de ändå står för att kunna få något riktigt bra som de senare kanske kan sälja efter en ombildning.
Eller sälja svart genom byte med pengar emellan. Eller hyra ut svart.
Citera
2018-12-28, 14:33
  #16610
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl uppenbart att de flesta som står i kön inte behöver en till bostad men att de ändå står för att kunna få något riktigt bra som de senare kanske kan sälja efter en ombildning.
Och då duger inte en tvåa på söder med låg hyra? Som sagt, det är uppenbarligen något som inte framgår i den där artikeln.
Är det stambyte och lyxrenovering på gång?
Är Hells Angels granne på ena sidan och ett dagis på andra?
Är huset invaderat av råttor och kackerlackor?
Citera
2018-12-28, 14:43
  #16611
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och då duger inte en tvåa på söder med låg hyra? Som sagt, det är uppenbarligen något som inte framgår i den där artikeln.
Är det stambyte och lyxrenovering på gång?
Är Hells Angels granne på ena sidan och ett dagis på andra?
Är huset invaderat av råttor och kackerlackor?
Alla kan inte bo så litet. De vill bara se vad de kan få. Fönstershopping typ....

Men det visar ju oxå att det inte det är små lgh det är störst brist på, som vissa vänstertomtar vill ha det till.

Om de klipper till så är de sist i kön igen och måste använda en etta för byte till annan bostad. Och det är totalt omöjligt att byta åt sig en större utan att hosta upp några hundra tuss på sidan om i samma område.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2018-12-28 kl. 14:45.
Citera
2018-12-28, 14:48
  #16612
Medlem
Ingen löneutveckling här heller bara massa bidrag till besuttna rut,rot,mat och lyxläx samt s.k oentrepenörer vem fan tror de har råd med boende av de produktiva?

Framtiden https://www.zerohedge.com/news/2018-12-27/uk-suffers-slump-wages-over-past-decade ptja vad inbillar ni dagens brunsketna budget med stöd av SD tar er era stolpskott.
Citera
2018-12-28, 15:26
  #16613
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så mao är inga bostsdsbehövande. Man vill hitta en guldklimp under marknadspris.
Allt går ut på pengar, även för de som köat längst i bostadskön. Det är bara en liten klick människor som ljuger att det inte är så. Sannolikt för att själva tjäna pengar typ Hyresgästtfgöreningen som tjänar på att det finns kvar HR. Samt den gamla damen i HR-11-rummaren på Strandvägen.
Citera
2018-12-28, 15:56
  #16614
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Och då duger inte en tvåa på söder med låg hyra? Som sagt, det är uppenbarligen något som inte framgår i den där artikeln.
Är det stambyte och lyxrenovering på gång?
Är Hells Angels granne på ena sidan och ett dagis på andra?
Är huset invaderat av råttor och kackerlackor?

Som framgick av artikeln var det många som kom och tittade enbart för att se vad deras kötid räckte till men de hade inget behov av bostad och väntade hellre lite till för att få något ännu mer värdefullt. Ganska rationellt agerat.
Citera
2018-12-28, 16:12
  #16615
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla kan inte bo så litet. De vill bara se vad de kan få. Fönstershopping typ....

Men det visar ju oxå att det inte det är små lgh det är störst brist på, som vissa vänstertomtar vill ha det till.

