Citat:
Ursprungligen postat av
lootic
Utifrån vad vi pratar om i den här tråden så kanske frågan egentligen är "Har svenska bostadsmarknaden en hög risk att göra ett stort värdetapp inom kort tid som kan tvinga en ansenlig mängd människor att lämna sina hem på grund av att de annars ej kan betala skulden?".
Där:
Hög risk > 75%
Kort tid < 2år
Stort värdetapp > 30%
Ansenlig mängd > 0.1%
Annars ser väl jag bubbla rent generellt som en "stor mängd felinvesterade krediter inom en viss bransch" som kanske snarare tangerar något ur Österrikisk konjunkturcykelteori. Jag tror nämligen att det är många som "investerat" i att bo med lån och att detta synsätt bara fungerar så länge den ekonomin dopas.
Bra, den typen av konkretiseringar behövs för att frågeställningen ska bli meningsfull men långt ifrån alla håller med om den definitionen av en bubbla. Det finns t.o.m. de i tråden som anser att det enda kriteriet som krävs är att priserna har stigit kraftigt.
Om man sedan håller med om att 0,1% är en ansenlig mängd eller inte är en annan sak och just därför är det utmärkt att kvantifiera det istället för att använda högst subjektiva begrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
I "heta områden"dvs. tillväxtområden som Sthlm eller andra tillväxtorter, inte landsbygdskommuner som jag skrev i posten.
Eller är du lågbegåvad så att du tror att bidragsturisterna skall sättas i Vasastan och Östermalm?
Varför undviker du frågan, är du inte längre övertygad om att priserna ska falla under den nivån som gällde när du först började hävda att vi har en bubbla?
Ta valueguards index som exempel, till vilken nivå känner du dig säker att vi minst ska falla till?
Och vilket år blev du övertygad om att vi hade en bubbla?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Jag kan inte säga om vi landar på 25 % eller 75 % av uppgången som går ut genom dörren och försvinner. Men du kanske vet Svenne? Låt höra vart vi är om 3 år.
A. Upp
B. Samma som idag
C. Ned.
Kom igen Svenne, du vågar.
Det är du och inte jag som regelmässigt kommer med tvärsäkra uttalanden om att priserna ska rasa, då är det förstås du får får svara på den typen av frågor. Jag fokuserar mer på hur faktorer som driver prisutvecklingen och risken/chansen att det förändras. T.ex. anser jag att boendekostnaderna är låga för de som äger sitt boende och att riskerna för kraftiga räntehöjningar är små. Detta har jag framhållit även när trådens bubbelbabblare har gått bananas när räntorna har stigit några tiondelar för att sedan bli knäpptyst när de faller tillbaks igen.
Jag har regelmässigt också framhållit att det alltid finns risk/chans på kort sikt men att risken minskar på lång sikt. I det korta perspektivet är prisutvecklingen närmast slumpmässig, men i det längre är det betydligt mer stabilt.