2018-12-26, 07:37
Medlem
JOBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Just detta med urskillningen är väl dilemmat Karlsson i SD tagit sig an på sitt eget sätt och därför mötts av besinningslöst hat, ett hat som man inte behöver gräva särskilt djupt för att hitta på flashback eller för all del bara i den här tråden. AfS å andra sidan har nästan helt låtit bli att göra någon urskillning vilket bland annat visade sig på vissa torgmöten och vissa mer eller mindre lösa kopplingar, t.ex. till Dulny och NAH.
Just så är det. Hatet mot Karlsson felaktigt och urskillningen nödvändig, men den måste delvis vara annorlunda än hans.

Citat:
Om man ser på den "begynnande liberala anpassningen" (och jag vet inte exakt vad du syftar på)
Närmandet till M, med Oscar Sjöstedt på den ekonomiska politikens område, vacklandet i NATO-frågan och andra USA-relaterade frågor, Pride o.s.v., oklarheten om innebörden och tillämpningen av begreppet öppen svenskhet.

Citat:
ur ett röstmaximeringsperspektiv så får man säga att den har varit relativt lyckad. Klagomål förekommer om att SD "cuckar" men antalet väljare som bryr sig om detta i en negativ bemärkelse vad gäller att rösta är försvinnande få. Risken finns naturligtvis att nya personer gör entré i partiet fast från andra hållet än de så kallade identitära och skillnaden mellan dessa nya personer och "identitära" är att de nya kan gå till andra partier medan de "identitära" inte kan det. Med det sagt vet jag ingenting om hur detta tagit sig uttryck internt i partiet om alls.
Röstmaximeringsperspektivet kan naturligtvis inte vara det enda. Den liberalpopulistiska anpassningen är slapp och billig, ett bevis för en ideologisk och kulturell torftighet och osjälvständighet, och den riskerar att göra partiet meningslöst. Vad som gäller är förstås att driva den socialkonservativa linjen på ett intelligent, nyskapande och beslutsamt sätt, vilket i sin tur bara blir möjligt genom ideologisk utveckling och fördjupning av det slag jag försökt föreslå. Här fanns en öppen aveny för AfS, som de omedelbart valde bort till förmån för den hopplösa radikalnationalistiska sunkbunkerns återvändsgränd.

Citat:
Rent allmänt så är bristen på, i brist på bättre ord, ideologi anledningen till att fenomen som Alt-Right och Unite the Right kommer till ljuset. Dessa personer är bara emot saker, de vet inte riktigt vad de är för. All energi de har är därför negativ och negativ energi tar sig uttryck i det som sedan utspelades i Charlottesville. Den så kallade Godwins lag (d.v.s alla online-diskussioner mynnar ut i Hitler-jämförelser) har även en annan tillämpning, nämligen att personer (unga män) som ifrågasätter systemet och den liberala ordningen går hela vägen, vi internet, ut till nazism.
Javisst, det är ett motsatt uttryck för samma intellektuella torftighet som SD:s liberalpopulistiska anpassning. Och det är nu vad AfS står för.

Citat:
De amerikanska podcasts Christoffer Dulny lyssnat på för att komma till där han i dag är började jag lyssna på innan han gjorde det. Till skillnad från honom kunde jag snabbt urskilja de grova kunskapsluckor och ytliga resonemang som fördes och fortfarande förs i dessa. Dulny var alltså inte särskilt väl ideologiskt skolad eller intresserad trots sina sju(?) år i SD.
Ja, NA verkar alldeles för begränsade till för att inte säga insnöade på dessa puerila amerikanska poddar. Arktos är däremot inte det. Diskussionen om begreppet "djuphöger" - som lanserades, eller försvarades (det har använts förut), av John Bruce Leonard i Arktos Journal - i Vita Pillret härom veckan pekade i rätt riktning. Tyvärr återföll de omedelbart därefter till "unite the right"-nonsens, avståndstagande från avståndstagande, betonande av vikten av stöd till NMR - med AfS' Adam Berg i studion. Det är högst oklart i vilken utsträckning Dulny är mottaglig för Arktos - när det är som bäst - större och djupare perspektiv. Än så länge sitter NA fast i den turboamerikaniserade, pling-plongande, kulturirrelevanta troglodytnationalismen, och AfS hänger på. Att de skulle kunna ta till sig perspektiv som går utöver även Arktos', på det sätt Motpol ibland gör, är som det ser ut idag definitivt att hoppas för mycket.
Senast redigerad av JOBengtsson 2018-12-26 kl. 07:50.
Citera
2018-12-26, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Pengarna är nog slut för AfS del för ett extraval men de satsar på EU-valet. Tror personligen att AfS gör bättre nytta i EU än i Sveriges riksdag.

