2018-12-24, 23:24
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Ser ju inte ut att gå dåligt totalt sett:
https://www.ratsit.se/5566850623-XXL_Sport_%26_Vildmark_AB#ekonomi

Men såklart kan det finnas olönsamma butiker som lägger ner.
Känslan XXL ger mig är att de växt åt helvete för fort. Visst, de har näthandel också men där är det knivskarp konkurrens. Kursen har störtdykt och VD:n fick kickalurven.
Citera
2018-12-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Mediamarkt är ett specialfall. De är ohyggligt stora. De är långsiktiga. De har råd att gå med förlust i många år och har till och med kalkylerat med det. De sänker priserna för att konkurrera ut andra aktörer. När andra med tiden har lämnat marknaden kan de höja priserna igen.

Höja priserna?
Om folk bara lärde sig genomskåda hemelektroinkgiganterna så skulle de finna att deras "sänkta priser" på produkten XXX mest handlar om att det INTE är produkten XXX utan XXY vilken har sämre prestanda än XXX som andra säljer. Grejen är att folk ska TRO att det är samma produkt.
Ett till åren gammalt knep (bedrägeri) soom fortfarande funkar.

Och skulle de mot förmodan ha exakt samma produkt som konkurrenter till 1000 kr lägre pris så är den tyvvärr slut när du kommer dit och handlaren rekommenderar en annan i stället....

Ser mer än gärna att skiten raderas ut från den svanska kartan.
Citera
2018-12-24, 23:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Höja priserna?
Om folk bara lärde sig genomskåda hemelektroinkgiganterna så skulle de finna att deras "sänkta priser" på produkten XXX mest handlar om att det INTE är produkten XXX utan XXY vilken har sämre prestanda än XXX som andra säljer. Grejen är att folk ska TRO att det är samma produkt.
Ett till åren gammalt knep (bedrägeri) soom fortfarande funkar.

Och skulle de mot förmodan ha exakt samma produkt som konkurrenter till 1000 kr lägre pris så är den tyvvärr slut när du kommer dit och handlaren rekommenderar en annan i stället....

Ser mer än gärna att skiten raderas ut från den svanska kartan.
Har du något exempel?
Citera
2018-12-24, 23:51
Medlem
Jobbat med e-handel i snart 3 år. Vårat företag har gjort en tillväxt på nästan 210% i Sverige under den tiden.

Största gruden är:

*Ny generation etablerar sig
*Butiker med dålig teknik = ha det fint
*Butiker är oeffektiva
*Dom flesta gillar inte ens att gå i butiker

Dom som kommer överleva är dom som lyckas etablera en så kallad omni-channel.

Där offline (butik) och online (web) är synkade med varandra.

Du har miljoner av möjligheter att lyckas med din butik. Bara du är beredd att förändra hur du jobbar.

Få av dom största företagen är beredd på det, då dom drivs av en halv rutten ledning.

Amazon ska man inte behöva va allt för rädd för. Dom kommer ta plats..Men dom kommer även vara en god inköps port för dom som fattar spelet.
Citera
2018-12-24, 23:52
Medlem
Elvislever241s avatar
Sök på automatisering
Detta har pågått i Sverige sedan 1950 talet kanske tidigare
Ett exempel 1950 gick det åt 50 man som arbetade med skörden.
Detta klarar en skördemaskin på 3 dagar.
Likaså skogsbruket 100 tals arbeten som sysselsatte folk hela vintern klarar nu en skogsmaskin på 1 dag.
Nu är det dags för datorerna att ta över och vi konsumenter hjälper till med självscanning,betalkort,näthandel mm
Visst blir det bekvämt några klick och maten står utanför dörren
Men vad ska alla människor få sin försörjning ifrån?
Citera
2018-12-25, 00:20
Medlem
Blingons avatar
Clas Ohlson. Tyvärr.

