2018-12-29, 00:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fast det ju i princip samma risktagande att köpa konsertbiljetter eller biljetter till större matcher i hockey/fotboll. De flesta måste ju köpa biljetter långt i förväg och bolagen där kan också gå i konkurs.

Jag förstår hur du menar men man kan ju inte gå runt och vara orolig för att allt ska krascha.

Nyckelordet var "måste". Värdecheckar/presentkort är ju inget man måste ha för att få handla i butiken. Det går precis lika bra med kontanter. Alltså är det en helt onödig risk att ta.

(Sedan kan jag tycka att man visst bör gå runt och ha i bakhuvudet att företag kan gå i putten eller vara oförmögna att uppfylla sin del av ett avtal av någon annan anledning, innan man gör en förskottsbetalning, men då ligger vi en bra bit utanför ämnet för tråden.)
Citera
2018-12-29, 00:42
Medlem
900 Butiker stänger, om vi leker med tanken att det är 5-6 anställda per butik (plus timanställda och dylikt) så är det ju en jävla massa nya människor som ska ha jobb? Detta samtidigt som fler andra kedjor också stänger. Andra butiker dvs.
Citera
2018-12-29, 00:53
Medlem
Matbutiker är det ända jag handlar i, allt annat köps online.
Citera
2018-12-29, 00:58
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewlett-Hackard
Jag tror de analyserat Sverige noga och kommit fram till att deras affärsmodell ännu inte funkar här. A bygger sin verksamhet på enorma lager som bemannas av folk med svältlöner. Mänskliga robotar som vantrivs rejält på jobbet men inte ser nån annan utväg. Prylarna körs ut av (bland annat, de har ju flera distributionsmetoder) daglönare med egen bil som får sitta och hamra på leverans-appens uppdateraknapp oavbrutet för att få nån körning för en struntsumma. Väldigt amerikanskt alltihop.

Sveriges stränga arbetsmarknadslagstiftning gör det omöjligt med den här typen av verksamhet, även om det finns gott om utlänningar här i landet som står redo att hoppa in på dessa underbetalda "McJobs". Men det kan ju ändras i en snar framtid. Många politiker yrar ju om alla dessa "enkla jobb" som ska frälsa utlänningarna och få in dem på arbetsmarknaden. Att det inte går att försörja sig på svältlöner får bli ett senare problem...

Men Tyskland har väl liknande regler och rättigheter för arbetare?
Att sälja för under inköpspris som Amazon gör på vissa produkter i USA är i alla fall delvis förbjudet i flera europeiska länder, inkluderat Tyskland och Storbritannien där Amazon redan är verksamma: https://en.wikipedia.org/wiki/Predatory_pricing
Citera
2018-12-29, 01:58
Medlem
Mandingos avatar
http://www.gp.se/ekonomi/leksakskedjorna-br-och-toys-r-us-i-konkurs-1.12037763

Och där kom den ja, ungarnas ipadhysteri och föräldrarnas wish-shopping...
Citera
2018-12-29, 03:42
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vilka slags butiker har försvunnit under de senaste 15-20 åren? Eller till och med innan drss? Skivbutiker och videobutiket kan jag komma på. Någon annan slags butiksform som är borta?

Foto-, sybehörs-, sportfiske-, hyr-tv- (Thorn), leksaks- och i viss mån mobiltelefonbutiker. Jag minns att det för drygt 20 år sedan fanns en butik i Farsta centrum som endast handlade med hockeykort (när fenomenet var som hetast). Järnaffärer finns knappast längre heller. Resebyråerna har nästan utplånats.
Citera
2018-12-29, 04:01
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Hmm.

