2018-12-23, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Likheten mellan Bjärred och Gårdsten är att barnen mördats och att mördaren är barnens förälder. (Ev. båda föräldrarna i Bjärred). Morden har skett våldsamt. Med kniv i Gårdsten och genom strypning/kvävning i Bjärred. Vi vet vad som utlöst morden i Gårdsten. Däremot vet vi inte vad som fick föräldern/föräldrarna i Bjärred att sätta sina planer i verket just när det skedde.
Du kan givetvis inte dra ett likhetstecken bara för att barn mördats av en förälder.
För övrigt har det inte skillnad (pressmeddelande som diskuteras) eller större likhet (då det var en förälder misstänkt för morden, en kaotisk ekonomi som undanhållits honom).
Citat:
Testamentet som, hastigt och slarvigt utfört, kom till den 3 januari liksom att avlivandet av barnen blev våldsamt och "inhumant", tyder enligt min mening på att själva detaljplaneringen av morden, trots den långa planeringen, ändå inte var riktigt "färdig". Något inträffade som ställde saker och ting på sin spets. Tror jag!
Nej, det verkar inte vara välplanerat sen hösten. Det är det väl knappt nån som tycker.
Däremot finns gärningen i datorer och mobiler som stärker vad som skett och vad som står i brevet till efterlevande.
Citat:
Jag hyser ingen överdriven tilltro till polisens förmåga att se bortom det som verkar uppenbart. Det finns alltför många exempel på att man väljer den enkla vägen. Massmedia flödar över av exempel. Det senaste idag. Tyvärr en låst artikel, men det framgår av ingressen vad LGWP anser om saken.
[url]https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nl5eW/gw-har-ar-polisens-fem-varsta-missar/promo[/url
Jo, jag har begripit det.
Citat:
Dessutom är polisen, bl.a. just i Skåne, mycket hårt tyngd av annat. Det är klart att det påverkar motivationen att gräva djupare i något som relativt enkelt går att lägga ner. Även om någon utredare skulle vilja så tillåts det nog inte av chefen. Det är så det fungerar inom alla myndigheter. Jag vet, jag har varit där!
Ja, därav har inte en sammanställning prioriterats heller. Polis har nog att göra där, ingen betvivlar.
Däremot lär krim.tekniker arbetat på exakt samma sätt som vid andra brottsplatsundersökningar, NFC likaså och samma sak analyser av elektronik, brev etc. Rättsmedicin jobbar på oavsett om de skjuter hej vilt i Malmö.
Citat:
Jag anser också att det måste finnas en förklaring till att två till synes friska, välfungerande föräldrar kallblodigt mördar sina barn, planerar för detta under lång tid och kan leva som vanligt medan denna planering pågår. Att de halkat in i Sc-sekten skulle kunna vara en sådan förklaring.
Ja, det är vi många som undrar kring.
Citera
2018-12-24, 22:35
Medlem
Agnes och Moa ni har funnits i mina tankar och i mitt hjärta idag. 💗

Vila i frid änglabarn! 💗
Citera
2018-12-25, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Ursprungligen postat av SS
Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.

"...styrker"? - Ingen otvetydig information, då..?

Skulle ju kunna vara så att dom spelat in olika sekvenser på film, för det STYRKER ju ganska mycket. Ett klipp skulle kunna visa när dom skriver under, ett klipp skulle kunna visa hur dom erkänner sina mord, ett klipp skulle kunna visa hur dom förklarar för anhöriga, ett klipp skulle kunna visa hur Hanna säger att hon vill dö, ett klipp kanske visar hur Oskar berättar att alla nu är döda, och det är dags för honom att avsluta sitt liv.
Alla dessa sekvenser och klipp kanske blir 17 min tillsammans och det hade ju varit ett ganska enkelt sätt för polisen att kunna STYRKA namnteckningar och gemensamt beslut.
Men då måste man ju ha förmågan att tro att det finns en video som kan STYRKA polisens utredning.
Har man inte den förmågan så blir det genast såklart lite knivigare.
"men nåt fanns det i datorer mm som kunde STYRKA polisens utredning"

Det är vilda spekulationer märker jag, har "vaccinet" börjat bita nu?
Citera
2018-12-25, 06:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Det är vilda spekulationer märker jag, har "vaccinet" börjat bita nu?

