2018-12-23, 17:52
Medlem
Nu är vi också klara med ansökan - tog 11 månader - och frun har äntligen fått sitt uppehållstillståndskort ... men kortet är ju på svenska? Bara kortet och hennes pass förstås ska räcka till att resa till Sverige men hur kommer personalen utomlands att förstå att det är ett Residence permit card dvs inget visum behövs? Flygbolagen hotar ju med att inte släppa in passagerare som saknar visum?
Jag hoppas att någon/några hinner med att svara trots julen som trycker på.
Citera
2018-12-23, 18:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petri0
Nu är vi också klara med ansökan - tog 11 månader - och frun har äntligen fått sitt uppehållstillståndskort ... men kortet är ju på svenska? Bara kortet och hennes pass förstås ska räcka till att resa till Sverige men hur kommer personalen utomlands att förstå att det är ett Residence permit card dvs inget visum behövs? Flygbolagen hotar ju med att inte släppa in passagerare som saknar visum?
Jag hoppas att någon/några hinner med att svara trots julen som trycker på.
Det har jag inte tänkt på, men det har varit flera innan med samma kort väl? Hon är väl inte första med visum kort

Nu är jag ingen expert, men hört de finns på en gemensam dator register. Där de kan checka upp eventuellt visum, de bruka checka ibland det. visum som hon får gäller inom Schengenområdet, den är samma väl?
Min fru fick problem första gången hon åkte hem från kastrup (köpenhamn) men de kunde se exakt när hennes turistvisum gick ut när hon hade ansökt om TUT. Så hon fick grönt att åka hem, även om hon skulle ha väntat på beslut på TUT.

Men var förvarnad hon kunde få problem i Singapore flygplats, de är lite knepiga där. Så vi hade förbered att ha ansökningar och beslut papper i hennes handväska.
Citera
2018-12-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det har jag inte tänkt på, men det har varit flera innan med samma kort väl? Hon är väl inte första med visum kort

Nu är jag ingen expert, men hört de finns på en gemensam dator register. Där de kan checka upp eventuellt visum, de bruka checka ibland det. visum som hon får gäller inom Schengenområdet, den är samma väl?
Min fru fick problem första gången hon åkte hem från kastrup (köpenhamn) men de kunde se exakt när hennes turistvisum gick ut när hon hade ansökt om TUT. Så hon fick grönt att åka hem, även om hon skulle ha väntat på beslut på TUT.

Men var förvarnad hon kunde få problem i Singapore flygplats, de är lite knepiga där. Så vi hade förbered att ha ansökningar och beslut papper i hennes handväska.

Tack
Ja, flera har väl använt sådant kort - aldrig sett någon annans så jag tog för givet att det skulle ha lite mer välkänd språk på sig bara. Då bör det väl fungera - jag kanske bara gillar att oroa mig i onödan.

Beslutspappren ja, de kom ju till mig och på svenska. Har skannat in dem förutom lagtext delen och mejlat till henne. Lite sent att få dem på engelska för hon ska flyga imorgon kväll men om de nu var viktiga så varför skulle inte MIG skicka dem på engelska också. Det skulle varit större hallå om det på denna tråd till exempel.
Citera
2018-12-23, 18:58
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Tack
Ja, flera har väl använt sådant kort - aldrig sett någon annans så jag tog för givet att det skulle ha lite mer välkänd språk på sig bara. Då bör det väl fungera - jag kanske bara gillar att oroa mig i onödan.

Beslutspappren ja, de kom ju till mig och på svenska. Har skannat in dem förutom lagtext delen och mejlat till henne. Lite sent att få dem på engelska för hon ska flyga imorgon kväll men om de nu var viktiga så varför skulle inte MIG skicka dem på engelska också. Det skulle varit större hallå om det på denna tråd till exempel.
Jag förstår dig man blir nojjig helst flygfärden om de inte har flugit förr, så det kan jag tänka mig.

Min fru är nojjig för sin mor, som ska besöka oss i mars månad. Hennes mor är rädd för flyga och har aldrig flugit förr. Så det med hela processen med checka in m.m blir ej lätt. Vi har funderat mötta upp henne i Amsterdam, där hon ska mellan landa till köpenhamn.

