2018-12-24, 13:28
Medlem
Scaliburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Har själv kikat in i Gamestops butiker och 50% grejerna på hyllorna är inte ens spel utan olika typer av merchandise-krims krams. Konkurrenten Game gick i konkurs.

Det är ju nästan värre, merch köps ju också för det mesta online, där finns det ju ett mycket större utbud samt att det är billigare. De kanske överlever på mammor som köper merch från GameStop till sina barn.
Citera
2018-12-24, 13:35
Medlem
jipeesss avatar
krauta har på senare år börjat utstråla samma uppgivenhets-vibbar som bygg-ole hade på slutet..
Citera
2018-12-24, 13:47
Avslutad
Mekonomen är svindyra numera och kan knappast konkurrera med originaldelar längre.
Citera
2018-12-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Xxl kommer eventuellt lämna Sverige. Team Sportia har redan lagt ner mycket. Intersport och Stadium åker nog med.

Var på Stadium igår ny hade de, ca 90% kläder. Inga skidor tex. Vet inte om det är en strategi de kör

Stadium är överlägset störst i Sverige och har hittills klarat omställningen bra mycket bättre än alla konkurrenter, åtminstone på den svenska marknaden. Satsade tidigt på webbhandel och omni-channel.

För jämförelse:
1. XXL har i princip gått +/- 0 sedan kedjan lanserade i Sverige
2. Intersport Sverige har förlorat nästan en halv miljard de sista tio åren
3. Team Sportia har genomgått rekonstruktion då man var nära konkurs
4. Stadium har gjort en vinst på 1,6 miljarder kr sista tio åren.
Citera
2018-12-24, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Jag fattar inte hur GameStop fortfarande kan ha kvar butiker. När handlade man senast ett spel i en butik, nu när Steam, eller G2A finns? Det känns som att de borde ha gått i konkurs för flera år sen redan.

De lever väl bara kvar på att scamma folk numera? Nära döden.

Tror inte sko- och klädbutiker ligger SÅ illa till som ni vill göra gällande i tråden. Man vill fortfarande kunna prova.
Citera
2018-12-24, 14:30
Medlem
Sunimods avatar
Mycket av det som händer beror på webbhandeln och överetablering.

Webbhandel motsvarande som postorder förr i tiden.

Postorder -> Butiker med bra sortiment -> webb med ännu större sortiment och lägre priser
Jag tror det kommer svänga över igen till butiker men då krävs något nytt och mer gediget än vad man får i webbhandeln.
Citera
2018-12-24, 14:40
Medlem
Allt som man behöver prova, lukta och smaka på kommer att finnas kvar ett tag tror jag men i allt mindre omfattning.

Centrum krymper, lite mindre trafik kanske. Ganska tråkigt kanske. Alla som jobbade i butiker får jobb på postmord istället.
Citera
2018-12-24, 14:49
Medlem
Alla typer av leksaksaffärer och märkesbutiker, man vet vilken storlek man har på sitt märke.
Märkligt att Kappahl överlever.
Citera
2018-12-24, 15:04
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Tänker på coop i den form/former som finns nu. Helt ur fas i 20 år eller mer.

Fast koperstivet kanske är som komuner som i praktiken inte kan kursa (lägger bara mer sågspån i mjölet).
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-12-24 kl. 15:12.
Citera
2018-12-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Mekonomen är svindyra numera och kan knappast konkurrera med originaldelar längre.

Oftast dyrare än original. Och finns oftast inte i lager så de beställer i sin tur av någon av de på nätet och lägger på minst 20% på priset

Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Det är ju nästan värre, merch köps ju också för det mesta online, där finns det ju ett mycket större utbud samt att det är billigare. De kanske överlever på mammor som köper merch från GameStop till sina barn.

Jag köper hellre fysiska spel måste va nåt fel på mig. Har både ps3 och Ps4 däremot har jag köpt en del spel online till ps3an (psx spel) till ps4an har jag enbart fysiska spel dels för jag säljer spelet när jag ledsnat på köra samma spel så får man en slant tillbaka till nya spel än att köpa spelet för 599 online och inte få en spänn sen.

Ja minns tvspelsbörsen, spelia där var jag några ggr i veckan när jag var liten.

Nostalgi minnen
Citera
2018-12-24, 15:19
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Stadium är överlägset störst i Sverige och har hittills klarat omställningen bra mycket bättre än alla konkurrenter, åtminstone på den svenska marknaden. Satsade tidigt på webbhandel och omni-channel.

För jämförelse:
1. XXL har i princip gått +/- 0 sedan kedjan lanserade i Sverige
2. Intersport Sverige har förlorat nästan en halv miljard de sista tio åren
3. Team Sportia har genomgått rekonstruktion då man var nära konkurs
4. Stadium har gjort en vinst på 1,6 miljarder kr sista tio åren.

Har du någon koll på Declaton?
Citera
2018-12-24, 15:23
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Tänker på coop i den form/former som finns nu. Helt ur fas i 20 år eller mer.

Fast koperstivet kanske är som komuner som i praktiken inte kan kursa (lägger bara mer sågspån i mjölet).
Tror Coop överlever men som du säger känns det verkligen som om de är ur fas. När de lyckas med en grej så är det två andra som har hunnit hamna på efterkälken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in