Vad är det i polisens information som säger att det inte finns en video?

Önskar alla en God Fortsättning på julen.
Citera
2018-12-25, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad är det i polisens information som säger att det inte finns en video?

Önskar alla en God Fortsättning på julen.
Exakt! Det vore ju däremot fånigt att hävda något som är rakt mot hårdfakta, som tex att Oskar ensamt planerade för och genomförde dessa mord, men så dum är nog ingen...

God fortsättning på dig Emma och alla andra också!
Citera
2018-12-25, 13:10
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Ja god fortsättning alla!

Satt och googlade lite på kroniskt trötthetssyndrom och fick upp detta, rätt intressant. https://nouw.com/tusenord/kroniskt-trotthetssyndrom-35178232

Med rätt kost hade barnen kanske blivit något friskare och piggare med tiden. Flickorna kunde haft hela livet framför sig och öppnat julklappar igår.

En vuxen var mer drivande och den andra var tappad från allt och sögs med i karusellen. Annars verkar det helt sanslöst tycker jag.
Citera
2018-12-25, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

Med rätt kost hade barnen kanske blivit något friskare och piggare med tiden. Flickorna kunde haft hela livet framför sig och öppnat julklappar igår.

En vuxen var mer drivande och den andra var tappad från allt och sögs med i karusellen. Annars verkar det helt sanslöst tycker jag.

Att någon först släppte bomben och var mer på, är rimligt att tänka sig. Vilken hen var är däremot vanskligt att säga något tvärsäkert om. Det finns belägg och tecken som är belastande för bägge två.

Fast den uppgiften är enligt mig närmast att betrakta som kuriosa. Skyddar man inte sina barn med liv och lem utan går, om än till en början motvilligt, med på att döda sina barn är man precis lika skyldig som den som först kläcker idéen.
Citera
2018-12-25, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Nja, jag vilar mig tryggt mot de som utan någon som helst konkurrens har mest fakta i ärendet och drar samma slutsats som dem. Att jag råkade göra det innan de rapporterade om det den 19 januari och den 11 december är ointressant i sammanhanget — den om att två föräldrar i månader planerade för och sedan gemensamt och i samförstånd dödade sina två barn.

Om du inte ser något särskilt unikt i det är jag den första att beklaga dina begränsningar.

God Jul på dig Clara!

Varför tycker du att det nu är ointressant i sammanhanget?
Citera
2018-12-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Ja god fortsättning alla!

Satt och googlade lite på kroniskt trötthetssyndrom och fick upp detta, rätt intressant. https://nouw.com/tusenord/kroniskt-trotthetssyndrom-35178232

Om ME varit så lätt att bota hade sjukdomen inte betraktats som kronisk och utan något botemedel. Kost och livsstil spelar in, absolut, och man kan bli bättre med tiden
Citera
2018-12-25, 15:41
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Om ME varit så lätt att bota hade sjukdomen inte betraktats som kronisk och utan något botemedel. Kost och livsstil spelar in, absolut, och man kan bli bättre med tiden

Ja jag vet inte. Genom tarmfloran kan man säkert stärka upp immunförsvaret, jag kan undra om de gjorde det med flickorna. Om föräldrarna slogs för sina flickors hälsa.

Av erfarenhet vet jag själv att tumörer på en angripen lever läkts ut av granatäpplejuice så jag är idel öra till denna metod. Läkarna var förbluffade över resultatet.

Ska jag tror att om flickornas immunförsvar stärkts, hade de kanske fått krafter. Deras föräldrar sköt dem istället i fotknölarna.
Citera
2018-12-26, 16:30
Medlem
Solglittrets avatar
Snart är det årsdagen av morden på Agnes och Moa🌹

Stackars töser. De drog verkligen en dubbel nitlott i föräldrarlotteriet - helt utan egen förskyllan. Alla som skrivit eller uttalat sig om dem beskriver två underbara flickor, glada, kärleksfulla, duktiga, starka och rara. De två hade hela livet framför sig. De kunde fått uppleva, lära, resa, bli friska, bli förälskade och fostra egna barn. De kunde likt oss andra på sin fritid hängt här och postat på FB när de blev äldre. Allt detta togs ifrån dem.

