Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-21, 23:54
  #13
Medlem
StormaktRods avatar
Oftast är det lågfartsbanan folk har problem med om man inte är van att köra MC.
Citera
2018-10-23, 23:41
  #14
Medlem
Manöverprovet (högfart/lagfart) tyckte jag var svårt. Missade första gången pga. att jag touchade en kona som välte på högfarten (samma kona två gånger). Iofs i spöregn så jag såg knappt något. Missar man manöverprovet får man inte ens fortsätta med trafikkörningen.

Trafikkörningen var dock enkel tack vare att jag hade bra körvana från bil.

Här är en film på manöverprovet
https://m.youtube.com/watch?v=XqqbhsY2k_A
Citera
2018-10-23, 23:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorko
Viktigt är att man är "ett med mc'n" ,alltså inget vinglande o flummande på uppkörningen!
Sånt ser inspektören direkt..

Detta är sant på flera vis. Behärskar du mc:n fullgott slipper du tänka på vad du ska göra, t ex samspelet mellan gas-koppling, var blinkersreglage och tuta sitter och liknande, och kan ägna din uppmärksamhet helt åt hur du uppträder i trafiken. Hur du positionerar dig på vägen i förhållande till andra trafikanter, håller full koll på skyltar och signaler, och vad som händer även vid sidan av vägen.
Dom som påstår att "har du kört moppe kan du köra mc" vet inte vad dom pratar om. Även om erfarenhet av moppekörning givetvis är ett plus när det gäller den tekniska biten.
Ride safe och lycka till!
Citera
2018-10-26, 00:33
  #16
Medlem
Aberidiuss avatar
Har haft bil i snart 3 år och A2 körkort i över 1 år. MC körkort är betydligt svårare än vad bil är. Mycket mer detaljer och säkerhet samt körsättet som gör det komplicerat.

Att köra på vägar och sånt är ju det roliga och lätta men det är själva banorna på provet som är det stressiga och jobbiga. Inte nog med att det är svårt att få uppkörningstid så se till att boka tidigt.

Så här gick det för mig.
Jag tränade så mycket som möjligt på trafikskolan jag gick på. Jag ramlade bara på lågfartsbanan och 1 gång på en 180 sväng.
När jag körde upp så samlades vi på ett gammalt flygfält (Tullinge) och vi var cirka 8 personer. Vi började med lågfartsbanan och där klantade jag till mig så att jag höll på att misslyckas. Fick panik och ångest och försökte skämta bort det med inspektören, kan säga att han brydde sig inte ett skit. Vi gick vidare till slalom & 180 vändningen som gick galant. Sen var det dags för inbromsning vid hög hastighet som var superenkelt, se till att titta framåt och inte ner på hjulen eller styret när du bromsar.
Efter dessa moment så bad han mig göra lågfartsbanan igen och jag passerade, kunde nästa gråta av glädje när han sa att jag gick vidare till sista momentet.
3 andra elever misslyckades men resten fick åka vidare för testet på vägen. Det var hur enkelt som helst. Han sa via radion att jag klarade hela provet innan vi ens hade hunnit svänga in på trafikverket igen.

Mina tips till dig:

- Försök inte att stressa igenom momenten utan gör dom ordentligt och se till att variera mellan olika övningar för att lura hjärnan lite.

- När du kör lågfartsbanan, titta åt det hållet du vill åka. Det är vanligt att man vill titta ner så man inte kör in i en kona eller ramlar, men det är när du tittar ner som du tappar balansen. Du måste köra i cirka 3km under hela banan (Kanske lägre t.o.m?) så se till att öva detta moment hela tiden.

- Gör inte som jag och försök att skämta bort misstag med inspektören, dom blir snarare irriterad.

- Boka uppkörning tidigt. Många försöker boka tider så platserna tas upp snabbt. Jag bokade under Juni månad och fick sent september.

- Om du misslyckas, var inte arg. Tänk på att det är ditt liv som det handlar om och MC är ett av de mest utsatta fordonen som finns, speciellt när folk tycker om att lika 1 meter bakom en på en 70 sträcka.

