2018-12-19, 01:01
Medlem
rytaris avatar
Jag såg en liten vätte/tomte i fönstret när jag var en 3-4 år, han såg ut ungefär som man brukar beskriva honom, runt 75 cm lång. Kanske, vitt skägg, gammalt ansikte, grå kläder o röd spetsig luva, när jag fick ögonkontakt så var det som om han blev överraskad och hoppade till, sen sprang han iväg.
Växte upp på en gård där det bott folk och funnits djur sen säkert 1000 år tillbaka
Citera
2018-12-19, 06:29
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Jag såg en liten vätte/tomte i fönstret när jag var en 3-4 år, han såg ut ungefär som man brukar beskriva honom, runt 75 cm lång. Kanske, vitt skägg, gammalt ansikte, grå kläder o röd spetsig luva, när jag fick ögonkontakt så var det som om han blev överraskad och hoppade till, sen sprang han iväg.
Växte upp på en gård där det bott folk och funnits djur sen säkert 1000 år tillbaka

Intressant. Det sägs ju att barn fram till 5-6 årsåldern har en större förmåga att se spöken och andra väsen. När man sedan blir äldre tappar de flesta den här förmågan.
Citera
2018-12-26, 13:07
Medlem
Planetariums avatar
Jag och min fru var med om en lite halv skum upplevelse då vi hyrde en liten stuga i ljusaryd (blekinge)
Då vi kommer hem till stugan på kvällen efter en lång fisketur så hör vi hur det liksom trummas på något i skogen utanför stugan, Det låter precis som en sorts shamantrumma som trummas i en monotom takt. Ljudet höll på flera timmar "samma takt hela tiden" (dan dam dam dam dam dam dam dam ) Vi tänkte liksom så att det förmodligen bara är några hippies i stugorna längs vägen som har någon cermoni eller liknande (haha). Trummandet höll på i någon timma tills det sedan slutade. På kvällen börjar vi sedan se massa ljusbollar som åker omkring efter väggarna i stugan, vi kunde inte lokalisera det till någon ljuskälla/insekter eller liknande. Helt sjukt, vi kunde ligga där och se hur de vandrade efter väggarna (Som små orber). Hur som haver så bestämmer vi oss för att sova. Vi vaknar sedan upp mitt i natten och hör hur detta trummande fortsätter, Men nu är det utanför dörren till stugan och jag hör hur det låter som att någon slår med en kapsyl mot en sten! Vet ej varför, men vi fegade ur för att gå upp och titta och lät det bara trumma på. Vi ligger bara kvar i sängen och lyssnar och somnar in till det här. När vi sedan vaknar på morgonen har någon lagt en stor sten utanför dörren och på stenen ligger mycke riktigt en kapsyl. Efter detta så googlar vi lite på ljusaryd och ser via trådar att fler upplevt märkliga saker i dem skogarna... Allt kan ju självfallet ha en logisk förklaring, men de var en väldig spooky känsla
Citera
2018-12-30, 00:58
Medlem
Följande är det skummaste jag varit med om, och jag vet att det kommer låta helt mongo, men...

Jag och exet bodde nån vecka på ett hotell i en gammal byggnad i Budapest, precis nere vid Donau.

När vi vaknade på morgnarna, och när vi kom tillbaka från promenader, låg det ibland en bit skumgummi bredvid hennes kudde. Nej, det kom inte från kudden, den bestod av dun. Det kom inte heller från madrassen, den bestod av ett annat material. Inget i rummet innehöll skumgummi, det fanns inget innertak, ingen öppen ventilation, och fönstren hade såna där elektriska persienner med pyttesmå hål.

Varje gång var det en helt annan färg, konsistens och densitet på skummet. Vi samlade dem på nattygsbordet. Det var ingen personal som kom och städade under vistelsen. Vi hade den enda nyckeln hade vi fått höra. Inget var nånsin stulet eller omflyttat. Under större delen av vår vistelse bodde det inga andra där. Ändå dök det där skummet bara upp. Alltid samma plats, alltid olika skumgummi. Och det såg riktigt gammalt ut. Vi kallade det kvantumskum.

En natt började lysena blinka och det lät väldigt mycket i våningen. Dörrar och fönster som smällde. Men jag gick upp och kollade, och det fanns ingen källa till ljuden. Det var rätt tyst när jag gick runt och kollade, men så fort jag kom tillbaka till rummet började det låta igen.

En annan mysko sak hände när vi var i Cancún. Vi hade ett gäng värmeljus i köket. En morgon var vekarna oförklarligt borta. Som om någon lyft veke och bas ur ljusen, och de fanns ingenstans i huset.

