2018-12-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det är sant att flickorna var så sjuka som föräldrarna påstod att de var, så fanns det såklart förmildrande omständigheter. Samt att de tog sitt eget liv också. De gjorde det inte för egen vinning - för att leva lyckligare efteråt, när de sluppit de arbetskrävande ungarna... Det som absolut inte går att ursäkta, är att barnen fick lida innan de dog. Att de inte förberett en snabbare och smärtfriare "avlivning", trots att de var intelligenta människor med kontakter, som t.ex. borde ha kunnat ha fått tag på ett illegalt skjutvapen i Malmö.

Johanna var ju bara ute efter pengar och sex. Bara egen vinning över hela linjen. Kan inte bli lägre. Plus att hon inte tog sitt eget liv då - det skulle någon som hon aldrig göra. Men med detta sagt - vill någon starta en FANSAJT till Johanna Möller, så står det honom eller henne fritt att göra det. Det är frivilligt att läsa där, och vi har yttrandefrihet i Sverige, gudskelov.

Konstigt, när du orerade i peter madsen tråden så fanns det inget medlidande för Kim Wall när hon slaktades av charmören madsen. Nu plötsligt visar du en mänsklig sida, självklart kan Oskar jämföras med andra brutala seriemördare. Har du glömt beteckningen överlagt mord som också din vän peter madsen sysslade med.
Citera
2018-12-21, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
God eftermiddag
.. och jag håller med men gör tillägg att man kan vara "predisponerad" som person att hamna både här och där på den snåriga stigen.

Jag ser för det första två sidor kring ME som sjukdom där det då är mer sansat, balanserat och kreativt - dvs tar tillvara patientens förmågor, lyssnar, förstår det komplexa och bejakar att forskning framskrider.
Alltså en mer förhoppningsfull och positiv aspekt utan att förringa den sjuke som nån käck hurtbulle.

Sen finns några som ägnar sig åt nåt som luktar propaganda, drama, svartmålande utan urskiljning att folk är individer (generalisering) och jag har väldigt svårt för detta, speciellt när det kommer till barn. Det extrema är aldrig av godo vilket håll pendeln än slår. Här dansar det även kring eutanasi.

I det komplexa ser jag tre områden som interagerar runt sjukdomen ME.
Familjen som (hypotetiskt) går från A) konventionell sjukvård till B) kvacksalvarnas tassemarker till C) ren katastrof.

➥ Konventionell sjukvård. Splittrat innan forskningen når mer framsteg. Dåligt anslag forskning - gråzoner, dålig information. Bemötandet kan vara okunskap, i oförstånd och rent dåligt. Eller bra.
Sen finns även det du skriver om där vissa verkar raljera, med en mer spydig framtoning. Då är vi inne på den där ytterligheten igen som inte är av godo.

➥ Kvacksalvarnas tassemarker beskrev jag i inlägget du besvarade.

➥ Familjen själv. Deras syn på sjukdom, liv och död. Deras syn på familjen som begrepp och hur man löser problem, deras copingstrategier. Förväntar man sig bot som primärfokus så kommer man inte nöja sig mindre. Sen finns det som sagt kategorin rådgivare som påverkar där tanken kan vara god för att vilja hjälpa men det kan bli väldigt fel om det är kvacksalvarnas tassemarker..

Har inget att invända. Visst är olika människor olika mottagliga för destruktiv påverkan och jag kan se att dessa skatteföräldrar som kanske inte hade så mycket kunskap om eller känsla för humaniora, när de ställdes inför en mycket svår livssituation, hade det marigt att skilja agnarna från vetet. När det ena inte funkade blev det andra en utväg och när det inte gav bot så fanns det ännu fler lösningar bakom knuten, längre och längre ifrån den traditionella sjukvården. Om nu syrran som Oskar hade företag med kunde erbjuda alternativ på nära håll var kanske det det första steget efter skolmedicinen.

Problemet var att denna situation kunde inte kluras ut som en Rubisk momsskattekub med de vanliga problemlösningsförmågorna, utan här handlade det om att att lära sig leva med att de färgade rutorna inte sorterades i ordning på fyra sidor, något som föräldrarna inte tidigare behövt att vänja sig vid.

