2018-12-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Varför tror du H planerade för och i samförstånd dödade sina barn medelst strypning och kvävning?
Var det för de konstaterade ME/CFS-diagnoserna eller hade hon andra bevekelsegrunder?
Missan var absolut säker på att flickorna inte hade diagnosen ME/CFS och att H aldrig skulle göra sina döttrar något ont.
Nu vet alla att Missan pratade i nattmössan på dessa båda områden. Varför tror du Missan misstog sig så fullständigt?
Vad är det som gör att du väljer att blunda för en årslång polisutredning där man gått igenom allt som Missan misstolkade? Är det en slump att namnet Miss-an påminner väldigt mycket om ett annat ord?

Du måste också läsa på. Det är en årslång ”VÄNTAN” innan vi fick veta det polisen visste för ett år sen.

Du vet, skjutningarna i Malmö som Stefan S skyllde på.
Citera
2018-12-22, 09:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tycker du verkligen att polisens pressträff tillförde något? Iofs så ger den dig mera möjligheter till teorier, och du är inte dum på så vis, men du måste ifrågasätta vad du blir serverad.
Gång efter annan har jag skrivit att om tanken var att i huvudsak förhindra sjövilda spekulationer så trodde de fel. Hela denna tråd är ett bevis på detta. Med sjövild menas osmakligt utpekande och svartmålande av nån part på bas av rent skräp till fakta.

För övrigt så innebär det inte per automatik att jag behöver misstro förundersökningen, påstå att de mörkar sakfakta eller ska få föräldrarna att framstå i nåt bättre sken - varav sista är ditt påstående.
Det var sakfakta, det var inte minsta emotionellt utsvävande på pressträffen.
Citat:
Fundera på varför en man skulle vara så angelägen om sitt eftermäle, eller skylla på en medhjälpare, så att han förfalskar och planterar "bevis". Fick han inspiration från fake news debatten? Du får en uppgift av mig att stanna upp och förklara i alla fall vilken typ av människa som skulle göra något sådant, för sånt tror jag du är bra på. Avled inte utan vänd din förmåga till att analysera och presentera det scenariot.
Din text är nästintill omöjlig att begripa vad du vill ha sagt. Ge ett förtydligande så ska jag svara.
Citat:
En resumé av polisens pressträffar: Dödsorsaker och substanser i kroppen hade Rättsmedicin klart för sig redan efter en vecka. Det fick vi inte veta något om i första pressträffen, men däremot om andemeningen i ett avskedsbrev. Det sades vara motivet men ändå var det inte viktigt om brevet var äkta. En tragedi som skulle sansa debatten och föra den bort från mördarjakt? Helt förståeligt tycker jag. Sen var det tyst under nästan ett år under förevändning att NFC dröjde och nu, på pressträffen, nämner man inte ens NFC och skyller på gängvåldet. Fundera på om polisen ville dröja för att allmänheten skulle lugna ned sig eller tappa intresset?
1. Att gå ut med pressträff överhuvudtaget är inget krav då det inte går till åtal, det är inte per automatik.

2. Att de inte gjort sig nån brådska är givet. Den krim.tekniska u.s. var klar för länge sen, obduktion likaså, NFC, provsvar, datorundersökningar. Det handlar om en sammanställning slutligen.
Är det bråttom med en sådan? Inte det minsta och att viktiga samhällsinsatser som nämns prioriteras före allmänhetens nyfikenhet är givet - det vore ren skam om detta fall låg på förtur eftersom det inte handlar om häktningstid, ingen stämningsansökan och en rättegång som ska planeras in.

3. Att polisen överhuvudtaget gått ut med uppgifter är av två orsaker. Det är extremt ovanligt. Dels stort mediatryck, många intressenter som gjort förfrågningar och sju helvetes med spekulationer, mycket ter sig som ren paranoia enbart i denna tråd.
Du själv är ett lysande exempel bara via dina kommentarer för närvarande gällande det jag fetat.

4. Det är inte ett FUP inför ett väckt åtal. DÄRFÖR presenteras inte varenda område utan mer en sammanfattning i stora drag.

