2018-11-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Jesus talade inte hebreiska då du kan inte ta det som källa!!
Annars var de flesta citaten ur Moseböckerna, skrivna av Moses. Vilket språk Jesus talade saknar relevans, för han, precis som Muhammed, skrev inte ner evangelierna själv, även om orden är hans.
Citera
2018-11-11, 13:35
Medlem
tarek90s avatar
Inget som krockar där!!
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vatttendelningsfrågan.

(Denna är redan genomältat på tråden om att motbevisa islam).
Citera
2018-11-11, 13:37
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Annars var de flesta citaten ur Moseböckerna, skrivna av Moses. Vilket språk Jesus talade saknar relevans, för han, precis som Muhammed, skrev inte ner evangelierna själv, även om orden är hans.
Jo för att när man ska försöka förstå så ska man läsa från originalet inte från ett annat språk för då kan meningarna byta betydelse!
Citera
2018-11-11, 13:39
Medlem
Citat:
Jo för att när man ska försöka förstå så ska man läsa från originalet inte från ett annat språk för då kan meningarna byta betydelse!
Apostlarna hade känt Jesus och kunde hebreiska, det räcker för att kalla det "originalet".
Citera
2018-11-11, 13:42
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Apostlarna hade känt Jesus och kunde hebreiska, det räcker för att kalla det "originalet".
Hahaha du vet ju inte ens vilket språk Jesus talade men jag säger det till dig han talade Armeiska så nu har du lär dig något om din religon!
Citera
2018-11-11, 13:47
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Matt 27:46 - 50
Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?).
Några som stod där hörde det och sade: "Han ropar på Elia."
En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka.
Då sade de andra: "Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom."
Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.

Luk 23:46
Och Jesus ropade med hög röst: "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." När han sagt detta slutade han att andas.

Joh 19:30
När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.
Apostlarna är alltså inte överrens om vad Jesus sista ord är, kan man då lite på att det skulle vara någon som helst historisk sanning i det som sägs i övrigt?
Citera
2018-11-11, 13:47
Medlem
Citat:
Hahaha du vet ju inte ens vilket språk Jesus talade men jag säger det till dig han talade Armeiska så nu har du lär dig något om din religon!
Det var ingen nyhet för mig. Det är välkänt i kristna kretsar. Därför skrev jag att det inte spelar nån roll vilket språk Jesus talade, för apostlarna kände honom och hade lärt sig allting av honom. Vidare kunde apostlarna hebreiska så det är ingen översättning för apostlarna skrev originaltexten.
Citera
2018-11-11, 13:49
Medlem
Jag tror inte att du förstår vad jag menade Tarek.
Vad arg du är. 😊
Citera
2018-11-11, 13:53
Medlem
Citat:
Matt 27:46 - 50
Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: "Eli, Eli, lema sabachtani?" (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?).
Några som stod där hörde det och sade: "Han ropar på Elia."
En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka.
Då sade de andra: "Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom."
Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.

Luk 23:46
Och Jesus ropade med hög röst: "Fader, i dina händer lämnar jag min ande." När han sagt detta slutade han att andas.

Joh 19:30
När Jesus hade fått det sura vinet sade han: "Det är fullbordat." Och han böjde ner huvudet och överlämnade sin ande.
Apostlarna är alltså inte överrens om vad Jesus sista ord är, kan man då lite på att det skulle vara någon som helst historisk sanning i det som sägs i övrigt?
Det är inte ovanligt att vittnen har olika uppfattningar om händelseförlopp och vad som har sagts. Några kanske stod och talade med varandra och hörde inte Jesus sista ord utan hörde ett högt rop. De stod samlade, men alla kanske inte stod så nära att de förstod vad han sa utan vittnade efter bästa förmåga.
Citera
2018-11-11, 13:54
Medlem
Nej Tarek, Yeshua var jude, och
Guds Son!
Jesus var inte muslim....
Tyvärr, eller tack och lov. 💓
Gud välsigne dig!
Citera
2018-11-11, 14:48
Medlem
Citat:
Koranen kan inte ändras för att muslimer kan koranen utantill i generationer från Muhameds tid men hur många kan biblen?

Hur svårt kan det vara att lära sig några suror utantill, ca 114 stycken tjocklek som NT eller " biblen " som du kallar den.
Kan inte vara så svårt. Det är bara att lära sig att man ska dräpa, döda, mörda, slå sin fru, och göra allt ont i världen. Ge fan i att käka griskött och våldta så många som möjligt. Döda andras barn och se på sin dotter som oren vid misstanke.

Hur svårt kan det vara att lära sig koranen ??
Citera
2018-11-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Nej Tarek, Yeshua var jude, och
Guds Son!
Jesus var inte muslim....
Tyvärr, eller tack och lov. 💓
Gud välsigne dig!

Muhammed hade fått allt om bakfoten, Allah är en solgud men muhammed gjorde den till A L L A H.
Om Jesus som är Gud i NT förminskas till profet i koranen enligt muhammed, är det illa.
Muhammed valde att sno solguden och göra den till guden G och Jesus blev en " profet "

Muhammed var inte riktigt frisk, det VET vi, Han hade epilepsi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in