Ett tillägg... Svensk sjukvård håller generellt hög standard. Därför lockas inte folk av eller är hänvisade till – som i vissa andra delar av världen – metoderna som erbjuds i obygden. ME har ett omvittnat dåligt stöd, särskilt i förhållande till hur mycket lidande och begränsningar det innebär för människor. Vi kan tex se en rad andra tillstånd där man inte dras till new age vid kräfta eller till häxdoktorn vid AST, även om det förekommer. Där finns redan ett gott omhändertagande med utarbetade rutiner och vårdplaner. Boten för att minska användandet av destruktiv charlatanism ligger inte i att ifrågasätta patienters upplevelser och behov, utan att erbjuda en kvalitativ och respektfull vård och sedan gradvis på ett smältbart sätt, i den takten de förmår, hjälpa dem att komma till acceptans och förlikning. Habiliteringen gör ett styvt jobb med detta hos både barn och vuxna men tyvärr gäller inte de alla livslånga sjukdomar och handikapp.

Att sen föräldrarna till slut löste sin gordiska knut genom ett alexanderhugg får stå för dem och ingen annan! Men att de gjorde det i ett sammanhang är också en viktig pusselbit om man vill lära sig något av den här historien inför framtiden. Ungefär som att kriminella livsstilar eller missbruk frodas mer i vissa miljöer än andra. Det hindrar inte att att det är missbrukaren eller tjyven som är ansvariga för sina handlingar. Men det innebär att man kan jobba med dessa miljöer för att begränsa nyrekryteringen av problemgrupperna.
Senast redigerad av Kurian 2018-12-21 kl. 17:46.
Citera
2018-12-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för ditt inlägg. Du resonerar sunt. Vad tror du kan ligga till grund för den så tragiska händelseutvecklingen tror du ? Att någonting, hösten -17 skulle ha utlöst infernot tror inte jag. Det började nog en tid innan. En tid, när "nästan vuxna" A ville / skulle frigöra sig - stå på egna ben...

Kontrollen blinkar blå

Jag tror att Oscar och Hanna hade tydliga roller; han dominant och stark, hon svag part och mer vek - och beroende av hans ledning. I beroenderelationer där någon är väldigt dominant, kan det ju tillslut bli så att den svagare parten i princip blir ett neutrum, åsiktslös - och fullt styrbar.

Kanske det helt enkelt inte hände någonting särskilt under hösten. Agnes kanske var en ej högpresterande individ, tonårstrött, tonårsdepressiv. Oskar sökte svar i prover på vårdcentralen, BUP. Fann ingenting, vidare till alternativa vårdinrättningar och slutligen diagnosen ME. Vad man än anser om ME, så har den mycket luddiga diagnoskriterier. Det är inte lätt att återhämta sig ifrån hemmasittande. Dagarna är långa och strukturlösa, och utan input och nya intryck, och social interaktion. Det fanns inte så stor möjlighet för Agnes att återkomma till en normal vardag, hon tappade mark hela tiden.

Jag tror att Oskar blev sjuk successivt, och gick in i en förvrängd och desillusionerad världsbild, som han involverade sin avsevärt svagare fru i. Om en människa är van att följa en annan, att alltid ledas - aldrig tänka själv, så tror jag att det är logiskt hur hon stegvis kom att se tillvaron precis som han såg den.

Utan sociala kontakter, utan kontakt med familjerna - och med helt andra profiler på arbetet - så kunde de gå in i sin bubbla av förvrängd verklighet. För Oskar blev tillvaron desillusionerad därför att den var misslyckad, han blev begränsad på jobbet, med sin karriär och i sin egen självbild.

Någonstans där förklarades Moa sjuk, och jag tror att Moa på alla sätt var en fullkomligt kärnfrisk unge.

Det var en folie a deux, men Hanna skulle troligen inte ha klarat att ta livet av barnen eller suicidera - utan leddes även in i döden.