Jag tänker att följande kommer få stänga inom närmaste åren:

- Hemtex (vem handlar ens där?)
- Teknikmagasinet (Kul om man är typ 10 år)
- Apotek (näthandeln sopar banan)
- Bokaffärer som Akademibokhandeln

Hemtex är en av dom värsta butikskedjorna jag vet. Ockerpriser för varor av högst medelmåttig kvalitet. Det som talar för att dom överlever är att deras sortiment består av högmarginalprodukter. Även om dom skulle tvingas anpassa sig till marknaden och justera priser etc. tror jag att det fortfarande finns tillräckliga marginaler.

Det kommer nog ske en utrensning bland apoteken men apotek kommer det alltid finnas ett behov av så dom lär inte försvinna.

I övrigt håller jag med.

Andra kandidater till bilan är:

Kappahl
Indiska
MQ
Brothers
JC
Kicks
Accent
Guldfynd
Japan Photo
Glitter
Ur & Penn

Ur & Penn tycker jag nästan lika illa om som Hemtex. En butikskedja där i princip allt sånär som på 2-3 varumärken är skräp. Majoriteten av sortimentet är deras egna hittepåmärken som är av låg kvalitet och designmässigt snudd på plagiat. Personalen är av ungefär lika låg kvalitet.

Jag tror förövrigt detaljhandelns svårigheter på sikt faktiskt kan gynna mindre oberoende detaljister som med ett genuint kunnande kommer kunna motivera något högre priser och kommer kunna överleva.

Jag är också rätt övertygad om att vi kommer få se fler exempel på att näthandeln flyttar in i.r.l. T.ex. med fysiska showroom och att vi kommer få se mer nytänk i största allmänhet. Spontant tänker jag att skor, kläder och accessoarer är nära besläktade och att såna butiker skulle kunna samsas i samma lokaler med ett begränsat sortiment men ändå med en lokal närvaro med kunskap och service och möjligheter för kunder att förutom vanlig handel även hämta ut beställlningar, prova, returnera etc.

/#LOUDmouth#
Citera
2018-12-29, 04:28
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewlett-Hackard
Så är det väl redan idag? Hälften att svenskarna kan tydligen inte gå i snabb takt i mer än tio minuter innan de måste ta paus. Den konditionen kräver inga sportkläder. XXL rasar först, sen kommer de andra... Stadium mår visst bäst och klarar sig nog längst.

http://tt.omni.se/varannan-vuxen-har-farligt-dalig-kondis/a/217Jpl

Nja, Decathlon eller Intersport rasar först.

/#LOUDmouth#
Citera
2018-12-29, 04:31
Medlem
Amazon kommer definitivt att ändra spelplanen i Sverige, men är inte per automatik en dödsstöt för butikerna.

Jag flyttade till Kanada för ett par år sedan, och köper själva i princip allt på Amazon (Prime) idag då det är så oerhört bekvämt.

Julklappar till frugan, ungarna och övrig familj i år.
Klicka i en varukorg för knappt 20 000 spänn på telefonen när man ligger i sängen, få allt levererat inom 24 timmar direkt hem till dörren.
Nintendo Switch, märkeskläder, leksaker och en salig blandning prydligt packat i lådor.

Köpt allt från 70" TV, kikarsikte till jaktgeväret till tunga lastramper för min fyrhjuling där.
Svårt att tävla med bekvämligheten och utbudet.
Har aldrig fått en sen leverans, trots ordrar för många hundratusentals kronor.

Däremot så finns det fortfarande mängder med köpcentrum här (och i USA) där det ofta är smockfullt med folk, trots Amazon.

Skobutiker, klädbutiker, EBGames och allt möjligt krimskrams finns fortfarande överallt.
Så visst kommer det påverka, men kanske inte på gigantisk skala.

Att Sveriges svindyra leksaksbutiker läggs ner förvånar väl ingen.

Nu har jag inte varit i Sverige på länge, men skulle tippa på typ de stora elektronik-kedjorna (om någon finns kvar), teknikmagasinet och klädbutiker typ Gina Tricot etc.