Alla andra "övernaturliga" upplevelser är lätta att vifta bort, men här rörde det sig om konkreta, fysiska mysterier.
Citera
2018-12-30, 20:57
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Ingen aning om det är övernaturligt. Är inte rädd, det skrämmer mig inte, utan upplever det bara som konstigt.
Bor i en stor tvåa, i ett ca 100år gammalt stort hus ombyggt till fyra lägenheter. Det började en kväll med att jag hörde ljud i köket, som att en tallrik lyftes upp och sattes ner på andra tallrikar. Jag har katter så tänkte att det var en av dem som stött emot något. Ljuden fortsatte några gånger i veckan under en längre tid, reagerade men brydde mig inte så mycket tills den dagen det lät när katterna låg bredvid mig i soffan. Gick ut i köket för att se vad det var, men allting såg normalt ut. En kväll hade jag över vänner då det lät som om någon plockade med glas i köksskåpet, jag var ganska van vid ljuden men en kompis reagerade och gick ut för att kolla vad det var. Jag gick efter. Ingenting var flyttat, skåpsdörrarna stängda och glasen stod som de skulle i skåpet. Samma kväll small en lampa i köket.
Dagen efter satte jag i ny lampa, som small den också. Testade med ytterligare en lampa innan jag gav upp och ringde hyresvärden. Han kom över, testade med en lampa och den gick sönder lika snabbt den. Vi testade att sätta i kaffebryggaren i uttaget, den fungerade utan problem.
När han stod i hallen precis utanför köket lät det igen i köksskåpen, som om någon flyttar på sakerna där inne. Han reagerade, gick in och kollade men jag kunde bekräfta att allt stod där det skulle och sa att de där ljuden hörs rätt ofta.
Han var lite förvirrad men sa att det kanske var möss.
Han beställde hit elektriker som gick igenom hela huset (Han sa att det ändå var dags), de hittade inga fel och kliade sig i huvudet i princip åt att allt utan lampor fungerade i uttaget i köket.
Min hyresvärd tog även hit anticimex samt satte ut fällor lite överallt, allt som allt hittades en mus, i ett av garagen. Ingen i huset och inga spår av möss i huset heller.

Ljuden fortsätter, alltid i köket och alltid samma ljud - som att saker förflyttas, utan att jag kan se att något ska ha flyttat på sig när jag kollar. Och lampa där har jag struntat i, använder ett annat uttag istället.

Ingen aning vad det är som låter för vi hittar ingen naturlig förklaring, det stör katterna mer än det stör mig och jag kan till och med känna ett lugn när det låter när jag befinner mig i köket

Den stora gåtan är ju varför multidimensionella varelser är så barnsligt förtjusta i köksporslin.
Citera
2018-12-31, 00:09
Medlem
Jag jobbar natt på ett psykiatriboende och har jobbat här i tre år. Från första stund kunde jag känna att det är något oförklarligt som verkar vilja ha min uppmärksamhet. Huset är ett gammalt hyreshus där kommunen byggt äldreboende och på bottenplanet finns det boendet där jag jobbar. Jag har bott i huset i ca tjugo år innan det byggdes om, men det var nästan trettio år sedan. Det som har skett är att det låter som om att någon går i korridoren fast det inte är någon där när jag tittar efter, ytterdörren öppnas och stängs utan att någon är där. Det kan komma kalla vinddrag utan helt plötsligt på ställen där det aldrig skett tidigare. Jag har förlikat mig med detta och bryr mig inte så mycket även om jag lägger märke till att saker händer.
Men det som hänt de sista tio dagarna är något som jag inte får ur huvudet. Jag skruvar alltid av elementet i personalrummet eftersom det blir väldigt varmt, och vi har en kaffebryggare som vi laddar till morgonen. Nu har det hänt tre ggr på kort tid att både elementet och kaffebryggaren gått igång under tiden som jag gjort den rutinstädning som vi alltid gör varje natt. En av gångerna råkade jag ha blicken på kaffebryggaren när jag ser hur den plötsligt slås på och börjar brygga kaffe, jag blir alldeles stel och håret reser sig i nacken när det händer, de övriga två gångerna befinner jag mig i köket ett par meter ifrån bänken där kaffebryggaren står. Elementet har också varit varmt när jag kommit in i personalrummet, och den senaste gången sa jag på skoj till den kollegan som jobbat på kvällen och som skulle gå hem att "nu är du vittne till att jag skruvar av elementet" och så är det varmt likt förbannat lite senare.
Jag jobbar ensam, så det är svårt att bevisa att detta händer. Jag sa till kollegorna som jobbar på dagen efter första natten att det spökar här, dom skrattade och sa att det var flera som sagt samma sak, men sen har jag inte nämnt något förrän nu när detta med kaffebryggaren och elementet inträffat. Jag har jobbat natt i flera år tidigare och upplevt olika saker, speciellt när jag jobbade på sjukhuset och hörde steg från en stängd avdelning på våningen ovanför, och då var vi två st som upplevde samma sak. Om man inte vill tro på oförklarliga saker som andar, spöken och liknande så är det lätt att avfärda med förklaringar som att det alltid rör sig i gamla hus tex i ledningar och rör. Man behöver dock inte vara mörkrädd för att märka att det händer saker som inte går att förklara.
Citera
2018-12-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Den stora gåtan är ju varför multidimensionella varelser är så barnsligt förtjusta i köksporslin.