Om de klipper till så är de sist i kön igen och måste använda en etta för byte till annan bostad. Och det är totalt omöjligt att byta åt sig en större utan att hosta upp några hundra tuss på sidan om i samma område.
Det måste ju vara goda nyheter för alla längre bak i kön. Om de som köat i 20-30 år avstår så kan ju de med kortare kötid få chansen till attraktiva lägenheter.
Citera
2018-12-28, 16:14
  #16616
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Allt går ut på pengar, även för de som köat längst i bostadskön. Det är bara en liten klick människor som ljuger att det inte är så. Sannolikt för att själva tjäna pengar typ Hyresgästtfgöreningen som tjänar på att det finns kvar HR. Samt den gamla damen i HR-11-rummaren på Strandvägen.
Var kommer pengarna in i bilden? Hur tjänar man pengar när man får den hyresrätt i stan som man köat för i 30 år?
Citera
2018-12-28, 16:35
  #16617
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Var kommer pengarna in i bilden? Hur tjänar man pengar när man får den hyresrätt i stan som man köat för i 30 år?
Genom att få en 2:a på söder med sjöutsikt för 6.000 kr per månad, när andra är villiga att betala 15.000 kr. En gammal mossig svensk lag ger alltså en slumpmässig liten klick kö-människor en bonus på 9.000 kr cash varje månad. Samma hyra som i Tensta eller Rosengård.
Citera
2018-12-28, 16:44
  #16618
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Genom att få en 2:a på söder med sjöutsikt för 6.000 kr per månad, när andra är villiga att betala 15.000 kr. En gammal mossig svensk lag ger alltså en slumpmässig liten klick kö-människor en bonus på 9.000 kr cash varje månad. Samma hyra som i Tensta eller Rosengård.
Man tjänar inga pengar på att hyra en lägenhet som någon annan skulle betalat mer för. Man får inga "cash" varje månad för att man hyr till bruksvärdeshyra. Man får helt enkelt möjlighet att hyra en lägenhet med bra läge till det pris som förhandlats fram av fastighetsägaren och hyresgästföreningen = bruksvärdeshyra.
Erkänn nu att din upprördhet enbart beror på avundsjuka. Hur länge har du köat, 2 år..?
Citera
2018-12-28, 16:54
  #16619
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man tjänar inga pengar på att hyra en lägenhet som någon annan skulle betalat mer för. Man får inga "cash" varje månad för att man hyr till bruksvärdeshyra. Man får helt enkelt möjlighet att hyra en lägenhet med bra läge till det pris som förhandlats fram av fastighetsägaren och hyresgästföreningen = bruksvärdeshyra.
Erkänn nu att din upprördhet enbart beror på avundsjuka. Hur länge har du köat, 2 år..?
Jag bor i en 10-rumsvilla värd 10 mkr som är obelånad. Du får läsa om tråden och lära dig lite, man ska äga och inte hyra. Självklart har jag aldrig i mitt 50åriga liv stått i bostadskö, som gör hyresvärdar till miljonärer.

Det intressanta i artikeln om lägenheten var ju att folk faktiskt ratade lägenheten för 6000 kr.

Om du tänker efter "får" du 9000 kr till skänks varje månad. Utan hyresreglering så hade du fått betala 15.000 kr. Och om du inte förstår det enkla räkneexemplet så förklarar det varför du är för hyresreglering. Du fattar helt enkelt inte.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-12-28 kl. 17:04.
Citera
2018-12-28, 18:30
  #16620
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag bor i en 10-rumsvilla värd 10 mkr som är obelånad. Du får läsa om tråden och lära dig lite, man ska äga och inte hyra. Självklart har jag aldrig i mitt 50åriga liv stått i bostadskö, som gör hyresvärdar till miljonärer.
Men med marknadshyror skulle ju hyresvärdarna bli ännu rikare. Varför är det viktigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det intressanta i artikeln om lägenheten var ju att folk faktiskt ratade lägenheten för 6000 kr.

Om du tänker efter "får" du 9000 kr till skänks varje månad. Utan hyresreglering så hade du fått betala 15.000 kr. Och om du inte förstår det enkla räkneexemplet så förklarar det varför du är för hyresreglering. Du fattar helt enkelt inte.
Jodå, jag förstår. Med bruksvärdeshyra får jag betala 6000, och med marknadshyra får jag betala 15000. Med marknadshyra hade hyresvärden fått in 9000 till på sitt konto varje månad, det förstår jag precis. Vad jag inte förstår är varför du är så sugen på det systemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in