2018-12-19, 07:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej förutom mer uppenbara fall (barnet blir misshandlat hemma/mamma med svår förlossningspsykos/missbruk och våld i hemmet) så tror jag det är i praktiken omöjligt att ta reda på dessa föräldrar innan de mördar.

För det första skall man ju hitta dem. Söker de inte vård för sin egen räkning blir det lite komplicerat. Man kan inte rimligen begära att lekmän såsom arbetsgivare eller barnets lärare skall kunna göra några dylika interventioner. Jaha föräldern sade att det är jobbigt, nu är det nog mord på gång. Kommer ju i praktiken alltid vara fel slutsats.
Ja, det är precis vad jag menar.
Familicidinventering. Ja, det låter ju bra... syftet är ju fint.
Det lär vara väldigt lätt som forskare att påstå att man kan förhindra sådana mord på barn med "enkla steg" som att ställa frågan.
Då har då denna noll koll på verkligheten och de reaktioner en sådan fråga kan föra med sig. Det kan bli ren katastrof.
Precis som du säger lär det föregås av en helt annan bild, där det i samtal framkommit suicidal, psykisk sjukdom, nyfödda barn, våld eller annat tragiskt.
Det är liksom inte en enkel fråga man hasplar ur sig på rutin.

Via vårdsektorn förekommer studier. Vissa frågor ställs för registrering/undersökning. Alltså helt anonymt och enbart för att få fram frekvens av något såsom rök- eller alkoholvanor hos en viss population.
Enbart en så simpel fråga kan bli rent kaos för en viss person om det inte beskrivs vad syftet är. Varje person är unik och har en bakgrund. De kommer ur olika generationer. En äldre försynt dam blev oerhört kränkt av frågan om hur alkoholkonsumtionen var per vecka - för att nån vårdpersonal hade hasplat ur sig detta på rutin. Hon grät. Hon var kränkt och frågade gång på gång om personalen trodde hon var alkoholist?
Hon kunde nästan inte "tankas hem" för att det gav henne enormt grubblande.
Varav sådant gör mig oerhört förbannad så det är inte så jävla enkelt och piece of cake med rutinfrågor ens. Det är känsligt för integriteten.
Senast redigerad av develi 2018-12-19 kl. 07:48.
Citera
2018-12-19, 07:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Då förstår jag - letar man aktivt efter mörker så hittar man det.

Precis så menade jag. Nåt sorts sökande till mörker, en predisponering innan de hemska planerna.
Citera
2018-12-19, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart är det mer unikt om två föräldrar kommer i så total enighet jämfört med en - varav det ofta annars handlar om skilsmässor, vrede och hämnd.
Vad som annars får folk att klappa ihop lär väl inte nån här vara okunnig om. Helt ointressant relaterat till detta fall (låg ekonomi, misär, bekräftad sektmedlem, redan diagnostiserad psykisk sjd osv osv) eftersom det saknas och snarare gör det hela mer obegripligt.
Om de här två hade ingått i en självmordspakt vore heller inte så förvånande - tragiskt men inte värst uppseendeväckande - men de planerar även mord på sina två barn i månader.

Så det är i samförstånd som är av intresse för min del. Exakt det jag strök under. Hur man kan enas och inte hindra varann.
Roten till enighet - var och hur uppstår den.

Om mer fakta framkommer vet varken du, jag eller nån annan. Det beror givetvis på om nån mer vet nåt och uttalar sig gällande kringomständigheter. Att de sen tog med sig detaljerna begriper jag.
Hur samförståndet sett ut är ju just en sådan sak som de tog med sig i graven. Det är ju inte särskilt troligt att de kommunicerat det till utomstående. Därmed kan ingen mer, säker fakta komma ut vad gäller det.
Citera
2018-12-19, 07:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur samförståndet sett ut är ju just en sådan sak som de tog med sig i graven. Det är ju inte särskilt troligt att de kommunicerat det till utomstående. Därmed kan ingen mer, säker fakta komma ut vad gäller det.
Vad vi vet i dagsläget är inte ett facit på framtiden och oavsett så är det just exakt själva samförståndet som jag intresserar mig för. Oavsett vad andra fokuserar på eller tycker.
Hur två föräldrar kan komma att enas, att ingen drar i handbromsen när det handlar om mord på två barn.

Har de varit medlem av nån sluten grupp, om det kommer till kännedom av nåt specifikt som kan vara en komponent som saknas för närvarande så skapar det en annan bild kring fallet.
Vad fanns på hårrdisken?
Har de pratat med nån, dvs haft vissa dåliga rådgivare, nån som har en extrem svartsyn på sjukdomen ME - så ger även detta en viss hint om att få så svart syn på framtiden att det inte finns nåt kvar att leva för.
Om en part faktiskt uttalat sucidal, som än inte framkommit, så ger det ännu en vinkling. Det kan finnas saker som har undanhållits utredningen för att man tror sig skydda familjen och bara enas kring sjuka barn med ME, utmattning och depression.
För min det anser jag inte att detta enbart är svaret då två till synes välfungerande vuxna klappar ihop.
Senast redigerad av develi 2018-12-19 kl. 08:00.
Citera
2018-12-19, 08:02
Medlem
Jag blir imponerad varje gång jag läser tråden av hur flera kämpar för att få ihop en osannolik historia men det är många viktiga aspekter som tas upp också men ju mer ni skriver desto mer övertygad blir jag att de inte var två planerande föräldrar. Jag kan nu till och med tänka mig att flickorna haft en riktigt bra förälder.

