2018-12-27, 06:54
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Kläder och sko butiker samt butiker som exempelvis dollar store , Rusta med mera finns det ju en hel uppsjö av!
Cafer kommer nog också att få lägga ner då det blivit för dyrt att fika ute om man jämför med att äta lunch i stället!

En iakttagelse angående Dollarstore och butiksdöden (inte nödvändigtvis riktat till dig, men kom att tänka på det): för några månader sedan hittade jag ett tillbehör till min skruvdragare för 46 kronor inklusive frakt på Wish och tyckte mig ha gjort ett fynd. En kort tid senare ser jag samma tillbehör för 20 kronor på Dollarstore. Snopet! Allt är inte billigare på nätet. Försäljarna på Wish vet vad folk utanför Kina vill och kan betala

Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Får mig att tänka på Hemmakväll.
En videokedja som inte längre har filmer mer än på vissa utvalda ställen.
En renodlad godisaffär numera.

Klarar den verkligen konkurrensen från mataffärerna (där många har ett hyggligt stort urval av allt som hemmakväll erbjuder)?

Hemmakväll gör bra försök att hänga med i förändringen genom att satsa på att erbjuda ett annorlunda och exklusivare godissortiment. Stormarknaderna kan aldrig fullt ut konkurrera med relevanta detaljaffärer.
Citera
2018-12-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
En iakttagelse angående Dollarstore och butiksdöden (inte nödvändigtvis riktat till dig, men kom att tänka på det): för några månader sedan hittade jag ett tillbehör till min skruvdragare för 46 kronor inklusive frakt på Wish och tyckte mig ha gjort ett fynd. En kort tid senare ser jag samma tillbehör för 20 kronor på Dollarstore. Snopet! Allt är inte billigare på nätet. Försäljarna på Wish vet vad folk utanför Kina vill och kan betala

Hemmakväll gör bra försök att hänga med i förändringen genom att satsa på att erbjuda ett annorlunda och exklusivare godissortiment. Stormarknaderna kan aldrig fullt ut konkurrera med relevanta detaljaffärer.

Hemmakväll har chips o godis som annars bara finns i USA och kan säga smakskillnad är stor
Citera
2018-12-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Hemmakväll har chips o godis som annars bara finns i USA och kan säga smakskillnad är stor

Det är det säkert, men är det verkligen något som går att driva en hel butikskedja på?
Citera
2018-12-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Senaste åren har flera butiker valt att packa ihop för gott och istället satsa enbart på näthandel.
Harald Nyborg stänger alla butiker i landet
Hobbex stänger alla butiker utom 1.
Hemmakväll har packat ihop flera butiker
BR Leksaker likaså.
HM stänger 180 butiker

Vilka står på tur härnäst?

Heta kandidater är:
Mediamarkt. Kedjan har gjort enorma förluster ända sedan de etableras i Sverige för drygt 10 år sedan. Jag skulle tro att de lämnar Sverige för gott.

Gina Tricot. Företaget har senaste 5 åren gjort förluster på över en halv miljard. En massiv stängning av olönsamma butiker är att vänta.

När Amazon kommer till Sverige kommer förmodligen många butiker som lever på billig import från Kina att ha det mycket jobbigare.

Det är helt enkelt för dyrt att ha en 500kvm butik i ett köpcentrum.
Citera
2018-12-27, 12:23
Medlem
De stora kejdjorna o handlarna har trots allt lyckats rätt bra med sin lobbyverksamhet mot politiker o lagstiftare.
När de såg hur allt fler köper sin china-shit på ebay o ali inleddes kampen om AVGIFTER för alla privatpersoner som handlar direkt. Resultatet blev att regeringen gick ut och ojade sig över hur mkt staten förlorade i momsintäker på leveranser med fri frakt från Kina.
I själva verket så var det lobbyisterna från Ckas Ohlsson, B iltemna, Jula mfl som haddde rott sitt projet i land. Att kunna fortsätta sälja kinaskit med stora pålägg.
Postnord frog först till med en avgift på 150 kr på allt som svenne köper online från kina.
De fick backa något på avgiften men infördes det gjorde den.
Däremed föll möjligheterna för gräsrötterna att handla kinaprodukter direkt till vettigt pris online.
Nu får man istället gå till ett varuhus eller beställa från giganternas onlinebutiker i Sverige.
Ett löjligt litet utbud jämfört med ali o ebay.
Citera
2018-12-27, 12:36
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
När Amazon kommer till Sverige kommer förmodligen många butiker som lever på billig import från Kina att ha det mycket jobbigare.

Det är helt enkelt för dyrt att ha en 500kvm butik i ett köpcentrum.

Amazon har väl iofs redan här genom UK-grenen, men när de kommer med riktigt svensk etablering och vettiga frakttider/fraktalternativ så lär det blir tufft som du säger.

Fattar inte varför de dröjer så länge med en sådan etablering. (De öppnade upp tre serverhallar för AWS i Stockholmsregionen tidigare i år, men det är ju en helt annan del av deras verksamhet...)
Citera
2018-12-27, 14:42
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.

Är det något man köper är det väl just kläder och skor eftersom storlekar och material skiljer sig från tillverkare till tillverkare...
Citera
2018-12-27, 15:01
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Kommer nog bli en backlash även för ehandeln. De där äckliga Mat.se bilarna t ex. Hur mycket plats i gatumiljön tar inte de upp? Och hur mycket skitar de ner? Det borde vara straffskatt på sådana köp och det kommer nog inte att underlättas för detta på sikt. Så jag tror som någon sagt tidigare att matbutikerna kommer att vara kvar, likaså pizzerior m.m. Butikerna kommer att återgå till att bli generiska detaljister som säljer lite av varje, skruvmejsel, tshirts, mjölk, lite medicin, m.m, som lanthandel.

hur tror du folk som storhandlar utan att använda mathem får hem sin mat? Elcyklar...?
Citera
2018-12-27, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
hur tror du folk som storhandlar utan att använda mathem får hem sin mat? Elcyklar...?

De får som alla vanliga gå och handla som vanligt. Mat-se bilarna måste bort!
Citera
2018-12-27, 15:07
Medlem
jay.simpsons avatar
Åhléns är på väg att avvecklas i småstäder. Butiken satsar på ett fåtal butiker i större städer och online.
Citera
2018-12-27, 15:24
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Kommer nog bli en backlash även för ehandeln. De där äckliga Mat.se bilarna t ex. Hur mycket plats i gatumiljön tar inte de upp? Och hur mycket skitar de ner? Det borde vara straffskatt på sådana köp och det kommer nog inte att underlättas för detta på sikt. Så jag tror som någon sagt tidigare att matbutikerna kommer att vara kvar, likaså pizzerior m.m. Butikerna kommer att återgå till att bli generiska detaljister som säljer lite av varje, skruvmejsel, tshirts, mjölk, lite medicin, m.m, som lanthandel.
Är du dum på riktig? En sån bil har säkert 20 kunders mat som den kör, så då tar den bort 19 bilar från trafiken.
Citera
2018-12-27, 15:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.

Rolex kommer ha 1 webbutik. Där man vet att man får en äkta Rolex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in