• 1
  • 2
2018-12-22, 04:26
Medlem
pantywankers avatar
Någon som testat?
Funderar på dessa.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-...arlampa-h4-12v
Har en liten Ford Fusion.
Bilen har uselt ljus även med dom bästa Osram Nightbreaker.
Värt vartenda öre då jag kör mest på landet utan gatubelysning.
Ledramp redan installerad på helljuset.
Om vi skiter i att det är olagligt hur funkar det i praktiken?
Vill inte blända mina medtrafikanter allt för mycket.
Att byta till vanliga lampor på besiktningen är inte så svårt.
Citera
2018-12-22, 05:32
Medlem
nerdinsides avatar
Jag satte ett par H4 LED på min lada niva för ett tag sedan. Det var ingen som ”helljusblinkade” mig för det, men ljuset var bara marginellt bättre än vanliga H4.

Anledningen att jag köpte mina var för att få det vita ljuset som är snyggare än det pissgula i ”normala” H4.

Köpte mina på jula, Hamron skiten för 1300 spänn. De brann upp efter två veckor, så de var inte att lita på alls. Vet inget om kvaliteten på de du tittar på, men är det mycket ljus du vill ha så skulle jag rekommendera att köpa en LED ramp i fronten istället.
Citera
2018-12-22, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Någon som testat?
Funderar på dessa.
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-...arlampa-h4-12v
Har en liten Ford Fusion.
Bilen har uselt ljus även med dom bästa Osram Nightbreaker.
Värt vartenda öre då jag kör mest på landet utan gatubelysning.
Ledramp redan installerad på helljuset.
Om vi skiter i att det är olagligt hur funkar det i praktiken?
Vill inte blända mina medtrafikanter allt för mycket.
Att byta till vanliga lampor på besiktningen är inte så svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Jag satte ett par H4 LED på min lada niva för ett tag sedan. Det var ingen som ”helljusblinkade” mig för det, men ljuset var bara marginellt bättre än vanliga H4.

Anledningen att jag köpte mina var för att få det vita ljuset som är snyggare än det pissgula i ”normala” H4.

Köpte mina på jula, Hamron skiten för 1300 spänn. De brann upp efter två veckor, så de var inte att lita på alls. Vet inget om kvaliteten på de du tittar på, men är det mycket ljus du vill ha så skulle jag rekommendera att köpa en LED ramp i fronten istället.

Kanske jag missat nåt men det finns väl inte LED-ramper som är avsedda att ersätta halvljuset? Knappast lagligt i alla fall. Och jag tolkar det som att det är just halvljuset som TS vill förbättra.
Citera
2018-12-22, 06:11
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kanske jag missat nåt men det finns väl inte LED-ramper som är avsedda att ersätta halvljuset? Knappast lagligt i alla fall. Och jag tolkar det som att det är just halvljuset som TS vill förbättra.

Åh fan. Det missade jag. Sorry. 😇

Men jag tror inte TS blir direkt hypernöjd med LED H4 ändå.

Kanske en xenon kit, om det är lagligt?
Citera
2018-12-22, 06:28
Medlem
Citat:

Xenon-kit är inte lagligt därför att lyktan skall vara utvecklad och avsedd för just den lamptyp som sätts i den. Och en lykta för t ex H4 skall då ha just en H4-lampa och inget annat. Dessutom skall alla lyktor med Xenonljus ha automatisk höjdreglering.

Det enda som kan vara lagligt är att t ex plocka kompletta Xenonlyktor med alla dess funktioner från en donatorbil av samma modell och som var utrustad med tillvalet Xenonljus, och montera på en bil som levererades med vanligt Halogen-ljus. Så är det gjort på min gamla Passat -00 som hade standard Halogen-lyktor från fabrik. Men där förra ägaren plockade kompletta lyktor från en Passat av samma karossgeneration som hade levererats med Xenonljus och monterade dessa istället för Halogenlyktorna.
Citera
2018-12-22, 08:55
Medlem
pantywankers avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Xenon-kit är inte lagligt därför att lyktan skall vara utvecklad och avsedd för just den lamptyp som sätts i den. Och en lykta för t ex H4 skall då ha just en H4-lampa och inget annat. Dessutom skall alla lyktor med Xenonljus ha automatisk höjdreglering.

