Citat:
Du kan givetvis inte dra ett likhetstecken bara för att barn mördats av en förälder.Likheten mellan Bjärred och Gårdsten är att barnen mördats och att mördaren är barnens förälder. (Ev. båda föräldrarna i Bjärred). Morden har skett våldsamt. Med kniv i Gårdsten och genom strypning/kvävning i Bjärred. Vi vet vad som utlöst morden i Gårdsten. Däremot vet vi inte vad som fick föräldern/föräldrarna i Bjärred att sätta sina planer i verket just när det skedde.
För övrigt har det inte skillnad (pressmeddelande som diskuteras) eller större likhet (då det var en förälder misstänkt för morden, en kaotisk ekonomi som undanhållits honom).
Citat:
Nej, det verkar inte vara välplanerat sen hösten. Det är det väl knappt nån som tycker.
Testamentet som, hastigt och slarvigt utfört, kom till den 3 januari liksom att avlivandet av barnen blev våldsamt och "inhumant", tyder enligt min mening på att själva detaljplaneringen av morden, trots den långa planeringen, ändå inte var riktigt "färdig". Något inträffade som ställde saker och ting på sin spets. Tror jag!
Däremot finns gärningen i datorer och mobiler som stärker vad som skett och vad som står i brevet till efterlevande.
Citat:
Jo, jag har begripit det.
Jag hyser ingen överdriven tilltro till polisens förmåga att se bortom det som verkar uppenbart. Det finns alltför många exempel på att man väljer den enkla vägen. Massmedia flödar över av exempel. Det senaste idag. Tyvärr en låst artikel, men det framgår av ingressen vad LGWP anser om saken.
[url]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nl5eW/gw-har-ar-polisens-fem-varsta-missar/promo[/url
[url]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nl5eW/gw-har-ar-polisens-fem-varsta-missar/promo[/url
Citat:
Ja, därav har inte en sammanställning prioriterats heller. Polis har nog att göra där, ingen betvivlar.
Dessutom är polisen, bl.a. just i Skåne, mycket hårt tyngd av annat. Det är klart att det påverkar motivationen att gräva djupare i något som relativt enkelt går att lägga ner. Även om någon utredare skulle vilja så tillåts det nog inte av chefen. Det är så det fungerar inom alla myndigheter. Jag vet, jag har varit där!
Däremot lär krim.tekniker arbetat på exakt samma sätt som vid andra brottsplatsundersökningar, NFC likaså och samma sak analyser av elektronik, brev etc. Rättsmedicin jobbar på oavsett om de skjuter hej vilt i Malmö.
Citat:
Ja, det är vi många som undrar kring.
Jag anser också att det måste finnas en förklaring till att två till synes friska, välfungerande föräldrar kallblodigt mördar sina barn, planerar för detta under lång tid och kan leva som vanligt medan denna planering pågår. Att de halkat in i Sc-sekten skulle kunna vara en sådan förklaring.