2018-12-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Tja, hur många fall av mord på två döttrar där två föräldrar planerar för och gemensamt och i samförstånd dödar sina barn känner du själv till?

Jaha, du har alltså ställt upp dina egna personliga kriterier, undersökt saken själv och dragit en alldeles egen slutsats. Det har du förstås all rätt i världen att göra. Liksom vi andra har här i tråden.

Men om du ska bevisa unicitet på det sätt du gör så blir faktiskt slutsatsen att alla mordfall är unika. Undantag kanske mord begångna av seriemördare som bemödar sig om att upprepa modus operandi.
Citera
2018-12-23, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Fast vi vet trots allt inte hur mycket hon vabbade eller var sjuk själv. Vi vet inte heller hur verksam hon var på jobbet. Du måste också ha sett människor väldigt improduktiva månaderna/året innan de går in i den omtalade väggen, där man efter de gått på långtidssjukskrivning har en hel del ofullbordade och felaktiga uppgifter att rensa upp efter dem.
Jo, jag skrev snarare lite kort och la in citatet i sammanhanget utan nån direkt värdering.

Vad jag kan läsa ut är följande:
Det diskuteras att hon hade haft möjligheter till förändringar gällande arbete. Det skedde tydligen inte.

Hon beskrivs samtidigt omtyckt, skicklig, kompetent. Hjälpte andra. Det verkar således inte ha varit så stora problem att det påverkade arbetsgruppen och skapade motsättningar.
I sådant läge hade väl mest troligt chefen gått in och agerat. Vid för stora symtom som påverkar arbetsprestation hade väl rimligtvis chefen lagt sig mer handgripligt - även om en person envisas med att jobba full tid eller inte förändra arbetssätt om det finns möjlighet.
Rekommendation att söka hjälp/stöd vore rimligt.

Frågan handlade om det fanns varningssignaler. Av respekt för anhöriga gavs inget svar.
Hade det inte funnits nåt hade väl svaret mer troligt varit ett mer tydligt nej.
Vad det isf rörde sig om vet vi inte men det verkar vara nåt de sett?
Citera
2018-12-23, 13:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Absolut, jag håller med dig både i dina resonemang och i det fetade. Det som är så störande i detta fall är att det är så lite av fakta som har kommit ut. Därför blir de få fakta som finns kanske alltför dominerande.

Om vi hade fått del av det polisen har funnnit i telefoner och datorer hade det kanske tonat fram en helt annan bild av relationen mellan OH/HB än den som varit synlig i de få fakta vi har tillgång till. Det kanske skulle visa fram bilden av en destruktiv och manipulerande HB. Att kvinnor kan vara sådana har vi ju dessutom sett i närtid. J Möller manipulerade skickligt sin toyboy och sina barn. Det finns helt klart personlighetsstörda kvinnor som begår onda gärningar.

I fallet Möller så var väl hennes personlighetsstörning inte dold för omvärlden dock. Hon verkar genom hela sitt liv ha haft problem med stabilitet, att ta ansvar för sina handlingar och att tänka på andra.

Det finns inte en enda trovärdig uppgift om Hanna som visar på något avvikande i hennes personlighet. Hennes liv verkar ha varit helt stabilt fram till Agnes insjuknande.

Därmed inte sagt att hon inte ändå kan ha haft en personlighetsstörning eller någon annan avvikelse. Men det är inget som verkar ha märkts såvitt vi vet.

Med Oskar finns det ändå detaljer som framstår som märkliga. Hans momssaga är vi många som har reagerat på. Citatet på hans hemsida är udda. Flera vittnar om att han verkar ha haft det slitigt. Testamentet där hans bok och hans företag är särskilt omnämnda. Och fortfarande i mina ögon det konstigaste av allt: momsängel-hyllningen på Linkedin.

Hemska mammor kryllar det av. Så visst kan Hanna ha varit en av dem.
Citera
2018-12-23, 13:03
Medlem
develis avatar
Kurian skrev:
Citat:
Tja, hur många fall av mord på två döttrar där två föräldrar planerar för och gemensamt och i samförstånd dödar sina barn känner du själv till?
Citat:
Jaha, du har alltså ställt upp dina egna personliga kriterier, undersökt saken själv och dragit en alldeles egen slutsats. Det har du förstås all rätt i världen att göra. Liksom vi andra har här i tråden.

