2018-12-25, 18:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför måste där vara en kant? Men låt oss säga att där är en kant, och den befinner sig nånstans bortom Antarktis.
Plattjordare håller möjligheten att Antarktis inte är en kontinent omsluten av hav utan en land/ismassa som omger jorden, se nedan länk.

Just nu är det två olika människor som ensamma, och var och en för sig, försöker korsa Antarktis.
https://www.nytimes.com/2018/11/11/sports/antarctica-race.html

Än så länge har de inte sett till någon kant...

Och sydpolen passerade de för snart 2v sedan.
https://www.nytimes.com/interactive/2018/12/18/sports/antarctica-race-tracker-map.html?action=click&module=RelatedLinks&pgtype=A rticle

Behöver jag tillägga att tiotusentals människor har besökt Antarktis.
Men jag antar att du tror att alla dessa är frimurare och illumintiagenter?
Senast redigerad av madtop 2018-12-25 kl. 18:43.
Citera
2018-12-28, 17:32
Medlem
Hej! Vilket experiment, som jag kan utföra själv, bevisar att jorden är sfärisk(eller platt)?
Citera
2018-12-28, 18:26
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Hej! Vilket experiment, som jag kan utföra själv, bevisar att jorden är sfärisk(eller platt)?

Ring någon i Hawaii vid midnatt och fråga var solen är. Klockan är ungefär 12 mitt på dagen i Hawaii när det är midnatt här enligt globmodellen. Men är det natt där också när du ringer så kanske jorden är platt ändå. Det kan nämligen inte vara natt och dag samtidigt på en platt jord.
Citera
2018-12-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ring någon i Hawaii vid midnatt och fråga var solen är. Klockan är ungefär 12 mitt på dagen i Hawaii när det är midnatt här enligt globmodellen. Men är det natt där också när du ringer så kanske jorden är platt ändå. Det kan nämligen inte vara natt och dag samtidigt på en platt jord.

Grymt, tack
Citera
2018-12-28, 18:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ta dig till en högt belägen utsiktsplats och kolla om du kan se längre bort än du gör nedanför utsiktsplatsen.

På en platt jord skyms inget av jordens rundning, och i så fall ser man lika långt oavsett hur högt man befinner sig.
Citera
2018-12-28, 18:36
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Undersök soluppgången och solnedgången. Om du vid något tillfälle kan se hur solen lyser upp molnen underifrån så finns 2 alternativ : 1. Jorden är rund. 2. Solen befinner sig vid detta tillfälle närmare jordytan än molnen, dvs folk i Hawaii skulle kunna flyga upp till solen med en drönare inköpt på teknikmagasinet.
Citera
2018-12-28, 18:40
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ta dig till en högt belägen utsiktsplats och kolla om du kan se längre bort än du gör nedanför utsiktsplatsen.

På en platt jord skyms inget av jordens rundning, och i så fall ser man lika långt oavsett hur högt man befinner sig.

Menar du typ Mount Everest då eller? Jorden är alldeles för stor för att vi ska se rundningen
Citera
2018-12-28, 18:42
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du kan spana in Polstjärnan från olika breddgrader.
Eller mäta solens storlek över dagen.
Spana in en solnedgång över havet.
Flyga från Sydney till Johannesburg.
Kolla om våra kartor stämmer.
Kolla in en månförmörkelse.
Att du ser längre bort från högre upp.
Att saker försvinner under horisonten.

Listan kan göras hur lång som helst.
Och kunde man komma fram till att jorden är en sfär för 2000 år sedan bör vi väl klara av det idag. Kan man tycka...
Citera
2018-12-28, 18:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Menar du typ Mount Everest då eller? Jorden är alldeles för stor för att vi ska se rundningen

Pratar inte om att se rundningen, bara att man kan se längre bort från ett utsiktstorn än från nere på marken bredvid tornet.
Citera
2018-12-28, 18:47
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Pratar inte om att se rundningen, bara att man kan se längre bort från ett utsiktstorn än från nere på marken bredvid tornet.

Ja horisonten och det inkluderar även dom som flyger. Finns ingen rundning att se så länge man inte är astronaut.
Citera
2018-12-28, 18:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja horisonten och det inkluderar även dom som flyger. Finns ingen rundning att se så länge man inte är astronaut.

???

Jag avser inte rundningen i sig, även om det faktiskt är just rundningen som skymmer utsikten. Från en högre belägen plats ser du längre över krönet.
Citera
2018-12-28, 18:53
Medlem
madtops avatar
Citat:

Man behöver inte krångla till det så mycket.
Det räcker att böja sig ned respektive stå upp vid en längre sjö.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in