Men är du osäker, så kontakta flygplatsen hon ska landa? Hör med dem om det, de borde veta kan jag tycka
Citera
2018-12-27, 12:06
Medlem
Har en intressant vinkling av detta ämne.
Om en Svensk medborgare bjuder in en utländsk medborgare och ska då stå för uppehället under typ en månad, alla papper är ok. Personen anländer. Men så blir de två personerna ovänner med varandra. Frågan är då, vilket ansvar har den svenska personen som bjudit in ?
Har hen rätt att bara slänga ut den utländska medborgaren och låsa dörren, eller skicka hem hen med nästa flyg, eller vad gäller ?
Citera
2018-12-28, 06:05
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Har en intressant vinkling av detta ämne.
Om en Svensk medborgare bjuder in en utländsk medborgare och ska då stå för uppehället under typ en månad, alla papper är ok. Personen anländer. Men så blir de två personerna ovänner med varandra. Frågan är då, vilket ansvar har den svenska personen som bjudit in ?
Har hen rätt att bara slänga ut den utländska medborgaren och låsa dörren, eller skicka hem hen med nästa flyg, eller vad gäller ?

Det är lätt, när de ansökte om visum. Så var det på villkor att den svenska medborgare skulle stå för försörjningen. Eller att den sökande kunde visa upp ett papper med tillräckliga pengar på banken, så den kunde klara den tiden som den ansökningen gällde.

Eftersom det är ett avtal, så måste den ansökande åka hem igen. Den svenska medborgare är ansvarig det blir gjort. Skulle den emot förmodan "slarva" med det, så kan det blir dyrt för den personen. Det har hänt att den ansökande har vantrivts med leva ihop med svenska personen. Och flyttat till en annan typ syster/kompis. Det går inte, de måste göra en ny ansökan. Tills de gör det är den första ansvarig för den sökande.

Detta kan man göra 2 gånger, sedan drar MIGratiosnverket åt sina öron. Det blir svårt ansöka en 3:e gång för den svenska medborgaren.
Citera
2019-01-14, 14:30
Medlem
Ansökan om medborgarskap
Tid till beslut: 27 månader.

Anmälan om medborgarskap
Tid till beslut: 8 månader.

När vi ansökte innan Jul var väntetiden 1-3 mån om de inte ska utreda vidare
Nu helt plötsligt är det 8 mån eller 27 mån?

Vad är skillnaden mellan dessa 2?
När man anmäler om medborgarskap så ansöker man om det automatiskt, eller är jag ute och cyklar?
Citera
2019-01-22, 16:01
Medlem
Hej igen
Vi har inte kommit iväg med vår ansökan än.
Min sambo pluggar och ska i höst på internship, förmodligen i Polen, mellan månaderna augusti-oktober och hans studentvisum går ut september.
Han menar på att han inte kan förlänga sitt studentvisum om vi har ansökan om sambovisumet igång.

Tacksam för information
Citera
2019-01-28, 02:32
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är liksom svårare för en amerikan eller kanadick att bli svensk medborgare än en typ afghan...

Undantaget nordiska medborgare är det samma regler för alla som önskar svenskt medborgarskap

De krav vad gäller boendetid och annat som ställs på den som söker svenskt medborgarskap, de är desamma för alla, oberoende av etnicitet eller tidigare medborgarskap. Undantag gäller endast för nordiska medborgare.

Medborgare i nordiskt land som ansöker om svenskt medborgarskap kan göra detta efter en kortare svensk vistelsetid än vad medborgare från andra länder behöver. Den nordiske medborgaren kan ansöka om svenskt medborgarskap redan efter två år som folkbokförd i Sverige, utan att ha haft vare sig tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd.

Efter fem år i Sverige kan nordisk medborgare förvärva svenskt medborgarskap genom anmälan. Anmälan om medborgarskap kostar inte lika mycket som en ansökan, då en anmälan hanteras i ett enklare förfarande som också har en kortare handläggningstid än vad en ansökan har. Just nu ser Migrationsverkets handläggningstider ut så här.

