Citat:
Ursprungligen postat av
afKnollentott
Tack för ditt inlägg. Du resonerar sunt. Vad tror du kan ligga till grund för den så tragiska händelseutvecklingen tror du ? Att någonting, hösten -17 skulle ha utlöst infernot tror inte jag. Det började nog en tid innan. En tid, när "nästan vuxna" A ville / skulle frigöra sig - stå på egna ben...
Kontrollen blinkar blå
Jag tror att Oscar och Hanna hade tydliga roller; han dominant och stark, hon svag part och mer vek - och beroende av hans ledning. I beroenderelationer där någon är väldigt dominant, kan det ju tillslut bli så att den svagare parten i princip blir ett neutrum, åsiktslös - och fullt styrbar.
Kanske det helt enkelt inte hände någonting särskilt under hösten. Agnes kanske var en ej högpresterande individ, tonårstrött, tonårsdepressiv. Oskar sökte svar i prover på vårdcentralen, BUP. Fann ingenting, vidare till alternativa vårdinrättningar och slutligen diagnosen ME. Vad man än anser om ME, så har den mycket luddiga diagnoskriterier. Det är inte lätt att återhämta sig ifrån hemmasittande. Dagarna är långa och strukturlösa, och utan input och nya intryck, och social interaktion. Det fanns inte så stor möjlighet för Agnes att återkomma till en normal vardag, hon tappade mark hela tiden.
Jag tror att Oskar blev sjuk successivt, och gick in i en förvrängd och desillusionerad världsbild, som han involverade sin avsevärt svagare fru i. Om en människa är van att följa en annan, att alltid ledas - aldrig tänka själv, så tror jag att det är logiskt hur hon stegvis kom att se tillvaron precis som han såg den.
Utan sociala kontakter, utan kontakt med familjerna - och med helt andra profiler på arbetet - så kunde de gå in i sin bubbla av förvrängd verklighet. För Oskar blev tillvaron desillusionerad därför att den var misslyckad, han blev begränsad på jobbet, med sin karriär och i sin egen självbild.
Någonstans där förklarades Moa sjuk, och jag tror att Moa på alla sätt var en fullkomligt kärnfrisk unge.
Det var en folie a deux, men Hanna skulle troligen inte ha klarat att ta livet av barnen eller suicidera - utan leddes även in i döden.
Har läst om flera folie a deux, och tycker att det här fallet solklart är ett sådant. Och det förklarar hela förloppet.