2018-12-22, 17:11
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Tackar! Har följt tråden länge och jag uppskattar ditt bidrag till tråden. Tullius Index är intressant och även fast jag är emot regleringar så tror jag att det hade varit nyttigt med en reglering gällande informationsplikt i bostadsannonser. Det är skrämmande att det finns människor som är oförstådda vad det innebär med bostadsrättsförening och hur dess ekonomiskick påverkar priset av din bostad.

Ja det där med regleringar är svårt. Man skall reglera så litet som möjligt för att inte hämma positiv utveckling, men man måste ju reglera där det annars kan gå helt överstyr. I den balansgången tycker jag lagstiftaren varit dålig på att uppfatta förändringar och asymmetriska informationsförhållanden.

Direkt man ser en aktör ändra sitt tillvägagångssätt, som ökade lån i föreningarna, bör man fråga sig varför. Svaret ger ofta en vink om man skall undersöka vidare.

Regeringen har en hel del att ta tag i, den dagen vi får en.

Edit: Sedan måste jag påminna alla om att det ju är aw som skapat indexet, min version är ju bara en variant av hans.
Senast redigerad av Tullius 2018-12-22 kl. 17:34.
2018-12-22, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ja det där med regleringar är svårt. Man skall reglera så litet som möjligt för att inte hämma positiv utveckling, men man måste ju reglera där det annars kan gå helt överstyr. I den balansgången tycker jag lagstiftaren varit dålig på att uppfatta förändringar och asymmetriska informationsförhållanden.

Direkt man ser en aktör ändra sitt tillvägagångssätt, som ökade lån i föreningarna, bör man fråga sig varför. Svaret ger ofta en vink om man skall undersöka vidare.

Regeringen har en hel del att ta tag i, den dagen vi får en.

Hanif Bali hintar om bostadskrasch på ett skämtsamt sätt här: https://ng.se/artiklar/hanif-bali-spar-2019

Anledningen till att vi inte har någon regering kanske är att ingen vill ta över..
2018-12-22, 18:14
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Dumförklara är inte samma sak som att säga att någon är okunnig. Mitt "expertisområde" är en nischad del av en bankverksamhet, närmare bestämt kreditmodellering/kreditrisk. Det är utifrån detta område jag bidrar till tråden genom att berätta hur Svenska banker hanterar detta och vad det kan ge för effekt på bostadsmarknaden.

Lite (ogenomtänkta) lösa frågor med anledning av ditt expertisområde:

Har ni ändrat mkt i era parametrar i takt med att bostadspriserna gått ner?

Är det modellerna på er avdelning som har inverkan på lånetaken ut mot kund?

Har det fuskats mkt med modellerna? Dvs banken sätter väl sina egna riskvikter och kanske har minskat på risken där den egentligen borde varit högre? I syfte då att kunna låna ut mer pengar. Vill minnas det var ngt med basel 3 som skulle åtgärda delar av det där.
2018-12-22, 18:27
Medlem
Citat:
Vi pratar om en hel marknad. Specifika områden kan ha både prisuppgångar och nedgångar. Titta t.ex. BR i Stockholm och Malmö. Där har priset gått upp 0,3% respektive 1,3% senaste 12 månaderna . Källa:https://valueguard.se/indexes

Det kommer med stor sannolikhet ske en priskorrigering p.g.a. diverse faktorer. Det är dessa faktorer som är intressanta att diskutera. Som exempel:
Hur påverkas priser av kreditrestriktionerna vs det minskade bostadsbyggandet.
Hur påverkas priser av räntehöjning vs skattelättnader från statens budget 2019. Etc

Det var ett par exempel, majoriteten av Sverige ser i regel likadant ut. De senaste 12 månaderna är helt irrelevant och det borde du som bankman veta, om marknaden faller 20 % i januari och sedan går upp mellan 0,3 % - 1,3% de kommande 12 månaderna betyder inte det att marknaden har gått upp..

Sedan när blev valuegard reflektiv med marknaden? De är inte ens öppna med sina källor.

De är inte intressanta för de är självklara.

Det är redan konstaterat att vi kommer ha ett överflöd i vissa segment år framöver. Kreditrestriktioner påverkar förstagångsköpare och medelsvensson inte de som redan har pengar och köpkraft vilket är illa för marknaden.

Vilka nya skattelättnader påstår du att vi privatpersoner får 2019??
2018-12-22, 19:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ja alltså vad förväntar du dig? Att priserna ska dyka 80% på en dag utan någon stor ekonomisk händelse?

Priserna har i snitt i Stockholms innerstad gått ner cirka -10-11% på ett år. I Haninge har det tillexempel gått ner cirka -20-30% på ETT ÅR och då har knappt lågkonjukturen börjat eller räntorna gått upp? Det finns massvis med sådana exempel. Stormalmö ligger nere på -20% på ett år. Det är MYCKET.

Du känner att det är ett tecken på att bubblan inte är sprucken eller?

Det handlar inte om vad jag förväntar mig utan om vad tråden har förutspått i 9 år nu, nämligen att den stora kraschen ska komma "snart". Är "snart" här "snart"?
2018-12-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det handlar inte om vad jag förväntar mig utan om vad tråden har förutspått i 9 år nu, nämligen att den stora kraschen ska komma "snart". Är "snart" här "snart"?

Tråden handlar om en bubbla. Den bubblan hette bostadsmarknaden i Sverige och den toppade 2017 och sprack samma år.

Jag skiter i vad som förutspåtts och inte, bubblan är sprucken hur långt det kommer gå det kan ingen veta men att det ska fortsätta upp till nya ATHs när det finns inget som kan pusha det uppåt det kommer inte hända.