Men om du ska bevisa unicitet på det sätt du gör så blir faktiskt slutsatsen att alla mordfall är unika. Undantag kanske mord begångna av seriemördare som bemödar sig om att upprepa modus operandi.
?
Forskaren Henrik Lysell vid Karolinska institutet:
Citat:
Två föräldrar väljer att mörda sina barn, och sedan ta livet av sig själva.
Händelsen är så extremt ovanlig att frågan nu ställs bland forskare om det någonsin tidigare hänt i Sverige."

"Fallet i Bjärred beskrivs som extremt ovanligt – har du tidigare stött på något liknande?
– Jag har inte tidigare stött på ett liknande fall, utifrån den beskrivning av det aktuella fallet som polisen har gett.
https://www.expressen.se/kvallsposten/expert-om-bjarred-fallet-extremt-svart-att-forsta/[/quote]
Citat:
Forskare: Extremt ovanligt samförstånd

– Jag kan inte minnas något annat svenskt fall där föräldrarna gör något sådant här tillsammans, det är extremt ovanligt, säger Henrik Lysell, vid institutionen för klinisk neurovetenskap.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskare-extremt-ovanligt-samforstand
Citera
2018-12-23, 13:28
Bannlyst
Citat:

Nja, jag vilar mig tryggt mot de som utan någon som helst konkurrens har mest fakta i ärendet och drar samma slutsats som dem. Att jag råkade göra det innan de rapporterade om det den 19 januari och den 11 december är ointressant i sammanhanget — den om att två föräldrar i månader planerade för och sedan gemensamt och i samförstånd dödade sina två barn.

Om du inte ser något särskilt unikt i det är jag den första att beklaga dina begränsningar.

God Jul på dig Clara!
Citera
2018-12-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kurian skrev:

?
Forskaren Henrik Lysell vid Karolinska institutet:

https://www.expressen.se/kvallsposten/expert-om-bjarred-fallet-extremt-svart-att-forsta/

Nu har ju dessa forskare ställts inför fait accompli. Men det är ju just det som denna tråd diskuterat i snart ett års tid. Är det verkligen så det har gått till?

Om vi ska ta exemplet J Möller igen så blev mordet på hennes exman avskrivet som en olycka av polisen. Polisen tolkade inte fakta på samma sätt som försäkringsbolaget senare gjorde när hon krävde att få livförsäkringen utbetald. De såg att polisens tolkning av fakta inte var riktig.

Det är inte alls omöjligt att polisens tolkning av hela skeendet i Bjärredsfallet är bristfällig. Så mycket tid och kraft har de nog inte lagt ner på att syna alla pusselbitar. De har ju haft annat att syssla med som de prioriterat. Det gick ju ingen mördare lös. Ingen satt häktad. Då hamnar ärendet längst ner i högen hela tiden

En "second opinion" av de fakta som kommit fram i utredningen vore faktiskt önskvärt.
Citera
2018-12-23, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut, jag håller med dig både i dina resonemang och i det fetade. Det som är så störande i detta fall är att det är så lite av fakta som har kommit ut. Därför blir de få fakta som finns kanske alltför dominerande.

Om vi hade fått del av det polisen har funnnit i telefoner och datorer hade det kanske tonat fram en helt annan bild av relationen mellan OH/HB än den som varit synlig i de få fakta vi har tillgång till. Det kanske skulle visa fram bilden av en destruktiv och manipulerande HB. Att kvinnor kan vara sådana har vi ju dessutom sett i närtid. J Möller manipulerade skickligt sin toyboy och sina barn. Det finns helt klart personlighetsstörda kvinnor som begår onda gärningar.
Det hade kanske gett en något klarare bild, ja.
Dock är inte en motivbild alltid det mest primära i en förundersökning. Det ska man också ha i åtanke.
Det är den tekniska bevisningen (även en stark indiciekedja) för fällande dom som är primär om det väcks åtal.
Det finns fällande dom där motiv inte ens går att få fram. Det är ofta hypotetiskt via ÅK om förövaren blånekar och helst grundat i nåt för att vara trovärdigt vid en sannolikhetsbedömning.
I andra fall är motiv mer bärande och tydligt.

JM är minst sagt manipulativ. Hon härjar än och lär väl knappast ge sig inom en snar framtid såsom hon beter sig...
Sen finns medgärningsmannaskap om det rör sig om fler personer - gemensamt och i samråd.
Tillsammans och i samförstånd är en annan variant och detta ordval inleder stämningsansökan gällande Möller och Rajabi.
Citat:
En "second opinion" av de fakta som kommit fram i utredningen vore faktiskt önskvärt.
Av vem? Det är en pressträff och inte release inför ett åtal. En förundersökning som läggs ner precis likt annars när förövare tar livet av sig.
Familicide är extremt ovanligt hur man än vänder och vrider på det.
Senast redigerad av develi 2018-12-23 kl. 13:54.
Citera
2018-12-23, 14:35
Medlem
Citat:
Av vem? Det är en pressträff och inte release inför ett åtal. En förundersökning som läggs ner precis likt annars när förövare tar livet av sig.
Familicide är extremt ovanligt hur man än vänder och vrider på det.

