2018-12-19, 16:33
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag vet att det gick till så för jag var så korkad att jag var tillsammans med henne i några år, mitt livs misstag, möjligt att dom nu har ändrat reglerna men det är 10 år sedan och jag körde henne till en sån där meningslös pisskurs för att hon skulle få 300 nya dagar.

Sen det där med ekonomin har jag också koll på, tog hon ett jobb minskade hennes bostadsbidrag och så var hon tvungen att köpa ett månadskort så hennes vinst av att jobba var 600kr för en månad.
Tror du hon tyckte det var värt att jobba/pendla till andra sidan staden för att göra 30kr i vinst om dagen?

Antingen får man sänka bidragen eller ta bort dom helt eller så får man höja lönerna så det lönar sig att jobba, det är skandal att det skiljer så lite mellan att jobba och slappa för vissa.

Jag har aldrig varit arbetslös och inte en sjukdag på 20år.
Försäkringskassan sa att jag borde få medalj, sen kom åldern och några krämpor så i år har jag haft lunginflammation, blev sängliggandes i 5 dagar så totalt sjukskrivning för 2018 blev 5 dagar.
Antingen minns du fel, eller så hittar du bara på. Ingen kurs ger nya a-kassedagar. Har aldrig gjort och kommer aldrig att bli så.
Citera
2018-12-19, 17:26
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Antingen minns du fel, eller så hittar du bara på. Ingen kurs ger nya a-kassedagar. Har aldrig gjort och kommer aldrig att bli så.

Har du varit arbetslös i Sthlm för drygt 10 år sedan? På vischan kanske det inte anordnades kurser!
Och märkligt att du kan skriva det har det aldrig gjort, har du bara varit arbetsbefriad och lyft bidrag i hela ditt liv?

Jag vet att hon fick 300 dagar efter någon pisskurs som inte handlade om någonting mer än att bara sitta av tiden, efter det fick hon 300 nya dagar. Annars hade hon blivit utförsäkrad, jag är bombsäker på att det var så.

Du slutade ifrågasätta 600 kr mer för att jobba en månad jämfört med A-kassa, du tror inte du kan ha fel om det där med kursen också eller den kanske kallades utbildning fast utan innehåll.
Citera
2018-12-19, 17:37
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Har du varit arbetslös i Sthlm för drygt 10 år sedan? På vischan kanske det inte anordnades kurser!
Och märkligt att du kan skriva det har det aldrig gjort, har du bara varit arbetsbefriad och lyft bidrag i hela ditt liv?

Jag vet att hon fick 300 dagar efter någon pisskurs som inte handlade om någonting mer än att bara sitta av tiden, efter det fick hon 300 nya dagar. Annars hade hon blivit utförsäkrad, jag är bombsäker på att det var så.

Du slutade ifrågasätta 600 kr mer för att jobba en månad jämfört med A-kassa, du tror inte du kan ha fel om det där med kursen också eller den kanske kallades utbildning fast utan innehåll.
Reglerna för a-kassa är lika över hela landet.

Jag såg ditt räknexempel. Man kan räkna på många sätt, men att utifrån ett exempel, påhittat eller inte. A-kassan baseras på tidigare lön och egen inbetalning, och är olika för arbetslösa.
Citera
2018-12-19, 17:55
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Reglerna för a-kassa är lika över hela landet.

Jag såg ditt räknexempel. Man kan räkna på många sätt, men att utifrån ett exempel, påhittat eller inte. A-kassan baseras på tidigare lön och egen inbetalning, och är olika för arbetslösa.

Räkna på många olika sätt, hon fick 600 kr mer i köpkraft av att arbeta och vara ifrån hemmet mer än 11 timmar per dygn, utslaget per dag är det ca 30 kr eller 2 kronor och 72öre mer för varje timme hon var ifrån hemmet.

Klart som fan jag vet att det är olika, den är ju lönebaserad och som max kan man få idag 20 020 kr.

Du svamlar, jag säger ännu en gång att hon gick en kurs, vänta nu den kanske kallades någonting annat men dom satt i en industribyggnad som hade en skolsal och det enda dom gjorde vara att sitta av tiden.

