2018-12-25, 12:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som vanligt, ge citat där jag skulle ha påstått det istället för att fantisera.
Alla som följt tråden torde minnas de av dig framförda åsikterna.
Hur känns det med S&P i en officiell björnmarknad? Stigande räntor? Sjunkande priser?
2018-12-25, 12:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du kan inte be mig gå tillbaka 3 år i tråden för att kopiera exakt vad du skrev men diktade ihop karikatyrer av mäklarbilder av att bo i Stockholm, det gjorde du. Eller, var det Kurt-Sune? Ja det kan det ha varit.

Du svarar inte på frågan, rekommenderar du köp av trång liten bostad i Svinninge för 1,8 miljoner? Rimligt pris? Du som förfäktar bubblan. Jag menar, vad kan gå fel, någonsin?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alla som följt tråden torde minnas de av dig framförda åsikterna.
Hur känns det med S&P i en officiell björnmarknad? Stigande räntor? Sjunkande priser?

Era fantasier får stå för er, det har jag inget med att göra. Det är inte svårt att gå tillbaks och citera exakt vad JAG har skrivit istället för att fantisera som ni gör.

Svinninge känner jag inte ens till så varför skulle jag ha åsikter om det?
2018-12-25, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Era fantasier får stå för er, det har jag inget med att göra. Det är inte svårt att gå tillbaks och citera exakt vad JAG har skrivit istället för att fantisera som ni gör.
Så du har inte trott på en fortsatt stigande marknad? Du har inte trott på en fortsatt stark aktiemarknad och du har inte trott på att räntorna skall ligga still?
2018-12-25, 12:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så du har inte trott på en fortsatt stigande marknad? Du har inte trott på en fortsatt stark aktiemarknad och du har inte trott på att räntorna skall ligga still?

Hur svårt kan det vara, om du har problem med en enda sak jag har skrivit kan du väl citera och bemöta det istället för att fantisera.

Men som svar så har jag alltid framhållit att bor gör man på lång sikt och därför bör man fokusera på vad som långsiktigt är bra och inte på korta svängningar som inte går att förutse. Det ser man tydligt här i tråden, varje månad som går sitter ni i dyra och dåliga HR medan jag sitter i en BR med låga boendekostnader och får pengar över till investeringar. Som bonus har jag också en stor vinst i min bostad.
2018-12-25, 12:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur svårt kan det vara, om du har problem med en enda sak jag har skrivit kan du väl citera och bemöta det istället för att fantisera.

Men som svar så har jag alltid framhållit att bor gör man på lång sikt och därför bör man fokusera på vad som långsiktigt är bra och inte på korta svängningar som inte går att förutse. Det ser man tydligt här i tråden, varje månad som går sitter ni i dyra och dåliga HR medan jag sitter i en BR med låga boendekostnader och får pengar över till investeringar. Som bonus har jag också en stor vinst i min bostad.
Du har en tendens att börja mala om din situation så fort det talas om allmänna trender? Du har en rad obesvarade frågor i tråden, varför inte börja med att besvara dessa?
2018-12-25, 12:28
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Att köpa nyproducerad br i dagsläget känns väl ändå fel.
Eller?
2018-12-25, 12:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har en tendens att börja mala om din situation så fort det talas om allmänna trender? Du har en rad obesvarade frågor i tråden, varför inte börja med att besvara dessa?

Varför inte förhålla dig till det JAG skrivit istället för att fantisera, ska vi komma överens om det?

Angående räntorna har det alltid gapats om stigande trend så fort de stigit några tiondels procent, jag har istället framhållit åtskilliga gånger att 10-årsräntan går i en sidledes kanal med slag mellan ca 0-1%. Den har gått upp och ned inom det intervallet sedan 2015 och har ännu inte brutit ut från den kanalen. Just nu ligger den så när mitten av kanalen som det går på 0,55%:

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Betyder det att den aldrig någonsin ska bryta ut från kanalen, nej förstås inte men det finns inga tecken på det nu men i tråden finns det alltid någon stolle som skriker om att nu ska marknaden krascha för nu har räntan stigit 0,1%.
2018-12-25, 12:54
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Uppenbarligen trodde ni i tråden det när nedgången 2017 kom för då skrek ni för full hals att nu kommer den stora kraschen, sälj innan det är för sent skrek ni. Sedan kom en rekyl uppåt och ni pratade om en stor konspiration för något måste vara fel. Det var ett år sedan och nu verkade ni vara mer förvirrade och desperata än någonsin.

