2018-12-24, 08:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Senaste åren har flera butiker valt att packa ihop för gott och istället satsa enbart på näthandel.
Harald Nyborg stänger alla butiker i landet
Hobbex stänger alla butiker utom 1.
Hemmakväll har packat ihop flera butiker
BR Leksaker likaså.
HM stänger 180 butiker

Vilka står på tur härnäst?

Heta kandidater är:
Mediamarkt. Kedjan har gjort enorma förluster ända sedan de etableras i Sverige för drygt 10 år sedan. Jag skulle tro att de lämnar Sverige för gott.

Gina Tricot. Företaget har senaste 5 åren gjort förluster på över en halv miljard. En massiv stängning av olönsamma butiker är att vänta.
Vad är harald nyborg för affär? Aldrig hört talas om den.
Citera
2018-12-24, 08:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Jag gör det. Skor har jag blivit något mindre noggrann med, men nog fan vill jag prova innan jag köper så de sitter som jag vill. Jackor, tröjor, byxor... måste prövas innan köp! Man får ha en bra jävla generisk, alternativt pinnsmal kropp för att bara skicka efter något som man inte vet passar. Tilläggas ska att jag inte vill bidra till en utveckling där det bara är att skicka tillbaka det som inte passar, med den ökade miljöpåverkan från lastbilstransporter det innebär.

Många går till butiken och provar, beställer sedan på nätet. Eller köper hem tre storlekar, och returnerar det som inte passar. Visst, inte så praktiskt, men enkelt.
Senast redigerad av Mullret 2018-12-24 kl. 08:17.
Citera
2018-12-24, 08:17
Medlem
tempeZZts avatar
XXL är min personliga gissning. Ser inte hur och varför de ska kunna överleva.

Håller med om Media Markt också.
Citera
2018-12-24, 08:20
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Många som du går till butiken och provar, beställer sedan på nätet. Eller köper hem tre storlekar, och returnerar det som inte passar.

Självklart så. Senaste gången jag gjorde på det viset var med en motorcykelhjälm. Den lokala MC-handlaren skulle ha 4500 kr medan "MC-grejer-på-nätet-firman" i Tyskland tog 2800 kr. Att göra på detta viset - prova lokalt och sedan köpa på nätet - är givetvis ett bekant fenomen för de lokala/fysiska handlarna sedan ganska många år tillbaka.
Citera
2018-12-24, 08:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Apotek kan bli nästa bransch som får skala ned.

När monopolet släpptes dök det upp massor med olika Apotek överallt.
Men har nu brutal konkurrens av samma på webben. Exempelvis Apotea. Beställde för ett par dagar sedan kl. 11 och fick leverans hem på samma dag (kvällen)
Betydligt lägre pris och kan man planera sin köp lite så blir det mycket billigare.
Vid kris kan man ändå få tag på typ nässpray eller Alvedon på bensinmack eller livsmedelsbutiken.
Bensinmacken betydligt dyrare men är det kris så är det enklare att stanna till där för att handla än att åka till köpcentra / stan för att handla på apotek där.

Så jag lägger Apotek till listan för de som får stänga igen en hel del.
Tror apoteken klarar sig ett tag till. Många som får recept vill ju ha grejerna på momangen. Då duger inte Apotea.

Jag köper själv alla kläder och skor i affärer men min son beställer mycket på nätet. Det köpcentrum där jag handlar är det alltid knökmycket folk så det går nog rätt bra.
Citera
2018-12-24, 08:30
Medlem
NaZdravis avatar
I klädväg sträcker jag mig till att beställa skor och kallingar på nätet.
Dock har jag gjort som någon här nämnde att jag provat ut en jacka i butik och sen beställt samma på nätet för halva priset

En gång köpte jag skjortor online på REA, de var som sopsäckar...
Citera
2018-12-24, 08:51
Avslutad
Xxl kommer eventuellt lämna Sverige. Team Sportia har redan lagt ner mycket. Intersport och Stadium åker nog med.

Var på Stadium igår ny hade de, ca 90% kläder. Inga skidor tex. Vet inte om det är en strategi de kör
Citera
2018-12-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
XXL är min personliga gissning. Ser inte hur och varför de ska kunna överleva.

Ser ju inte ut att gå dåligt totalt sett:
https://www.ratsit.se/5566850623-XXL_Sport_%26_Vildmark_AB#ekonomi

Men såklart kan det finnas olönsamma butiker som lägger ner.
Citera
2018-12-24, 09:12
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Indiska kommer inte hålla länge till, hade redan problem i somras.
Teknikmagasinet lyckas inte vända på skutan oavsett hur många rekonstruktioner dom än gör.
Citera
2018-12-24, 09:40
Medlem
Butikerna i centrum har ju länge beklagat sig över att köpcentrat gör det svårt för dem. Nu verkar även butiker i köpcentrum gå dåligt pga. näthandeln.

Återstår att se hur näthandlarna klarar sig gentemot utländska nätjättar som Wish och Aliexpress.
Citera
2018-12-24, 09:50
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Apotek kan bli nästa bransch som får skala ned.

När monopolet släpptes dök det upp massor med olika Apotek överallt.
Men har nu brutal konkurrens av samma på webben. Exempelvis Apotea. Beställde för ett par dagar sedan kl. 11 och fick leverans hem på samma dag (kvällen)
Betydligt lägre pris och kan man planera sin köp lite så blir det mycket billigare.
Vid kris kan man ändå få tag på typ nässpray eller Alvedon på bensinmack eller livsmedelsbutiken.
Bensinmacken betydligt dyrare men är det kris så är det enklare att stanna till där för att handla än att åka till köpcentra / stan för att handla på apotek där.

Så jag lägger Apotek till listan för de som får stänga igen en hel del.

det fetmarkerade visste inte att det fanns och vilken skillnad pa priserna pa varorna som jag koper fran apoteket
tack for tipset och troligtvis sista gangen jag handlade pa apoteket
Citera
2018-12-24, 10:04
Medlem
Så framtidsbranchen måste alltså vara att köra lastbilen som kör ut alla grejor..

Jag tror även att det kommer att öppna ett hål på marknaden för butiker som är riktigt bra. Där det finns kunnig personal och de säljer kvalitetsprodukter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in