Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Nej förutom mer uppenbara fall (barnet blir misshandlat hemma/mamma med svår förlossningspsykos/missbruk och våld i hemmet) så tror jag det är i praktiken omöjligt att ta reda på dessa föräldrar innan de mördar.
För det första skall man ju hitta dem. Söker de inte vård för sin egen räkning blir det lite komplicerat. Man kan inte rimligen begära att lekmän såsom arbetsgivare eller barnets lärare skall kunna göra några dylika interventioner. Jaha föräldern sade att det är jobbigt, nu är det nog mord på gång. Kommer ju i praktiken alltid vara fel slutsats.
Ja, det är precis vad jag menar.
Familicidinventering. Ja, det låter ju bra... syftet är ju fint.
Det lär vara väldigt lätt som forskare att påstå att man kan förhindra sådana mord på barn med "enkla steg" som att ställa frågan.
Då har då denna noll koll på verkligheten och de reaktioner en sådan fråga kan föra med sig. Det kan bli ren katastrof.
Precis som du säger lär det föregås av en helt annan bild, där det i samtal framkommit suicidal, psykisk sjukdom, nyfödda barn, våld eller annat tragiskt.
Det är liksom inte en enkel fråga man hasplar ur sig på rutin.
Via vårdsektorn förekommer studier. Vissa frågor ställs för registrering/undersökning. Alltså helt anonymt och enbart för att få fram frekvens av något såsom rök- eller alkoholvanor hos en viss population.
Enbart en så simpel fråga kan bli rent kaos för en viss person om det inte beskrivs vad syftet är. Varje person är unik och har en bakgrund. De kommer ur olika generationer. En äldre försynt dam blev oerhört kränkt av frågan om hur alkoholkonsumtionen var per vecka - för att nån vårdpersonal hade hasplat ur sig detta på rutin. Hon grät. Hon var kränkt och frågade gång på gång om personalen trodde hon var alkoholist?
Hon kunde nästan inte "tankas hem" för att det gav henne enormt grubblande.
Varav sådant gör mig oerhört förbannad så det är inte så jävla enkelt och piece of cake med rutinfrågor ens. Det är känsligt för integriteten.