Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Frågan är snarare:
Varför skulle hon överhuvudtaget lämna ut information till dig ur Fu där det råder sedvanlig förundersökningssekretess?
Har hon hänvisat till information vid pressträff vore det begripligt det du säger.
Stora mängder lugnande i föräldrarna, spår av lugnande i en av barnen och noll i systern.
Att de undanhåller nån info tror jag inte ett smack på, det vore irrelevant att nämna sedativa och inte annat. Däremot kan det vara olika preparat.
Jag ringde E-G W vid 9-tiden onsdag 19/12.
Jag förklarade varför jag ringde, hon var mycket vänlig och jag omtalade att jag inte ville störa henne eftersom det framkom att hon var bortrest, men bara då ville ha svar på en enda fråga:
om det fanns andra tillförda aktiva preparat i barnens kroppar än de lugnande medel som förnekats på PK.
Hon svarade något i stil med att ”nej, nej det är ett missförstånd med PK att vi enbart förnekade lugnande medel. Barnen hade inga som helst substanser i sina kroppar med undantag av spår av lugnande i ena flickan.”
Jag frågade specifikt om det kunde funnits narkotika och hon svarade tydligt att ”nej det fanns inga sådana substanser heller.”
Jag frågade om det gick bra att jag återkom med några andra frågor när hon åter var i tjänst och hon bejakade detta.
Jag tror att E-G W lämnade ut denna information på förfrågan för att presskonferensens uppgifter aldrig var till för att tolkas som om polisens information kring substanser endast gällde eventuella ”lugnade preparat”.
Det blev antagligen ett missförstånd. Man ville sannolikt kanske poängtera att barnen inte sederats på något sätt före morden eftersom sådana uppgifter cirkulerat liksom uppgifter om giftcocktail.
Då blev formuleringen ”inget lugnande”, men det man egentligen avsåg var att barnens kroppar inte innehöll några preparat alls, men undantag av spår av lugnande i ena flickan.
Som jag minns presskonferensen som jag följde i realtid, frågade också någon journalist kring preparat i barnen - alltså inte lugnade preparat - utan just preparat. Och fick nekande svar med undantag av spår av i ena tösen.
Jag kan dock inte hitta detta i de förkortade inspelningarna.
Ja, hon hänvisade som du ser ovan till PK. Nej jag har ingen anledning att här ljuga om vad en namngiven polis sagt vid en specificerad tidpunkt, varför skulle jag göra det?
Vet inte ens om det kanske till och med skulle kunna vara brottsligt att ljuga om något sådant just när det gäller poliser. Det är i vart fall väldigt lätt att kontrollera.
Ja jag ska försöka kontakta henne igen som vi kom överens om. Jag har några undringar till som jag inte riktigt förstod under PK.
Och ja - postaren ”Kurian” är en fet lögnare som påstår att han pratat med E-G W och att hon då skulle förnekat det hon berättade för mig. Hon har haft semester sedan jag pratade med henne och vistats utomlands. Hon har definitivt inte pratat med ’Kurian” i telefonen - och naturligtvis inte heller förnekat ovanstående uppgifter. Det faller på sin egen orimlighet.