2018-12-26, 06:12
Medlem
Sunimods avatar
Bemannade bensinstationer av den utformning vi har idag tror jag kommer försvinna.
De har utvecklats från att kunna hjälpa till med byten av glödlampor och torkarblad förutom att sälja bensin/diesel och olja till motorn.

Verksamhet idag:
Bensin/diesel
Spolarvätska
Uthyrning släpvagnar mm
Automattvättar
Godis
Mat
Korv och värmda pizzor mm

Jag tror vi kommer se annan uppdelning i framtiden då de är svindyra på uthyrning släp, spolarvätska mm.

Nu kommer det fler och fler firmor för uthyrning släpkärror via nätet som man bara hämtar upp med upp emot halva priset och utan man ska in och ställa sig i en "matkö" på macken och skriva på en ålderdomlig hyresblankett före man betalar och får "sin sladd"
Bensin/Diesel kommer bli enbart obemannade stationer som redan finns idag men de med bemanning kommer försvinna.

Sedan kommer det dyka upp massa mindre matställen där man kan få en korv eller värmd pizza. Man bokar mat med en app och sedan bara hämtar i en lucka. Alltså med annat utbud än hamburgerkedjorna och där du bara får en enkel sak typ en korv i bröd samt en dricka i flaska eller burk. Mer anpassat att ha med sig i bilen. Troligen en kaffe också. Detta utan att leta upp en Hamburgerrestaurang och åka till deras Drive-In.

Hejdå Macken.
Citera
2018-12-26, 06:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Hur kan folk tro att IKEA skulle gå i graven? Har nog aldrig handlat en möbel någon annanstans. De var tidiga med att man kan beställa hem och man kan se på sidan vilket varuhus som har produkten och vart den ligger.

Jag tror IKEA kommer ha mindre varuhus för visa sina produkter även i framtiden. Och för att sälja lite enklare pinaler. Rent logiskt kan de sedan ha ett eller flera centrallager för leveranser från internetförsäljningen. Stora varuhus kostar, enklare med lokaler där man kan klämma på produkterna för sedan få de hemlevereradeoch monterade.
Senast redigerad av Mullret 2018-12-26 kl. 07:02.
Citera
2018-12-26, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jag tror IKEA kommer ha varuhus för visa sina produkter även i framtiden. Och för att sälja lite enklare pinaler. Rent logiskt kan de sedan ha ett eller flera centrallager för leveranser från internetförsäljningen. Stora varuhus kostar, enklare med lokaler där man kan klämma på produkterna för sedan få de hemlevereradeoch monterade.

Fast IKEA-varuhus är ju det där. Varuhus där man visar produkter, och lager.
Eftersom dom äger alla sina varuhus, så skulle besparingen om man istället hade säg...3 centrallager i Sverige, vara marginella sett till deras omsättning.

Möjligtvis kan man tänka sig att dom drar ner på personal, men IKEA är redan oerhört strömlinjeformade.
Citera
2018-12-26, 07:29
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Fast IKEA-varuhus är ju det där. Varuhus där man visar produkter, och lager.
Eftersom dom äger alla sina varuhus, så skulle besparingen om man istället hade säg...3 centrallager i Sverige, vara marginella sett till deras omsättning.

Möjligtvis kan man tänka sig att dom drar ner på personal, men IKEA är redan oerhört strömlinjeformade.

Fördelen med IKEA's varuhus är att dom är byggda som att fungera som lager och i framtiden kommer det inte att fungera att ha 2-3 centrallager i ett land utan om 15 år kommer folk beställa från dom företagen som kan leverera inom en timma. Där har IKEA ett stort försprång mot andra företag i och med deras varuhus som kan bli lager.

Nu börjar Amazon att sälja möbler i USA och många säger att detta är dödsstöten för IKEA men varför skulle det vara det? IKEA kommer kunna leverera mycket snabbare än vad Amazon klarar av närmaste 30 åren bara man ställer om vilket man märker att dom börjar göra nu.

IKEA har ju även köpt Taskrabbit så man märker ju vart det barkar det skall vara levererat och ihopskruvat inom ett par timmar inom några år.
https://www.taskrabbit.com/ikea
Citera
2018-12-26, 08:37
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu har IKEA redan lagt ner en butik, så det du har svårt att se kan hända, har redan hänt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/filip-och-fredrik

Det IKEA-varuhuset flyttade från Köping till Västerås 1984. (källa)

Ser inte hur det är relevant för en nutida diskussion om butiksdöden.
Det är inte så ovanligt att IKEA varuhus flyttar utifrån diverse omständigheter.
Citera
2018-12-26, 08:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Ser inte hur det är relevant för en nutida diskussion om butiksdöden.
Tråden handlar om det.
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Det är inte så ovanligt att IKEA varuhus flyttar utifrån diverse omständigheter.
Vilka fler IKEA-varuhus har flyttat? Eftersom det inte är ovanligt så borde det handla om ganska många. Men visst, fyra-fem exempel torde räcka.
Citera
2018-12-26, 09:17
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tråden handlar om det.
Vilka fler IKEA-varuhus har flyttat? Eftersom det inte är ovanligt så borde det handla om ganska många. Men visst, fyra-fem exempel torde räcka.

Köping och Västerås måste väl ändå ses som samma "upptagningsområde" för IKEA. Det är snarare frågor om lokaler och infrastruktur som styr, snarare än att det saknas efterfrågan för produkterna.

Inom Malmö har IKEA flyttat 3 gånger sedan etableringen. (Arlöv-Bulltofta-Svågertorp).
I "källan" ser du lite fler exempel. (de flyttade även en gång inom Västerås 2011...)
Citera
2018-12-26, 09:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Webhallen är väl nästan borta redan men jag tror dom ligger dåligt till nu och enbart kommer finnas som internetbutik i framtiden.
Ägs av Elgiganten så de har sitt på det torra. Kanske får vi se mer synergier mellan de två varumärkena, kanske någon slags butik-i-butik-lösning.
Webhallens koncept är väldigt personalkrävande men även Kjell har liknande med över-disk-handel som ger möjligheter till merförsäljning.
Citera
2018-12-26, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Restauranger och matbutikerna kommer vara orörda, allt annat är dödsdömda.

Jag fattar inte hur folk kan gå och storhandla i matbutiker längre. Hemleverans av exakt det man vill ha gör att man slösar mindre och lättare kan planera sin kost. Man slipper också slösa tiden.
Citera
2018-12-26, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JMV
Jag fattar inte hur folk kan gå och storhandla i matbutiker längre. Hemleverans av exakt det man vill ha gör att man slösar mindre och lättare kan planera sin kost. Man slipper också slösa tiden.

Håller med, och i skrivandes stund håller jag på signa upp mig för Willys online lösning

Slut med köande bland fluddriga svenska pundare och gränslösa libanesiska 7 barns familjer som river butiken, livet är alldeles för kort och roligt för att spenderas på matbutiker.
Citera
2018-12-26, 11:20
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Toy’s R Us lägger ju ner till höger och vänster.

Jag tänker på butiker såsom BikBok, Hemtex, Cubus Ö&B, Rusta med flera. Som kanske inte ha så stora andelar på respektive marknad och där andra kan ta över.

Ö&B och Rusta och liknande blir nog kvar. Folk beställer inte billigt tvättmedel och såna saker på nätet.
Citera
2018-12-26, 11:46
Medlem
Hela Konsums koncernen, det har gott dåligt för Konsum under en lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in