Jag har också tänkt en del på det här med "mannen med pilotglasögon" och PU (som ju Pudelfrillan försökte dribbla bort

) och hur kriminalare tänker - och jag själv också, för den delen.
Amerikanska mordutredare pratar ofta om "leakage" ("läckage"), det vill säga att skyldiga/inblandade är "behjälpliga" med viss information, men totalt ointresserade av att hjälpa till med annan information. I huvudsak finns det två varianter:
1) Den ena är att den misstänkte är överdrivet behjälplig med information som vederbörande vet är "ofarlig" att prata om, men är totalt ovillig att hjälpa till med information som är "farlig".
2) Den andra varianten är att den misstänkte ändrar sin historia i takt med att polisen kan lägga fram nya bevis. (En klassiker, som bland andra Anders Eklund har tillämpat in absurdum.)
Låt mig börja med den sistnämnda varianten. I fallet med den mördade Pernilla Theorin i Avesta i augusti 2006 sa "Mister X" (garanterat mördaren) i de inledande förhören att han aldrig hade varit i Pernillas lägenhet. När polisen sedan konfronterade honom med att hans DNA hade hittats i Pernillas lägenhet, ändrade han sig och sa att han hade varit i lägenheten, men fler månader innan Pernilla mördades. I det här fallet passar "mannen med pilotglasögon" in mycket bra. Han har i förhör lämnat uppgifter som han anser är ofarliga att prata om, men har motsagt sig själv och inte kunnat minnas om sådant som visade sig vara farligt att prata om. Som lök på laxen har "mannen med pilotglasögon" sagt (i radioprogramserien 2017) att "om jag hade gjort Helena något illa hade jag kommit ihåg det". Det här är i ett utredningsperspektiv en ytterst märklig kommentar. En person som är oskyldig säger inte så här. Uttalandet visar i stället att "mannen med pilotglasögon" är inblandad/skyldig.
Om vi tar den första varianten (den misstänkte är överdrivet behjälplig med information som vederbörande vet är "ofarlig" att prata om, men är totalt ovillig att hjälpa till med information som är "farlig") passar PU in. Han har här i tråden glatt "hjälpt" oss med "allmän" information, men har i situationer om "besvärlig" information inte kunnat minnas eller ge några stabila svar - detta gäller främst den kritiska tiden efter 02:00. Även PU har i efterhand här i tråden ändrat sig på vissa kritiska punkter när bevisningen och frågorna har blivit för svåra. Till exempel ändrade han sig och sa att han hade gått till en efterfest efter det att han hade varit hos PK fastän han från början sa att han hade gått och lagt sig.
Båda de här personerna uppfyller med råge kriterierna för vad som inom amerikansk utredningsteknik kallas för just "leakage" ("läckage"), alltså att man vet mycket mer än vad man säger - och att man anpassar sin historia allteftersom.