Ansökan om medborgarskap
Tid till beslut: 27 månader.

Anmälan om medborgarskap
Tid till beslut: 8 månader.

Anmälan om svenskt medborgarskap från nordiska medborgare hanteras av Länsstyrellsen. Då blir handläggningstiden kortare.

Anmälan om medborgarskap hos Länsstyrelsen
Tid till beslut: vanligtvis 4–6 veckor.

Kraven för svenskt medborgarskap varierar efter vilken kategori den utomnordiske sökanden tillhör - hans nationalitet har ingen påverkan

Kriterierna för att beviljas svenskt medborgarskap är olika beroende på vilken kategori sökanden tillhör.

Normalt kan man ansöka om medborgarskap efter fem års hemvist i Sverige. Det är normalkravet. Se 11 § medborgarskapslagen.

För vissa räcker det med kortare boendetid i Sverige än fem år.

För andra är det tillräckligt att de är bosatta i Sverige, utan att man ser på hur länge.

Några behöver varken bo i Sverige eller ens komma hit för att få svenskt medborgarskap.

Ett par udda kategorier, de måste visa på vistelsetider på 8 eller 25 år innan de kan ansöka om medborgarskap.

Den värsta gruppen, den består av folk som inte kommer att beviljas medborgarskap någon gång, oavsett hur länge de må ha varit bosatta i Sverige.

Personkategorier som inte behöver uppfylla normalkravet på fem års hemvist för medborgarskap

Följande kategorier kan bli medborgare utan att uppfylla normalkravet på 5 års hemvist

1) flykting (ansökan efter 4 års hemvist i Sverige)

2) statslös (ansökan efter 4 års hemvist)

3) person som är gift eller sammanboende med svensk medborgare sedan minst två år tillbaka (ansökan efter 3 års hemvist med stöd av dispens från lagens krav på fem års hemvist. Se 12 § första stycket 2 medborgarskapslagen)

4) utländsk medborgare som fyllt 18 men inte 21 år och som bott i Sverige från det han/hon fyllde 13 år (medborgarskap efter anmälan)

5) statslös som fyllt 18 men inte 21 år och som bott i Sverige från det han/hon fyllde 15 år (medborgarskap efter anmälan)

6) barn under 18 år med PUT (anmälan efter 3 års hemvist)

7) statslöst barn under 18 år med PUT (anmälan efter 2 års hemvist)

8) person som fyllt 18 år och som förlorat eller befriats från sitt svenska medborgarskap 1 juli 2001 eller senare, och som under sin levnad bott i Sverige under sammanlagt minst 10 år (medborgarskapet återfås efter anmälan om personen har PUT och är folkbokförd i Sverige sedan minst två år tillbaka)

9) tidigare svensk medborgare som efteråt oavbrutet varit medborgare i nordiskt land (anmälan om svenskt medborgarskap inlämnas hos Länsstyrelsen genast som man åter blivit folkbokförd i Sverige)

10) person som gjort riket särskilda tjänster eller som kan förväntas komma att göra särskilda tjänster för vårt rike (inget absolut krav på hemvist)

11) person som i utlandet är gift eller sambo med en svensk medborgare sedan minst 10 år och som inte bor i sitt hemland och som har en stark anknytning till Sverige genom att han/hon till exempel kommer hit ofta eller har ett starkt behov av att bli svensk medborgare (ansökan utan krav på hemvist i Sverige)

12) statslöst barn under 18 år med PUT, fött i Sverige (svensk medborgare efter anmälan från vårdnadshavare, oavsett hur kort boendetiden varit)

13) person som förlorat eller befriats från svenskt medborgarskap före 1 juli 2001 (svenskt medborgarskap återfås efter anmälan, som kan göras från utlandet utan besök eller bosättning i Sverige, detta även om personen är kriminellt belastad och kanske fortfarande avtjänar straff för begånget brott)

Clark Olofsson använde sig av denna möjlighet när han från belgiskt fängelse hos Migrationsverket anmälde sin önskan att återfå sitt svenska medborgarskap. I och med att Clark Olofsson den 7 april 2017 återfick sitt svenska medborgarskap undanröjdes det svenska beslutet om utvisning på livstid av den belgiske medborgaren Daniel Demuynck. Den 30 juli 2018 släpptes Olofsson fri från fängelset i Belgien. Han tog då genast flyget hem till Sverige.

