2018-12-26, 00:35
Medlem
Eldebrinks avatar
Tror till skillnad mot flera här att IKEA är en av de som fortsatt kommer gå starkt. Man vill gärna klämma och känna på möbler och de har massa billiga saker som man inte orkar vänta på. De har redan egen restaurang/café som vissa andra handlare börjat att experimentera med. Snacka om att vara ett steg före.

Alla typer av affärer som säljer generiska produkter som går att jämföra på typ prisjakt kommer få det väldigt tufft. I slutändan kommer fastighetsbolag som äger centrumen också få det tufft då hyrorna kommer sjunka och vakansgraden öka.

Tror företag med produkter som man inte orkar vänta på kommer gå fortsatt bra. Tror Biltema är en exempelkedja passar in på den beskrivningen.
Citera
2018-12-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
sätter en peng på JC.

Låter rimligt.
De har redan stängt över 100 butiker sedan 2011 och de gjorde över 100 miljoner i förlust förra året.
https://www.di.se/live/modekedjan-jc-hotas-av-konkurs/
Citera
2018-12-26, 00:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Naturkompaniet har superbra sortiment och toppenläge mitt i stan. Jag handlar mycket där, köper alla mina kläder på lunchen, i princip. Ok, jag köper lite billiga kläder på nätet också men aldrig ytterkläder. På Naturkompaniet köper jag ytterkläder, mössor, handskar, då vill jag ha riktigt bra grejer.
Skit som är dyr för att den råkar vara moderiktig just nu. Största kundbasen är rika asiatiska ungdomar vars föräldrar betalar dyra pengar för att ungarna ska ha den överexponerade fjällräven-loggan på ryggsäcken.

Så fort Fjällräven-flugan är död så kommer Naturkompaniet gå under. Ge det något år.
Citera
2018-12-26, 01:06
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det här nya sättet att planera butikerna som labyrinter har blivit en riktig epidemi, har upptäckt att även Rusta och flertalet andra butiker kör med samma stil. Om syftet är att de vill öka försäljningen med denna planlösning, så tycker jag det snarare får en klart omvänd effekt - man vill bara ta sig ur denna labyrint fortast möjligt. Oftast utan att köpa något.

Inte undra på att näthandeln tar över
Tycker även det har blivit lite svårare att hitta det man ska ha hos Clas Ohlson också. Visst finns nummer på hyllorna men tycker dom är märkligt placerade så att det är krångligare nu. Är väl just för att det är som en labyrint
Senast redigerad av GoranPong 2018-12-26 kl. 01:09.
Citera
2018-12-26, 01:35
Medlem
Ser att många har nämnt Media Markt och de har historiskt alltid klarat sig då Media Markt och Saturn tillhörde Metro tidigare - med enormt bra resultat och fet kassa från stora framgångar i Europa.

Nu står de (Media Markt/Saturn) på egna ben, börsnoterade som CECONOMY, och bolaget har kraschat fullständigt på sistone och kickat i stort sett hela ledningen. Det är mycket möjligt att man drar sig ur Sverige då inget talar för att man kommer gå med vinst den närmsta tiden - åtgärderna med mindre lokaler kommer knappast räcka med en kostnadskostym som ändå är för stor och en omni/e-handel som sköts av tredjepart...
Citera
2018-12-26, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
När jag bodde i Singapore knöt matkedjorna upp kunderna så deras "Springpojkar" hade nyckel till kundens bostad som körde hem varorna som kunden dagen innan ringt in om. Bostäderna i Singapore har både en köksingång och en huvudentre'e. Dörrarna in till övriga rum i bostaden var låsta. Budet lade alla varor där dom skulle ligga eftersom både kyl, frys och skafferi fanns i köket.
Detta uppskattades av alla för man slapp att vara hemma för att passa varubud och alla var på jobbet.
Här i Sverige är vi vana vid att inte lita på folk med egen nyckel till bostaden, annars skulle näthandeln fördubblas, för mat köper alla.

Har redan kommit till Sverige i viss omfattning:

Citat:
Är det sant att MatHem kan leverera hela vägen in i min kyl?

Ja, det stämmer. Under en testpilot på Södermalm och i Danderyd kan du få möjlighet till leverans hela vägen in i din kyl. I samarbete med det digitala låset Glue Smart Lock behöver du inte längre vara hemma för att ta emot din MatHem-leverans.

Vi erbjuder denna typen av leveranser till dig som är boende på Södermalm och i Danderyd, och som har ett Glue Smart Lock installerat i ditt hem.

https://www.mathem.se/kundtjanst/#collapse-5

Tror för övrigt inte det går så bra för MQ har för mig jag hörde de skall stänga en massa butiker?
Senast redigerad av Ciggenaren 2018-12-26 kl. 02:08.
Citera
2018-12-26, 02:07
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Webhallen är väl nästan borta redan men jag tror dom ligger dåligt till nu och enbart kommer finnas som internetbutik i framtiden.

Nästan borta? öppnar ju fan nya affärer hela tiden. Också blivit mycket sämre än tidigare
Citera
2018-12-26, 02:16
Medlem
dovAkins avatar
Hur kan folk tro att IKEA skulle gå i graven? Har nog aldrig handlat en möbel någon annanstans. De var tidiga med att man kan beställa hem och man kan se på sidan vilket varuhus som har produkten och vart den ligger.
Citera
2018-12-26, 03:53
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Självklart så. Senaste gången jag gjorde på det viset var med en motorcykelhjälm. Den lokala MC-handlaren skulle ha 4500 kr medan "MC-grejer-på-nätet-firman" i Tyskland tog 2800 kr. Att göra på detta viset - prova lokalt och sedan köpa på nätet - är givetvis ett bekant fenomen för de lokala/fysiska handlarna sedan ganska många år tillbaka.
Fy faan vad lågt. Hoppas ditt nästa internetköp blir en blåsning.
Citera
2018-12-26, 04:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Hur kan folk tro att IKEA skulle gå i graven? Har nog aldrig handlat en möbel någon annanstans.
Frågan var vilka butiker som kommer att lägga ner. IKEA och deras postorderförsäljning, det de började med, kan fortleva medans butikerna försvinner.
Citera
2018-12-26, 04:52
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Frågan var vilka butiker som kommer att lägga ner. IKEA och deras postorderförsäljning, det de började med, kan fortleva medans butikerna försvinner.

väldigt svårt att se att IKEA skulle lägga ner sina butiker. Möjligtvis i mindre städer om de ens har några där
Citera
2018-12-26, 05:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
väldigt svårt att se att IKEA skulle lägga ner sina butiker. Möjligtvis i mindre städer om de ens har några där
Nu har IKEA redan lagt ner en butik, så det du har svårt att se kan hända, har redan hänt.
Citat:
– Köping var lite lamslaget av att ha kallats Sveriges tråkigaste stad, och efter att IKEA stängde. Det var det första IKEA-varuhuset i världen som la ner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/filip-och-fredrik
Senast redigerad av constant 2018-12-26 kl. 05:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in