Nu ska du få en riktig käftsmäll, min käraste har också varit arbetslös så jag frågade henne om den jävla kursen hon gick som inte heller var någonting annat än sitta av tiden. Den hette ALU och det hette den för tjejen jag pratar om också.

Så du ska fan sluta ljuga på nätet och skaffa dig ett jobb och göra rätt för dig!!!
Citera
2018-12-19, 18:06
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Förtydligar ditt felaktiga påstående, kursen kallades ALU, den pågick ett halvår för min käraste men inte för den tjejen vi diskuterar om för hon gick bara några veckor om hon sen skyllde på psykiska åkommor eller någonting annat det vet jag inte, hon fick iallafall 300 nya dagar efter den kursen.
Citera
2018-12-19, 18:07
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Räkna på många olika sätt, hon fick 600 kr mer i köpkraft av att arbeta och vara ifrån hemmet mer än 11 timmar per dygn, utslaget per dag är det ca 30 kr eller 2 kronor och 72öre mer för varje timme hon var ifrån hemmet.

Klart som fan jag vet att det är olika, den är ju lönebaserad och som max kan man få idag 20 020 kr.

Du svamlar, jag säger ännu en gång att hon gick en kurs, vänta nu den kanske kallades någonting annat men dom satt i en industribyggnad som hade en skolsal och det enda dom gjorde vara att sitta av tiden.

Nu ska du få en riktig käftsmäll, min käraste har också varit arbetslös så jag frågade henne om den jävla kursen hon gick som inte heller var någonting annat än sitta av tiden. Den hette ALU och det hette den för tjejen jag pratar om också.

Så du ska fan sluta ljuga på nätet och skaffa dig ett jobb och göra rätt för dig!!!

Du menar AMU (arbetsmarknadsutbildning) kanske. Den ger inte nya dagar för a-kassa.

När du har använt alla dina dagar, 300 eller 450, kan du få aktivitetsstöd, om du sköter dig och gör det AF säger.

Själv blir jag snart pensionär. Kommer att gå några år tidigare, då jag har möjlighet till den förmånen.
Citera
2018-12-19, 18:14
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Du menar AMU (arbetsmarknadsutbildning) kanske. Den ger inte nya dagar för a-kassa.

När du har använt alla dina dagar, 300 eller 450, kan du få aktivitetsstöd, om du sköter dig och gör det AF säger.

Själv blir jag snart pensionär. Kommer att gå några år tidigare, då jag har möjlighet till den förmånen.

ALU hette den, men det jag stör mig på är när du påstår någonting som det sen visar sig att du inte har en aning om då blir man sur.

Säger jag att det var 300 dagar så var det så och inte 450 dagar.

Dom kanske räknar annorlunda nu, 300 dagar förut var enbart veckodagar och nu kanske det är 450 dagar och då räknas alla veckans 7 dagar, det har jag faktiskt ingen kunskap om. Men DÅ handlade det om 300 dagar.
Citera
2018-12-19, 18:27
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
ALU hette den, men det jag stör mig på är när du påstår någonting som det sen visar sig att du inte har en aning om då blir man sur.

Säger jag att det var 300 dagar så var det så och inte 450 dagar.

Dom kanske räknar annorlunda nu, 300 dagar förut var enbart veckodagar och nu kanske det är 450 dagar och då räknas alla veckans 7 dagar, det har jag faktiskt ingen kunskap om. Men DÅ handlade det om 300 dagar.
Tydligen är det väl du som inte vet vad som gäller. Du verkar inte veta skillnad på a-kassa och aktivitetsstöd, inte varför det är 300 för vissa och 450 dagar för andra. Ändå är du tvärsäker och kallar mig för lögnare. Fortsätt så du.

Edit: Här får du en länk att läsa på. Den gäller drygt tio år bak i tiden. JOB
Senast redigerad av BullensPilsner 2018-12-19 kl. 18:41. Anledning: Länk om job
Citera
2018-12-19, 19:06
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Tydligen är det väl du som inte vet vad som gäller. Du verkar inte veta skillnad på a-kassa och aktivitetsstöd, inte varför det är 300 för vissa och 450 dagar för andra. Ändå är du tvärsäker och kallar mig för lögnare. Fortsätt så du.