14) barn som inte fyllt 12 år och som adopteras av svensk medborgare blir vid adoptionen svensk medborgare

Personkategorier som möter höjda krav på boendetid innan medborgarskap

Följande kategorier kan bli medborgare endast efter boendetid längre än 5 år.

1) person som som inte kan styrka sin identitet men ändå göra sannolikt att den uppgivna identiteten är riktig (ansökan efter 8 års hemvist)

2) person med fängelsedom 4 månader eller mer (svenskt medborgarskap tidigast 5 år efter brottet)

3) fängelsedom 8 månader eller mer (medborgarskap tidigast 6 år efter brottet)

4) fängelsedom 1 år eller mer (medborgarskap tidigast 7 år efter brottet)

5) fängelsedom 2 år eller mer (medborgarskap tidigast 8 år efter avtjänat straff)

6) fängelsedom 4 år eller mer (medborgarskap tidigast 9 år efter avtjänat straff)

7) fängelsedom 6 år eller mer (medborgarskap tidigast 10 år efter avtjänat straff)

Se karenstider

8) person som innehaft post med maktställning i en våldsam diktatur (25 års hemvist i Sverige innan medborgarskap)

Personkategorier som knappast får svenskt medborgarskap någonsin

Jag kan inte hänvisa till någon källa, men här kommer två kategorier människor som enligt min bedömning knappast kommer att beviljas svenskt medborgarskap någonsin, trots giltiga uppehållstillstånd och decennier av hemvist i Sverige.

1) person som invandrat till Sverige med hjälp av falska personuppgifter och sedan fortsatt byta från en falsk identitet till annan.

2) person som gjort sig skyldig till flera grova brott, en tungt kriminellt belastad utlänning helt enkelt, en oförbätterlig våldsman. Alltså en person som normalt skulle ha dömts till utvisning på livstid flera gånger om.

Det finns några utlänningar som svårligen kan och andra som inte ens får utvisas.

Utlänningslagen säger i 8 a kap. 3 § andra stycket följande:

En utlänning får inte utvisas enligt 1 § om utlänningen kom till Sverige innan han eller hon fyllde 15 år och hade vistats här sedan minst fem år när åtal väcktes.

Se även Domarbloggen

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är liksom extremt konstigt en person nu vill göra rätt för sig tar minst 5 år innan svenskt medborgarskap kan bli aktuellt. Men innan dess är det väl inga större problem med arbetsvisum gång på gång tills då personen visat sig vara förtjänt av svenskt medborgarskap.

Knappast någon får svenskt medborgarskap efter förtjänst, som en utmärkelse!

Det är mycket ovanligt att någon tilldelas medborgarskap utifrån meriter, det vill säga efter redan utförda eller förväntade prestationer inom sitt verksamhetsområde. Det vanligaste är att medborgarskap fördelas efter grad av anknytning till Sverige. I andra hand ser man till sökandens behov av svenskt medborgarskap. Det sker nästan aldrig att den sökandes professionella meriter värderas.

Meriter och prestationsförmåga kan vägas in när någon ansöker om uppehållstillstånd, ja, men detsamma sker knappast när man kommit till ansökan om medborgarskap.

Det räcker fullständigt att den som ansöker om medborgarskap kan uppvisa allmän skötsamhet. Att man betalar sina skatter, att man inte dragit på sig betalningsanmärkningar, att man inte bryter mot eventuell underhållsplikt, att man håller sig frisk och sköter sitt arbete och ser till att hålla sig inom lagens ram. Så gör en god medborgare!

Ju färre negativa omständigheter kring den sökande som blivit kända, desto bättre hans utsikter att beviljas medborgarskap!
Senast redigerad av kafu 2019-01-28 kl. 03:27.
Citera
2019-02-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekka01
Nu är vi i mål, frun fick 2-årig uppehållstillstånd. Tog 11 månader till beslut.