Har läst om flera folie a deux, och tycker att det här fallet solklart är ett sådant. Och det förklarar hela förloppet.
Citera
2018-12-21, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Konstigt, när du orerade i peter madsen tråden så fanns det inget medlidande för Kim Wall när hon slaktades av charmören madsen. Nu plötsligt visar du en mänsklig sida, självklart kan Oskar jämföras med andra brutala seriemördare. Har du glömt beteckningen överlagt mord som också din vän peter madsen sysslade med.

En fråga - brukar seriemördaroffer planera i månader före sin död, plita ner ett testamente dagarna innan och underteckna ett avskedsbrev där de tar på sig skulden för att de dött samt ytterligare några mord?
Senast redigerad av Kurian 2018-12-21 kl. 18:03.
Citera
2018-12-21, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Har inget att invända. Visst är olika människor olika mottagliga för destruktiv påverkan och jag kan se att dessa skatteföräldrar som kanske inte hade så mycket kunskap om eller känsla för humaniora, när de ställdes inför en mycket svår livssituation, hade det marigt att skilja agnarna från vetet. När det ena inte funkade blev det andra en utväg och när det inte gav bot så fanns det ännu fler lösningar bakom knuten, längre och längre ifrån den traditionella sjukvården. Om nu syrran som Oskar hade företag med kunde erbjuda alternativ på nära håll var kanske det det första steget efter skolmedicinen.

Problemet var att denna situation kunde inte kluras ut som en Rubisk momsskattekub med de vanliga problemlösningsförmågorna, utan här handlade det om att att lära sig leva med att de färgade rutorna inte sorterades i ordning på fyra sidor, något som föräldrarna inte tidigare behövt att vänja sig vid.

Ett tillägg... Svensk sjukvård håller generellt hög standard. Därför lockas inte folk av eller är hänvisade till – som i vissa andra delar av världen – metoderna som erbjuds i obygden. ME har ett omvittnat dåligt stöd, särskilt i förhållande till hur mycket lidande och begränsningar det innebär för människor. Vi kan tex se en rad andra tillstånd där man inte dras till new age vid kräfta eller till häxdoktorn vid AST, även om det förekommer. Där finns redan ett gott omhändertagande med utarbetade rutiner och vårdplaner. Boten för att minska användandet av destruktiv charlatanism ligger inte i att ifrågasätta patienters upplevelser och behov, utan att erbjuda en kvalitativ och respektfull vård och sedan gradvis på ett smältbart sätt, i den takten de förmår, hjälpa dem att komma till acceptans och förlikning. Habiliteringen gör ett styvt jobb med detta hos både barn och vuxna men tyvärr gäller inte de alla livslånga sjukdomar och handikapp.

Att sen föräldrarna till slut löste sin gordiska knut genom ett alexanderhugg får stå för dem och ingen annan! Men att de gjorde det i ett sammanhang är också en viktig pusselbit om man vill lära sig något av den här historien inför framtiden. Ungefär som att kriminella livsstilar eller missbruk frodas mer i vissa miljöer än andra. Det hindrar inte att att det är missbrukaren eller tjyven som är ansvariga för sina handlingar. Men det innebär att man kan jobba med dessa miljöer för att begränsa nyrekryteringen av problemgrupperna.
... det är många som hamnar i Tassemarkerna, även vid cancer. Det beror likaväl på om det inte finns mer hopp om bot från sjukvården. "Hopp om bot" är överlevnadsinstinkt som är fullständigt begriplig, att greppa alla halmstrån.
"Hopp om bot" kan dock bli vanskligt i andra sammanhang såsom ME, när det inte finns nåt lösning idag, men kan knacka på dörren redan imorgon och här rör dig sig om barn. Det verkar ha varit aktivt och intensivt med A, åker flera ggr till Tyskland bl.a.
Jag är alltså fundersam på deras inställning till ME.
Varför ingen acceptans för det är ju det de skriver om i brevet; ingen framtid värd att leva.
Varför så vinnerligt nattsvart?
Citera
2018-12-21, 18:10
Bannlyst
Citat:
... det är många som hamnar i Tassemarkerna, även vid cancer. Det beror likaväl på om det inte finns mer hopp om bot från sjukvården. "Hopp om bot" är överlevnadsinstinkt som är fullständigt begriplig, att greppa alla halmstrån.
"Hopp om bot" kan dock bli vanskligt i andra sammanhang såsom ME, när det inte finns nåt lösning idag, men kan knacka på dörren redan imorgon och här rör dig sig om barn. Det verkar ha varit aktivt och intensivt med A, åker flera ggr till Tyskland bl.a.
Jag är alltså fundersam på deras inställning till ME.
Varför ingen acceptans för det är ju det de skriver om i brevet; ingen framtid värd att leva.
Varför så vinnerligt nattsvart?