Jag tror Afs anser ett riksdagsval ligger för nära i tiden. Sympatierna har inte ökat tillräckligt för att det ska vara meningsfullt att lägga massa krut på det. EU valet är mer enligt plan så att säga.
Citera
2018-12-26, 10:37
Medlem
Ingrid Carlqvist har sagt att hon inte tänker rösta på Afs om det blir ett extraval eftersom partiet är både chanslöst och okänt. SD är numera partiet för henne.
Citera
2018-12-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Problemet är inte kretsansvariga. Ingen får bygga någon organisation. Det finns inget stöd, ingen startsignal om detta från sryrelsen. Alla bara väntar på Godot.

Ta lagen i egna händer då. Skapa interimstyrelser?
Citera
2018-12-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JOBengtsson
Ja, det är risken. Eller SvP. AfS är redan ett mycket mer radikalnationalistiskt parti än det tidiga SD, och därmed också ND. Anders Klarström uttalade sig nyligen i en intervju med Ronie Berggren om nödvändigheten av avståndstaganden och uteslutningar, och hyllade sin efterträdare Mikael Jansson för att han vidtog sådana åtgärder. D.v.s. han gick helt emot det som hittills varit AfS strategi. Utan tvekan finns ett visst väljarunderlag för ett sådant radikalnationalistiskt parti. Men det är inte stort, några promille. Och även om det vore stort eller kommer bli stort, är politiken från mitt perspektiv problematisk, även såtillvida som den är otillräcklig för att lösa de problem dessa partier fokuserar på.

AFS är inte radikalnationalistiska. Tycker inte att de fokuserar på nationalismen alls. Att afs ses som mer radikala nu är inte så konstigt då samhällssituationen är värre än någonsin. Då växer motståndet för detta.
Citera
2018-12-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vilket nationalistiskt eller populistiskt parti har lyckats nå rumsrenhet genom avståndstagande? I Sverige eller internationellt? När har anklagelserna om nazism, fascism, rasism och antisemitism snällt uteblivit?

I princip alla nationalistiska och populistiska partier har krävt avståndstagande.

Nyligen gick Jobbik i Ungern ut med att de avstånd från antisemitism - en anklagelse som förföljt dem och som verkar ha tyngt dem.

Huruvida man blir angripen av vänstern är inte det viktiga, utan vad som skrämmer bort potentiella väljare.
Potentiella väljare för ett parti som inte tar avstånd från antisemitism är t.ex. liten.
Citera
2018-12-26, 16:02
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
I princip alla nationalistiska och populistiska partier har krävt avståndstagande.

Nyligen gick Jobbik i Ungern ut med att de avstånd från antisemitism - en anklagelse som förföljt dem och som verkar ha tyngt dem.

Huruvida man blir angripen av vänstern är inte det viktiga, utan vad som skrämmer bort potentiella väljare.
Potentiella väljare för ett parti som inte tar avstånd från antisemitism är t.ex. liten.
Problemet som jag ser det är att det här antisemitism-paradigmet leder till en självcensur som riskerar att göra mer skada än nytta. Det finns ingen absolut definition av antisemitism utan det landar ofta i maktunderstödda tolkningar av folks uttalanden. Så man får som koncentriska cirklar med mer eller mindre befläckat innehåll, där de yttersta cirklarna kan innefatta väldigt försiktig kritik. Samma mekanism som med rasism. Det var därför rasistbegreppet urholkades. Man kan bara skrika vargen kommer så många gånger. Så här är det i vårt postmoderna samhälle. Oklara definitioner, flytande gränser som nyttjas av dem med makt och inflytande. Jag tycker inte om det ett jä**a dugg. Ett ärligt och öppet diskussionsklimat trumfar det vi har idag med hästlängder. Och jag tror enda sättet att nå dit går via en vägran att spela efter spelreglerna.
Senast redigerad av RogerRoger 2018-12-26 kl. 16:17. Anledning: Tillagd mening för att driva hem en poäng
Citera
2018-12-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är betydligt lättare för ett litet parti med begränsad räckvidd att få momentum genom att framkalla flera rubriker under ett kortare tidsspann än genom att med samma antal rubriker generera momentum under ett längre tidsspann. Jag tycker det säger sig själv. Då kan man framstå som mer relevant än vad man egentligen är, att man är ett parti som knackar på dörren till riksdagen. Och när folk väl tror det, så kan det bli lite av en självuppfyllande profetia. Uppenbarligen inte i detta fallet dock, här föll det hela platt.