Polisen sa uttryckligen på pressträffen att de haft samråd med de efterlevande om vad de skulle säga. Jag är mycket övertygad om att polisens krav var att få berätta hur alla dött eftersom allmänheten skrikit ett år efter det. Det blev fakta. Resten blev blaj för att de efterlevande krävt att polisen skulle kompensera med en snyfthistoria som aftonpressen välkomnar. Polisen pratade om "stöd” som tydde på samförstånd och ingen kommer ställas inför rätta. Alltså, sms, brev… är ju inte bevis. Ni vet inte ens vem som skriver det här inlägget och polisen skulle kalla det stöd för att Martin har skrivit det eftersom det är hans dator jag skriver på.
Citera
2018-12-19, 08:04
Medlem
Citat:
Vad vi vet i dagsläget är inte ett facit på framtiden och oavsett så är det just exakt själva samförståndet som jag intresserar mig för. Oavsett vad andra fokuserar på eller tycker.
Hur två föräldrar kan komma att enas, att ingen drar i handbromsen när det handlar om mord på två barn.

Har de varit medlem av nån sluten grupp, om det kommer till kännedom av nåt specifikt som kan vara en komponent som saknas för närvarande så skapar det en annan bild kring fallet.
Har de pratat med nån, dvs haft vissa dåliga rådgivare, nån som har en extrem svartsyn på sjukdomen ME - så ger även detta en viss hint om att få så svart syn på framtiden att det inte finns nåt kvar att leva för.
Om en part faktiskt uttalat sucidal, som än inte framkommit, så ger det ännu en vinkling. Det kan finnas saker som har undanhållits utredningen för att man tror sig skydda familjen och bara enas kring sjuka barn med ME, utmattning och depression.
För min det anser jag inte att detta enbart är svaret då två till synes välfungerande vuxna klappar ihop.
Jag tror det är fruktlöst att försöka hitta något motiv till självmordpakten i yttre omständigheter. Jag vet människor som har en betydligt mer besvärlig situation med dessa två sjuka döttrar, utan att begå självmord. Än mindre ingå i självmordpakter med sin partner. Dör att förstå detta till fullo måste man ju ha kännedom om deras tankar, känslor och samtal runt det här. Det var nog inget som omgivningen hade en aning om.

Jag anser fortfarande att det är omöjligt att få kunskap om detta.
Citera
2018-12-19, 08:08
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Eftersom Polisen läckte ut en jäkla massa uppgiftet efter bara någon dag, så vill kanske polisen rädda sitt misstag med läckorna genom att INTE berätta hela sanningen i vissa delar.
"cocktailen" och "videon" är det enda som polisen inte vågar bekräfta, för det visar ju att läckan har berättat ALLT.
Därför säger dom inte rakt ut att det finns inspelat material, utan att det finns olika media i datorer mm. {men, gissa vad det är)
Dom förnekar just själva "cocktailen" men för att inte ljuga, så erkänner dom en (1) substans, och därmed tog dom död på "cocktail" med fler substanser.
Det kallas TAKTIK, från polisen.
Detta var enda sättet att snygga till efter sina läckor, och inte se ut som prakt-arslen.
All info hade stämt om polisen hade erkänt den där förbannade videon och cocktailen.
Men istället för att ljuga, så berättar man om media på datorn, och en (1) substans i tre kroppar.
Detta borde du veta, att polisen brukar jobba så.

Läckorna var dock tydliga med att barnen hade dött "lugnt och fint av varsin cocktail" men att det inte hade fungerat på mamman så pappan fick "hjälpa" henne.

Sedan visade det sig att ingen av dem dött av någon överdos så detta var ju uppenbarligen fel. Den första läckan kanske gick på första intrycket från platsen som sedan visade sig vara delvis felaktigt.

Angående filmen så finns det olika bud (angående längd, antal och innehåll) så det känns ju inte som den mest pålitliga uppgiften. Föräldrarna framstår onekligen som ännu sjukare i huvudet om de faktiskt spelat in denna film men för övrigt är det inte särskilt intressant.

Sedan är det faktiskt så att polisen sade att man hade informerat de anhöriga om vad man skulle gå ut med, inte att det var en kompromiss med de anhöriga.
Citera
2018-12-19, 08:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror det är fruktlöst att försöka hitta något motiv till självmordpakten i yttre omständigheter. Jag vet människor som har en betydligt mer besvärlig situation med dessa två sjuka döttrar, utan att begå självmord. Än mindre ingå i självmordpakter med sin partner. Dör att förstå detta till fullo måste man ju ha kännedom om deras tankar, känslor och samtal runt det här. Det var nog inget som omgivningen hade en aning om.

