2018-12-27, 11:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mins teorier slog in, priserna blev för höga och belåningsgraden för stor. Det som stoppade hissen var amorteringskravet 2.0.
Sedan dessa har priserna gått sidledes nedåt.
Hade inte amorteringskravet kommit så hade priserna fortsatt rulla uppåt ytterligare något år eller några år. Sen hade det tagit stopp lika fullt.
Det som sker de kommande åren kommer fortsätta att pressa ned priserna.

Förstod du inte frågorna du fick? Under tiden som tråden funnits har exakt dina argument inträffat trots att priserna fortsatte uppåt. Förstår du verkligen då inte att verkligheten har motbevisat dig?
2018-12-27, 11:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det finns en del som tyder på att priserna inte kommer att fortsätta sjunka:

Å andra sidan finns det saker som gör att priserna kan fortsätta att sjunka:

Allt från OBOS: https://www.obos.se/om-obos/nyheter/obos/antalet-nybyggda-bostader-minskar/

Att amorteringskravet gör det svårt för många att köpa är inget som talar för sjunkande priser, det är redan ett faktum och priserna har redan anpassat sig efter det. Tvärtom är det en sak politiker kan ändra med ett pennstreck och därmed är det en möjlig faktor som kan driva upp priserna om de gör någon form av återställare, det har t.ex. diskuteras att hjälpa yngre som inte klarar kraven.
2018-12-27, 11:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förstod du inte frågorna du fick? Under tiden som tråden funnits har exakt dina argument inträffat trots att priserna fortsatte uppåt. Förstår du verkligen då inte att verkligheten har motbevisat dig?
Priserna stiger inte längre, eller tycker du en nedgång sedan 2017 är en uppgång?
2018-12-27, 11:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Bostadsbristen handlar i huvudsak att ekonomiskt “svaga” grupper har problem. På vilket sätt skall det lyfta marknaden menar du?
Det där gamla vanliga, med tillgång och efterfrågan.

Kanske ingen uppgång, men inte heller att priserna kommer att sjunka så mycket mer.

Jag står i bostadskö i min ort, en skapligt stor, och kön är lång. Väldigt lång. Nu har jag redan en bostadsrätt, men om jag inte hade haft, så hade kostnaden inte varit högre än för en motsvarande hyresrätt.

Visst kan det vara svårt att lösa det ekonomiska, men alternativet är tio års kö.
2018-12-27, 11:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Priserna stiger inte längre, eller tycker du en nedgång sedan 2017 är en uppgång?

Det var inget svar på de frågorna du fick och heller ingen invändning mot något jag skrev. Dessutom har priserna stigit sedan slutet av 2017.
2018-12-27, 11:59
Medlem
Citat:
Det jag anfört är en rad faktorer som talar emot en fortsatt prisuppgång och som kommer att leda till sjunkande priser.
Att som du och Svennebanan argumentera att vi haft stigande priser och absoluta merparten ligger + på sina bostadsköp leder till att priserna kommer vara stabila eller i stigande. Det är så nära siffermystik man kan komma.
En rad faktorer som har eldat på priserna finns inte längre.
Jag skulle verkligen föredra att du inte blandade ihop med med svennebanan, hans påståenden får du diskutera med honom.
2018-12-27, 11:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det var inget svar på de frågorna du fick och heller ingen invändning mot något jag skrev. Dessutom har priserna stigit sedan slutet av 2017.
Priserna sjunker sedan 3 mån tillbaka och ja, det förutspådde det jag hävdade. Tillgången på billiga krediter var den ensamt mest avgörande faktorn för uppgången. Amorteringskravet 2.0 satte p för den tillgången för tillräckligt många så att prisuppgången bröts.
2018-12-27, 12:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det där gamla vanliga, med tillgång och efterfrågan.

Kanske ingen uppgång, men inte heller att priserna kommer att sjunka så mycket mer.

Jag står i bostadskö i min ort, en skapligt stor, och kön är lång. Väldigt lång. Nu har jag redan en bostadsrätt, men om jag inte hade haft, så hade kostnaden inte varit högre än för en motsvarande hyresrätt.

Visst kan det vara svårt att lösa det ekonomiska, men alternativet är tio års kö.
Men du bor precis som de flesta i bostadskön. Bostadsbristen för folk med ordnad ekonomi är extremt liten.
De som inte har ordnad ekonomi har svårt att driva några priser.
2018-12-27, 12:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Priserna sjunker sedan 3 mån tillbaka och ja, det förutspådde det jag hävdade. Tillgången på billiga krediter var den ensamt mest avgörande faktorn för uppgången. Amorteringskravet 2.0 satte p för den tillgången för tillräckligt många så att prisuppgången bröts.

Varför svarar du inte på följande frågor, blev du så svarslös?

Citat:
Varför svarar du inte på frågorna du fick:
Exakt samma argument har framförts ända sedan starten av denna tråd och exakt dessa saker har inträffat efter att tråden startade, varför undersöker du inte om dina teorier slog in då? Blev det som du anser att det måste bli? Om det var så enkelt att vi vet att priser kommer sjunka under dagens nivåer pga detta varför går du då inte in och blankar aktier nu och gör ett säkert klipp? Varför gör inte alla andra experter just det? Varför inträffar i så fall inte kraschen redan nu?
2018-12-27, 12:08
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Vad påstår du? Kommer priserna
A. Stiga
B. Ligga still
C. Sjunka
Så?...
2018-12-27, 12:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Men du bor precis som de flesta i bostadskön. Bostadsbristen för folk med ordnad ekonomi är extremt liten.
De som inte har ordnad ekonomi har svårt att driva några priser.
En hyresrätt kostar ungefär som en bostadsrätt, så även om inte de med sämre ekonomi inte driver upp priserna direkt, så gör de att de med bättre ekonomi väljer bostadsrätt eller villa. Och de gör att priserna inte kommer sjunka så mycket mer.
2018-12-27, 12:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför svarar du inte på följande frågor, blev du så svarslös?
Du fick precis svar, Mina teorier slog in, prisuppgången är bruten.

Så låt oss nu höra!

A. Priserna fortsätter stiga
B. Priserna ligger still
C. Priserna sjunker

Vad händer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här