Ingen förtjänar en postum hyllning för någonting alls som vederbörande gjort i sitt liv, när hen också bestulit dessa barn på sin framtid.
Det borde vi som samtidigt levande medmänniskor till Agnes och Moa se till att det inte görs.
Det är vi faktiskt skyldiga två mördade barn. Ingen hade rätt att ta deras liv och ingen borde få hylla deras mördare efteråt. Inte ens om man sörjer deras döda mördare.

Ju mer man läst och grubblat över detta, framstår det som föräldrarna hade ett elitistiskt synsätt. Allt skulle vara perfekt och optimalt. Att föda upp barn som inte var perfekta, inte kommer att göra fina karriärer, kanske inte ens kommer att komma in på teoretiska gymnasieval - var helt enkelt bortkastat.
Är man inte ett vältränat musikaliskt underbarn med möjlighet att bli professor och gå hur långt som helst inom den akademiska världen - är man inte en bra arvinge till den välmeriterade släkten.
Mannen ska vara akademiskt mycket framgångsrik, vältalig och synlig och hustrun ska ha en akademisk examen, vara smal, petit och vän, snygg och blond, privat till sin natur och gärna betydligt mindre synlig än han.

Defekta barn / individer som aldrig kommer lyckas med det som föräldrarna ansåg var viktigt att lyckas med - då utraderar föräldrarna hellre dessa barn och som konsekvens härav kan inte heller föräldrarna få fortsätta att existera. De har dragit skam över släkten dels genom att sätta defekt avkomma till världen och dels genom att trots allt begå mord.
Dock kan de ”förlåtas” genom att man på begravningen uttrycker förståelse för deras handling och efteråt näthyllar O postumt.

Vi har mängder av nazister som under 30- och 40-talet gjorde exakt detta - såg till att defekta barn aldrig blev vuxna. Till och med deras egna barn. Vi har barnhem i öst där defekta övergivna barn lever idag, samma som i många länder i Latinamerika.

Det handlar om ett elitistiskt synsätt på tillvaron. Det är så starkt att föräldraromtanken och föräldrarkärleken ger vika för den stora övertygelsen till det som man tror är ”rätt”.
Ett nazistiskt tänk, ett sekttänk eller bara en effekt av långvarig indoktrinering, egna värderingar och uppfostran.
Som i inbjudan till Mundekulla - har du problem och egna svårigheter är detta inte en plats för dig.
Citera
2018-12-26, 17:52
Medlem
Det är egentligen tre saker jag fortfarande fundera mest kring.

1. Vilken vårdplan/rehaplan fanns för A och M? Det kommer man inte få svar på så klart på grund av sekretess. Men det vore intressant i sammanhanget att veta vad som erbjuds barn med me diagnos och vad som erbjuds föräldrar. Det är inte så att familjen lämnades med diagnosen mer eller mindre ensamma? Eller att man förväntade att föräldrarna orkar ta all initativ själv?

2. Vilken kontakt hade barnen med kuratorer i skolan? På något sätt trodde jag att tidningarna var lite mer intresserad i den infon som inte är sekretessbelagd. Alltså hur ofta möten ägde rum. Hade flickorna möjlighete till enskilda möten med kurator. Men, men. Man tittade på detta lite i januari och sen tappade man nog interesse i den biten.

3. Den där ME diagnosen. Googlande gör en fundersam. Och jag vet, det är just googlande och ingen expertkunskap. Men siffror som överlappning mellan ME och depression hos ungdomar har angetts med 67%. Man diskuterar vad som är orsak och vad som är följd. Men än så länge kan man inte utesluta säkert det ena eller andra generellt. Det andra som förbryllar mig är i hur många berättelser patienter diagnostiserar sig själv först och sen får sin egen ME diagnos bekräftat från en läkare. Förvånansvärd ofta faktiskt. Som i detta fall. Föräldrarna misstänker. Diagnosen sätts av läkare senare. Det kan vara en self-fulfilling prophecy.

Jag tror detta hade kunnat förhindrats om familjen hade följds upp på ett annat sätt. Hopp hade behövds att förmedla. Och jag antar mindre fokus på prestation och en ödmjukhet för livets utmaningar. Det finns en del i livet som är bortom vår kontroll, men i det här fallet tror jag det hade funnits saker som kunde ha påverkat familjens mående till det bättre. Men då hade det krävds lite mer tid. Hur kunde man ge upp M efter mindre än 1 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in