Citat:
Vi fick liksom inte veta så mycket annat på denna pressträff än att testamentet fortfarande är det viktigaste beviset. Inget de har behövt att undersöka äktheten på. Finns kanske inte någon juridiskt som anses mera säkert än ett testament? Smart i så fall av Oskar. Innehållet, dvs det planterade innehållet, i någon av parets datorer är inte ett bevis och det sa polisen inte heller.
Testamente är viktigaste beviset? Du är uppenbart skev.
Det framkom dödsorsaker, vart de avlidna befann sig, det framkom vad som fanns i resp. kropp och det framkom att avskedsbrevets innehåll om gemensamt och i samförstånd stärkts av föräldrarnas mobiler och datorer. Att det var planerat föräldrarna emellan ända sen hösten.
Föräldrarnas motiv är att de ser en nattsvart framtid kopplat till döttrarnas sjukdom ME, dvs den diagnos som offentliggjordes mer konkret samt tid för diagnostisering.

För övrigt kvarstår frågor då de flesta är lika förvånade som deras omgivning såsom skola och arbetsplats. För att bilden ter sig sakna nån komponent och flickornas tillstånd har inte uppfattats lika svårt som föräldrarnas syn, även om sjukdomen är besvärlig. För att de inte uppvisat mer än normal oro och arbetat utan större bekymmer med parallella mordplaner på sina två döttrar - även om tillvaron givetvis varit betungande.
Det kvarstår funderingar eftersom det inte kommer vara varken FUP, presention inför väckt åtal i media eller liverapportering via rättegång.

Att du sen är sugen på att peka ut O och leka mordutredning säger mer om dig än själva pressträffen.
Senast redigerad av develi 2018-12-22 kl. 10:14.
Citera
2018-12-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gång efter annan har jag skrivit att om tanken var att i huvudsak förhindra sjövilda spekulationer så trodde de fel. Hela denna tråd är ett bevis på detta. Med sjövild menas osmakligt utpekande och svartmålande av nån part på bas av rent skräp till fakta.

För övrigt så innebär det inte per automatik att jag behöver misstro förundersökningen, påstå att de mörkar sakfakta eller ska få föräldrarna att framstå i nåt bättre sken - varav sista är ditt påstående.
Det var sakfakta, det var inte minsta emotionellt utsvävande på pressträffen.

Din text är nästintill omöjlig att begripa vad du vill ha sagt. Ge ett förtydligande så ska jag svara.

1. Att gå ut med pressträff överhuvudtaget är inget krav då det inte går till åtal, det är inte per automatik.

2. Att de inte gjort sig nån brådska är givet. Den krim.tekniska u.s. var klar för länge sen, obduktion likaså, NFC, provsvar, datorundersökningar. Det handlar om en sammanställning slutligen.
Är det bråttom med en sådan? Inte det minsta och att viktiga samhällsinsatser som nämns prioriteras före allmänhetens nyfikenhet är givet - det vore ren skam om detta fall låg på förtur eftersom det inte handlar om häktningstid, ingen stämningsansökan och en rättegång som ska planeras in.

3. Att polisen överhuvudtaget gått ut med uppgifter är av två orsaker. Dels stort mediatryck, många intressenter som gjort förfrågningar och dels utifrån sju helvetes med spekulationer, mycket ter sig som ren paranoia enbart i denna tråd.
Du själv är ett lysande exempel bara via dina kommentarer för närvarande gällande det jag fetat.

4. Det är inte ett FUP inför ett väckt åtal. DÄRFÖR presenteras inte varenda område utan mer en sammanfattning i stora drag.

Testamente är viktigaste beviset? Du är uppenbart skev.
Det framkom dödsorsaker, vart de avlidna befann sig, det framkom vad som fanns i resp. kropp och det framkom att avskedsbrevets innehåll om gemensamt och i samförstånd stärkts av föräldrarnas mobiler och datorer. Att det var planerat föräldrarna emellan ända sen hösten.
Föräldrarnas motiv är att de ser en nattsvart framtid kopplat till döttrarnas sjukdom ME, dvs den diagnos som offentliggjordes mer konkret samt tid för diagnostisering.

För övrigt kvarstår frågor då de flesta är lika förvånade som deras omgivning såsom skola och arbetsplats. För att bilden ter sig sakna nån komponent och flickornas tillstånd har inte uppfattats lika svårt som föräldrarnas syn, även om sjukdomen är besvärlig. För att de inte uppvisat mer än normal oro och arbetat utan större bekymmer med parallella mordplaner på sina två döttrar - även om tillvaron givetvis varit betungande.
Det kvarstår funderingar eftersom det inte kommer vara varken FUP, presention inför väckt åtal i media eller liverapportering via rättegång.

Att du sen är sugen på att peka ut O och leka mordutredning säger mer om dig än själva pressträffen.