- Hitta en skola som du faktiskt tycker är bra. Många skolor lär ut på dåliga sätt så om du har fler alternativ, kolla in dom innan du bestämmer dig helt. Ta nån lektion och testa. Om du bor i södra delen av Stockholm så rekommenderar jag Tullinge. Trevliga och duktiga lärare.
Citera
2018-11-01, 11:51
  #17
Medlem
newsfilters avatar
Att ta MC-kort är en rolig utmaning och något jag kan rekommendera alla så länge man har intresse och vet att man inte är helt styrd av fart-djävulen.

(med det sistnämnda menar jag att det är kopplingen mellan din hjärna och gashanden som avgör hur långlivad du kommer att bli på MC, vissa människor kan inte hålla sig från att köra rally när de sitter på många hästar och är du en sådan kan jag inte rekommendera att ta MC-kort)

Min historia i korthet: hade kört moped i 1 minut när jag var femton. Tio år senare klamrar jag in på en lokal körskola en tidig dag i mars och frågar om möjligheter till lektioner. September året därpå tar jag kortet.

Nu tog jag inte så många lektioner som det låter, totalt 12 dubbellektioner á 80 minuter tror jag, så det går helt klart att ta kortet även om du inte kört moppe/cross som ung. Jag körde 8 lektioner mellan april-maj ena året och sedan hann jag inte mer p.g.a. jobb och studier. Året därpå tog jag 4 lektioner i augusti och körde sedan upp i början på september. Det var nervöst men gick bra. Har nu haft kortet i snart 5 härliga år.

Min fördel var kanske att jag kört budbil i drygt 1 år i stadsmiljö så är väldigt van med trafik, så de första 2-3 lektioner fokuserade jag (lite för mycket kanske) på allt "mekaniskt" med att köra hoj (kunde ibland komma på mig att ha kört 5 minuter genom stan utan att minnas ett dugg vad jag egentligen sett/gjort). Annars frågade jag min lärare sjukt mycket och hade 100 % fokus på att alltid förbättra mig varje lektion utan att gnälla.

Tror mitt kort kostade i krokarna 17.500:- så det är bara att lägga undan till nästa vår
Citera
2018-11-01, 17:09
  #18
Avstängd
Nej tog mig drygt 4 månader, har man intresse för det så går det ju alltid fortare
Citera
2018-11-30, 15:12
  #19
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberidius
Har haft bil i snart 3 år och A2 körkort i över 1 år. MC körkort är betydligt svårare än vad bil är. Mycket mer detaljer och säkerhet samt körsättet som gör det komplicerat.

Att köra på vägar och sånt är ju det roliga och lätta men det är själva banorna på provet som är det stressiga och jobbiga. Inte nog med att det är svårt att få uppkörningstid så se till att boka tidigt.

Så här gick det för mig.
Jag tränade så mycket som möjligt på trafikskolan jag gick på. Jag ramlade bara på lågfartsbanan och 1 gång på en 180 sväng.
När jag körde upp så samlades vi på ett gammalt flygfält (Tullinge) och vi var cirka 8 personer. Vi började med lågfartsbanan och där klantade jag till mig så att jag höll på att misslyckas. Fick panik och ångest och försökte skämta bort det med inspektören, kan säga att han brydde sig inte ett skit. Vi gick vidare till slalom & 180 vändningen som gick galant. Sen var det dags för inbromsning vid hög hastighet som var superenkelt, se till att titta framåt och inte ner på hjulen eller styret när du bromsar.
Efter dessa moment så bad han mig göra lågfartsbanan igen och jag passerade, kunde nästa gråta av glädje när han sa att jag gick vidare till sista momentet.
3 andra elever misslyckades men resten fick åka vidare för testet på vägen. Det var hur enkelt som helst. Han sa via radion att jag klarade hela provet innan vi ens hade hunnit svänga in på trafikverket igen.

Mina tips till dig:

- Försök inte att stressa igenom momenten utan gör dom ordentligt och se till att variera mellan olika övningar för att lura hjärnan lite.

- När du kör lågfartsbanan, titta åt det hållet du vill åka. Det är vanligt att man vill titta ner så man inte kör in i en kona eller ramlar, men det är när du tittar ner som du tappar balansen. Du måste köra i cirka 3km under hela banan (Kanske lägre t.o.m?) så se till att öva detta moment hela tiden.

- Gör inte som jag och försök att skämta bort misstag med inspektören, dom blir snarare irriterad.

- Boka uppkörning tidigt. Många försöker boka tider så platserna tas upp snabbt. Jag bokade under Juni månad och fick sent september.

