Amazon kommer definitivt att ändra spelplanen i Sverige, men är inte per automatik en dödsstöt för butikerna.
Jag flyttade till Kanada för ett par år sedan, och köper själva i princip allt på Amazon (Prime) idag då det är så oerhört bekvämt.
Julklappar till frugan, ungarna och övrig familj i år.
Klicka i en varukorg för knappt 20 000 spänn på telefonen när man ligger i sängen, få allt levererat inom 24 timmar direkt hem till dörren.
Nintendo Switch, märkeskläder, leksaker och en salig blandning prydligt packat i lådor.
Köpt allt från 70" TV, kikarsikte till jaktgeväret till tunga lastramper för min fyrhjuling där.
Svårt att tävla med bekvämligheten och utbudet.
Har aldrig fått en sen leverans, trots ordrar för många hundratusentals kronor.
Däremot så finns det fortfarande mängder med köpcentrum här (och i USA) där det ofta är smockfullt med folk, trots Amazon.
Skobutiker, klädbutiker, EBGames och allt möjligt krimskrams finns fortfarande överallt.
Så visst kommer det påverka, men kanske inte på gigantisk skala.
Att Sveriges svindyra leksaksbutiker läggs ner förvånar väl ingen.
Nu har jag inte varit i Sverige på länge, men skulle tippa på typ de stora elektronik-kedjorna (om någon finns kvar

), teknikmagasinet och klädbutiker typ Gina Tricot etc.
Amazon kommer att bli omåttligt populärt i Sverige, och butikerna har svårt att gå runt som det är med skyhöga lönekostnader, sjuklöneansvar, semesterersättningar etc...för att inte tala om typ omsättningshyror i köpcentrum,