På den sista svarar jag depressivitet och ångest med psykotiska inslag, bland annat, men nu ska jag ut och dricka öl!
Citera
2018-12-21, 18:18
Medlem
Bra om det kan forskas ordentligt kring kroniskt trötthetssyndrom. ME/CFS.

Det är en uteslutningsdiagnos. En mängd sjukdomar som ska uteslutas först. Prover som ska tas. Och den är ansträngningsutlöst. Man blir sämre vid ansträngning och måste hushålla med energin.

Så fullständigt "onödigt" och fruktansvärt att mörda sina barn när det är en sjukdom som man någon gång i framtiden kanske kan få behandling för. Redan idag kan ju en och annan sakta men successivt återhämta sig. Det brukar ta flertalet år - men ändå.

Synd att ingen verkade ha gett föräldrarna lite framtidshopp - då hade det kanske inte behövt bli såjär.

Har funderat mycket på om barnen verkligen blev välutredda. Det finns så otroligt många andra sjukdomar eller konstiga syndrom som folk kan drabbas av. Genetiska sjukdomar som träder fram fram allt eftersom.

Runt om i vårt avlånga land finns många familjer som vårdar sina handikappade barn - och de syns inte alltid så mycket ute i samhället.

Så, ja man får hoppas att folk får diagnosen ME/CFS på rätt grunder.
Citera
2018-12-21, 18:18
Medlem
Citat:
Det är just det jag funderar kring och det beror på att jag inte ser det som tillräckligt med det som framkommit i relation till den svartsyn som de har på sjukdomen ME eftersom de är TVÅ personer som gemensamt och i samförstånd kommer fram att det är bättre att de dör allihop.

Normalt så finns det betydligt sämre förutsättningar för familjer med sjuka barn som ändå gör att det inte leder till denna tragedi.
Normalt vore det att en part drar i handbromsen. Normalt vore att en är självmordsbenägen eller psykiskt sjuk.
Den bild av döttrarna som ges via skola etc. Den bild som presenteras kring föräldrarna. Det sken de lyckas hålla uppe ända från hösten fram till morddatum. Det liv de lever. Den intellektuella nivå de har.
De är inte passiva, de arbetar. Det finns en skola i tät samverkan. Det finns planer kring barnen. Det är inte barn med kommande respiratorvård. De är verkligen inte så katatona och strandsatta. Jag köper inte den bilden.
Jag tror att det, inom den här högre akademiska sfären, finns en föreställning om att ett liv utan minst en master inom ett ämne inte är värt att leva. När man inser att barnen inte kommer att kunna bli akademiker så faller deras värld samman.
Det här redogörs det noggrant för i kortdokumentärserien "Akademikerjävlar" i tendens i P1 (länk till första delen av serien): https://sverigesradio.se/avsnitt/897214

Vidare tror jag att när väl den här självmordspakten är kontemplerad till fullo, är utvidgningen till barnen en självklar följd, för gärningsmännen.
Citera
2018-12-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Nej, och det sistnämnda är ganska häpnadsväckande.
Nja, till det yttre var ju familjen, visserligen tyngd av barnens sjukdom, ganska välfungerande. Det visar ju intervjun med pappans chef.

