Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Tycker du verkligen att polisens pressträff tillförde något? Iofs så ger den dig mera möjligheter till teorier, och du är inte dum på så vis, men du måste ifrågasätta vad du blir serverad.
Gång efter annan har jag skrivit att om tanken var att i huvudsak förhindra sjövilda spekulationer så trodde de fel. Hela denna tråd är ett bevis på detta. Med sjövild menas osmakligt utpekande och svartmålande av nån part på bas av rent skräp till fakta.
För övrigt så innebär det inte per automatik att jag behöver misstro förundersökningen, påstå att de mörkar sakfakta eller ska få föräldrarna att framstå i nåt bättre sken - varav sista är ditt påstående.
Det var sakfakta, det var inte minsta emotionellt utsvävande på pressträffen.
Citat:
Fundera på varför en man skulle vara så angelägen om sitt eftermäle, eller skylla på en medhjälpare, så att han förfalskar och planterar "bevis". Fick han inspiration från fake news debatten? Du får en uppgift av mig att stanna upp och förklara i alla fall vilken typ av människa som skulle göra något sådant, för sånt tror jag du är bra på. Avled inte utan vänd din förmåga till att analysera och presentera det scenariot.
Din text är nästintill omöjlig att begripa vad du vill ha sagt. Ge ett förtydligande så ska jag svara.
Citat:
En resumé av polisens pressträffar: Dödsorsaker och substanser i kroppen hade Rättsmedicin klart för sig redan efter en vecka. Det fick vi inte veta något om i första pressträffen, men däremot om andemeningen i ett avskedsbrev. Det sades vara motivet men ändå var det inte viktigt om brevet var äkta. En tragedi som skulle sansa debatten och föra den bort från mördarjakt? Helt förståeligt tycker jag. Sen var det tyst under nästan ett år under förevändning att NFC dröjde och nu, på pressträffen, nämner man inte ens NFC och skyller på gängvåldet. Fundera på om polisen ville dröja för att allmänheten skulle lugna ned sig eller tappa intresset?
1. Att gå ut med pressträff överhuvudtaget är inget krav då det inte går till åtal, det är inte per automatik.
2. Att de inte gjort sig nån brådska är givet. Den krim.tekniska u.s. var klar för länge sen, obduktion likaså, NFC, provsvar, datorundersökningar. Det handlar om en sammanställning slutligen.
Är det bråttom med en sådan? Inte det minsta och att viktiga samhällsinsatser som nämns prioriteras före allmänhetens nyfikenhet är givet - det vore ren skam om detta fall låg på förtur eftersom det inte handlar om häktningstid, ingen stämningsansökan och en rättegång som ska planeras in.
3. Att polisen överhuvudtaget gått ut med uppgifter är av två orsaker. Det är extremt ovanligt. Dels stort mediatryck, många intressenter som gjort förfrågningar och sju helvetes med spekulationer, mycket ter sig som ren paranoia enbart i denna tråd.
Du själv är ett lysande exempel bara via dina kommentarer för närvarande gällande det jag fetat.
4. Det är inte ett FUP inför ett väckt åtal. DÄRFÖR presenteras inte varenda område utan mer en sammanfattning i stora drag.
Citat:
Vi fick liksom inte veta så mycket annat på denna pressträff än att testamentet fortfarande är det viktigaste beviset. Inget de har behövt att undersöka äktheten på. Finns kanske inte någon juridiskt som anses mera säkert än ett testament? Smart i så fall av Oskar. Innehållet, dvs det planterade innehållet, i någon av parets datorer är inte ett bevis och det sa polisen inte heller.
Testamente är viktigaste beviset? Du är uppenbart skev.
Det framkom dödsorsaker, vart de avlidna befann sig, det framkom vad som fanns i resp. kropp och det framkom att avskedsbrevets innehåll om gemensamt och i samförstånd stärkts av föräldrarnas mobiler och datorer. Att det var planerat föräldrarna emellan ända sen hösten.
Föräldrarnas motiv är att de ser en nattsvart framtid kopplat till döttrarnas sjukdom ME, dvs den diagnos som offentliggjordes mer konkret samt tid för diagnostisering.
För övrigt kvarstår frågor då de flesta är lika förvånade som deras omgivning såsom skola och arbetsplats. För att bilden ter sig sakna nån komponent och flickornas tillstånd har inte uppfattats lika svårt som föräldrarnas syn, även om sjukdomen är besvärlig. För att de inte uppvisat mer än normal oro och arbetat utan större bekymmer med parallella mordplaner på sina två döttrar - även om tillvaron givetvis varit betungande.
Det kvarstår funderingar eftersom det inte kommer vara varken FUP, presention inför väckt åtal i media eller liverapportering via rättegång.
Att du sen är sugen på att peka ut O och leka mordutredning säger mer om dig än själva pressträffen.