2018-12-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Media Markt talades det väl redan om för 10 år sen att de skulle gå omkull. Fanns flera trådar om det här.

Elgiganten med. Var väl bara OnOff som försvann? Expert med kom jag på nu.

Siba har också lagt ner.
Mediamarkt lär knappast fortsätta om förlusterna fortsätter.
Citera
2018-12-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur bra gör sig små smyckesbutiker som typ glitter och guldfynd eller vad de heter?

Glitter är en butik som tjänar massor på att köpa in skit från Kina för några ören och sälja för 40-50 kr / st
Citera
2018-12-24, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Siba har också lagt ner.
Mediamarkt lär knappast fortsätta om förlusterna fortsätter.

Några siba finns väl kvar? I infra city om jag minns rätt
Citera
2018-12-24, 11:56
Medlem
Skatteskolks avatar
Bygghandeln då? Om vi går in i lågkonjuktur kan det bli tufft för sådana butiker. De har oftast stora lokaler.

MM Sports kör rea på löpande band. Beställer alltid med Klarna. Vågar inte direktbetala beställningar.

Någon skrev att dagligvaruhandeln klarar sig. Jag var på Coop igår. De tävlar med Citygross i höga priser. Jag begriper inte hur de kan klara sig när andra kejdor är billigare. Coop har dessutom haft likviditetsproblem.

ICA har förvärvat Apotek Hjärtat och har därför både mat och medicin i samma tak. Även läst hur de ska försöka öppna en liten, med betoning på liten, vårdcentral med sjuksköterska och läkare på videolänk. Då kan man lösa recept där, hämta ut på ICA-ägda apoteket. Och sedan handla mat. Strategiskt är det mycket välgenomtänkt.
Citera
2018-12-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Mediamarkt är ett specialfall. De är ohyggligt stora. De är långsiktiga. De har råd att gå med förlust i många år och har till och med kalkylerat med det. De sänker priserna för att konkurrera ut andra aktörer. När andra med tiden har lämnat marknaden kan de höja priserna igen.

Mediamarkt har redan fått minst 3 av sina stora konkurrenter att gå i KK, och det hjälpte inte. Tvärtom förlusten ökade. Jag är ganska säker på att Mediamarkt ej finns i Sverige 31 dec 2020.
Citera
2018-12-24, 12:24
Medlem
Mina lista på butiker som kommer försvinna.
Ur & Penn
Mediamarkt
Teknikmagasinet
XXL
Citera
2018-12-24, 12:25
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Flash
Brother (Redan borta?)
Intersport (borta redan?)
Citera
2018-12-24, 12:28
Medlem
storm72s avatar
Toys R US försvann i USA så går samma väg här också snart skulle jag gissa
Citera
2018-12-24, 12:31
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Så framtidsbranchen måste alltså vara att köra lastbilen som kör ut alla grejor..

Jag tror även att det kommer att öppna ett hål på marknaden för butiker som är riktigt bra. Där det finns kunnig personal och de säljer kvalitetsprodukter.

Skulle säga också mindre och snabba bud. I usa kan 25% få sina amazon ordrar inom en timme. Utveckligen kommer hit (till större orter) också.
Citera
2018-12-24, 13:16
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Jag gör det. Skor har jag blivit något mindre noggrann med, men nog fan vill jag prova innan jag köper så de sitter som jag vill. Jackor, tröjor, byxor... måste prövas innan köp! Man får ha en bra jävla generisk, alternativt pinnsmal kropp för att bara skicka efter något som man inte vet passar. Tilläggas ska att jag inte vill bidra till en utveckling där det bara är att skicka tillbaka det som inte passar, med den ökade miljöpåverkan från lastbilstransporter det innebär.

Jag håller med dig. Det där beteendet, att skicka efter 8 jackor och sen skicka tillbaka 7 av dem i stora paket, det håller inte. Det är nåt djupt oskönt över hela den grejen.
Citera
2018-12-24, 13:17
Medlem
Scaliburs avatar
Jag fattar inte hur GameStop fortfarande kan ha kvar butiker. När handlade man senast ett spel i en butik, nu när Steam, eller G2A finns? Det känns som att de borde ha gått i konkurs för flera år sen redan.
Citera
2018-12-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Jag fattar inte hur GameStop fortfarande kan ha kvar butiker. När handlade man senast ett spel i en butik, nu när Steam, eller G2A finns? Det känns som att de borde ha gått i konkurs för flera år sen redan.

Har själv kikat in i Gamestops butiker och 50% grejerna på hyllorna är inte ens spel utan olika typer av merchandise-krims krams. Konkurrenten Game gick i konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in