Det är liksom.. bekräftat att våra inkomster inte har hängt med i bostadspriserna, DET ENDA DET EEENNDAA (FÖRSTÅ DETTA) VAR BANKERNAS UTLÅNING OCH RÄNTORNA SOM PUSHADE DET UPPÅT INGET ANNAT. Hur många gånger måste man skriva det i tråden och hur många jävla gånger måste media skriva att det vänder?? BOM BOM BOM sa det bara sen BAM hade vi 4,5 taket SEN BOM BOM BOM nästan 1 år senare första räntehöjningen... det kommer ska du se, det kommer.
Senast redigerad av kajusi 2018-12-22 kl. 19:31.
2018-12-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Tycker också det låter högt. Hur många procent av t ex fyror och treor blir sålda? Jag trodde att större och dyrare bostäder skulle rasa först och därefter sprida sig neråt. På dom nybyggnadsprojekt jag kollat på så är det oftast fyrorna som är osålda medans ettor och tvåor gått åt först.
Ja, särskilt med tanke på att det tydligen är många par som köper ettor är det konstigt.
2018-12-22, 19:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tråden handlar om en bubbla. Den bubblan hette bostadsmarknaden i Sverige och den toppade 2017 och sprack samma år.

Jag skiter i vad som förutspåtts och inte, bubblan är sprucken hur långt det kommer gå det kan ingen veta men att det ska fortsätta upp till nya ATHs när det finns inget som kan pusha det uppåt det kommer inte hända.

Det är liksom.. bekräftat att våra inkomster inte har hängt med i bostadspriserna.

Låter som att alla som trott på en bubbla från 2010-2017 är rätt besvikna då, det är ju bara under 2017 som vi haft högre priser än nu. Men det stora raset kanske kommer "snart"?
2018-12-22, 19:37
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Det var ett par exempel, majoriteten av Sverige ser i regel likadant ut. De senaste 12 månaderna är helt irrelevant och det borde du som bankman veta, om marknaden faller 20 % i januari och sedan går upp mellan 0,3 % - 1,3% de kommande 12 månaderna betyder inte det att marknaden har gått upp..

Sedan när blev valuegard reflektiv med marknaden? De är inte ens öppna med sina källor.

De är inte intressanta för de är självklara.

Det är redan konstaterat att vi kommer ha ett överflöd i vissa segment år framöver. Kreditrestriktioner påverkar förstagångsköpare och medelsvensson inte de som redan har pengar och köpkraft vilket är illa för marknaden.

Vilka nya skattelättnader påstår du att vi privatpersoner får 2019??

Jag är förövrigt inte bankman. Snarare en datanörd.

2018 har varit ett år där inget har hänt med bostadspriserna (ackumulerad prisförändring). Detta betyder, som du säger, att priserna inte har gått upp. Dock har de heller inte gått ner. Det Svenne-i-Banan frågade om vilken status bubblan har. Det kan uppfattas som motsägelsefullt att säga att bubblan sprack hösten 2017 när priserna har varit stabila 2018, om än med en lägre omsättning.

Nu ser vi effekten av byggandet för de senaste åren. Vad händer i framtiden när bostadsbyggandet från i år och nästa år färdigställs? Det är den effekten jag talar om. Ett scenario finns att priserna till en X-del står emot en eventuell prisminskning p.g.a. minskandet i byggstarter.

Jag påstår inget. Det är fakta att många kommer få skattelättnader, läs budgeten som har godkänts av riksdagen.
2018-12-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis, kommer "snart" fortfarande

Det är ju redan här? Men ytterligare sänkningar kommer snart.. Vad är grejen. Jag fattar inte vad du menar? Du syftar att det ska gå spikrakt ner en dag och spikrakt upp den andra och vill ha ett datum på det, så fungerar inte verkligheten.
Senast redigerad av kajusi 2018-12-22 kl. 19:58.
2018-12-22, 19:51
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Intressant läsning i dagens SvD:

Svårt att klippa ut citat, det är helheten som ger en bra inblick i hur många tänker.

https://www.svd.se/influencern-sjalvmord-ha-lagenheten-kvar-pa-hemnet

Citat:
"Inför visningen föreslog 25-åriga Linnea Lindblad att Malin skulle sänka priset. Med en miljon. Ouff! Det nya utgångspriset innebar 106 000 kronor per kvadrat, alltså mindre än vad hon och Johan hade betalat till att börja med. Och då hade hon inte ens räknat in de hundratusentals kronor hon lagt på renovering och inredning."

"Hon övervägde att lägga alltsammans i malpåse, ge lägenheten ännu en nystart längre fram. Det avrådde hennes mäklare bestämt ifrån. En tredje vända riskerade att brännmärka lägenheten, förklarade hon. I stället lyckades hon få ledaren att höja sitt eget bud. Slutpriset blev 5 160 000 kronor, exakt 120 000 kronor per kvadrat."

"Separationsångesten lindras av att kvadratmeterpriset, 120 000 kronor, blev nytt rekord på gatan.
– Att komma upp i det vintern 2018, det känns faktiskt som en personlig bedrift."

Dom tog till klassikern att lägga ut den för långt under marknadsvärde sedan var bud-karusellen igång och folk blev fartblinda. Dom fick ju bra betalt för den tillslut i alla fall.
2018-12-22, 19:52
Medlem
Tulliuss avatar
Cornucopia roade sig även han åt influencerartikeln i Svenskan och han har litet citat för er som inte kom förbi betalväggen.

Men som sagt:
Citat:
Artikeln innehåller så många fantastiska citat, att det blir omöjligt att citera utan att överstiga citaträtten.

Ni får helt enkelt leta reda på någon vän som har en prenumeration och kan klippa ut artikeln åt er. Den är underbar. Det är litet Poes lag över den.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/peak-bostadsbubbla-utannonserad-av-svd.html#more

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in