Jag anser fortfarande att det är omöjligt att få kunskap om detta.
Spelar ingen roll. Jag funderar ändå kring detta samförstånd och jag har förklarat varför. Det är en intressant psykologisk aspekt som inte kan förklaras socioekonomiskt osv i aktuellt fall. Det kan heller inte förklaras med att en part mördar barnen och partnern.
Att folk inte såg det komma är jag fullt medveten om. Det är liksom det som är själva problemet kring det här föräldraparet.
Jag tror som sagt inte att det enbart är ME, utmattning, depression och brist på omgivningens insatser. Det saknas nån komponent om två lyckas enas kring nåt så extremt i så många månader.

Om du sen tycker det är omöjligt - fine for me.
Citera
2018-12-19, 08:14
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll. Jag funderar ändå kring detta samförstånd och jag har förklarat varför. Det är en intressant psykologisk aspekt som inte kan förklaras socioekonomiskt osv i aktuellt fall. Det kan heller inte förklaras med att en part mördar barnen och partnern.
Att folk inte såg det komma är jag fullt medveten om. Det är liksom det som är själva problemet kring det här föräldraparet.
Jag tror som sagt inte att det enbart är ME, utmattning, depression och brist på omgivningens insatser. Det saknas nån komponent om två lyckas enas kring nåt så extremt i så många månader.

Om du sen tycker det är omöjligt - fine for me.
Vad skulle den komponenten kunna bestå av?
Citera
2018-12-19, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Även läkaren Henrik Lysell, verksam som forskare på Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet och vid Västra Götalands kompetenscenter för våld i nära relationer, lyfter fram det altruistiska motivet för filicide i följande artikel.

"– Men det finns en sak som man kan lyfta fram, att det kan finnas ett slags altruistisk tanke, att man vill skona sitt barn från den onda värld man upplever sig leva i, säger Henrik Lysell."

Inte så konstigt att de som forskar på området väljer att lyfta fram barmhärtighetsmotivet och altruism eftersom Dr. Phillip Resnick redan 1969 publicerade detta motiv i sin mastodontrapport som ett av de vanligaste när föräldrar dödar sina barn.

Ovanstående artikel är för övrigt spännande då den också poängterar vikten hos socialtjänst och sjukvård att våga fråga.

"Han riktar sig framför allt till personal inom sjukvården och socialtjänsten, som ofta är bra på att just våga ställa svåra frågor om självmordstankar. I dessa lägen kan det vara bra att också fråga: "Hur tänker du då kring barnen?"
– Det är svårt, men alla har ändå någon slags möjlighet att göra någonting, säger han."

Personligen finner jag en tröst i att alla inte har blivit lika cyniska och blasé som många skribenter i tråden, utan faktiskt funderar på vad man kan göra, även att det är svårt.
Javisst men för att vi inom vården ska kunna få tillfälle att ställa frågan krävs det ju att föräldrarna söker just vård.

Socialtjänsten har de ju heller aldrig kommit i kontakt med.
Citera
2018-12-19, 08:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad skulle den komponenten kunna bestå av?
Det är just det jag funderar kring och det beror på att jag inte ser det som tillräckligt med det som framkommit i relation till den svartsyn som de har på sjukdomen ME eftersom de är TVÅ personer som gemensamt och i samförstånd kommer fram att det är bättre att de dör allihop.

Normalt så finns det betydligt sämre förutsättningar för familjer med sjuka barn som ändå gör att det inte leder till denna tragedi.
Normalt vore det att en part drar i handbromsen. Normalt vore att en är självmordsbenägen eller psykiskt sjuk.
Den bild av döttrarna som ges via skola etc. Den bild som presenteras kring föräldrarna. Det sken de lyckas hålla uppe ända från hösten fram till morddatum. Det liv de lever. Den intellektuella nivå de har.
De är inte passiva, de arbetar. Det finns en skola i tät samverkan. Det finns planer kring barnen. Det är inte barn med kommande respiratorvård. De är verkligen inte så katatona och strandsatta. Jag köper inte den bilden.
Citera
2018-12-19, 08:35
Medlem
Citat:

Vad fanns på hårrdisken?

Hela hösten är höljd i dunkel. Vi vet inget om möten med skolan tex och inte heller hur döttrarna mådde. Entydigt från alla runt familjen tycks vara att det hade det jobbigt, men det tycks inte som att skola och arbetsgivare sett någon drastisk förändring. Vi har precis som du skriver ingen aning om hur föräldrarnas kommunikation och planerande att döda barnen sett ut. Nån kan ha tagit upp ämnet tidigt på hösten och sen först i december blev det skarpt läge. Kanske sa nån av dom att den ville ta livet av sig och det öppnade porten till mörker inom båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in