- Om du misslyckas, var inte arg. Tänk på att det är ditt liv som det handlar om och MC är ett av de mest utsatta fordonen som finns, speciellt när folk tycker om att lika 1 meter bakom en på en 70 sträcka.

- Hitta en skola som du faktiskt tycker är bra. Många skolor lär ut på dåliga sätt så om du har fler alternativ, kolla in dom innan du bestämmer dig helt. Ta nån lektion och testa. Om du bor i södra delen av Stockholm så rekommenderar jag Tullinge. Trevliga och duktiga lärare.


Det var stilig och detaljrik text Mitt motto nöta träna samt att ha horisont, vidvinkelseende för att kunna förutse vad som ev. kan hända längre fram på vägbanan Min cykel väger 380 kg inga problem när man släpper kopplingen sköter den sig som ett lok
Citera
2018-11-30, 15:36
  #20
Medlem
Jag tyckte det var mycket lättare än bil, och definitivt lättare än lastbil och lastbil m släp.
Citera
2018-11-30, 16:32
  #21
Avstängd
qirteros avatar
Det svåra är som många andra skrivit lågfartsbanan, högfart kräver lite träning med så du kan det men det är lågfart man måste nöta då den är rätt svår, även om du kan köra hoj så måste du träna lågfart då det inte är något man bara klarar av utan träning, personen du kör upp för ser direkt om du tränat eller inte.

Ute på vägen är lättare, speciellt om du har kort till bil och kan regler m.m. vissa kan kugga en på skitsaker men det är inte lika illa som bil tror jag, bil räcker det med minsta lilla så är du fan kuggad.
Citera
2018-12-01, 15:15
  #22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Lågfartsbanan är det enda som är något som kan kallas " svårt". Mest är det väl tråkigt överlag. Tog själv 12 lektioner. Körde intensivt. Skrev upp i juli. Sedan bokade körlektioner under två veckor sen körde upp. En månad för allt inkl väntetid för risk ettan och tvåan. Men det krävs att man planerar tidigt och bokar in allt så det passar tidsmässigt, annars drar det nog lätt ut på tiden.
Citera
2018-12-21, 14:44
  #23
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej!
En tung mc på över 200 kilo är inte mer lättkörd i låga hastigheter än en moped.

Vad menar du med en tung moped? Vilka mopeder väger över 120 kilo?
Vad har bottendraget med någonting alls att göra?
Det är nog inte helt sant. Roterande massa ger gyroskopisk stabilitet och en större motor bör ge högre gyroskopisk stabilitet än en mindre pga massan.

När jag tog mc-kort för ett par år sedan tippsade min körskolelärare att varva motorn rätt mycket i lågfartsbanan när man skulle hålla 3-4 km/t och man hamnade i trubbel. Det skulle ge ökad balansförmåga.

Många moppar idag har dessutom automatlåda vilket omöjliggör varvning vid krypkörning.
Citera
2018-12-21, 20:51
  #24
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är nog inte helt sant. Roterande massa ger gyroskopisk stabilitet och en större motor bör ge högre gyroskopisk stabilitet än en mindre pga massan.

När jag tog mc-kort för ett par år sedan tippsade min körskolelärare att varva motorn rätt mycket i lågfartsbanan när man skulle hålla 3-4 km/t och man hamnade i trubbel. Det skulle ge ökad balansförmåga.

Många moppar idag har dessutom automatlåda vilket omöjliggör varvning vid krypkörning.
Den effekten är försvinnande liten. Då skulle man lika gärna välja mc efter vad det är för typ av motor, dvs radfyra, v-twin, boxer eller liggande sidfyra vilket BMW:s K-modeller har. Just på den modellen är effekten enorm i negativ bemärkelse. De andra typerna av motorer är inte lika signifikanta.

Däremot moped vs tung mc: En moped är ju väldigt lätthanterlig och väldigt lätt att manövrera i sidled. En tung mc är mer stabil och inte alls lika nervös i sidled vid krypfart. Så länge inte tyngdpunkten i sidled blir för stor så funkar krypfart hur bra som helst, oavsett om man varvar eller ej.
Att det skulle hjälpa att varva den tycker jag låter som en skröna. Det enda skulle väl vara att man slipper kärringstopp isåfall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback