Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Det är väl snarast en journalist som jag ser framför mig. Någon i stil med Dan Josefsson i Kevinfallet eller Hannes Råstam i Qvickfallet.
Ok, då förstår jag. Det är dock inte direkt rättsröta eller behov av att granska nån skuldfråga.
Däremot vore det intressant om det finns andra mer ljusskygga aktörer kring familjen i mitt tycke. Sc vore en sådan. Jag upplever som sagt att föräldrarna har en väldigt konstig syn på ME och framtiden.
Citat:
Just för att det förekommer att barn mördas av sina föräldrar, även om det är ovanligt, är det viktigt att alla frågetecken som kan rätas ut blir uträtade även i detta fall.
Att ifrågasätta förundersökningen ser jag ingen anledning till utifrån det som presenterats.
Att det öht finns nåt ska icke förglömmas, det verkar vara väldigt svårt att ta in skillnaden mellan väckt åtal och denna pressinformation.
Då finns det många fall som ska påtittas, det här är inte unikt som sådant (nedlagd Fu) - det är snarare ovanligt att allmänheten delges.
Citat:
I Gårdsten blev det klarlagt och dessutom offentliggjort att mamman mördade barnen och tog livet av sig själv. Hur morden gick till och bakgrunden till dådet har vi också fått veta. Hennes man hade förts bakom ljuset av henne med hjälp av socialtjänsten. Maken trodde att hon skötte hem och barn på ett perfekt sätt. Där har socialtjänsten tagit på sig en del av ansvaret för att det gick som det gick. Hela socialtjänstsverige har nu kunnat dra lärdomar av detta fall.
Jag ser inte att det skulle vara någon väsentlig skillnad mellan Gårdsten och Bjärred som gör att det skulle vara viktigare att hemlighålla fakta om Bjärred när det gick utmärkt bra att offentliggöra fakta om Gårdsten där dessutom fadern till de mördade barnen är i livet.
Så det är stark misstro till polisiär förundersökning som driver dig i huvudsak?
Hemlighålla.
I Gårdsten misstänktes maken. Fem orosanmälningar och en enorm hyresskuld - vräkning.
I Bjärred är det uteslutet att de mördades av en utomstående. Båda förövarna är döda. Gemensamt och i samförstånd har de mördat barnen.
Vad är likheten?
I förundersökningen framkom att mamman mördat barnen, slutligen delgett i pressmeddelande.
Vad är skillnaden?