Själv kollade jag igenom värderingarna som booli gör regelbundet av min bostad och kan se att de nuvarande värderingen är ca 6% under den absolut högsta värderingen som skedde under 2017. Inte direkt så att jag är bekymrad över det, varför skulle jag ens bry mig om att priserna steg i början av 2017 och sedan föll tillbaks till samma nivå igen i slutet av 2017 för att sedan stiga lite mer i början av 2018?

Det kan knappast var detta ni har menat med den stora bubblan för priserna nu är långt högre än när ni började skrika men jag antar att den stora kraschen fortfarande ska komma "snart", eller? Har era barn växt upp snart när ni sitter där i er HR och trycker och betalar hög hyra varje månad medan jag har låg boendekostnad och investerar istället?

Jag har inte haft ett dugg fel. Sedan jag började skriva har priserna gått ned. Vi har sett ett enormt skifte i marknaden. Sentimentet är negativt. Den stora frågan är när det bottnar.

Förstår du inte hur efterbliven du framstår när du säger att vi alla haft fel i 10 år? ”Ni har sagt si och så”. Jag skiter väl i vad nån här i tråden skrev för 10 år sedan. Det är helt irrelevant för mig och i den diskussionen du och jag har. Efterblivna jävel!
2018-12-25, 13:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Jag har inte haft ett dugg fel. Sedan jag började skriva har priserna gått ned. Vi har sett ett enormt skifte i marknaden. Sentimentet är negativt. Den stora frågan är när det bottnar.

Förstår du inte hur efterbliven du framstår när du säger att vi alla haft fel i 10 år? ”Ni har sagt si och så”. Jag skiter väl i vad nån här i tråden skrev för 10 år sedan. Det är helt irrelevant för mig och i den diskussionen du och jag har. Efterblivna jävel!

Eftersom du inte har skrivit i tråden innan 2017 kan vi förstås inte veta hur fel du hade tidigare men du har fel när du skriver att jag sagt att alla i tråden haft fel, "ni i tråden" refererar allmänt till er i tråden och inte till varje individ, speciellt inte till dem som inte ens varit i tråden tidigare. Förstår du inte hur efterblivet du resonerar?

Hur kan någon över 14 år vara förvånad över att det sker svängningar i marknaden, det är förbluffande. Svängningar sker i samtliga marknader och just därför har jag alltid framhållit att man bör fokusera på vad som långsiktigt är bra och inte på svängningar som är omöjliga att förutse, även om det finns gott om stollar som tror att de kan det trots att de haft fel så länge och mycket.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-12-25 kl. 14:12.
2018-12-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyCuteLittleHorse
Att köpa nyproducerad br i dagsläget känns väl ändå fel.
Eller?

Ja, såvida du inte verkligen måste.
2018-12-25, 15:06
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja, såvida du inte verkligen måste.

Javisst känns det så, men hur låter argumentationen ang detta?
Fiskar lite efter att just där känns det väl ändå lite bubbligt.
2018-12-25, 15:08
Medlem
En bostadsbubbla som spricker (med efterföljande ekonomiska svårigheter) kommer att drabba de som sitter i hyresrätt hårdast iochmed att deras jobb försvinner först. Det som kommer hända tjänstemanna-familjen som bor på Kungsholmen är att deras boendekostnad ökar med några tusen, men de kommer åtminstone ha sitt jobb. Annat kan sägas om fabriksarbetaren eller butiksbiträdet som sitter i HR. Därför är det konstigt att dessa sitter och hoppas på en ekonomisk kollaps i Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in