2018-12-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaeste
Jag undrar vad som händer med alla tomma affärsytor i våra städer. Ska alla bli tomma nu eller vad kommer att hända med dessa dyra lokaler.

Kanske fastighetsägarna vaknar upp och inser att dom måste sänka lokalhyrorna. Då kan vi få tillbaka sådana där småbutiker med lite udda sortiment (som inte ingår i någon kedja) som fanns förr.
Citera
2018-12-29, 08:39
Medlem
Citat:
Jag undrar vad som händer med alla tomma affärsytor i våra städer. Ska alla bli tomma nu eller vad kommer att hända med dessa dyra lokaler.

Min närmaste galleria är den i Skärholmen, Stockholm, och där brukar familjen vilja gå omkring ibland. Därifrån har många klassiska galleria-inslag försvunnit de senaste åren. Åhléns, Lagerhaus, Hemtex och så vidare. I fallet Skärholmen beror det sannolikt på en blandning av detaljshandelns utveckling och att 90% av shopparna i just SKHLM är av utländsk börd och där smäller väl inte Åhléns så högt kanske, vad vet jag.

Men det som har hänt där med öde butikslokaler är att de ersatts av "sociala ytor" dvs bänkar, caféer och i viss mån matserveringar av utländsk modell. Nåt arabiskt café är ständigt smockfullt av gäster medan Panduro Hobby gapar tomt mittemot.

Så i de fall där människor av utländsk härkomst är huvudsakliga kunderna (i Stockholm Kista, Mall of Scandinavia, Skhlm..) så tror jag att det kommer bli mer och mer häng och mindre shopping i framtiden. Hur man nu ska få affärerna att gå ihop på två gubbar som delar på en baklawa och sedan sitter där hela dagen.
Citera
2018-12-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Jag undrar hur de definierar "upplevelser". Fram tills nu har ju själva shoppingen marknadsförts som en upplevelse, så vilka upplevelser menar de? Är det kulturella upplevelser?

Jag vet lika lite som dig, undra om de ens vet själva eller om det är taget direkt från en Powerpoint-presentation.
Citera
2018-12-29, 10:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det är ju så klart din subjektiva upplevelse, men faktum är att det blir bara enklare. Frakt och returer blir snabbare, smidigare, billigare och om du vill behöver du inte ens ligga ute med pengarna under tiden, utan du betalar först nu du har valt vad du vill behålla (om ens något).

Sedan finns det inget lokalt eller ens nationellt alternativ till de kläder jag köper eftersom Sverige är en liten skitmarknad. Ingen butik kan konkurrerar med utbudet nätet erbjuder.
Jag kanske är lite okunnig, men vilka e-butiker kan man beställa från utan att betala först?

Det sistnämnda kan jag hålla med dig om. Det är väldigt likartat utbud i dessa kedjor som finns i Sverige, både vad gäller modeller och storlekar. Det tror jag är en av deras stora svagheter, som bidrar till nedgången.
Citera
2018-12-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det är ju så klart din subjektiva upplevelse, men faktum är att det blir bara enklare. Frakt och returer blir snabbare, smidigare, billigare och om du vill behöver du inte ens ligga ute med pengarna under tiden, utan du betalar först nu du har valt vad du vill behålla (om ens något).

Sedan finns det inget lokalt eller ens nationellt alternativ till de kläder jag köper eftersom Sverige är en liten skitmarknad. Ingen butik kan konkurrerar med utbudet nätet erbjuder.