Nu hetsar du upp dig igen. Du slår ofta ned andras teorier och stampar med foten. Jag hymlar inte, det finns bara en mördarstackare. Kalla mig ett typiskt exempel på någon som, vågar vara, klarsynt och använda logik. Solklart är att detta fall inte är solklart. Inte ens du kommer bringa reda i det och det beror på att du bygger dina teorier på fel grunder.

Polisen kom verkligen inte med något nytt. Att offren dött av yttre våld kunde vem som helst räkna ut efter informationen polisen gav i januari. Nu fick de andra lov att inse det. Polisen utelämnade detaljer som en hammare i huvudet först och berättade bara vad de avlidit av. Avskedsbrevets äkthet var oviktigt redan från början. Intervjuerna med vänner, släkt, grannar och kollegor var klara i januari. Testamentet var - och är - det viktigaste. Rent juridiskt så kanske ett testament slår allt. Det har varit en lång VÄNTAN och inte en lång utredning. Klart polisen måste säga ett par ord innan de stänger ned.

Jag ser likheter mellan Oskar och pappan i Dalby. Personligheter, tvångstankar med lång planering, intelligenta, mycket exemplariska, som lurade sin omgivning totalt. Dalbymorden födde en tvångstanke hos Oskar som han bara kunde hålla på avstånd när oroade sig över Agnes. Kompenserade hans sjuka tankar kanske. Morden i Danmark 9 januari som drev honom till en ännu vansinnigare tvångstanke. Kanske hade behövt fler sjuka barn att oroa sig över så hade familjen levt. I flera år gick Oskars liv i vågor, svarta och vita, och den 9 januari måste allt vara klart.

Fundera nu. Ingen brådska och allvarligt talat så vill jag att du skall analysera min teori ordentligt.
Citera
2018-12-22, 10:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu hetsar du upp dig igen. Du slår ofta ned andras teorier och stampar med foten. Jag hymlar inte, det finns bara en mördarstackare. Kalla mig ett typiskt exempel på någon som, vågar vara, klarsynt och använda logik. Solklart är att detta fall inte är solklart. Inte ens du kommer bringa reda i det och det beror på att du bygger dina teorier på fel grunder.

Polisen kom verkligen inte med något nytt. Att offren dött av yttre våld kunde vem som helst räkna ut efter informationen polisen gav i januari. Nu fick de andra lov att inse det. Polisen utelämnade detaljer som en hammare i huvudet först och berättade bara vad de avlidit av. Avskedsbrevets äkthet var oviktigt redan från början. Intervjuerna med vänner, släkt, grannar och kollegor var klara i januari. Testamentet var - och är - det viktigaste. Rent juridiskt så kanske ett testament slår allt. Det har varit en lång VÄNTAN och inte en lång utredning. Klart polisen måste säga ett par ord innan de stänger ned.

Jag ser likheter mellan Oskar och pappan i Dalby. Personligheter, tvångstankar med lång planering, intelligenta, mycket exemplariska, som lurade sin omgivning totalt. Dalbymorden födde en tvångstanke hos Oskar som han bara kunde hålla på avstånd när oroade sig över Agnes. Kompenserade hans sjuka tankar kanske. Morden i Danmark 9 januari som drev honom till en ännu vansinnigare tvångstanke. Kanske hade behövt fler sjuka barn att oroa sig över så hade familjen levt. I flera år gick Oskars liv i vågor, svarta och vita, och den 9 januari måste allt vara klart.

Fundera nu. Ingen brådska och allvarligt talat så vill jag att du skall analysera min teori ordentligt.
Min fråga var enligt din text - vad skriver du om öht?
Citat:
Fundera på varför en man skulle vara så angelägen om sitt eftermäle, eller skylla på en medhjälpare, så att han förfalskar och planterar "bevis". Fick han inspiration från fake news debatten? Du får en uppgift av mig att stanna upp och förklara i alla fall vilken typ av människa som skulle göra något sådant, för sånt tror jag du är bra på. Avled inte utan vänd din förmåga till att analysera och presentera det scenariot.
Dina jämförelser med Dalbymorden, ämnar jag inte ens lägga krut på. Du har nämligen ingenting mer att förankra med än:
Jag ser likheter. Jag ser tvångstankar.

Värdelös grund alltså. Så ska du ha svar, att jag ens ska bry mig, får du allt anstränga dig och förankra med mer än ett par påståenden.
Citera
2018-12-22, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
HB blev också strypt till döds - kan det röra sig om samma gm bakom utförandet om metoden är densamma?
En hypotes är att HB kan ha ångrat sig när det var dags, ingen kan faktiskt veta något om den saken.

