Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-21, 04:10
  #1
Medlem
Ibland har jag funderat på att ta MC-körkort men undrar hur mycket tid det krävs om man jämför med att ta körkort för bil? Jag har ingen vana att köpa motorcykel bör tilläggas :-)
Citera
2018-10-21, 05:06
  #2
Medlem
Min mamma hade både a+b-körkort eftersom på den tiden rådde logiskt tänkande.
Själv har jag b men inte a, och om rådande trend håller i sig så måste jag snart fixa körkort till gräsklipparen.
Citera
2018-10-21, 05:26
  #3
Medlem
Du vet väl vad dom brukar säga om MC-kort? om man tvivlar på att man kommer klara av det så till den grad att man måste starta en tråd på FB så klarar man inte av det.
Citera
2018-10-21, 07:26
  #4
Medlem
Det är 4 gånger svårare än bil. Låg och högfarts banorna som är svåra. Eller svåra är dom igenkligen inte men man måste öva en del på dom. Själva köra i trafik är inte specielt svårt.
Citera
2018-10-21, 08:11
  #5
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Det är 4 gånger svårare än bil. Låg och högfarts banorna som är svåra. Eller svåra är dom igenkligen inte men man måste öva en del på dom. Själva köra i trafik är inte specielt svårt.

Ja helt klart bra mycket svårare än för bil. Teorin är i stort sett det samma så det är ju inga problem. Kräver mycket övning på de olika körmomenten man måste kunna för att bli godkänd. Leta upp en bra körskola för MC och snåla sedan inte på körlektionerna så ska det inte vara några större problem.
Citera
2018-10-21, 08:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Min mamma hade både a+b-körkort eftersom på den tiden rådde logiskt tänkande.
Själv har jag b men inte a, och om rådande trend håller i sig så måste jag snart fixa körkort till gräsklipparen.

Nja!
Det är bra att man inte får A-kortet på köpet då det är väldigt annorlunda mot att köra bil.
Av de som fick körkortet gratis så är det en hel del som kört ihjäl sig eller skadat sig. Mest för att de saknar/saknade kunskapen hur man brukade en motorcykel.

Hade en kompis som minsann hade kört moppe när han var liten. Han skulle lära mig hur man körde lågfart när jag övningskörde.
Slutade med att han nästan fick den 230 kilo tunga motorcykeln över sig. Det var inte riktigt som att köra moped när man var 15 år. Lite tyngre...

Sedan definitionen svårt?
Allt är svårt när man inte kan det.

Öva en timme varje dag i två veckor på motorcykel. Plugga en vecka. Skriv upp och kör upp.
Sedan finns det naturligtvis de som aldrig kommer kunna lära sig köra. En del är helt enkelt inte lämpade o köra mc.
Tjejer skyller gärna på deras längd. Det handlar bara om att de har övat för dåligt/lite.
Även en brud på 150 cm kan klara av en garagevändning med tillräckligt mycket övning.

Edit: En viktig grej som kommer med tiden är att lära sig läsa vad bilister tänker göra innan de gör det.
Det kommer rädda livhanken på dig.
__________________
Senast redigerad av nilserikkk 2018-10-21 kl. 08:16.
Citera
2018-10-21, 08:28
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nja!
Det är bra att man inte får A-kortet på köpet då det är väldigt annorlunda mot att köra bil.
Av de som fick körkortet gratis så är det en hel del som kört ihjäl sig eller skadat sig. Mest för att de saknar/saknade kunskapen hur man brukade en motorcykel.

Hade en kompis som minsann hade kört moppe när han var liten. Han skulle lära mig hur man körde lågfart när jag övningskörde.
Slutade med att han nästan fick den 230 kilo tunga motorcykeln över sig. Det var inte riktigt som att köra moped när man var 15 år. Lite tyngre...

Sedan definitionen svårt?
Allt är svårt när man inte kan det.

Öva en timme varje dag i två veckor på motorcykel. Plugga en vecka. Skriv upp och kör upp.
Sedan finns det naturligtvis de som aldrig kommer kunna lära sig köra. En del är helt enkelt inte lämpade o köra mc.
Tjejer skyller gärna på deras längd. Det handlar bara om att de har övat för dåligt/lite.
Även en brud på 150 cm kan klara av en garagevändning med tillräckligt mycket övning.

Edit: En viktig grej som kommer med tiden är att lära sig läsa vad bilister tänker göra innan de gör det.
Det kommer rädda livhanken på dig.

De flesta har ju bara kört lätta 30-mopeder som fick ha en max tomvikt på 65 kilo. En tung moped med passagerare ligger inte så långt viktmässigt från en MC och MCn är ofta mer lättkörd i låg hastighet pga den låga tyngdpunkten jämfört med mopeden med passagerare. Dock är det en helt annan bottendrag i en MC-motor än en moped..
Citera
2018-10-21, 09:55
  #8
Medlem
Ta en testlektion för ett par hundralappar så ser både du och körläraren vilken nivå du börjar på.
Citera
2018-10-21, 11:34
  #9
Medlem
Har du redan bilkort så är ju mycket redan gjort. Du kan trafiken liksom. Det är en bra grund.

Körde du moppe i tonåren? Då lär du dig fort.

Ingen vana alls? Då blir det mer träning men det ska nog gå. Hitta en trafikskola som fokuserar på att öva på banorna. Trafiken behöver du ju inte köra i (om du redan har för bil) mer än max 1 lektion för att få lite feedback.
Citera
2018-10-21, 12:47
  #10
Medlem
reFluxls avatar
Att kunna trafiken, växling etc. är en väldigt bra början, så om du har B-körkort (eller AM för den delen) är det bara bra. MC är som moppe fast med annan placering och hastighet. Ta en körlektion och se hur du känner dig på en MC skulle jag rekommendera.

Att klara kortet handlar väldigt mycket om att kunna hantera MCn. Kurvtagning (hantering), placering, låg/högfartsdel och bromsprov bedöms bland annat under uppkörningen, så var inte rädd för att ta fler än 1-2 lektioner i trafiken för att bli säker på allting. Jag tog A1 direkt efter moppetiden för att sedan allt efter åldern ta B och A, och det gick galant. 4 lektioner totalt för A om jag inte minns fel, mest för att jag inte kört på länge.
__________________
Senast redigerad av reFluxl 2018-10-21 kl. 12:50.
Citera
2018-10-21, 16:58
  #11
Medlem
Viktigt är att man är "ett med mc'n" ,alltså inget vinglande o flummande på uppkörningen!
Sånt ser inspektören direkt..
Citera
2018-10-21, 19:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta har ju bara kört lätta 30-mopeder som fick ha en max tomvikt på 65 kilo. En tung moped med passagerare ligger inte så långt viktmässigt från en MC och MCn är ofta mer lättkörd i låg hastighet pga den låga tyngdpunkten jämfört med mopeden med passagerare. Dock är det en helt annan bottendrag i en MC-motor än en moped..

Nej!
En tung mc på över 200 kilo är inte mer lättkörd i låga hastigheter än en moped.

Vad menar du med en tung moped? Vilka mopeder väger över 120 kilo?
Vad har bottendraget med någonting alls att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback