2018-12-25, 12:32
Medlem
Alla caféer och restauranger som massöppnats kommer att läggas ned och gå i konkurs. Enkelt varför: De flesta är helt ointressanta på en överetablerad marknad. Det är en bubbla. Varför köpa något trendigt skitkaffe som latte och cappuccino på Espresseo house eller Starbucks, när man hellre tar med en egen äkta svensk kaffe från hemmet.
Citera
2018-12-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
En falafel kostar 40, det mättar många snåla svenska magar.

Falafel är något av det sämsta skitet du kan äta, hellre då kebab. Eftersom falafal är friterat i fett och innehåller i princip inget nyttigt alls. Sluta äta sån skit, där hygienen bland MENA-bagaren är obefintlig.
Citera
2018-12-25, 12:42
Medlem
JustZlatans avatar
Inga butiker eller gallerior kommer försvinna. Butiker ersätts bara med andra butiker. Blattarna kommer att rädda butiksdöden. Muslimer är en köpstark grupp som inte gillar handla över internet.
Citera
2018-12-25, 12:59
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Alla caféer och restauranger som massöppnats kommer att läggas ned och gå i konkurs. Enkelt varför: De flesta är helt ointressanta på en överetablerad marknad. Det är en bubbla. Varför köpa något trendigt skitkaffe som latte och cappuccino på Espresseo house eller Starbucks, när man hellre tar med en egen äkta svensk kaffe från hemmet.

Shit proffset har talat.

Du tror folk köper kaffe på Starbucks för de inte gillar kaffet hemma?

Du kanske bör tänka igenom lite vem målgruppen är och vilka tillfällen folk köper kaffe utan för sitt hem.
Citera
2018-12-25, 13:18
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Typ alla normala människor?

Jag kan förstå om man köper kläder på nätet i de fall man vet exakt vilket plagg och vilken storlek man ska ha, för att man helt enkelt har provat den i en butik innan. Men annars? Hur ska man veta passform, känslan av materialet, skosulan etc genom att kolla på på en bild på nätet? Inte en chans att klädbutiker försvinner helt, däremot kanske de blir färre. Brittiska och tyska e-handlare går ju åt helvete för tillfället. Tror klädbutikerna befinner sig i en utslagsperiod där de starka vinner i slutändan. Inte en chans att de kommer erbjuda fri frakt o fria returer så länge till.

Man behöver ju inte veta det eftersom det är fri retur.
Har beställt hem kläder för 8k och returnerat för 4k.
Enda skillnaden är att jag testar kläderna i mitt hem istället för i ett litet bås.

Men det är ju mig också som verkligen hatar att gå i butiker, mår nästan fysisk dåligt. Speciellt när det gäller kläder, då man behöver så mycket och gå runt så jävla mycket för att hitta något.
Jag hade antagligen haft samma kläder som jag hade för 10 år sedan om det inte var för Zalando och HM-web.

Många verkar ju tycka det är genuint roligt och trevligt att gå i butiker, så jag är kanske the odd one out. Men blir nog vanligare och vanligare med folk som mig - ju vanare folk blir att handla över nätet.
Citera
2018-12-25, 13:38
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Man behöver ju inte veta det eftersom det är fri retur.
Har beställt hem kläder för 8k och returnerat för 4k.
Enda skillnaden är att jag testar kläderna i mitt hem istället för i ett litet bås.

Men det är ju mig också som verkligen hatar att gå i butiker, mår nästan fysisk dåligt. Speciellt när det gäller kläder, då man behöver så mycket och gå runt så jävla mycket för att hitta något.
Jag hade antagligen haft samma kläder som jag hade för 10 år sedan om det inte var för Zalando och HM-web.