Har försökt få fram en tidig intervju med SS där han får frågan om mannen i huset dog sist. SS svarar något i stil med att: - det får man nog anta (reserverar mig för den exakta ordalydelsen). Klippet är, som det ser ut, dessvärre borttaget.
A*nes mående har säkert bidragit men den egentliga drivkraften kan tänkas vara mera komplex än så.
M*a beskrivs som en uttrycksfull konstnärssjäl med hög begåvning och med uppmärksamhet på detaljer.
En hypotes är att hon drabbades av bipolär sjd. Med ett barns utvecklade känselspröt för stämningar och spänningar kan hon ha varit den i familjen som utvecklade antingen psykosomatiska symtom, lr bipolär sjd om predisposition förelåg. Ingen aning, en hypotes som sagt.
Hon utgick ifrån sina egna iakttagelser av både flickorna och HB under den terminen och observerade inget anmärkningsvärt, förutom att HB verkade betryckt av något.
Nejdå, det är du som påstår att hon pratade i nattmössan.

Pianolärarinnan såg friska barn, ingen av dem uppfattades som sjuk på något vis (hon hann träffa A vid ett tillfälle och då såg allt normalt ut). Det var först i augusti som OH meddelade via mejl att M*a var sjuk.

Pianolärarinnan kunde inte uppfatta någon depression hos HB, däremot hos OH; en uppmärksam iakttagelse som stärks av hans kollegor, lr hur?

Varför är det ingen som har vittnat om depression hos HB? Däremot har det spekulerats i tråden om att hon var den som var djupast deprimerad och fick OH med sig - Låter det logiskt och realistiskt?

Nu är det jul och då blir farbror snäll så jag ska hålla ner på mina humoristiska stick.

För mig är det tämligen obegripligt att man väljer att lyfta fram en enda kvinna som huvudsaklig informationsskälla i denna historia. En kvinna som visserligen säkert har känselspröten på högsta volym, men samtidigt uppvisat att hon nästan enkom lyssnar på sina egna spröt, uppblandat med en lätt teatralisk sida. För mig tangerar det att lägga sitt liv på ett medium eller en sierska. Visserligen en sierska som träffat framförallt ett offer men även resten av familjen några gånger, men fortfarande en sierska. Kanske en skicklig sierska, på sedvanligt sierskemanér, man är duktig på att säga det som vissa vill höra, gör det på ett sätt som attraherar somliga och uppfattas därför som väldigt trovärdig och kunnig.

Om Missan var den enda informationen vi hade till fallet, hade jag haft lättare att begripa detta ensidiga informationsinhämtandet. Men nu har polisen gjort en gedigen utredning, både i direkt anslutning till brottet och sedan vid djupare analyser efteråt. Det finns flera undertecknade dokument, vissa av dem är bevittnade. Många poliser har varit involverade och man har förhört massor människor som kände alla i familjen djupt, anhöriga, nära vänner, skolpersonal som var i hemmet 3-4 gånger i veckan, barnvakter, sjukvårdspersonal, skolledare mm. Man har varit inne i familjens telefoner och datorer och fyndat. Utifrån allt detta insamlade material har kommit fram till att två föräldrar i månader planerade för och sedan gemensamt och i samförstånd dödade sina två barn.

Mot allt detta står – Missan. Som med säkerhet menade att Hanna aldrig skulle göra sina barn illa och som med säkerhet menade att flickorna inte var sjuka och om de var de lite grann så visste hon i alla fall med säkerhet att diagnosen inte var ME eftersom ingen läkare skulle ställa den diagnosen på ett barn.

För mig, vore det lika främmande att lägga min tilltro till endast Missan i den här historien, som att låta komplementärmedicinen ensamt behandla min cancer.

Hur det är för dig kan naturligtvis bara du svara på och ansvara för.