Det enda som kan vara lagligt är att t ex plocka kompletta Xenonlyktor med alla dess funktioner från en donatorbil av samma modell och som var utrustad med tillvalet Xenonljus, och montera på en bil som levererades med vanligt Halogen-ljus. Så är det gjort på min gamla Passat -00 som hade standard Halogen-lyktor från fabrik. Men där förra ägaren plockade kompletta lyktor från en Passat av samma karossgeneration som hade levererats med Xenonljus och monterade dessa istället för Halogenlyktorna.
Exakt har redan en ledramp.
Det är halvljuset som tyvärr måste användas mesta tiden som behöver bättras.
Citera
2018-12-22, 08:56
Medlem
pantywankers avatar
Och alla förslag om starkare lampor mm går bort på bilar nyare än 00
Varken glas, reflektor eller elsystem pallar den ökade värmen eller elförbrukningen.
Citera
2018-12-22, 09:42
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Hur ser "glasen" ut? En rejäl omgång med slipning, polering och försegling kan höja ljusutbytet avsevärt. I varje fall tidiga Mondeo med plastglas var pissgula redan efter ett par år.
Har du möjlighet att mäta spänningen ute i strålkastarna? Bör vara >13V med motorn igång. För låg spänning ger kasst ljus men bra livslängd.
Annars är det nog tyvärr bara bilbyte som återstår.
Citera
2018-12-22, 23:40
Medlem
Det som suger med H4 är att reflektorn är anpassad för två funktioner, hel och halvljus och är en dålig konstruktion från början.

Visst du kan köpa vitare ljus på Biltema som ger bättre och längre synfält men du kan även köpa sk. rallyljus där halvljuset inte är 55W utan 80/100W men då bör du ha koll på att de drar mer ström och kan med fördel koppla in ett relä från batteriet som styrs av den gamla spänningen till lampan.
Citera
2018-12-23, 05:45
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Hur ser "glasen" ut? En rejäl omgång med slipning, polering och försegling kan höja ljusutbytet avsevärt. I varje fall tidiga Mondeo med plastglas var pissgula redan efter ett par år.
Har du möjlighet att mäta spänningen ute i strålkastarna? Bör vara >13V med motorn igång. För låg spänning ger kasst ljus men bra livslängd.
Annars är det nog tyvärr bara bilbyte som återstår.
"glasen" ser riktigt bra ut.
Även reflektorerna är blanka och fina.
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Det som suger med H4 är att reflektorn är anpassad för två funktioner, hel och halvljus och är en dålig konstruktion från början.

Visst du kan köpa vitare ljus på Biltema som ger bättre och längre synfält men du kan även köpa sk. rallyljus där halvljuset inte är 55W utan 80/100W men då bör du ha koll på att de drar mer ström och kan med fördel koppla in ett relä från batteriet som styrs av den gamla spänningen till lampan.
Detta förstör bara strålkastarna och är inte aktuellt.
Nuvarande lampor Osram Nightbreaker lyser lika bra utan att paja.
Nackdelen är att dom har ganska kort livslängd.
Citera
2018-12-23, 23:30
Medlem
Lägg pengarna på några reläer och kablar istället, de flesta Fordar ser ut att ha trötta lampor, vilket vanligtvis beror på spänningsfall, resultat av klena kablar.
Biltema hade tidigare en färdig sats med kablar o reläer, kolla om den finns fortfarande.
Jag drog egna kablar på en ny Peugeot som hade spänningsfall över orginalkablarna, och ökade spänningen med 1 volt, det gav typ dubbelt så bra ljus.
Kablarna ska vara minst 1,5#, gärna 2,5#, orginalkablarna kan idag vara på 0,5#.
Em bekant provade nyligen LED i H4 ljus, det lös starkare, men ljusbilden var värdelös.
Citera
2018-12-24, 03:16
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Lägg pengarna på några reläer och kablar istället, de flesta Fordar ser ut att ha trötta lampor, vilket vanligtvis beror på spänningsfall, resultat av klena kablar.
Biltema hade tidigare en färdig sats med kablar o reläer, kolla om den finns fortfarande.
Jag drog egna kablar på en ny Peugeot som hade spänningsfall över orginalkablarna, och ökade spänningen med 1 volt, det gav typ dubbelt så bra ljus.
Kablarna ska vara minst 1,5#, gärna 2,5#, orginalkablarna kan idag vara på 0,5#.
Em bekant provade nyligen LED i H4 ljus, det lös starkare, men ljusbilden var värdelös.
Det är just ljusbilden som oroar mig.
Köpte några led för ett par år sedan till en annan bil.
Detta var något skräp från Ali express.
Ljusbilden var totalt åt helvete.
Det behövdes inget helljus.
Halvljuset bländade lika mycket.
Därför jag undrar hur dessa funkar.
2019 snart så det borde finnas led lampor som funkar bra kan man tycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in