Amazon kommer att bli omåttligt populärt i Sverige, och butikerna har svårt att gå runt som det är med skyhöga lönekostnader, sjuklöneansvar, semesterersättningar etc...för att inte tala om typ omsättningshyror i köpcentrum,
Citera
2018-12-29, 05:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Amazon kommer definitivt att ändra spelplanen i Sverige, men är inte per automatik en dödsstöt för butikerna.

Jag flyttade till Kanada för ett par år sedan, och köper själva i princip allt på Amazon (Prime) idag då det är så oerhört bekvämt.

Julklappar till frugan, ungarna och övrig familj i år.
Klicka i en varukorg för knappt 20 000 spänn på telefonen när man ligger i sängen, få allt levererat inom 24 timmar direkt hem till dörren.
Nintendo Switch, märkeskläder, leksaker och en salig blandning prydligt packat i lådor.

Köpt allt från 70" TV, kikarsikte till jaktgeväret till tunga lastramper för min fyrhjuling där.
Svårt att tävla med bekvämligheten och utbudet.
Har aldrig fått en sen leverans, trots ordrar för många hundratusentals kronor.

Däremot så finns det fortfarande mängder med köpcentrum här (och i USA) där det ofta är smockfullt med folk, trots Amazon.

Skobutiker, klädbutiker, EBGames och allt möjligt krimskrams finns fortfarande överallt.
Så visst kommer det påverka, men kanske inte på gigantisk skala.

Att Sveriges svindyra leksaksbutiker läggs ner förvånar väl ingen.

Nu har jag inte varit i Sverige på länge, men skulle tippa på typ de stora elektronik-kedjorna (om någon finns kvar), teknikmagasinet och klädbutiker typ Gina Tricot etc.

Amazon kommer att bli omåttligt populärt i Sverige, och butikerna har svårt att gå runt som det är med skyhöga lönekostnader, sjuklöneansvar, semesterersättningar etc...för att inte tala om typ omsättningshyror i köpcentrum,
De har en del att göra i så fall bland annat en sajt på svenska. Det är långt från alla som kan engelska i Sverige. Trycker man Amazon.se så kommer man till engelsk, tysk sajt.

Angående om köpcentrum, så när jag var i USA så blide jag förvånad så lite folk det var i dem, jämnfört med sverige. Den var nästan totalt öde (veckoslutet). Samma med wallmart var där inte så mycket folk. De hämtade mat i luckor som var förbeställd.

Det kändes som de aldrig steg av bilen, utan hämtade ut mat,mediciner,pengar, prylar via "luckor". Det som påminner om Burgerking, wendys, MCdonalds. De steg aldrig av bilen av säkerhet sade de.

Gick du i stan (new bedford), så var de flesta affärer öde/stängda.
Citera
2018-12-29, 08:00
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
De har en del att göra i så fall bland annat en sajt på svenska. Det är långt från alla som kan engelska i Sverige. Trycker man Amazon.se så kommer man till engelsk, tysk sajt.

Angående om köpcentrum, så när jag var i USA så blide jag förvånad så lite folk det var i dem, jämnfört med sverige. Den var nästan totalt öde (veckoslutet). Samma med wallmart var där inte så mycket folk. De hämtade mat i luckor som var förbeställd.

Det kändes som de aldrig steg av bilen, utan hämtade ut mat,mediciner,pengar, prylar via "luckor". Det som påminner om Burgerking, wendys, MCdonalds. De steg aldrig av bilen av säkerhet sade de.

Gick du i stan (new bedford), så var de flesta affärer öde/stängda.
Men det är ju för att New Bedford (antar att du menar New Bedford i Massachusetts) är en död stad, hade du tagit dig uppåt mot Boston, och t.ex. kollat in South Shore Plaza i Braintree, så hade det sett helt annorlunda ut.
Citera
2018-12-29, 08:04
Medlem
Jaestes avatar
Jag undrar vad som händer med alla tomma affärsytor i våra städer. Ska alla bli tomma nu eller vad kommer att hända med dessa dyra lokaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in