2018-12-26, 11:47
Medlem
Kingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
XXL är min personliga gissning. Ser inte hur och varför de ska kunna överleva.

Håller med om Media Markt också.

XXL bygger nytt i uddevalla, behöver ju inte betyda nått men ändå
Citera
2018-12-26, 11:47
Medlem
cqs avatar
Jysk kan jag tänka mig lever på lånad tid.
Dålig kvalité och dyrare än IKEA, de har inte riktigt hittat någon nisch som skulle hålla butiken flytande.
De få gånger jag besökt butiken de senaste åren så har det varit mer personal än kunder i butiken.

Mio har åtminstone en image som sängar/soffor för övre medelklassen vilket gör att de nog överlever.
Senast redigerad av cq 2018-12-26 kl. 11:52.
Citera
2018-12-26, 11:50
Medlem
JBernards avatar
Butiker med generiska eller likartade varor kommer att ryka först. Dom som gör varuhuset till lite av en upplevelse kommer att klara sig.
Citera
2018-12-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Jysk kan jag tänka mig lever på lånad tid.
Dålig kvalité och dyrare än IKEA, de har inte riktigt hittat någon nisch som skulle hålla butiken flytande.
De få gånger jag besökt butiken de senaste åren så har det varit mer personal än kunder i butiken.
Mio har åtminstone en image som möbler för övre medelklassen vilket gör att de nog överlever.

Jysk ser ut att gå otroligt bra
https://www.ratsit.se/5564251246-JYSK_AB#ekonomi
Citera
2018-12-26, 11:53
Medlem
cqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jysk ser ut att gå otroligt bra
https://www.ratsit.se/5564251246-JYSK_AB#ekonomi
Den dagen då IKEA erbjuder gratis frakt så är nog Jysk körda, men vem vet.
Citera
2018-12-26, 12:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast det måte vara en otroligt svår balansgång? Men Ikea verkar ju vara inne på den linjen nu, med mindre butiker som visar upp varorna och som kan lämna ut det man beställt på nätet. Tex har de dragit ned på expansionen i Danmark och Norge (om det nu säger något).
http://www.butikstrender.se/e-handeln-stoppar-ikea-bygge/
https://www.breakit.se/artikel/14649/ikea-stoppar-byggprojekt-i-norge

IKEA tror jag kommer fortsätta som showroom samt direkt handel, som andra sagt många Älskar gå runt på IKEA, men däremot kommer nog en hel del kunder åka dit, kolla, äta mat, korv, köpa en kasse med smågrejor, men kolla på tex soffa, sängar osv och sedan beställa detta via nätet och få det hemlevererat .
dock tror jag mycket hänger på att man får ner priserna på hemlevernas, köpte själv en säng förra året men hemleveransen var så dyr så jag fixade detta själv.

Tänker man sig att det blir svårare och svårare och DYRARE ha bil att köra och parkera vid sin lägenhet, så finns det många som kommer utnyttja detta med hemleverans som skippat bilen i framtiden.
Citera
2018-12-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
I slutändan kommer fastighetsbolag som äger centrumen också få det tufft då hyrorna kommer sjunka och vakansgraden öka.

Exakt! Fastighetsbolag belånade=banken lider=kris. Butiksdöd=förlorade arbetsplatser. Butiksdöden=förslumning=kringliggande privatbostäder sjunker=banken får problem igen. Vad ska bli av all butiksyta? Finns ersättare?
Citera
2018-12-26, 12:11
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Exakt! Fastighetsbolag belånade=banken lider=kris. Butiksdöd=förlorade arbetsplatser. Butiksdöden=förslumning=kringliggande privatbostäder sjunker=banken får problem igen. Vad ska bli av all butiksyta? Finns ersättare?

I det mindre samhället där jag är bosatt har den ständigt ökande skaran av övergivna butikslokaler börjat byggas om till bostäder. En tråkig trend, men det känns svårt att motivera sig att köpa dyrare prylar i fysiska butiker, tyvärr.
Citera
2018-12-26, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745

Stora plåtskjul av typen Biltema går ju använda till i stort sett vilken tillverkningsindustri som helst, om det nu varit så att vi haft en expanderande industri. Eller till någon form av lager för näthandelsföretag.

Men gör man med lokalerna i ett köpcentrum? De är ju helt värdelösa till något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
I det mindre samhället där jag är bosatt har den ständigt ökande skaran av övergivna butikslokaler börjat byggas om till bostäder. En tråkig trend, men det känns svårt att motivera sig att köpa dyrare prylar i fysiska butiker, tyvärr.

Det vill till att planlösningarna funkar för det. En bostad kräver en hel del fönster och därmed ytterväggar, medan köpcentrum är byggda på andra sätt.
Senast redigerad av KarlKaviar 2018-12-26 kl. 12:38.
Citera
2018-12-26, 12:48
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Var in på NetOnNet's nybyggda butik i Umeå i somras, tog mig 20 min att hitta ut, började nästan få panik känslor.
Är så i Gävle butiken med .
jag hittar ut Men ids inte lägga ner tid på att vandra fram och tillbaks i butiken .
Det tar för lång tid att gå omkring och leta .
konstigt att butiker inte förstår att vi väljer bort dem just pga de vill exponera oss för alla produkter i butiken .
En utav anledningarna till att jag heller handlar online än att besöka en riktig butik
Tror att Såna butiker kommer att bli straffat hård inom snar framtid
Citera
2018-12-26, 12:55
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Det vill till att planlösningarna funkar för det. En bostad kräver en hel del fönster och därmed ytterväggar, medan köpcentrum är byggda på andra sätt.

Nu har vi ju inga stora köpcentrum här, utan mer traditionella butikslokaler. Dessa har till och med i vissa fall redan haft lägenheter på ovanvåningarna, så att smälla upp lite nya väggar framför skyltfönstren och avdela butiksytan är betydligt enklare än att riva och bygga nytt.

Vad som ska hända med stora köpcentrum/gallerior är ju är ju en svårare fråga. Inomhusarenor för sportaktiviteter? Lagerlokaler åt företag eller privatpersoner? Flyktingläger under tak?
Citera
2018-12-26, 13:18
Medlem
Citat:
Men gör man med lokalerna i ett köpcentrum? De är ju helt värdelösa till något annat.

Ja, vad kan butikslokaler användas till?

-Post- och paketutlämningsföretag.
-Omklädningsrum, kontor för paketåkerier
-Skatteverket, Arbetsförmedlingen
-Utställningslokal för Livstycket etc
-Cykelverkstad
-Kurslokal, trafikskola etc
-Religiös verksamhet
-Shuregard (den här möjligheten tror jag på)
-Miljöstation

Några ägare av sådana hopplöst öde kommersiella fastigheter går omkull. Vissa köpcentrum kanske kan komma att helt utrymmas och köpas upp av kommunen för att skapa en ny stor idrottshall, aktivitetshus, kanske skollokal och i värsta fall second hand basar som i Vårby.

Här spekulerar man. Nån som har nån annan ide?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in