2018-12-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror också att ”sanningen” finns tidigt i tråden. Det här med att det var planerat sedan i höstas tror jag mer handlar om att känslor av hopplöshet och meningslöshet började växa allt starkare och att själva beslutet togs senare, närmare inpå då det hände.

Så kan det ju mycket väl ha varit.
Citera
2018-12-23, 00:06
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Ursprungligen postat av SS
Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.

"...styrker"? - Ingen otvetydig information, då..?

Skulle ju kunna vara så att dom spelat in olika sekvenser på film, för det STYRKER ju ganska mycket. Ett klipp skulle kunna visa när dom skriver under, ett klipp skulle kunna visa hur dom erkänner sina mord, ett klipp skulle kunna visa hur dom förklarar för anhöriga, ett klipp skulle kunna visa hur Hanna säger att hon vill dö, ett klipp kanske visar hur Oskar berättar att alla nu är döda, och det är dags för honom att avsluta sitt liv.
Alla dessa sekvenser och klipp kanske blir 17 min tillsammans och det hade ju varit ett ganska enkelt sätt för polisen att kunna STYRKA namnteckningar och gemensamt beslut.
Men då måste man ju ha förmågan att tro att det finns en video som kan STYRKA polisens utredning.
Har man inte den förmågan så blir det genast såklart lite knivigare.
"men nåt fanns det i datorer mm som kunde STYRKA polisens utredning"

Jag vidhåller det jag har sagt hela tiden att om en sådan film existerar så måste Oskar och Hanna vara två av de absolut vidrigaste människorna jag någonsin hört talas om.

Det låter så sinnessjukt att jag nästan inte vet vad jag skall säga. Skulle de alltså efter att de strypt och kvävt sina barn satt sig och filmat?

Jag hoppas ändå att de i samband med morden var såpass tagna av vad de gjort att de mest samlade mod för sina egna självmord.

Redan testamentet och formuleringen i avskedsbrevet är svårsmälta för mig men om det dessutom finns en film av typen du beskriver så undrar jag om dessa människorna överhuvudtaget hade några normala mänskliga känslor.
Citera
2018-12-23, 00:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
/.../ Ditt "ytterligare dokument" måste vara det som sades innehålla "praktisk information". Oklart om detta var undertecknad av båda dock.
Varför undanhålla detta - som i så fall ytterligare skulle styrka den samfällda viljan?
Citera
2018-12-23, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I så fall vore ordet "bekräfta" att föredra.Ja, det hade onekligen varit ett klipp för polisen. - Några sådana klipp ingår ej i SS:s sparsmakade redovisning.Ja, de har letat efter något som passat in i en helhetsbild, men SS uppehåller sig här mer vid makarnas "Avskeds/Förklaringsbrev". Härtill förklarar han:

Japp. Dom lämnade bara ut exakt det som polisen ville. Resten behöll dom för sig själva.
Det är fritt för var och en att tro att föräldrarna endast bekräftade avskedsbrevet/beslutet.
Det är också fritt för var och en att tro att det finns en jäkla massa mer info som Polisen inte berättade.
Absolut inte riktat personligen mot dej nu, men herregud, är detta första gången folk hör polisen lämna info? Då skall jag berätta en hemlighet - vi har tur om polisen berättade
2% av den infon dom har. Kom igen nu, så blåögda kan ni inte vara.
Citera
2018-12-23, 00:18
Medlem
Nu har tråden på sistone handlat rätt mycket om Hannas cancer - att hon skulle ha fått ett recidiv under hösten 2017. Men detta är väl fortfarande en trådsanning? Om H´s cancer skulle ha kommit tillbaka, så kunde ju de anhöriga låtit polisen gå ut med den uppgiften. Den informationen skulle ju ha kunnat skapa något större förståelse för föräldrarnas förtvivlan (dock inte för deras handlingar)
Citera
2018-12-23, 00:21
Medlem
Citat:
Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i de här medierna så har vi hittat information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.

Om detta är ett korrekt citat betyder det inte att båda varit med och planerat utan endast att det finns något som talar för att båda varit medvetna om planen. Den ena kanske av någon anledning bara "spelade med". Lite som kvinnan som låtsades att hon hade cancer och där mannen sedan dödade alla.

Polisen kunde varit tydligare på presskonferensen. Känslan är att de undviker att avslöja vissa detaljer och är medvetet luddiga. Hade varit bra om FUP släpptes. Förstår inte riktigt varför den nödvändigtvis ska hållas hemlig bara för att ingen åtalas.
Citera
2018-12-23, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vidhåller det jag har sagt hela tiden att om en sådan film existerar så måste Oskar och Hanna vara två av de absolut vidrigaste människorna jag någonsin hört talas om.

