Citat:
Jag är förövrigt inte bankman. Snarare en datanörd.
2018 har varit ett år där inget har hänt med bostadspriserna (ackumulerad prisförändring). Detta betyder, som du säger, att priserna inte har gått upp. Dock har de heller inte gått ner. Det Svenne-i-Banan frågade om vilken status bubblan har. Det kan uppfattas som motsägelsefullt att säga att bubblan sprack hösten 2017 när priserna har varit stabila 2018, om än med en lägre omsättning.
Nu ser vi effekten av byggandet för de senaste åren. Vad händer i framtiden när bostadsbyggandet från i år och nästa år färdigställs? Det är den effekten jag talar om. Ett scenario finns att priserna till en X-del står emot en eventuell prisminskning p.g.a. minskandet i byggstarter.
Jag påstår inget. Det är fakta att många kommer få skattelättnader, läs budgeten som har godkänts av riksdagen.
2018 har varit ett år där inget har hänt med bostadspriserna (ackumulerad prisförändring). Detta betyder, som du säger, att priserna inte har gått upp. Dock har de heller inte gått ner. Det Svenne-i-Banan frågade om vilken status bubblan har. Det kan uppfattas som motsägelsefullt att säga att bubblan sprack hösten 2017 när priserna har varit stabila 2018, om än med en lägre omsättning.
Nu ser vi effekten av byggandet för de senaste åren. Vad händer i framtiden när bostadsbyggandet från i år och nästa år färdigställs? Det är den effekten jag talar om. Ett scenario finns att priserna till en X-del står emot en eventuell prisminskning p.g.a. minskandet i byggstarter.
Jag påstår inget. Det är fakta att många kommer få skattelättnader, läs budgeten som har godkänts av riksdagen.
Hur är det motsägelsefullt? Så fort vi har toppat och går ner är bubblan sprucken, bubblan är inte sprucken på botten.
Nu ser vi effekten av amorteringskravet och belåningstaket, det är precis det som var syftet med de, att kyla ner marknaden.
Ja det är självklart att vissa kommer stå emot det bättre än andra. Det är väl ganska uppenbart att en perfekt lägenhet, i ett perfekt läge med en perfekt planlösning som är köpt för en rimlig summa kommer stå emot det mesta.
Vissa tror att de yttre områdena, förorterna, kommer drabbas minst, tvärtom. Där om något kommer det drabbas mest då förstagångsköparna köpte där förut på grund av att man kunde göra en bostadskarriär - efter några år sålde de till en ny förstagångsköpare samtidigt som de själva bytte upp sig till innerstan. Det sker inte längre och GRATTIS till de som köpte där i hopp om att göra karriär.
Jag har inte tid att läsa hela budgeten men vad jag finns det inga specifika skattelättnader för köp av bostad.