2018-12-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Anledningen till att du inte sett så mycket om hot mot familjen och att M skulle haft kniven är att det sannolikt är helt fel. I övrigt instämmer jag.
Att familjen haft en hotbild över sig är väl känt både från familjen och tråden men att pappan skulle ha givit kniven till M var en ny tanke som kom upp efter jag läst i tråden om libanesiska barns vardag, liv och våld. Att deras seder förvandlas till svenska seder bara för att de bor i Sverige är få som tror på i dag vid uppriktig sikt utan PK mask.

Finns många med mycket god anpassning men de är inte relevanta när det gäller M-familjen och deras business från tråden, sägs det. Nytt för mej från tråden var även business stöket i Värmland. Du kanske är van med ett sånt business liv men mitt och vänners business liv har varit kundanpassat och ärligt så gott det gick.

I forumets hönsgård ingår självklart mina egna inlägg. Att koncentrerat bingeläsa 100 inlägg om dagen gav mej visionen att vara i en hönsgård. Lätt att överse det med att läsa ett par inlägg om dagen, annat liv, glömma, sova och en ny dag med några inlägg. Kontinuiteten slog till och jag vakna upp i en hönsgård, hehe.
Citera
2018-12-19, 19:30
Medlem
En student låter rimligt , kanske bor i Norrland numera där polisen nu kollar . Vet någon om LIU fanns vid US-sjukhuset 2004 och inte bara vid Campus ? Det slog mig hur pass nära sjukhuset ligger mordplatsen och den skyldige kanske helt enkelt pluggade, gick en utbildning på vid sjukhuset. Kanske rentav inom vården och kunde laga sina sannolika skador enkelt.
Citera
2018-12-20, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
En student låter rimligt , kanske bor i Norrland numera där polisen nu kollar . Vet någon om LIU fanns vid US-sjukhuset 2004 och inte bara vid Campus ? Det slog mig hur pass nära sjukhuset ligger mordplatsen och den skyldige kanske helt enkelt pluggade, gick en utbildning på vid sjukhuset. Kanske rentav inom vården och kunde laga sina sannolika skador enkelt.

Ja, läkarlinjen och sjuksjuksköterskelinjen(och kanske fler) och deras fest/kår-lokal ligger i backen upp från ravinen.
Citera
2018-12-20, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Ja, läkarlinjen och sjuksjuksköterskelinjen(och kanske fler) och deras fest/kår-lokal ligger i backen upp från ravinen.
Jaha? Du menar att han slaggat över på kåren, vaknat på morgonen, bakfull, psykbryt, mord. Tillbaks till sjukan och tråcklat ihop skadan?
Citera
2018-12-20, 09:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Är detta det perfekta brottet? Chansen att dom skulle klara upp detta nu lär ju vara överdrivet liten.
Nu är det stor chans att detta ouppklarade brott löses under 2019.

Kalla Fall-gruppen region Syd har sedan sommaren 2018 tagit hjälp experter på släktforskning med DNA-register enligt metod som amerikansk polis löst flera fall med.
Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7013723

Nya lagändringar som behövs träder i kraft den 1 januari 2019.
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/brottsdatalag--kompletterande-lagstiftning_H601JuU3/html
Källa: https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2018-11/SFS2018-1693.pdf

Kalla Fall-gruppen Region Syd med 120 kalla fall hoppas på en fällande dom redan under 2019.
Källa: https://genealogi.se/senaste-nytt/2304-dna-och-polisen
Senast redigerad av MossTrums 2018-12-20 kl. 09:54.
Citera
2018-12-20, 10:15
Medlem
Draifoss avatar
Vetandets värld igår handlade också om den här nya metoden. Verkar alltså komma igång i Sverige nu.

"Släktforskningen som löser mord"
https://sverigesradio.se/avsnitt/1202995
Citera
2018-12-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Jaha? Du menar att han slaggat över på kåren, vaknat på morgonen, bakfull, psykbryt, mord. Tillbaks till sjukan och tråcklat ihop skadan?

Jag menade ingenting mer än att universitet har lokaler och verksamhet vid sjukhuset.
Om det har något med morden att göra sa jag inget om.
Citera
2018-12-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N01BA02
Jag menade ingenting mer än att universitet har lokaler och verksamhet vid sjukhuset.
Om det har något med morden att göra sa jag inget om.
Ber om ursäkt, mitt inlägg var litet bryskt!
Citera
2018-12-20, 17:23
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Nu är det stor chans att detta ouppklarade brott löses under 2019.

