2018-12-19, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst men för att vi inom vården ska kunna få tillfälle att ställa frågan krävs det ju att föräldrarna söker just vård.

Socialtjänsten har de ju heller aldrig kommit i kontakt med.
Nej, och det sistnämnda är ganska häpnadsväckande.
Citera
2018-12-19, 08:43
Medlem
Alltså jag tror frågan som avses är "Har du tankar på självmord?" vilket är en vanlig fråga när någon får antideprissiva/ångestdämpande etc utskrivet. Det förväntas av läkaren att fråga detta. Hade O fått den frågan och då svarat "ja" kanske händelseutvecklingen sett annorlunda ut....

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du fått frågan: Tänker du ta livet av dina barn?

Om nu O gick till företagsläkare och beskriver insomningssvårigheter pga en stressande helhetsbild (familj, arbete och sjuka barn) - en mycket vanligt förekommande situation för människor - vad har recept på sömntabletter via företagshälsovården med den frågan att göra?

På 21 år dog 74 barn via att nån förälder tog livet av dem. Det är med andra ord extremt sällsynt. Forskaren påstod att det var ett "ganska enkla steg" att ställa just denna fråga.
Nej - det är ingen enkel fråga om folk enbart vill ha sömntabletter vilket är ett stort flöde människor. Den är extrem, den är mycket känslig och kan få folk att känna sig kränkta och extremt misstrodda som mördare.
Citera
2018-12-19, 08:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Det är just det jag funderar kring och det beror på att jag inte ser det som tillräckligt med det som framkommit i relation till den svartsyn som de har på sjukdomen ME eftersom de är TVÅ personer som gemensamt och i samförstånd kommer fram att det är bättre att de dör allihop.

Normalt så finns det betydligt sämre förutsättningar för familjer med sjuka barn som ändå gör att det inte leder till denna tragedi.
Normalt vore det att en part drar i handbromsen. Normalt vore att en är självmordsbenägen eller psykiskt sjuk.
Den bild av döttrarna som ges via skola etc. Den bild som presenteras kring föräldrarna. Det sken de lyckas hålla uppe ända från hösten fram till morddatum. Det liv de lever. Den intellektuella nivå de har.
De är inte passiva, de arbetar. Det finns en skola i tät samverkan. Det finns planer kring barnen. Det är inte barn med kommande respiratorvård. De är verkligen inte så katatona och strandsatta. Jag köper inte den bilden.

Det har redan skrivits i tråden flera gånger, men jag upprepar det. Komponenten kan vara, den oerhört höga ribba detta par hade, för vad som är ett meningsfullt liv. Detta är människor som alltid varit privilegierade, och lärt sig att förvänta sig mycket, men också att ha oerhört höga krav på sig själva. Jag har sett det i min omgivning också. Man har en livsplan som innefattar utbildning till statusyrke, träffa en partner med samma ambitioner och samma övre medelklass-bakgrund, gifta sig, köpa hus, skaffa barn (helst tre stycken: en flicka och två pojkar eller tvärtom), avancera till det-och-det karriärsteget vid den-och-den åldern o.s.v.. Hela livet är upplanerat, och man jämför hela tiden med jämnåriga vänner för att se att man inte "kommer efter" i någon av tävlingsgrenarna.

När sådana människor möts av en motgång - t.ex. att man inte kommer in på läkarprogrammet, eller inte erhåller lånelöfte av banken, eller karriären inte går så fort och lätt som man trott, eller att man rentav får sparken, eller mannen lämnar en och man blir ensam mamma fast man alltid föraktat ensamma mammor, eller det visar sig att man inte kan få biologiska barn tillsammans, eller man får ett barn med Downs Syndrom, eller till och med om det bara blir barn av samma kön... så kraschar världen. Man kan inte se allt det fina som man ändå har, och som så många människor därute skulle vara SÅ tacksamma för. Man känner sig lurad av Gud och människor och övergiven av hela världen, när man inte får allt det som man letts att tro att man har rätt till...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Läckorna var dock tydliga med att barnen hade dött "lugnt och fint av varsin cocktail" men att det inte hade fungerat på mamman så pappan fick "hjälpa" henne.

Sedan visade det sig att ingen av dem dött av någon överdos så detta var ju uppenbarligen fel. Den första läckan kanske gick på första intrycket från platsen som sedan visade sig vara delvis felaktigt.

Angående filmen så finns det olika bud (angående längd, antal och innehåll) så det känns ju inte som den mest pålitliga uppgiften. Föräldrarna framstår onekligen som ännu sjukare i huvudet om de faktiskt spelat in denna film men för övrigt är det inte särskilt intressant.

Sedan är det faktiskt så att polisen sade att man hade informerat de anhöriga om vad man skulle gå ut med, inte att det var en kompromiss med de anhöriga.