Det krävs en del rekvisit för att socialtjänsten ska kunna intervenera i en familj.
Citera
2018-12-21, 18:33
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att det, inom den här högre akademiska sfären, finns en föreställning om att ett liv utan minst en master inom ett ämne inte är värt att leva. När man inser att barnen inte kommer att kunna bli akademiker så faller deras värld samman.
Det här redogörs det noggrant för i kortdokumentärserien "Akademikerjävlar" i tendens i P1 (länk till första delen av serien): https://sverigesradio.se/avsnitt/897214

Vidare tror jag att när väl den här självmordspakten är kontemplerad till fullo, är utvidgningen till barnen en självklar följd, för gärningsmännen.

Jag tror också att det här framför allt var en självmordspakt mellan två föräldrar som var otroligt besvikna över hur livet hade blivit med två sjuka döttrar som de inte ansåg hade någon verklig framtid. De ville inte fortsätta.

Barnen var förstås också tvungna att dö då men det var inte så att man framför allt gjorde det för barnens skull.

Faktum är att det förekommer då och då självmordspakter mellan äkta makar men då i regel äldre par där någon eller båda är sjuka. Det ovanliga här är förstås att det utifrån betraktat verkar helt vanvettigt att tro att livet var förbi. Men jag tror att de tyckte det.
Citera
2018-12-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror också att det här framför allt var en självmordspakt mellan två föräldrar som var otroligt besvikna över hur livet hade blivit med två sjuka döttrar som de inte ansåg hade någon verklig framtid. De ville inte fortsätta.

Barnen var förstås också tvungna att dö då men det var inte så att man framför allt gjorde det för barnens skull.

Faktum är att det förekommer då och då självmordspakter mellan äkta makar men då i regel äldre par där någon eller båda är sjuka. Det ovanliga här är förstås att det utifrån betraktat verkar helt vanvettigt att tro att livet var förbi. Men jag tror att de tyckte det.
Ja men det är alltså va jag tror! Säker kan man inte vara. Den fullständiga bilden tog föräldrarna med sig i graven.
Citera
2018-12-21, 18:53
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Jag tror att Oscar och Hanna hade tydliga roller; han dominant och stark, hon svag part och mer vek - och beroende av hans ledning. I beroenderelationer där någon är väldigt dominant, kan det ju tillslut bli så att den svagare parten i princip blir ett neutrum, åsiktslös - och fullt styrbar.

Kanske det helt enkelt inte hände någonting särskilt under hösten. Agnes kanske var en ej högpresterande individ, tonårstrött, tonårsdepressiv. Oskar sökte svar i prover på vårdcentralen, BUP. Fann ingenting, vidare till alternativa vårdinrättningar och slutligen diagnosen ME. Vad man än anser om ME, så har den mycket luddiga diagnoskriterier. Det är inte lätt att återhämta sig ifrån hemmasittande. Dagarna är långa och strukturlösa, och utan input och nya intryck, och social interaktion. Det fanns inte så stor möjlighet för Agnes att återkomma till en normal vardag, hon tappade mark hela tiden.

Jag tror att Oskar blev sjuk successivt, och gick in i en förvrängd och desillusionerad världsbild, som han involverade sin avsevärt svagare fru i. Om en människa är van att följa en annan, att alltid ledas - aldrig tänka själv, så tror jag att det är logiskt hur hon stegvis kom att se tillvaron precis som han såg den.

Utan sociala kontakter, utan kontakt med familjerna - och med helt andra profiler på arbetet - så kunde de gå in i sin bubbla av förvrängd verklighet. För Oskar blev tillvaron desillusionerad därför att den var misslyckad, han blev begränsad på jobbet, med sin karriär och i sin egen självbild.

Någonstans där förklarades Moa sjuk, och jag tror att Moa på alla sätt var en fullkomligt kärnfrisk unge.

Det var en folie a deux, men Hanna skulle troligen inte ha klarat att ta livet av barnen eller suicidera - utan leddes även in i döden.

Har läst om flera folie a deux, och tycker att det här fallet solklart är ett sådant. Och det förklarar hela förloppet.

Tack för ditt uttömmande svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in