[Nej, jag har inte cancer utan det var bara ett räkneexempel.]
Senast redigerad av Kurian 2018-12-22 kl. 11:13.
Citera
2018-12-22, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Varför alla anklagelser mot läkare att de skulle gett familjen en svartsyn i ME-sjukdomen? Som om det var anledningen att de kände sig tvungna att avsluta allt.
De kunde väl liksom alla vi andra här själv göra en enkel googling för att se att det fanns hopp. Så dumma var de väl inte.
Det är nog inte läkarna utan patientorganisationerna och media som blivit beskyllda för att ha gett familjen en svartsyn.
Läkarna, eller vissa läkare, har jag däremot beskyllt för att kränka sina patienter genom att arbeta mot vetenskap och beprövad erfarenhet i förhållande till en sårbar patientgrupp. Det hindrar inte från att föräldrarna är ansvariga få sina illdåd.
Citera
2018-12-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Tack för en fin sammanställning! Missan var mycket trovärdig för mig. Den som gav familjen ett ansikte. Utan henne hade tråden varit än mer obegriplig och omänsklig. Jag tror inte att Moa var sjuk. Något/någon gjorde henne ”sjuk”. Jag tror att Oskar var den verkligt sjuka i familjen som drog alla med sig i döden.
Se hans blick på bilder- intensiv- liksom upphöjd... Religiöst....
Citera
2018-12-22, 11:27
Bannlyst
Citat:
... det är många som hamnar i Tassemarkerna, även vid cancer. Det beror likaväl på om det inte finns mer hopp om bot från sjukvården. "Hopp om bot" är överlevnadsinstinkt som är fullständigt begriplig, att greppa alla halmstrån.

Ja, visst ser vi fenomenet även inom cancer, men då ska ska man betänka att var tredje svensk får cancer under sin livstid så underlaget är enormt mycket större.
Citera
2018-12-22, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Se hans blick på bilder- intensiv- liksom upphöjd... Religiöst....
Mmm, stark aura... en mäktigt elektrisk astralkropp... med energetiska atomer som sticker en i ögonen av destruktivitet och ödeläggelse. Det märks att planeterna och stjärnorna måste ha varit i oordning när han föddes, när man synar hans chakratiska uppbyggnad.
Det var väl lite av det här jag menade i mitt svar till Reviews.

Jahopp, nu var visst julen slut...
Senast redigerad av Kurian 2018-12-22 kl. 11:45.
Citera
2018-12-22, 11:54
Bannlyst
Citat:
Nej. Däremot betonar jag att ingen är depressivt passiv såsom djup depression enligt diagnoskriterier.
Så är det absolut. Men applicera en stark adrenalinskapande ångest ovanpå en förhållandevis djup depression på någon som dessutom har en sårbarhet att gå i psykos under stark stress. Addera dessutom den ovanliga och olyckliga kombinationen att två personer i samma äktenskap har dessa psykiska insufficienser. Två personer där ingen kan realitetsanpassa den andra, utan bekräftar och validerar varandras psykopatologier i en nedåtgående spiral.
Citera
2018-12-22, 12:42
Bannlyst
Citat:
Enligt uppgifter i början av tråden så hade Hanna två aktiva Facebook-konton vid sin död. Ett privat och ett öppet där hon bl a nämnde gottfrieskliniken. Att hon skulle ha två konton och till och med bryta mot Facebooks regler är underligt.
Kanske vittnar just detta om hennes dubbelnatur - hennes janusansikte - där hon kunde uppfattas som vänlig, mjuk och vän som en älva (vilket sannolikt var sidor hon hade) samtidigt som hon kunde planera för och gememsamt och i samförstånd döda sina två sjuka döttrar.

Där öppnade sig pandoras ask i hur mödrar faktiskt också kan fungera, för några så skrämmande, genomgripande och och groteskt att de gör allt för att stänga asken igen.

Till dessa vill jag säga: De allra flesta är inte som Hanna, eller Oskar heller för den delen, även om dödligt våld på andra områden än filicide är mycket vanligare hos män än hos kvinnor.
Citera
2018-12-22, 13:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Ja, visst ser vi fenomenet även inom cancer, men då ska ska man betänka att var tredje svensk får cancer under sin livstid så underlaget är enormt mycket större.
En fråga via nåt jag läste i en spoiler - dock utan att ifrågasätta deras diagnos eller vem som satt dem i Skåne, det intresserar mig inte.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Jag funderar som sagt kring deras extrema svartsyn ang ME som de facto finns (brevet), så till den milda grad att de ska dö allihop.
Jag läste vidare på Höglunds blogg. Hon kan tas med en nypa salt men vet du nåt mer om den här? Det låter ju förfärligt:
Citat:
Enligt min läkarkälla säger Anders Österberg till sina patienter att deras sjukdom är mycket allvarlig och mycket svår. Han säger också att det inte finns någon bot för sjukdomen, inte heller någon behandling som kan påverka sjukdomstillståndet. Ingenting kommer alltså att bli bättre.
https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/
Senast redigerad av develi 2018-12-22 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in