Många verkar ju tycka det är genuint roligt och trevligt att gå i butiker, så jag är kanske the odd one out. Men blir nog vanligare och vanligare med folk som mig - ju vanare folk blir att handla över nätet.
Hade du frågat vilken man som helst inne på HM för 20 år sedan så hade du fått höra att det var kärringen som släpade dit honom. Nu för tiden verkar grabbarna gilla att leka "latte-morsa" och tycka att det är normalt.

"Brick and mortar" är på utgång. Det tar alltid lite längre tid för svenskarna att ta till sig nutidens zeitgeist. Posttjänsterna i Sverige är för dyra och tröga för att kunna lansera ett amazonkoncept på riktigt.
Citera
2018-12-25, 13:54
Medlem
YuriOrlovs avatar
Butiker kommer så klart finnas kvar och säkerligen för en viss revival.

Det fanns redan innan e-handeln en ganska stor överrepresantion av gallerior i Sverige och det beror inte på att affärskedjorna efterfrågade dom utan av det finns mycket pengar att hämta inom kommersiella fastigheter och dom skulle fyllas.

Amazon kommer inte få den den betydelse i Sverige som dom har i USA pga av Sveriges höga IT och e-handels mognad samt att vi har prisjämförelse sajter vilket saknas i många länder (där Amazon i USA fungerar som en sådan).

Mat tror jag kommer växa stark på nätet framöver och elektronik fortsatt starkt.
Senast redigerad av YuriOrlov 2018-12-25 kl. 13:58.
Citera
2018-12-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriOrlov
Butiker kommer så klart finnas kvar och säkerligen för en viss revival.

Ja, många i denna tråd glömmer att framförallt kvinnor älskar att shoppa.

De vill inte ha det så bekvämt, billigt och enkelt som möjligt.
Citera
2018-12-25, 14:14
Medlem
BarryHeros avatar
Vilka slags butiker har försvunnit under de senaste 15-20 åren? Eller till och med innan drss? Skivbutiker och videobutiket kan jag komma på. Någon annan slags butiksform som är borta?
Citera
2018-12-25, 14:23
Medlem
YuriOrlovs avatar
* Showrooms som butikskoncept tror jag inte alls på - anledningen till att man går till en butik är att du vill ha varan direkt.

* Många e-handlare kommer gång konkurs när konjunkturen vänder och externa kapitalet tar slut pga av att de flesta har haft en hög tillväxt men obefintlig lönsamhet.

* Att ha interaktiva skärmar i butiken är idiotiskt - varför ska jag stå där för när jag har egen skärm i fickan?

* Butiker med hög servicegrad som även har en representation på nätet (omnichannel) kommer troligen klara sig bäst.
Citera
2018-12-25, 14:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Framför allt så minskas säkert antalet butiker i varje stad. HM, Dressman och Stadion behöver kanske bara ha en butik i en stad.

Dey väsentliga är väl vad kunden behöver? Nej just det, vi lever ju i ett samhälle där arbetet är ett självändamål.
Citera
2018-12-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ja, många i denna tråd glömmer att framförallt kvinnor älskar att shoppa.

De vill inte ha det så bekvämt, billigt och enkelt som möjligt.

https://www.cnbc.com/2018/03/19/men-arent-willing-to-shop-online-as-much-as-women-survey-finds.html

Lustigt nog verkar motsatsen gälla om man ser till siffrorna.

Detta styrks av att många klädbutiker brukar låta en landa på mode för kvinnor när man besöker startsidan. Män får i regel klicka sig in till modet för män.

https://www.forbes.com/sites/ninaangelovska/2018/11/18/european-men-vs-women-online-shoppers-6-things-men-buy-more-than-women/#37ca3607148b:
Citat:
Women, on the other hand, are buying the following product categories more online:

Food/groceries (Men 14% Women 18%, Avg 16%)
Clothes, sports goods (Men 40% Women 46%, Avg 43%)

Vad online-handeln för kläder berör är det kvinnor som driver den i högre utsträckning än män.
Senast redigerad av Eventor 2018-12-25 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in