Det sistnämnda är direkt felaktigt vilket du kommer att inse om du lyssnar ordentligt på hela pressträffen, särskilt vid frågestunden efter dragningen.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hela hösten är höljd i dunkel. Vi vet inget om möten med skolan tex och inte heller hur döttrarna mådde. Entydigt från alla runt familjen tycks vara att det hade det jobbigt, men det tycks inte som att skola och arbetsgivare sett någon drastisk förändring. Vi har precis som du skriver ingen aning om hur föräldrarnas kommunikation och planerande att döda barnen sett ut. Nån kan ha tagit upp ämnet tidigt på hösten och sen först i december blev det skarpt läge. Kanske sa nån av dom att den ville ta livet av sig och det öppnade porten till mörker inom båda.
JA. Det är en komponent.
Jag har skrivit och funderat kring om det finns en depressiv svartsyn hos nån part (eller båda). En viss grundinställning till liv och död som gör det hela mer predisponerat.
Vissa synsätt eller inställningar lär underlätta att man får en så extrem tanke som att i samförstånd mörda två barn och ta livet av sig själva.
En del inbillar sig att komma till ett bättre rike (nej, vi vet inget om sådant). En del är mer självmordsbenägna ( nej, vi vet ingenting om sådant). En del är väldigt lättpåverkade (nej, vi vet inget om sådant). En del kan hamna i klorna på extremt dåliga rådgivare och domedagsprofeter i en mycket sårbar situation (nej, vi vet inget om sådant). En del kan få förklarat en mycket skev och missvisande bild om framtiden med ME (nej, vi vet inget om sådant) - ett extremt svartmålande som tar bort allt hopp och skapar en miserabel framtidsvision. Det kan även hända att vuxnas situation med ME appliceras på barn, vilket är missvisande då det inte ger samma tillstånd och det kan plötsligt finnas nån markör att gåtan med ME blir mer faktalagd för behandling.

Men det ÄR nåt - ännu en komponent - som skulle kunna göra bilden mer begriplig för min del.
Senast redigerad av develi 2018-12-19 kl. 08:46.
Citera
2018-12-19, 08:51
Medlem
afKnollentotts avatar
Här finns intressanta frågeställningar och kanske delsvar till varför ansvaret för morden i Bjärred anses delas av två personer. Metodiken har dock fått en del kritik, ska sägas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment

Kanske den så resultatinriktade O läst på lite...

"Först här och nu
publiceras uppgifter om vad som egentligen pågick
på Lunds universitets psykologiska institution i slutet
av 1960-talet. "

https://www.arbetaren.se/2014/05/15/hur-blint-lyder-vi-auktoriteter/
Citera
2018-12-19, 08:52
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Sedan är det faktiskt så att polisen sade att man hade informerat de anhöriga om vad man skulle gå ut med, inte att det var en kompromiss med de anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det sistnämnda är direkt felaktigt vilket du kommer att inse om du lyssnar ordentligt på hela pressträffen, särskilt vid frågestunden efter dragningen.

Fast spelar det roll? Jag tycker att det kanske - KANSKE - skulle spela roll, om det hade varit en minderårig som hade tagit livet av sig, och föräldrarna/vårdnadshavarna som ville bromsa vilken information som skulle lämnas ut. Men nu är det ju en hel familj som är död, och det finns därför inte längre någon att ta hänsyn till. De närmast anhöriga är föräldrar och syskon till vuxna, medelålders människor, som för länge sedan flyttat hemifrån och bildat en egen familj. Därför spelar det liten roll vad dessa anhöriga tycker, enligt mig. Det måste vara polisens, och bara polisens, beslut vilken information som ska lämnas ut.

Det vi ser nu, är för övrigt följderna av att inte tillräcklig information lämnades ut på presskonferensen nu heller. För i så fall skulle den här tråden ha dött nu. Spekulationerna kommer bara att fortsätta, tills svenska folket får veta allt de undrat.
Citera
2018-12-19, 08:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Alltså jag tror frågan som avses är "Har du tankar på självmord?" vilket är en vanlig fråga när någon får antideprissiva/ångestdämpande etc utskrivet. Det förväntas av läkaren att fråga detta. Hade O fått den frågan och då svarat "ja" kanske händelseutvecklingen sett annorlunda ut....
Jag vet väl vad jag ifrågasätter då jag fick länk och text gällande prevention att mörda sina barn.
Det som vederbörande svarar på är min förvåning kring frågan om förälder tänker mörda sitt barn. Jag ifrågasätter likaväl ordval om att det är ett enkelt steg.
I relation till hur ovanligt det är versus hur många som mår dåligt, har sömnsvårigheter, självmordstankar or what ever. Det är inte nåt kopplat till företagshälsovård och recept på sömntabletter. Det lär vara i helt andra sammanhang, där annat föregår samtalet.