Tror faktiskt jag kommit på varför det låter i skåpen. Ovanför mitt kök har grannen gjort ett rum till sina labradorer, misstänker nu att det är de som spökar här hemma
Citera
2018-12-31, 19:32
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Tror faktiskt jag kommit på varför det låter i skåpen. Ovanför mitt kök har grannen gjort ett rum till sina labradorer, misstänker nu att det är de som spökar här hemma

Haha, ja det är ju absolut mer sannolikt än spöken 😎☠️
Citera
2019-01-01, 19:04
Medlem
Spännande historier må jag säga. Rolig läsning
Citera
2019-01-01, 21:37
Medlem
Det här är inget övernaturligt men ändå ett intressant fenomen. Jobbar som sagt som sjuksköterska på en akutvårdsavdelning och förra veckan gick en patient bort. Patientens dotter satt där dag och natt. Höll mammans händer. Hon var palliativ och det var bara en tidsfråga innan hon skulle ta sina sista andetag. Rosslig andning och bara låg där och tog sina andetag. Ingen pupillreaktion. Hon stirrade upp mot taket och vi trodde hon skulle försvinna mycket tidigare men hon höll emot i 72 timmar. Hörseln är den sista egenskapen som lämnar kroppen...

Tillslut började dottern tröttna på att mamman aldrig somnade in. 5 minuter innan mamman valde att somna in, tog dottern moderns hand och sa "Mamma, du kan lämna nu". Då vänder hon blicken mot dottern (!!), tittar henne djupt i ögonen och sedan somnade hon in. Extremt mäktigt! Har sett det där flertalet gånger men fascineras av det varje gång. På några sekunder går hon från en varm cirkulatorisk färg på huden till att bli gulfärgad när cirkulationen upphör.

Att det kan vara så enkelt att dö när man väl bestämmer sig för att dö.
Senast redigerad av Spark7 2019-01-01 kl. 21:41.
Citera
2019-01-02, 00:02
Medlem
Kenpos avatar
En gång på 1980-talet hade min nu framlidna mor en annan märklig upplevelse som hon berättade om vid ett par tillfällen. Jag skrev upp alltsammans då, men papperet ligger i någon låda. Ungefär så här var det:

En het augustikväll med åska i luften befann hon sig ensam på sommartorpet, där det även finns ett iståndsatt gammalt hus med anor från 1500-talet. Hon var sysselsatt med att stänkmåla nya tapeter av spännpapp och beslöt sova över där. Omkring kl. 22 låste hon ytterdörren och gick och lade sig i en av de gammaldags högsängarna, bakom förhängen hon själv sytt.

Hon vaknade av att dörren låstes upp och någon kom inklampande i förstugan. Hon antog att det var min far som återkommit från sin resa tidigare än väntat, och ropade "Är det du?" Inget svar. Men stegen kom närmare, och stannade framför sängen. Sedan gläntade någon på ena förhänget och kikade in. Det var en okänd mansperson, iförd mörka vadmalskläder och med en hög hatt på huvudet. Fast det inte regnade ute rann det om hans rock och dröp väta från hattbrättet. Hela gestalten utstrålade en djup iskyla som förlamade henne - hon var faktiskt oförmögen att röra sig.

Mannen betraktade henne tyst en liten stund, släppte sedan förhänget och gick därifrån. Hon hörde fotstegen avlägsna sig och dörren slå igen. Efter ytterligare en stund hade hon samlat sig så pass, att hon kunde stiga upp, koka sig en kopp te och fundera över det inträffade. Småningom lade hon sig på nytt. Och då upprepades samma scenario. Mannen kom in igen, tittade på henne och gick sin väg.

Emellertid var min mor en benhård rationalist och trodde inte på någon andevärld. Hon ansåg själv att detta handlade om s.k. sömnparalys, även om scenen tedde sig mycket verklig. När min far, som var född i gården, kom hem och fick höra om saken trodde han sig identifiera skepnaden som "Dumben", en dövstum släkting som jämte sin bror bott i stugan på 1700-talet och drunknat en vår under säljakt ute på isarna.
Citera
2019-01-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Haha, ja det är ju absolut mer sannolikt än spöken 😎☠️

Ja jag gissar iallafall på att det är när de leker ovanför som det vibrerar i mina skåp och saker låter? Är ju ett gammalt hus så inte omöjligt. Elen har jag dock ingen lösning på än

Tänker inte säga något till vänner, tycker det är helt underbart att se deras ögon när de inte hittar en förklaring till ljuden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in