2018-12-24, 10:07
Medlem
Axells avatar
Håller mångt och med i mycket av det ni skriver. Vissa kedjor tror jag kommer bli helt utslagna på grund av att de misslyckats med sin transformering till E-handel och inte har något speciellt att erbjuda (tänk Kappahl, MQ), medans vissa kedjor helt enkelt bara kommer behöva minska antal butiker (tänk H&M och Clas Ohlson).

Just Clas Ohlson tycker jag är ett intressant case baserat på tidigare erfarenheter från när jag bodde i en stad där det fanns. Nog för de har många butiker, men vart fan drog man om något gick sönder i bostaden en lördag förmiddag? Då man visste att Clas Ohlson hade ”allt” så var det bara dra dit. Förvisso, kan inte butiken kanske överleva endast på kunder såsom mig. Att det däremot finns ett behov för fysiska butiker i bra lägen med denna typen av saker är jag däremot övertygad om. Iallafall fram tills vi ser drönarleveranser i expressfart.
Citera
2018-12-24, 10:12
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Apotek kan bli nästa bransch som får skala ned.

När monopolet släpptes dök det upp massor med olika Apotek överallt.
Men har nu brutal konkurrens av samma på webben. Exempelvis Apotea. Beställde för ett par dagar sedan kl. 11 och fick leverans hem på samma dag (kvällen)
Betydligt lägre pris och kan man planera sin köp lite så blir det mycket billigare.
Vid kris kan man ändå få tag på typ nässpray eller Alvedon på bensinmack eller livsmedelsbutiken.
Bensinmacken betydligt dyrare men är det kris så är det enklare att stanna till där för att handla än att åka till köpcentra / stan för att handla på apotek där.

Så jag lägger Apotek till listan för de som får stänga igen en hel del.
Håller med. Apotea är guld!

Även jag tror att apoteken får svårt att bibehålla alla dessa mindre apotek som har poppat upp.
Citera
2018-12-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Håller mångt och med i mycket av det ni skriver. Vissa kedjor tror jag kommer bli helt utslagna på grund av att de misslyckats med sin transformering till E-handel och inte har något speciellt att erbjuda (tänk Kappahl, MQ), medans vissa kedjor helt enkelt bara kommer behöva minska antal butiker (tänk H&M och Clas Ohlson).

Just Clas Ohlson tycker jag är ett intressant case baserat på tidigare erfarenheter från när jag bodde i en stad där det fanns. Nog för de har många butiker, men vart fan drog man om något gick sönder i bostaden en lördag förmiddag? Då man visste att Clas Ohlson hade ”allt” så var det bara dra dit. Förvisso, kan inte butiken kanske överleva endast på kunder såsom mig. Att det däremot finns ett behov för fysiska butiker i bra lägen med denna typen av saker är jag däremot övertygad om. Iallafall fram tills vi ser drönarleveranser i expressfart.

Clas Olsson är egentligen en riktig skam. En mutation som har transformerat till något helt annat än vad de egentligen var när de startade upp i Insjön. Både varu-urval och kvalitet är något helt annat idag.
Citera
2018-12-24, 10:54
Medlem
JC lär lägga ner 2019 om inte ägaren behåller det för affektionsvärdet.
Citera
2018-12-24, 11:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Så framtidsbranchen måste alltså vara att köra lastbilen som kör ut alla grejor..
Nja. Tror inte det kommer ta någon större evighet innan det sköts utan chaufförer.
Citera
2018-12-24, 11:17
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
XXL är min personliga gissning. Ser inte hur och varför de ska kunna överleva.

Håller med om Media Markt också.

Media Markt talades det väl redan om för 10 år sen att de skulle gå omkull. Fanns flera trådar om det här.

Elgiganten med. Var väl bara OnOff som försvann? Expert med kom jag på nu.
Citera
2018-12-24, 11:20
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.
https://www.uret.se/rolex-c-9.html

OnT: En av de tre stora elektronikkedjorna Elgiganten, Inet och Mediamarkt tror jag kommer att läggas ned. Apoteksverksamhet som någon tidigare nämnt samt även en del mataffärer om trenden med att handla maten via nätet håller i sig.
Citera
2018-12-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.

Det kommer dom nog ha ska du se. Du kanske ser postorder som något billigt som känns konstigt att kombinera med dyra klockor. Men ynge generationer tänker inte så. För dom är postorder ett sätt att leverera varor. Dom kommer absolut att börja fundera över varför måste jag gå till en butik och handla på ett stenålderssätt bara för att få min klocka. Rolex är inte dummare än att dom förstår det och kommer anpassa sig efter det.
Citera
2018-12-24, 11:22
Medlem
Caspern50s avatar
Näthandeln gör att 100000 tals butiksanställda blir arbetslösa och massor med outhyrda butiker överallt, samtidigt som Postnord inte klarar av transporterna som körs av oengagerade lågavlönade chaffisar.
Citera
2018-12-24, 11:23
Medlem
Denoms avatar
Hur bra gör sig små smyckesbutiker som typ glitter och guldfynd eller vad de heter?
Citera
2018-12-24, 11:38
Medlem
Förstår att de är lönsamt att lägga ner några butiker från en stor koncern för dem inte inte går tillräckligt med vinst.

HM är stort och känt men kvalitén är ju därefter... Inte handlat där på länge när de gäller baskläder då går ja hellre till lager 157 som har bättre kvalitet på sina saker för 10-20 kr billigare plagget än HM

Säg intersport, stadium mfl säljer ju allt möjligt från kläder till skidor och XXL från kläder till luftgevär och högtalare

Alltiallo butiker är vanligt idag där de är låga priser och bristfällig kvalitet på de mesta. Säg jula, biltema, öb, rusta mfl

Vill man ha kvalitet hittar man det oftast på nätet och originalsaker som till o med är billigare än piratsaker med bristfällig kvalitet.

Min röst skulle nog gå till teknikmagasinet eller någon mobilkedja istället
Citera
2018-12-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Media Markt talades det väl redan om för 10 år sen att de skulle gå omkull. Fanns flera trådar om det här.

Elgiganten med. Var väl bara OnOff som försvann? Expert med kom jag på nu.

Power försvann med. Eller ja expert köpte upp dem eller så var de tvärtom

http://news.cision.com/se/elektrovakuum/r/elektrovakuum-med-nar-power-blir-expert-stormarknad,c233743

Edit. Expert köpte upp power /OnOff
Senast redigerad av Tuningofroslagen 2018-12-24 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in