2018-12-28, 19:01
Medlem
withnonames avatar
Det börjar poppa upp fler modeller av våran jord. Vi har Convex Earth och den Geocentriska modellen. Tar detta aldrig slut?
Citera
2018-12-28, 19:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Man behöver inte krångla till det så mycket.
Det räcker att böja sig ned respektive stå upp vid en längre sjö.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Nej det är klart. Ville bara göra det extra tydligt.
Citera
2018-12-28, 19:30
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja horisonten och det inkluderar även dom som flyger. Finns ingen rundning att se så länge man inte är astronaut.

Finns massor av exempel på att konkret se att rundningen döljer objekt. Tex:

Ställ dig vid stranden vid Vättern i Jönköping och titta norrut. Ser du Visingsö? Nej.

Åk till Taberg en bit söder om Jönköping och kör ända upp till toppen. Ser du Visingsö härifrån? Ja.

Stå på stranden längst ut på Hammarö i Vänern och titta sydsydost Ser du Kinnekulle? Nej.

Klättra upp i vattentornet i Kronoparken i Karlstad och titta i sydsydost. Ser du Kinnekulle? Ja.

Använd gärna kikare i samtliga exempel.
Citera
2018-12-28, 20:27
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Finns massor av exempel på att konkret se att rundningen döljer objekt. Tex:

Ställ dig vid stranden vid Vättern i Jönköping och titta norrut. Ser du Visingsö? Nej.

Åk till Taberg en bit söder om Jönköping och kör ända upp till toppen. Ser du Visingsö härifrån? Ja.

Stå på stranden längst ut på Hammarö i Vänern och titta sydsydost Ser du Kinnekulle? Nej.

Klättra upp i vattentornet i Kronoparken i Karlstad och titta i sydsydost. Ser du Kinnekulle? Ja.

Använd gärna kikare i samtliga exempel.

Jag menar att se rundningen rent fysiskt vilket är omöjligt. Det enda man ser är horisont.
Citera
2018-12-28, 20:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag menar att se rundningen rent fysiskt vilket är omöjligt. Det enda man ser är horisont.

Varför fortsätter du att tjata om det, när det inte är någon som påstår det? Fast egentligen är det ju faktiskt rundningen du ser när den skymmer exempelvis Kinnekulle.
Citera
2018-12-28, 21:29
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför fortsätter du att tjata om det, när det inte är någon som påstår det? Fast egentligen är det ju faktiskt rundningen du ser när den skymmer exempelvis Kinnekulle.

Ja du säger det ända tills en "Flat Earther" drar in Hammarö i en sån där Nikon P1000 lr 900.
Jag har sett den här debatten alldeles för länge och det enda som verkar gångbart är Månförmörkelse och den rundade skuggan för när det ska förklaras då flyr dom.
Citera
2018-12-28, 21:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja du säger det ända tills en "Flat Earther" drar in Hammarö i en sån där Nikon P1000 lr 900.

Fast det kommer inte att hända.

Citat:
Jag har sett den här debatten alldeles för länge ...

Och den lär fortsätta oavsett vad, sakliga argument biter inte på religiösa stollar.
Senast redigerad av madtop 2018-12-28 kl. 21:46.
Citera
2018-12-28, 21:44
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Fast det kommer inte att hända.

Det är lite för många objekt som tagits tillbaka med dom där kamerorna så jag är skeptisk. Jorden är rund för att det syns pga månen.Fuck allting annat som bevisvärde.
Citera
2018-12-28, 21:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är lite för många objekt som tagits tillbaka med dom där kamerorna så jag är skeptisk.

Du är skeptisk? Du tror att man kan se hur långt som helst utan att saker försvinner under horisonten?
Det vore ju en sensation utan dess like.

Citat:
Fuck allting annat som bevisvärde.

Det är en åsikt som få delar med dig.
Personligen så tycker jag det är lite löjligt att säga "knulla" åt t.ex det faktum att våra kartor fungerar.
Citera
2018-12-28, 21:59
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Du är skeptisk? Du tror att man kan se hur långt som helst utan att saker försvinner under horisonten?
Det vore ju en sensation utan dess like.

Det är en åsikt som få delar med dig.
Personligen så tycker jag det är lite löjligt att säga "knulla" åt t.ex det faktum att våra kartor fungerar.

Jag menar naturligtvis det som ska vara gångbart om det ska diskuteras med en Flat Earther. Du verkar inte särskilt insatt i hur deras argument ser ut. Börjar man prata om månen och skuggan så är dom inte sugen på debatt längre men det här med kartor,kurva osv. kan du dra i all oändlighet utan slut. Det är min personliga uppfattning.
Jag påstår inte ett skit jag vet bara hur kråksången ser ut.
Citera
2018-12-28, 22:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har sett den här debatten alldeles för länge och det enda som verkar gångbart är Månförmörkelse och den rundade skuggan för när det ska förklaras då flyr dom.

Vänta, du vet att jorden är rund, men du tror inte att rundningen skymmer objekt bakom den?

Hur funkar det?
Citera
2018-12-28, 22:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag menar naturligtvis det som ska vara gångbart om det ska diskuteras med en Flat Earther.

Det går inte att prata förstånd med en FE:are. Vilket är tämligen självklart eftersom man saknar förstånd om man tror att jorden är platt.

Citat:
Du verkar inte särskilt insatt i hur deras argument ser ut. Börjar man prata om månen och skuggan så är dom inte sugen på debatt längre men det här med kartor,kurva osv. kan du dra i all oändlighet utan slut.
Jag påstår inte ett skit jag vet bara hur kråksången ser ut.

Jag är tyvärr något av en expert på hur deras brist på argument ser ut. Jag skäms lite över detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in