Det låter så sinnessjukt att jag nästan inte vet vad jag skall säga. Skulle de alltså efter att de strypt och kvävt sina barn satt sig och filmat?

Jag hoppas ändå att de i samband med morden var såpass tagna av vad de gjort att de mest samlade mod för sina egna självmord.

Redan testamentet och formuleringen i avskedsbrevet är svårsmälta för mig men om det dessutom finns en film av typen du beskriver så undrar jag om dessa människorna överhuvudtaget hade några normala mänskliga känslor.

Jag bollar bara med infon som finns i tråden.
Många ser bara svart/vitt. ja/nej Låter man nyanserna komma fram så syns lite mer.
En trolig historia grundad på polisens nysläppta info, och nyanser av info från tråden.
Ibland hittar man mer mellan raderna.
Harperlee, jag tror inte det hjälper dej att jag kan se en fullständig logik i att spela in nåt (om dom nu har gjort det) då din inställning är annorlunda än min.
Citera
2018-12-23, 00:31
Bannlyst
Liket lever, dödsspasmerna för "Hanna var vän, snäll och tyckte om musik"-gruppen ter sig alltmer krystad, generande och desperat. Bevisen ligger på bordet, polisen har sagt sitt. Sluta att vara så prestigefulla och lägg av med att kränka flickorna genom att förneka dem deras mördare! Upphör att rädas och ta smällen av att världen är en lite läskigare och obehagligare plats än ni tidigare kunde föreställa er. Det är ni skyldiga de stackars flickorna. Det är ni skyldiga framtida barn som kan hamna i samma situation. Även om det här är mycket ovanligt är det här är en realitet som uppenbarligen kan inträffa. Deal with it!
Citera
2018-12-23, 00:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nu har tråden på sistone handlat rätt mycket om Hannas cancer - att hon skulle ha fått ett recidiv under hösten 2017. Men detta är väl fortfarande en trådsanning? Om H´s cancer skulle ha kommit tillbaka, så kunde ju de anhöriga låtit polisen gå ut med den uppgiften. Den informationen skulle ju ha kunnat skapa något större förståelse för föräldrarnas förtvivlan (dock inte för deras handlingar)
Precis.
Dessutom är det i stort sett verifierat att något recidiv inte förelegat. Troll och deras "trådsanningar" kan man helt lämna åt sidan i detta fall.
Citera
2018-12-23, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Precis.
Dessutom är det i stort sett verifierat att något recidiv inte förelegat. Troll och deras "trådsanningar" kan man helt lämna åt sidan i detta fall.
Är det Missan du tänker på?
Citera
2018-12-23, 00:41
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Om detta är ett korrekt citat betyder det inte att båda varit med och planerat utan endast att det finns något som talar för att båda varit medvetna om planen. Den ena kanske av någon anledning bara "spelade med". Lite som kvinnan som låtsades att hon hade cancer och där mannen sedan dödade alla.

Polisen kunde varit tydligare på presskonferensen. Känslan är att de undviker att avslöja vissa detaljer och är medvetet luddiga. Hade varit bra om FUP släpptes. Förstår inte riktigt varför den nödvändigtvis ska hållas hemlig bara för att ingen åtalas.

Citatet är korrekt. Informationen styrker att båda var medvetna om vad som skulle hända.

Citat:

Föräldrarna angav endast barnens sjukdomssituation som anledning. De tyckte uppenbarligen inte att någon eventuell cancer var viktig för beslutet.

De mördade sina barn för att de tyckte att ett liv med sjuka barn inte var ett riktigt liv.

Hade de mördat barnen på grund av mammans cancer hade de nog nämnt detta.
Citera
2018-12-23, 00:43
Bannlyst
Citat:

Det beror ju på VARFÖR polisen ville ha denna presskonferens. Dom sa själva att dom ville minska alla spekulationer och berätta/svara på det dom kan.
Lyckades dom? Har spekulationerna minskat?
Nä. Och dom anhöriga, tror du/ni att dom ville att vi/allmänheten skall se Oskar o Hanna på detta sätt. - Japp, jag vill att du hänger ut min son/dotter som en kallblodig mördare.
Nä igen, denna presskonferens blev hel-fel, och dom anhöriga är nog inte nöjda med resultatet av den presskonferensen.
Självklart stämmer inte uppgiften om att polisen hade ett annat syfte med PK:n.
Nä, så skulle ju inte polisen göra.
Nu kör vi på att dom anhöriga ville hänga ut sina barn som kallblodiga mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in