Det är väl snarast en journalist som jag ser framför mig. Någon i stil med Dan Josefsson i Kevinfallet eller Hannes Råstam i Qvickfallet.

Just för att det förekommer att barn mördas av sina föräldrar, även om det är ovanligt, är det viktigt att alla frågetecken som kan rätas ut blir uträtade även i detta fall.

I Gårdsten blev det klarlagt och dessutom offentliggjort att mamman mördade barnen och tog livet av sig själv. Hur morden gick till och bakgrunden till dådet har vi också fått veta. Hennes man hade förts bakom ljuset av henne med hjälp av socialtjänsten. Maken trodde att hon skötte hem och barn på ett perfekt sätt. Där har socialtjänsten tagit på sig en del av ansvaret för att det gick som det gick. Hela socialtjänstsverige har nu kunnat dra lärdomar av detta fall.

Jag ser inte att det skulle vara någon väsentlig skillnad mellan Gårdsten och Bjärred som gör att det skulle vara viktigare att hemlighålla fakta om Bjärred när det gick utmärkt bra att offentliggöra fakta om Gårdsten där dessutom fadern till de mördade barnen är i livet.
Citera
2018-12-23, 14:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är väl snarast en journalist som jag ser framför mig. Någon i stil med Dan Josefsson i Kevinfallet eller Hannes Råstam i Qvickfallet.
Ok, då förstår jag. Det är dock inte direkt rättsröta eller behov av att granska nån skuldfråga.
Däremot vore det intressant om det finns andra mer ljusskygga aktörer kring familjen i mitt tycke. Sc vore en sådan. Jag upplever som sagt att föräldrarna har en väldigt konstig syn på ME och framtiden.
Citat:
Just för att det förekommer att barn mördas av sina föräldrar, även om det är ovanligt, är det viktigt att alla frågetecken som kan rätas ut blir uträtade även i detta fall.
Att ifrågasätta förundersökningen ser jag ingen anledning till utifrån det som presenterats.
Att det öht finns nåt ska icke förglömmas, det verkar vara väldigt svårt att ta in skillnaden mellan väckt åtal och denna pressinformation.
Då finns det många fall som ska påtittas, det här är inte unikt som sådant (nedlagd Fu) - det är snarare ovanligt att allmänheten delges.
Citat:
I Gårdsten blev det klarlagt och dessutom offentliggjort att mamman mördade barnen och tog livet av sig själv. Hur morden gick till och bakgrunden till dådet har vi också fått veta. Hennes man hade förts bakom ljuset av henne med hjälp av socialtjänsten. Maken trodde att hon skötte hem och barn på ett perfekt sätt. Där har socialtjänsten tagit på sig en del av ansvaret för att det gick som det gick. Hela socialtjänstsverige har nu kunnat dra lärdomar av detta fall.

Jag ser inte att det skulle vara någon väsentlig skillnad mellan Gårdsten och Bjärred som gör att det skulle vara viktigare att hemlighålla fakta om Bjärred när det gick utmärkt bra att offentliggöra fakta om Gårdsten där dessutom fadern till de mördade barnen är i livet.
Så det är stark misstro till polisiär förundersökning som driver dig i huvudsak?
Hemlighålla.

I Gårdsten misstänktes maken. Fem orosanmälningar och en enorm hyresskuld - vräkning.
I Bjärred är det uteslutet att de mördades av en utomstående. Båda förövarna är döda. Gemensamt och i samförstånd har de mördat barnen.
Vad är likheten?

I förundersökningen framkom att mamman mördat barnen, slutligen delgett i pressmeddelande.
Vad är skillnaden?
Senast redigerad av develi 2018-12-23 kl. 15:01.
Citera
2018-12-23, 15:20
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Nja, jag vilar mig tryggt mot de som utan någon som helst konkurrens har mest fakta i ärendet och drar samma slutsats som dem. Att jag råkade göra det innan de rapporterade om det den 19 januari och den 11 december är ointressant i sammanhanget — den om att två föräldrar i månader planerade för och sedan gemensamt och i samförstånd dödade sina två barn.
...

