2018-12-27, 18:43
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Nä, D+ är den som på bilden heter L.

Alltså stiftet som matas via charge lamp.

Verkligen? weird... Men jo, jag har kopplat in + där. Om jag tolkat schemat rätt så ska B, S, IG och L alla kopplas till batteriets +.
Citera
2018-12-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Verkligen? weird... Men jo, jag har kopplat in + där. Om jag tolkat schemat rätt så ska B, S, IG och L alla kopplas till batteriets +.

L ska gå via en liten lampa.
Citera
2018-12-27, 18:47
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nej, det ger inte samma effekt, för då är det belastning på generatorn. (Annars skulle alla som "rullar igång" sina bilar vid dött batteri bränna sina generatorer..)

Hur fungerar det egentligen då generatorn bara kan generera ström när den får ström från ett batteri?
Citera
2018-12-27, 18:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag tror att D+ på min generator är polen som heter D. Har lagt en länk till kopplingsschemat i mitt första inlägg. Och jord till minus. Vilken exakt som är utgång generator är vet jag dock inte. Jag har tre utgångar...
Vad står det på utgångarna? Bosh generator?
Citera
2018-12-27, 18:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
exakt , från D+ till + batteri behövs bara en tryckknapp för att dutta på ström när generator snurrar ,
då kommer den ladda om den är hel

Är det viktigt att generatorn snurrar innan man drar på "tändningen"? Och tryckknapp. Shit... Det har jag ju inte. Jag har en brytare som är på hela tiden. Jag har alltså kört mitt system genom att aldrig släppa startnyckeln även efter att motorn gått igång... Kan det vara det som är problemet?
Citera
2018-12-27, 18:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hur fungerar det egentligen då generatorn bara kan generera ström när den får ström från ett batteri?

Då det inte finns permanentmagneter i en generator (AC-generator) utan elektromagneter ("spole") så måste elektromagneten ha ström för att generera ett magnetfält. Utan ett magnetfält så funkar inte generatorn.
Citera
2018-12-27, 18:56
Medlem
xitunos avatar
Berätta hur du har kopplat. (jo, jag ser schemat, men det betyder inte att du och jag tolkar schemat på samma sätt. Så skriv ner exakt hur du kopplat)

Snurrar du den på rätt håll?
Citera
2018-12-27, 18:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Är det viktigt att generatorn snurrar innan man drar på "tändningen"? Och tryckknapp. Shit... Det har jag ju inte. Jag har en brytare som är på hela tiden. Jag har alltså kört mitt system genom att aldrig släppa startnyckeln även efter att motorn gått igång... Kan det vara det som är problemet?

Har du kört startmotorn hela tiden?
En startmotor drar så mycket ström att generatorn ger förvisso ut ström, men allt (mer än allt) förbrukas samtidigt alltså.

Vissa generatorer (speciellt äldre) måste man varva upp motorn på lite grann för att de ska börja ladda. (Var så på äldre bilar och även slitna generatorer).

Kanske generatorn har slitna kol? Hur ser kolen ut?
Citera
2018-12-27, 18:59
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
L ska gå via en liten lampa.

Jovisst, jag har en liten 12 V lampa där. Och den har blinkat till lite grann när jag kört. Ett litet "mothugg" när generatorn skickat laddström till batteri men bara sporadiskt och aldrig särskilt länge.

Jag har kopplat exakt som i schemat men tändningen är en fast brytare och ingen tryckströmbrytare. Tändningskretsen har alltså alltid varit i på läge när jag kört. Och jag har ingen andra brytare där en indikerats vid "vehicle loads".
Citera
2018-12-27, 19:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Berätta hur du har kopplat. (jo, jag ser schemat, men det betyder inte att du och jag tolkar schemat på samma sätt. Så skriv ner exakt hur du kopplat)

Snurrar du den på rätt håll?

Rotationsriktningen på en AC-generator ska i teorin inte spela någon roll, den bör ge ström ändå.
Rotationsriktningen på en DC-generator spelar roll, för den ger olika polaritet beroende på vilket håll den snurrar. (=minus blir plus och tvärt om).
Citera
2018-12-27, 19:04
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad står det på utgångarna? Bosh generator?

Det står B, S, IG och L. Boshtyp generator. Något generiskt plagiat. Tror vi kommit till slutsatsen är att L på min generator är det som vanligtvis heter D+ på andra generatorer och att strömmen ut kommer från B.
Citera
2018-12-27, 19:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då det inte finns permanentmagneter i en generator (AC-generator) utan elektromagneter ("spole") så måste elektromagneten ha ström för att generera ett magnetfält. Utan ett magnetfält så funkar inte generatorn.

Exakt. Så hur får du ström till magneterna utan batteri? Rulla bilen borde inte hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in