Jag håller med föregående, när det gäller kläder är det en pain att köpa kläder på nätet. Du har ingen aning om hur plagget i verkligheten ser ut och passar. Tar tid att få hem, surt att behöva hantera returer. Utbud fine, men fortfarande slår det inte att fysiskt gå in i en butik. Du plockar två storlekar som du tror passar, provar och har allt avklarat på minuter. Vet inte hur många gånger jag bränt mig på online och lackat ur på att det man köpte inte motsvarade de man trodde att man beställde. I princip samma priser som i butik också, borde kunna pressas ned rejält utan butiker och personal.
Citera
2018-12-29, 10:48
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Men det är ju för att New Bedford (antar att du menar New Bedford i Massachusetts) är en död stad, hade du tagit dig uppåt mot Boston, och t.ex. kollat in South Shore Plaza i Braintree, så hade det sett helt annorlunda ut.
Ja det stämmer beskrivningen låg en bit från Boston, brukade besöka den stan.
Död stad? aha då är det inte konstigt, vet du varför den "dog"?
Citera
2018-12-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Bevis?
Vi talar om vad vi tror sker med handeln i framtiden. Jag har inga bevis utan bara lite egen erfarenhet och en gnutta intuition.

Vad säger din intuition om att näthandeln med mat och färdigkassar ökar som satan då?
Citera
2018-12-29, 11:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag tror att matbutikerna är vinnarna. Maten vill man se och känna på innan man köper och dessa lokala butiker har ofta utlämning av paket och annan service.

På kort sikt tror jag att du kan ha rätt eftersom helt automatiserade transporter är en liten bit bort. Så snart du får det du klickat på i webshoppen till dörren inom några timmar kommer det dock att förändras.

Gällande matbutikerna har vi ju ett antal extremt välfinansierade kedjor som under alla år lobbat stenhårt för att vi ska laga all mat själva. Se bara alla hundratals matlagningsprogram på tv och hur viktigt köket anses vara.
Det logiska vore ju en uppstickare som faktiskt levererar färdiglagad mat; alltså inte pizza, utan riktig mat. Detta borde (på en fungerande marknad) vara en win-win; dvs, inte dyrare än att köpa hem ingredienser, och absolut inte om du räknar bort kostnaderna för kök och tid.

Det skulle vara webbaserat så att du kan klicka hem, lite som om du käkar på Pinchos, alternativt en modell där du kan prenumerera på middagar enligt ett schema du kan lägga upp och betala i förskott.
Prissänkningen i denna modell baseras på en schablon som får arbetas fram när man ser hur vanligt det är att man hoppar över beställningar pga olika anledningar.
Jag är faktiskt förvånad att detta inte finns än, och när automatiserade transporter är en verklighet borde det vara en no-brainer.

En vanlig familj skulle troligtvis betala lite mer för maten, men den största delen av marginalen skulle bekostas av matsvinnet som annars uppstår. Likaså kan bostäder planeras annorlunda; speciellt inne i städer där varje kvadratmeter räknas. Slutligen naturligtvis tiden för att handla och tillaga, diska och plocka in - säkert 30-60 timmar per månad.
Citera
2018-12-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kanske är lite okunnig, men vilka e-butiker kan man beställa från utan att betala först?

Hört talas om faktura? Men det är klart, har du ingen deklarerad inkomst och betalningsanmärkningar så är du ju rökt på den fronten.
Citera
2018-12-29, 14:15
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Sänkta hyror och tillbakaflytt av fåmansföretag (tänk allt från boklådor till plåtslagerier) får man hoppas.
Citera
2018-12-29, 14:27
Medlem
Castlevanias avatar
Åhléns går inte så bra. Trelleborg och Sundbyberg har stängt ner bland annat. Finns väl inte ens kvar i Norge? Tråkigt att de valde att krympa sitt sortiment och bli en butik i mängden. Vi är alla med minnen från gamla Åhléns med ett megastort sortiment. Det fanns till och med skivavdelning som var mer eller mindre som en mindre skivbutik. Minns att de hade en särskild kille som stod i en egen kassa och allt och lät en provlyssna på musik osv. Det var tider det
Citera
2018-12-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hotmailen
Både bli av med jobbet och få utskällningar, jag avundas inte personalen. Hoppas på starka team som kan stötta upp varandra.
Personer som skäller ut butikspersonal för en sån grej måste ju vara dumma i huvudet. Ungefär lika smarta som personer som efter noter skäller på tågpersonal för att tåget är försenat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in