Citat:
Ursprungligen postat av
Reda
Jag tror att matbutikerna är vinnarna. Maten vill man se och känna på innan man köper och dessa lokala butiker har ofta utlämning av paket och annan service.
På kort sikt tror jag att du kan ha rätt eftersom helt automatiserade transporter är en liten bit bort. Så snart du får det du klickat på i webshoppen till dörren inom några timmar kommer det dock att förändras.
Gällande matbutikerna har vi ju ett antal extremt välfinansierade kedjor som under alla år lobbat stenhårt för att vi ska laga all mat själva. Se bara alla hundratals matlagningsprogram på tv och hur viktigt köket anses vara.
Det logiska vore ju en uppstickare som faktiskt levererar färdiglagad mat; alltså inte pizza, utan riktig mat. Detta borde (på en fungerande marknad) vara en win-win; dvs, inte dyrare än att köpa hem ingredienser, och absolut inte om du räknar bort kostnaderna för kök och tid.
Det skulle vara webbaserat så att du kan klicka hem, lite som om du käkar på Pinchos, alternativt en modell där du kan prenumerera på middagar enligt ett schema du kan lägga upp och betala i förskott.
Prissänkningen i denna modell baseras på en schablon som får arbetas fram när man ser hur vanligt det är att man hoppar över beställningar pga olika anledningar.
Jag är faktiskt förvånad att detta inte finns än, och när automatiserade transporter är en verklighet borde det vara en no-brainer.
En vanlig familj skulle troligtvis betala lite mer för maten, men den största delen av marginalen skulle bekostas av matsvinnet som annars uppstår. Likaså kan bostäder planeras annorlunda; speciellt inne i städer där varje kvadratmeter räknas. Slutligen naturligtvis tiden för att handla och tillaga, diska och plocka in - säkert 30-60 timmar per månad.