Minns en av deras första butiker, där jag köpte en stor del av mina kvalitetsverktyg som jag änvänder än idag. Det var också en rolig affär där man kunde gå runt i timmar. Men de har gått från att sälja hyfsat bra verktyg och specialtillbehör, till att sälja plastburkar, nästrimmers och kinesisk skit. Numera går jag inte ens dit.

Vill jag ha lite vettigare verktyg går jag till Swedol, vill jag ha teknikprylar blir det Kjell & Co, vill jag ha skit (och ibland bli positivt överraskad) så går jag till Biltema. Clas Ohlson är ingetdera, det har blivit någon sorst teknisk motsvarighet till Rusta och ÖoB. Det käns sorgligt.
Citera
2018-12-25, 01:24
Medlem
Vedträs avatar
Jag tycker det är en bra utveckling. Visst trist att de försvinner från stadens gator. Stormarknader utanför staden får gärna lägga ner. Verkar ha varit ngn sorts ursäkt för folk med bil att puttra runt.

Ett nytt problem med e-handeln är allt djävla emballage. Som kastas. Här finns utrymme för en ny industri. Effektiv packning och logistik. Återanvändning av emballage. Kan tönka mig att vi överlåter packandet åt ny part.
Citera
2018-12-25, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Mediamarkt är ett specialfall. De är ohyggligt stora. De är långsiktiga. De har råd att gå med förlust i många år och har till och med kalkylerat med det. De sänker priserna för att konkurrera ut andra aktörer. När andra med tiden har lämnat marknaden kan de höja priserna igen.

Varje gång jag går in i nån av deras butiker så upplever jag det som att det är minst lika många anställda som kunder i butikerna. Frågan är hur många år de har planerat att fortsätta på det här sättet?
Citera
2018-12-25, 01:46
Medlem
Emmaus och myrorna. Dessa jättar i branschen kommer mer och mer att övergå till näthandel. Då får de också satsa mer på kvalitetsvarorna. Om man kollar begagnathandeln i storstäderna har nästan all gammal loppishandel försvunnit. Det som finns kvar är antikbutiker, second hand klädesaffärer med kvalitetskläder samt röjningsbolagsloppisar som är proppade med bra kvalitetssaker till bra priser. De får in så mycket saker som de måste sälja fort för att inte drunkna i prylar. Resterande dumpar de på Emmaus och myrorna som överprissätter dessa varor.
Redan nu är internethandeln med begagnat stor och Emmaus och myrorna ligger långt efter här men kommer tvingas att stänga sina butiker eftersom de drunknar i skitsaker
Citera
2018-12-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Var på Stadium igår ny hade de, ca 90% kläder. Inga skidor tex. Vet inte om det är en strategi de kör

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det jag märkt är att om de har flera butiker i en och samma stad så är det bara en av dem som har alpin utrustning.

Stadium hade (iaf tidigare) en ganska tydlig intern struktur där man delade in butikerna i olika nivåer och utbud. I storstäderna kanske två butiker som ligger nära varandra har olika fokus t ex.

I mellanstora städer där det bara finns en butik var/är det mer blandat. I finare eller köpstarka områden erbjuder man ett dyrare och bredare utbud, medan man i småstäder och vissa förorter kanske har ett lite enklare sådant.

Att man inte har cyklar, skidor och sjuttiotre olika tält i alla butiker är helt enkelt för att det inte är lönsamt. Det är därför kedjor som Team Sportia och Intersport gör brakförlust. Samt att Stadium lyckats enormt mycket bättre med sin e-handel.
Citera
2018-12-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Har du någon koll på Declaton?

Gjort förlust varje år sedan lanseringen i Sverige, totalt ca 145 miljoner kr minus. Dock en stor internationell jätte, störst i världen tror jag faktiskt, så det är småpengar. Även Intersport är internationellt sett en jätte i jämförelse med t ex Stadium och XXL.
Citera
2018-12-25, 01:58
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.
Det fetade: Affärerna kommer inte försvinna, det kommer fungera mer som ett skyltfönster där man kan gå in och känna på grejerna, samt prova. Inkomsterna till företaget kommer dock komma via nätet. Butikerna kommer ändå vara viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in