2018-12-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men du bor precis som de flesta i bostadskön. Bostadsbristen för folk med ordnad ekonomi är extremt liten.
De som inte har ordnad ekonomi har svårt att driva några priser.
De som inte har gott om pengar hjälper även de till att öka bostadskön, vilket gör det svårare även för den med ordnad ekonomi att få en hyresrätt, och en del kommer att välja att köpa istället - vilket naturligtvis driver priserna uppåt och motverkar nedgången till viss del.
Senast redigerad av apa123456 2018-12-27 kl. 12:22.
2018-12-27, 12:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En hyresrätt kostar ungefär som en bostadsrätt, så även om inte de med sämre ekonomi inte driver upp priserna direkt, så gör de att de med bättre ekonomi väljer bostadsrätt eller villa. Och de gör att priserna inte kommer sjunka så mycket mer.
De bor redan den svenska befolkningen växer väldigt långsamt.
De som ökar befolkningen är bidragsblattar med generellt sett pissig ekonomi. Så varifrån kommer alla nya köpstarka spekulanter?
2018-12-27, 12:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du fick precis svar, Mina teorier slog in, prisuppgången är bruten.

Så låt oss nu höra!

A. Priserna fortsätter stiga
B. Priserna ligger still
C. Priserna sjunker

Vad händer?

Det var ett svar på en fråga som ingen hade ställt. Mina frågor gällde att under trådens livslängd har vi både gått in i en lågkonjunktur och fått högre räntor och ändå har priserna stigit. Inser du då inte att verkligheten har motbevisat dig, dessa faktorer behöver inte alls leda till sjunkande priser som du hävdar.
2018-12-27, 12:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De som ökar befolkningen är bidragsblattar med generellt sett pissig ekonomi. Så varifrån kommer alla nya köpstarka spekulanter?

Om du betalar skatt är du med och betalar deras bostäder och de tränger undan svenskar som får söka sig till andra områden.
2018-12-27, 12:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Men de behöver också någonstans att bo, vilket gör att det blir svårare att få en hyresrätt.

Om köerna är långa till hyresrätter ökar betalningsviljan för en bostadsrätt eller villa.
2018-12-27, 12:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du betalar skatt är du med och betalar deras bostäder och de tränger undan svenskar som får söka sig till andra områden.
Vilket gör att min disponibla inkomst minskar och bromsar vad jag har råd att spendera på boende.
Grattis du börjar fatta galoppen
2018-12-27, 12:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men de behöver också någonstans att bo, vilket gör att det blir svårare att få en hyresrätt.

Om köerna är långa till hyresrätter ökar betalningsviljan för en bostadsrätt eller villa.
Det är den faktiska ekonomin som styr, behov är inte efterfrågan.
2018-12-27, 12:20
Medlem
Citat:
Du fick precis svar, Mina teorier slog in, prisuppgången är bruten.

Så låt oss nu höra!

A. Priserna fortsätter stiga
B. Priserna ligger still
C. Priserna sjunker

Vad händer?
Du bevisar ju ännu en gång att du inte begriper kritiken mot det du skriver. Att påpeka att din tvärsäkerhet är omotiverad betyder ju inte att man själv är tvärsäker på något annat. Det är den där tvärsäkerheten som gör att det blir svårt att ta dig på allvar (precis på samma sätt som det är svårt att ta folk som är övertygade om att bostadspriserna bara kan gå uppåt på allvar - de som köpte nyproduktion för 2 år sedan för 25% över rådande marknadsvärde på begagnade lägenheter, och ändå var övertygade om att de var garanterade vinst när det var dags att flippa lägenheten vid tillträdet...)
2018-12-27, 12:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det var ett svar på en fråga som ingen hade ställt. Mina frågor gällde att under trådens livslängd har vi både gått in i en lågkonjunktur och fått högre räntor och ändå har priserna stigit. Inser du då inte att verkligheten har motbevisat dig, dessa faktorer behöver inte alls leda till sjunkande priser som du hävdar.
Så priserna har inte slutat att stiga menar du? Lite länge bak i tråden skrev du att din egen bostad hade tappat 6 % sedan toppen? Hur går det till om priserna inte sjunkit?
2018-12-27, 12:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är den faktiska ekonomin som styr, behov är inte efterfrågan.
Det där förstod jag inte riktigt.

Om det finns ett behov av att bo, så betalar man för det. Man kanske köper en billigare bil eller tar cykeln till och från arbetet, för att kunna finansiera sitt boende.
2018-12-27, 12:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Du bevisar ju ännu en gång att du inte begriper kritiken mot det du skriver. Att påpeka att din tvärsäkerhet är omotiverad betyder ju inte att man själv är tvärsäker på något annat. Det är den där tvärsäkerheten som gör att det blir svårt att ta dig på allvar (precis på samma sätt som det är svårt att ta folk som är övertygade om att bostadspriserna bara kan gå uppåt på allvar - de som köpte nyproduktion för 2 år sedan för 25% över rådande marknadsvärde på begagnade lägenheter, och ändå var övertygade om att de var garanterade vinst när det var dags att flippa lägenheten vid tillträdet...)
Att priserna skall ned mer är jag tvärsker på. Att prisuppgången vi var i fram till 2017 skulle brytas förr eller senare var jag lika tvärsäker på.
Hur mycket priserna sjunker ytterligare, det vet jag däremot inte.
2018-12-27, 12:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilket gör att min disponibla inkomst minskar och bromsar vad jag har råd att spendera på boende.
Grattis du börjar fatta galoppen

Fortfarande trängs dessa svenskar bort från de HR som invandrarna flyttar in i och då måste de skaffa andra bostäder. Flera kommer upptäcka att det blir billigare med BR dessutom. Väldigt få av de som trängs bort kommer börja tälta. Börjar du fatta galoppen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in