Kalla Fall-gruppen region Syd har sedan sommaren 2018 tagit hjälp experter på släktforskning med DNA-register enligt metod som amerikansk polis löst flera fall med.
Källa: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7013723

Nya lagändringar som behövs träder i kraft den 1 januari 2019.
Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/brottsdatalag--kompletterande-lagstiftning_H601JuU3/html
Källa: https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2018-11/SFS2018-1693.pdf

Kalla Fall-gruppen Region Syd med 120 kalla fall hoppas på en fällande dom redan under 2019.
Källa: https://genealogi.se/senaste-nytt/2304-dna-och-polisen

Vad bra! Då har dom inte testat släktforskning och bommat då.
Citera
2018-12-20, 20:05
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy

Det finns personer bakåt i tråden som har haft en misstänkt person på sjukhuset efter morden. Hittar det inte nu men det skulle kunna passa in på det du nämner.
Citera
2018-12-20, 22:05
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Skönt att vara trådledig och sen påt med att läsa 400 sid på 4 dagar fram till idag. Då såg jag att tråden liknar ett hönseri. Så kommer någon in med en näve mat och alla rusar dit direkt och verkar glömma allt det vi redan vet och att det nya inte passar in längre.

Slösa inte mer tid och klarhet på utseendet efter 14 år, för sent!

Vems var kniven är däremot viktigt för motivet, anser jag. Och det har skrivits nog om detta.
Vad jag inte sett är att familjen var under hot och att pappan kanske låtit M ha kniven på sig till att visa upp vid hot. En gammal oslipad kniv som sett sina bästa dagar och naturligtvis hade pappan tränat M hur han försvarar sig som en god libanes gör enligt tradition.

Så kan ha skett vilket leder till att stryk och inte mord var planerat då GM inte ägde kniven!
OCH den inhyrda experten sa att M dödades innan kniven kom fram. GM såg kniven, märkte tillståndet hos M och ville vara säker att komma undan. Han högg och högg med frustrerad rädsla.
Gjorde samma med A-L.

Önskar er en god jul och tror inte det finns mer att hämta än att upprätthålla trycket så kanske något oväntat pyser ut en vacker vinterdag från trådens nya besökare. Vg lämna plats!

Bra att du läst igenom hela tråden. Bra jobbat av dig! Det blir väl lätt ett jävla hönshus eftersom ingen här kan ta in personer och förhöra eller kolla i några register.
Citera
2018-12-21, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Bra att du läst igenom hela tråden. Bra jobbat av dig! Det blir väl lätt ett jävla hönshus eftersom ingen här kan ta in personer och förhöra eller kolla i några register.

Det har du så rätt i!

Och i ett närmare perspektiv består de där personerna du skulle vilja ta in av dina egna tankar!? De föddes, skapades i ditt, var och ens, huvud och finns nu där i form av tankespår, något annat är inte möjligt om du observerar din sk "värld därute" som är en spegelvärld av ditt inre och absolut inget fristående.

Du är vad du tänker om din värld och ingen annan inlärd tro. Inte enkelt att inse men det går om du fördragsamt observerar dina tankar du tror är andras värld helt och fullt. Ett inre kaos blir ett yttre kaos du tror du måste skydda dej mot.... mer vaaapen va!

Vi skapar projektioner och projektioner när "skönheten ligger i betraktarens ögon" som är ett vist gammalt ordspråk från Ukraina, sägs det i wiki och även dess motsats fulheten och våldet så klart. "Äpplet faller inte långt från trädet" och som barn sa vi ute i östgöta slätta, "den som sa det han var det" när någon sagt något elakt om en kompis. Det blev då tyst då barn kan vara visa i sin oskuld.

Att titta på fallet med nya oskyldiga ögon behövs tydligen efter år av missar. Motsatsen är då politiskt korrekta ögon, PK-ögon där du står i ledet, analyserar utifrån korrekthet, känner dej inombords stel och ensam och vill ha in alla andra i ledet eller döda dom eller åtminstone inte prata med dom som i sveriges riksdag idag. De har haft sin chans under 14 år i tråden och inom polishuset. Släpp nu tanken fri, varför inte!

Vi behöver försöka vandra i GM's skor, vilket vi alltid gjort, men nu med ett större perspektiv som GM troligtvis levde under i sitt inre liv som skapade hans yttre kaos.
Och förstår du inte vad jag skriver är det väl klädsamt att inte kommentera det du inte förstått.
Börja då hellre på vad du tror dej ha förstått i fallet, tack!

Idag tänker jag fokusera på hur GM klarar av att leva med sig själv efter dåden, hur klarade GM av detta om han nu lever? Behövs bara lite kaffe och frisk luft först. Fyll gärna i hur du tror att GM klarade av det. Vad behövs till att fixa en sån prestation som det är att vara osynlig så länge som månader eller många år om han nu lever?

Bestämd, stark personlighet med ett liv som präglats av att följa sina resoluta tankar rakt av nästan empatilöst och tro på att ensam är stark och att ...

"jordgubbsflickan" har en utförlig tänkbar gärningsmanna beskrivning, har du en egen?
Senast redigerad av shivashambo 2018-12-21 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in