2018-12-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Aha jag kollade på index som mäter många objekt och kunde inte se någon sprucken bubbla men den har alltså spruckit då?

https://valueguard.se/indexes

Att döma av indexet du länkar till ser det ut som att vi befinner oss i "Blow off Phase", "Bull Trap/Return to normal":

https://www.google.com/search?q=bull+trap+housing+market&rlz=1C1CAFB_enSE 620SE621&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=HwTptzMhwJE EAM%253A%252CaX3BtwaYyM9nnM%252C_&usg=AI4_-kSUih4Jm_tgbbeFbrKIc-xe0KnWUA&sa=X&ved=2ahUKEwj_0cuqzLPfAhUh_SoKHfwLDDc Q9QEwDnoECAQQCg#imgrc=HwTptzMhwJEEAM:
Senast redigerad av Externalist 2018-12-22 kl. 15:15.
2018-12-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Hade även missat den här artikeln från tidigare i veckan i Svenskan om SSM:

https://www.svd.se/lagenheter-salda-till-unga-doms-ut-som-halsofarliga

Svenska Dagbladet levererar verkligen!

En till, https://www.svd.se/oscar-properties-takprojekt-ett-getingbo-av-konflikter
2018-12-22, 15:15
Medlem
biljons avatar
Citat:
Inga prishöjningar=bubbla?
Ja på sätt och vis.
För bara 3-4 år sedan var det ju våldsamma prisökningar/budgivningar på objekt som tex OP sålde, idag får dom sälja dom med rabatt samt bidra med månadsavgifter upp till 5 år så där har ju definitivt bubblan brustit.
2018-12-22, 15:27
Medlem
Citat:
Aha jag kollade på index som mäter många objekt och kunde inte se någon sprucken bubbla men den har alltså spruckit då?

https://valueguard.se/indexes

Så fort priserna börjar gå ner så är bubblan sprucken ditt pucko.
2018-12-22, 15:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så fort priserna börjar gå ner så är bubblan sprucken ditt pucko.

Aha oavsett hur mycket det går ner? Så bubblan har äntligen spruckit nu då?
2018-12-22, 15:49
Medlem
Citat:
Aha oavsett hur mycket det går ner? Så bubblan har äntligen spruckit nu då?

Ja alltså vad förväntar du dig? Att priserna ska dyka 80% på en dag utan någon stor ekonomisk händelse?

Priserna har i snitt i Stockholms innerstad gått ner cirka -10-11% på ett år. I Haninge har det tillexempel gått ner cirka -20-30% på ETT ÅR och då har knappt lågkonjukturen börjat eller räntorna gått upp? Det finns massvis med sådana exempel. Stormalmö ligger nere på -20% på ett år. Det är MYCKET.

Du känner att det är ett tecken på att bubblan inte är sprucken eller?
2018-12-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ja alltså vad förväntar du dig? Att priserna ska dyka 80% på en dag utan någon stor ekonomisk händelse?

Priserna har i snitt i Stockholms innerstad gått ner cirka -10-11% på ett år. I Haninge har det tillexempel gått ner cirka -20-30% på ETT ÅR och då har knappt lågkonjukturen börjat eller räntorna gått upp? Det finns massvis med sådana exempel. Stormalmö ligger nere på -20% på ett år. Det är MYCKET.

Amerikanska bubblan föll ihop över 6 år. På 90-talet föll priserna över tre år. Det är en långsam process.

Vad man kan se för i år är priserna i princip stått stilla medan omsättningen minskat.
2018-12-22, 16:27
Medlem
Oljas avatar
Citat:

Vi pratar om en hel marknad. Specifika områden kan ha både prisuppgångar och nedgångar. Titta t.ex. BR i Stockholm och Malmö. Där har priset gått upp 0,3% respektive 1,3% senaste 12 månaderna . Källa:https://valueguard.se/indexes

Det kommer med stor sannolikhet ske en priskorrigering p.g.a. diverse faktorer. Det är dessa faktorer som är intressanta att diskutera. Som exempel:
Hur påverkas priser av kreditrestriktionerna vs det minskade bostadsbyggandet.
Hur påverkas priser av räntehöjning vs skattelättnader från statens budget 2019. Etc
2018-12-22, 16:41
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Kul att bankstergangsters börjar hitta hit. Och som vanligt dumförklarar ni folket när ni sätter ekonomitugget på någon slags piedestal.

Jag är helt övertygad om att du kan diskutera dessa saker så att vi plebejer förstår. Ditt expertisområde är inte rymdforskning, kom ihåg det.

Dumförklara är inte samma sak som att säga att någon är okunnig. Mitt "expertisområde" är en nischad del av en bankverksamhet, närmare bestämt kreditmodellering/kreditrisk. Det är utifrån detta område jag bidrar till tråden genom att berätta hur Svenska banker hanterar detta och vad det kan ge för effekt på bostadsmarknaden.
2018-12-22, 16:46
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Dumförklara är inte samma sak som att säga att någon är okunnig. Mitt "expertisområde" är en nischad del av en bankverksamhet, närmare bestämt kreditmodellering/kreditrisk. Det är utifrån detta område jag bidrar till tråden genom att berätta hur Svenska banker hanterar detta och vad det kan ge för effekt på bostadsmarknaden.

Välkommen till tråden!

I dessa jultider så kan vi väl alla vara försiktiga med invektiven ... Vi vill väl höra andras perspektiv, annars är det ju lättare att gå in i duschen och samtala med sig själv.

Olja, berätta mer. Idel öra.
2018-12-22, 16:51
Medlem
Citat:
Hade även missat den här artikeln från tidigare i veckan i Svenskan om SSM:

https://www.svd.se/lagenheter-salda-till-unga-doms-ut-som-halsofarliga

Svenska Dagbladet levererar verkligen!

SSM verkar överlag överdrivet optimistiska när det gäller detaljplaner, min uppfattning är att det råder en ständig konflikt mellan kommunerna och landets länsstyrelser. Överprövningar med mera.

Ett annat SSM projekt som verkar helt kört är tornen vid Telefonplan. Läser man igenom luftfartsverkets prövning så känns det ju som att det är typ 0% chans att det kommer gå att få igenom, för övrigt helt sjukt att det inte går att bygga höga hus vid telefonplan. Går det att bygga skyskrapor vid exempelvis Canary Wharf... som ligger ca 5 km fågelvägen från London City Airport... så borde det ta mig fan gå att bygga vid Telefonplan som ligger ca 7 km från Bromma... men nope.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-12-22 kl. 16:55.
2018-12-22, 16:55
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Välkommen till tråden!

I dessa jultider så kan vi väl alla vara försiktiga med invektiven ... Vi vill väl höra andras perspektiv, annars är det ju lättare att gå in i duschen och samtala med sig själv.

Olja, berätta mer. Idel öra.

Tackar! Har följt tråden länge och jag uppskattar ditt bidrag till tråden. Tullius Index är intressant och även fast jag är emot regleringar så tror jag att det hade varit nyttigt med en reglering gällande informationsplikt i bostadsannonser. Det är skrämmande att det finns människor som är oförstådda vad det innebär med bostadsrättsförening och hur dess ekonomiskick påverkar priset av din bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in