Men hade AfS någon som helst anledning att tro, att de skulle kunna framkalla ett stort antal rubriker under ett kortare tidsspann? Det är ju oerhört väsentligt VAR rubrikerna sedan återfinns. Fria Tider var väl i princip den enda tidning, som gav AfS ett stort antal rubriker under kort tid.
Citera
2018-12-26, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, AfS kommer väl aldrig att bli ett stort parti. Man får vara glad om de lyckas klara 4% 2022. Går inte det, blir det nog game over. För gott.

Partiet kan, som du säger, om de kommer in i riksdagen, i någon mån vrida åsiktsutvecklingen åt höger. Men knappast så mycket mer än det.

Däremot håller jag inte alls med dig om att partiet gjort allt de kunnat under valrörelsen. Det stora felet var att man lanserade partiet för sent. Där har du hybris. Minst ett år tidigare borde lanseringen ha ägt rum, åtföljd av täta kampanjer och turnéer, för att sedan låta valrörelsen bli en Grand Finale - DÅ hade de gjort allt de kunnat. Kanske hade de inte fått så väldigt många fler röster ändå, men det hade i alla fall varit en seriös satsning, istället för den kortvariga glida-in i RD-på en räkmacka-variant vi bevittnade.

Den enda chansen till verklig förändring och ett paradigmskifte i invandringspolitiken, med anslutande återvandring, är ifall några sjuklöverpartier svänger i frågan. Det scenariot tre sig givetvis osannolikt idag, men kan framtvingas dels av en djup recession, dels av andra europeiska länders ageranden. Om Salvini i Italien verkligen gör allvar av sina uttalade intentioner, kan storskalig återvandring nå acceptans i en rad västeuropeiska länder efterhand.

Det viktiga är väl att man existerar och samtalar utåt, så som sker nu. Bara för att man kommer in i riksdagen...vad spelar det för roll för det svenska folket? Har ju visat sig att det inte spelar något som helst roll.

När jag talar om det svenska folket talar jag om oss etniska svenskar (och jag går med på att inkludera de adopterade även m de etniskt inte är svenskar).

Bra saker du tar upp. Jag gillar tex Kasselstrand. Jeff Ahl är okej också och själv accepterar jag högt i tak och ingen pk-ängslighet någonstans därför att den har bara varit till fördärv.
Citera
2018-12-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det viktiga är väl att man existerar och samtalar utåt, så som sker nu. Bara för att man kommer in i riksdagen...vad spelar det för roll för det svenska folket? Har ju visat sig att det inte spelar något som helst roll.

När jag talar om det svenska folket talar jag om oss etniska svenskar (och jag går med på att inkludera de adopterade även m de etniskt inte är svenskar).

Bra saker du tar upp. Jag gillar tex Kasselstrand. Jeff Ahl är okej också och själv accepterar jag högt i tak och ingen pk-ängslighet någonstans därför att den har bara varit till fördärv.

Jo, ett riksdagsinträde spelar mycket stor roll. Dels för partiets anhängare och aktiva, men i synnerhet därför att AfS har - vilket SD i stort sett saknar - kompetenta politiker. Kommer AfS in i riksdagen, kommer de att märkas på ett helt annat sätt.
Citera
2018-12-26, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jo, ett riksdagsinträde spelar mycket stor roll. Dels för partiets anhängare och aktiva, men i synnerhet därför att AfS har - vilket SD i stort sett saknar - kompetenta politiker. Kommer AfS in i riksdagen, kommer de att märkas på ett helt annat sätt.

Nej. SD har exempelvis haft Kent Ekeroth. Det var inget fel alls på honom, tvärtom. Spelade ingen roll, Sverige är åt helvete i alla fall.
Citera
2018-12-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Problemet som jag ser det är att det här antisemitism-paradigmet leder till en självcensur som riskerar att göra mer skada än nytta. Det finns ingen absolut definition av antisemitism utan det landar ofta i maktunderstödda tolkningar av folks uttalanden. Så man får som koncentriska cirklar med mer eller mindre befläckat innehåll, där de yttersta cirklarna kan innefatta väldigt försiktig kritik. Samma mekanism som med rasism. Det var därför rasistbegreppet urholkades. Man kan bara skrika vargen kommer så många gånger. Så här är det i vårt postmoderna samhälle. Oklara definitioner, flytande gränser som nyttjas av dem med makt och inflytande. Jag tycker inte om det ett jä**a dugg. Ett ärligt och öppet diskussionsklimat trumfar det vi har idag med hästlängder. Och jag tror enda sättet att nå dit går via en vägran att spela efter spelreglerna.

Tillåter man vad som helst kan man lika bra tillåta kommunister...

Det är bara hypotetiskt att det inte går.

Tror man att man inte kan sätta gränser är man dömd att dra till sig folk som ens väljare inte står ut med.
Självklart måste man ha gränser någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in