Det är fan inte en enkel fråga och knappast likställt om nån tänker ta livet av sig. Det är en fråga om mord.

Citat:
Men finns det något man kan göra?

– Ja, jag tror man kan ta en del ganska enkla steg, som att faktiskt börja fråga föräldrar om de har tankar på att döda sig eller sina barn. Vi har ju blivit duktiga på att fråga om självmordstankar på det här sättet, varför skull vi inte kunna fråga om det här också?
https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/
Senast redigerad av develi 2018-12-19 kl. 08:57.
Citera
2018-12-19, 08:56
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet väl vad jag ifrågasätter då jag fick länk och text.
Det som vederbörande svarar på är min förvåning kring frågan om förälder tänker mörda sitt barn. Jag ifrågasätter likaväl ordval om att det är ett enkelt steg.
I relation till hur ovanligt det är versus hur många som mår dåligt, har sömnsvårigheter, självmordstankar or what ever. Det är inte nåt kopplat till företagshälsovård och recept på sömntabletter.

Det är fan inte en enkel fråga och knappast likställt om nån tänker ta livet av sig. Det är en fråga om mord.

Ja, ingen människa skulle ju svara "ja" på det. För man vet ju, att då ser man förmodligen inte sina barn på länge - när man kommer hem (till dagis, skolan), så har polisen redan varit där och hämtat ungarna till ett jourhem med skyddad adress.
Citera
2018-12-19, 08:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, ingen människa skulle ju svara "ja" på det. För man vet ju, att då ser man förmodligen inte sina barn på länge - när man kommer hem (till dagis, skolan), så har polisen redan varit där och hämtat ungarna till ett jourhem med skyddad adress.
Eller hur..
Förutom jävligt kränkande när det är en fråga om en person tänker mörda sina barn. Det lär sitta i ett specifikt sammanhang och är garanterat viktig vid risk för förlossningspsykos till exempel.
Citera
2018-12-19, 08:59
Medlem
harperlees avatar
Citat:
JA. Det är en komponent.
Jag har skrivit och funderat kring om det finns en depressiv svartsyn hos nån part (eller båda). En viss grundinställning till liv och död som gör det hela mer predisponerat.
Vissa synsätt eller inställningar lär underlätta att man får en så extrem tanke som att i samförstånd mörda två barn och ta livet av sig själva.
En del inbillar sig att komma till ett bättre rike (nej, vi vet inget om sådant). En del är mer självmordsbenägna ( nej, vi vet ingenting om sådant). En del är väldigt lättpåverkade (nej, vi vet inget om sådant). En del kan hamna i klorna på extremt dåliga rådgivare och domedagsprofeter i en mycket sårbar situation (nej, vi vet inget om sådant). En del kan få förklarat en mycket skev och missvisande bild om framtiden med ME (nej, vi vet inget om sådant) - ett extremt svartmålande som tar bort allt hopp och skapar en miserabel framtidsvision. Det kan även hända att vuxnas situation med ME appliceras på barn, vilket är missvisande då det inte ger samma tillstånd och det kan plötsligt finnas nån markör att gåtan med ME blir mer faktalagd för behandling.

Men det ÄR nåt - ännu en komponent - som skulle kunna göra bilden mer begriplig för min del.

Polisen säger att föräldrarna hade planerat morden sedan hösten 2017. Undrar om även idén uppstod då eller om det är något de pratat om ännu längre än så?

För mig är den enda rimliga förklaringen - om det stämmer att båda var ungefär lika delaktiga - att de var funktionella enbart utåt men att de inte hade förmågan att hantera sitt föräldraskap. Mycket möjligt att denna oförmåga föregår barnens sjukdomstillstånd.

Men hur de började smida planerna det är mycket svårt att förstå.
Citera
2018-12-19, 09:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Polisen säger att föräldrarna hade planerat morden sedan hösten 2017. Undrar om även idén uppstod då eller om det är något de pratat om ännu längre än så?

För mig är den enda rimliga förklaringen - om det stämmer att båda var ungefär lika delaktiga - att de var funktionella enbart utåt men att de inte hade förmågan att hantera sitt föräldraskap. Mycket möjligt att denna oförmåga föregår barnens sjukdomstillstånd.

Men hur de började smida planerna det är mycket svårt att förstå.
Funktionella tror jag de är. Det finns väl ingenting som indikerar dåligt föräldraskap.
Men jag tror det inträder nåt i deras liv, vad vete tusan.

Ja, det kan vara längre än så. Det jag nämner som exempel kan mycket väl ha pågått längre tid innan, att det finns där redan, en grogrund. Det borde rimigtvis vara så?
En viss inställning, ett visst tänk, en viss skör personlighet finns väl redan men jag tror att nåt påverkat dem och pushat i denna riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in