Det var lite nervöst när hon fick mejl om att beslut är fattat men handläggaren svarar inte i telefon, tog bara meddelande och ringde upp nästa dag. Frun påstod stenhårt att de kommer att ringa mig på beslutsdagen men icke. Stressigt har det varit och sista dygnet var värst.

Nu när hon får kortet så småningom så då behövs väl förstås inte visum längre när hon kommer med sitt kort och pass?
Samt uppehållstillstånd innebär väl arbetstillstånd också? Ingen separat behöver ansökas?
För det första grattis!

Jovars, visum ... frun min blev förhörd av Emirates personal i Dubai när hon skulle boarda flyget till Stockholm. Deras passkontroll vid ankomst höjde inte ögonbrynen vid uppvisande av pass och kortet men Emirates personal vid boardning hade några rejält intelligenta frågor som t.ex. Hur länge tänker du stanna i Sverige? Varför har inte du returbiljett? Detta trots uppehållstillståndskortet. Residence Permit Card är väl för fan bevis på att det landet är bosättningslandet och då behöver man inte "returbiljett". Hon blev ju såklart skitnervös men släpptes in dock. Vid boardningen de kollar ju bara namnet på passen och biljetten stämmer - de har väl inga elektroniska läsare som tullen har? I Sverige konstaterade tullen "Welcome to Sweden" efter en snabb kontroll med sina apparater så här var det inga problem.

Jag ringde till Emirates och ifrågasatte det hela men hon inte kunde förstås svara på eller ville inte varför Emirates personal leker gränspolis. Vidare så såg jag på deras hemsida att de kan vägra boardningen till ett flyg ifall kunden inte har visum till destinationslandet trots att visum kan ansökas vid ankomst. Är detta beteende vanligt bland alla flygbolag?

Flera andra av hennes landsmän har bevisat samma förhör vid boardningen i Dubai. Är detta ett muslimsk/arabisk sätt att visa sin "makt" över otrogna?
Citera
2019-02-06, 18:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
För det första grattis!

Jovars, visum ... frun min blev förhörd av Emirates personal i Dubai när hon skulle boarda flyget till Stockholm. Deras passkontroll vid ankomst höjde inte ögonbrynen vid uppvisande av pass och kortet men Emirates personal vid boardning hade några rejält intelligenta frågor som t.ex. Hur länge tänker du stanna i Sverige? Varför har inte du returbiljett? Detta trots uppehållstillståndskortet. Residence Permit Card är väl för fan bevis på att det landet är bosättningslandet och då behöver man inte "returbiljett". Hon blev ju såklart skitnervös men släpptes in dock. Vid boardningen de kollar ju bara namnet på passen och biljetten stämmer - de har väl inga elektroniska läsare som tullen har? I Sverige konstaterade tullen "Welcome to Sweden" efter en snabb kontroll med sina apparater så här var det inga problem.

Jag ringde till Emirates och ifrågasatte det hela men hon inte kunde förstås svara på eller ville inte varför Emirates personal leker gränspolis. Vidare så såg jag på deras hemsida att de kan vägra boardningen till ett flyg ifall kunden inte har visum till destinationslandet trots att visum kan ansökas vid ankomst. Är detta beteende vanligt bland alla flygbolag?

Flera andra av hennes landsmän har bevisat samma förhör vid boardningen i Dubai. Är detta ett muslimsk/arabisk sätt att visa sin "makt" över otrogna?

Finns en del flygbolag som är sådana, tex Singapore Airlines är okänt med sina hårda regler. Minsta lilla sak på tvären, så hindrar de vederbörande gå på planet, vilket de har rätt till. Varför de är så vet jag inte...

För övrigt är Singapore Airlines ett topp bolag.
Citera
2019-02-10, 02:08
Medlem
adzzs avatar
Flickvännen ska snart på intervju hos ambassaden i hemlandet. Migrationsverket försökte kontakta mig i fredags men jag missade deras samtal. Jag fick senare under dagen ett mail där de ville att jag skulle kontakta dem. Någon som har en aning om varför de försöker kontakta mig i det här skedet?

Vi har gått igenom första steget av ansökan och flickvännen ska på intervju i slutet av februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in