Hmm.. Jag kunde inte se i din historik att du råkade rapportera ngt sådant redan före den 11 december.
Bortsett från den gången du länkade till ett inlägg av Frank.Einstein, trådens oförglömlige skribent :-)
God Jul till er båda!

Citat:
En frank einstein skriver redan första kvällen att hen tror att det rör sig om ett utvidgat självmord ..
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Senast redigerad av Anabella 2018-12-23 kl. 15:26.
Citera
2018-12-23, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I fallet Möller så var väl hennes personlighetsstörning inte dold för omvärlden dock. Hon verkar genom hela sitt liv ha haft problem med stabilitet, att ta ansvar för sina handlingar och att tänka på andra.

Det finns inte en enda trovärdig uppgift om Hanna som visar på något avvikande i hennes personlighet. Hennes liv verkar ha varit helt stabilt fram till Agnes insjuknande.

Därmed inte sagt att hon inte ändå kan ha haft en personlighetsstörning eller någon annan avvikelse. Men det är inget som verkar ha märkts såvitt vi vet.

Med Oskar finns det ändå detaljer som framstår som märkliga. Hans momssaga är vi många som har reagerat på. Citatet på hans hemsida är udda. Flera vittnar om att han verkar ha haft det slitigt. Testamentet där hans bok och hans företag är särskilt omnämnda. Och fortfarande i mina ögon det konstigaste av allt: momsängel-hyllningen på Linkedin.

Hemska mammor kryllar det av. Så visst kan Hanna ha varit en av dem.
Det var så sjukt.
Citera
2018-12-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag. Det är dock inte direkt rättsröta eller behov av att granska nån skuldfråga.
Däremot vore det intressant om det finns andra mer ljusskygga aktörer kring familjen i mitt tycke. Sc vore en sådan. Jag upplever som sagt att föräldrarna har en väldigt konstig syn på ME och framtiden.
Att ifrågasätta förundersökningen ser jag ingen anledning till utifrån det som presenterats.
Att det öht finns nåt ska icke förglömmas, det verkar vara väldigt svårt att ta in skillnaden mellan väckt åtal och denna pressinformation.
Då finns det många fall som ska påtittas, det här är inte unikt som sådant (nedlagd Fu) - det är snarare ovanligt att allmänheten delges.

Så det är stark misstro till polisiär förundersökning som driver dig i huvudsak?
Hemlighålla.

I Gårdsten misstänktes maken. Fem orosanmälningar och en enorm hyresskuld - vräkning.
I Bjärred är det uteslutet att de mördades av en utomstående. Båda förövarna är döda. Gemensamt och i samförstånd har de mördat barnen.
Vad är likheten?

I förundersökningen framkom att mamman mördat barnen, slutligen delgett i pressmeddelande.
Vad är skillnaden?

Likheten mellan Bjärred och Gårdsten är att barnen mördats och att mördaren är barnens förälder. (Ev. båda föräldrarna i Bjärred). Morden har skett våldsamt. Med kniv i Gårdsten och genom strypning/kvävning i Bjärred. Vi vet vad som utlöst morden i Gårdsten. Däremot vet vi inte vad som fick föräldern/föräldrarna i Bjärred att sätta sina planer i verket just när det skedde.

Testamentet som, hastigt och slarvigt utfört, kom till den 3 januari liksom att avlivandet av barnen blev våldsamt och "inhumant", tyder enligt min mening på att själva detaljplaneringen av morden, trots den långa planeringen, ändå inte var riktigt "färdig". Något inträffade som ställde saker och ting på sin spets. Tror jag!

Jag hyser ingen överdriven tilltro till polisens förmåga att se bortom det som verkar uppenbart. Det finns alltför många exempel på att man väljer den enkla vägen. Massmedia flödar över av exempel. Det senaste idag. Tyvärr en låst artikel, men det framgår av ingressen vad LGWP anser om saken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nl5eW/gw-har-ar-polisens-fem-varsta-missar/promo

Dessutom är polisen, bl.a. just i Skåne, mycket hårt tyngd av annat. Det är klart att det påverkar motivationen att gräva djupare i något som relativt enkelt går att lägga ner. Även om någon utredare skulle vilja så tillåts det nog inte av chefen. Det är så det fungerar inom alla myndigheter. Jag vet, jag har varit där!

Jag anser också att det måste finnas en förklaring till att två till synes friska, välfungerande föräldrar kallblodigt mördar sina barn, planerar för detta under lång tid och kan leva som vanligt medan denna planering pågår. Att de halkat in i Sc-sekten skulle kunna vara en sådan förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in