Edit: Här får du en länk att läsa på. Den gäller drygt tio år bak i tiden. JOB

Du går in och påstår totalt felaktiga saker när jag beskriver att dom slappa som inte vill jobba och hon var en sån inte kan göra så, och att hon fick ut 600 kr mer av att jobba, jag var ju där.
Men jag var givetvis totalt ointresserad av arbetslöshet så jag pluggade inte på i ämnet. Jag var med henne i 4 år och hon jobbade ca 6 månader av den tiden.

Jag säger inte att det är en dans på rosor att vara arbetslös men är det det att jobba och bara få 5 veckor semester och förstörd kropp. Jag påstår att det är helt sinnessjukt galet att skillnaden mellan att jobba och slappa är för lågt och att det många ggr inte lönar sig att börja jobba.

När Pensionen kommer så får dom ändå garantipension, bostadsbidraget gör att skillnaden för många mellan dom som jobbat 50 år och dom som legat på sofflocket är minimal. Men ändå tycker soffliggarna att det är dom det är synd om.

Det finns säkerligen några andra namn på bidragen också, det enda bidrag jag fått är barnbidrag, som jag iofs också tycker ska bort.
Citera
2018-12-19, 19:14
Medlem
Scapulas avatar
Hade en polare som gick på a-kassa i sex år men jobbade på somrarna, ställdes inga som helst krav på honom. Aldrig någon praktik, aldrig några skitjobb. Så har du ett sommarjobb säkrat dessa 60 dagar (som det verkar vara? Jag har aldrig gått på a-kassa) så kan du säkerligen köra på hur länge som helst.
Citera
2018-12-19, 19:29
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipstroll
Jag går på A-kassa just nu och det är bland det värsta som hänt i mitt liv. Har varit hemma sen mitten av oktober. Tro mig, innan jag loosade jobbet så var lördag favoritdagen! Nu är det ingen skillnad på favoritlördag och en vanlig sketen tisdag... Förut fick jag ut en lön på ca 18 000. Nu har jag betydligt mindre pengar varje månad och det känns!
När jag fick gå hem så tyckte jag också att det var skönt, men stressen jag känner nu utav att inte veta när ekonomin ska bli stabil igen och få komma ut och träffa folk igen och känna mig behövd, gör mig galen!!

Varje månad måste du aktivitetsrapportera, vilket betyder att du måste söka jobb och rapportera vilka jobb du sökt. Gör du inte det och kommer på möten mm så kommer du inte kunna använda din A-kassa. Och innan man fått igång skiten med alla papper, uppgifter och skit.. Nä fyfan!

Gick och la mig med ångest igår och vaknade precis med samma jävla ångest. Mitt tips: börja plugga till nåt du tycker är kul eller sök ett nytt jobb innan du avslutar det du har idag.

Jag hade gjort vad som helst för att få börja jobba igen, och jag har "bara" varit hemma sen mitten av oktober.
Man blir lite nyfiken på vilket yrke du har som är så tråkigt så du överväger A-kassa 😂

Lider med dig. Jag har varit där, och det är inte kul. Första månaden var rätt soft, sen kommer känslan om att man inte duger krypande. Det som är riktigt jobbigt är när man inte vet när man landar nästa jobb. Hade man vetat att man fick ett nytt jobb innan de 300 dagarna tar slut hade det varit lugnare... Bit ihop, du kommer att landa ett bra jobb vad det lider, var så säker.
Citera
2018-12-19, 21:40
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Jag tror att skribenten menade vad som händer när vederbörande når pensionsåldern och får garantipension, som inte kommer att skilja sig nämnvärt från vad en person som arbetat på ett medelavlönat jobb hela livet kommer att få i pension.
Ja många kvinnor idag som jobbat hela sitt liv och fått föräldrapenning samt kanske under barnperioden gått ner lite i arbetstid, får ju faktiskt bara "fattigpension" Helt jävla sjukt!
En anhöriginvandrad som aldrig arbetat en timma eller betalt en krona i skatt får lika mycket!

Att gå på A-kassa kommer inte att funka nån längre tid och kommer ge dig "fattigpension"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in