2017-03-16, 15:32
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jag har inte fått någon ersättning ännu. Skicka in aktivitetsrapporterna kan man göra omnline och skulle det vara nå knas att det inte går utanför Sverige så har jag ändå VPN på telefonen & datorn.
Håll oss uppdaterade med hur det går, så är du med och bidrar till genuin medborgarservice. På riktigt.

Ju fler medborgare vi kan rädda från Arbetsförnedringen, desto bättre.
Citera
2017-03-16, 17:18
Medlem
Lazeeboys avatar
Vad är syftet med a-kassa egentligen?

Jag har jobbat inom Handels sedan flertalet år tillbaka och möjligheterna till att säkra en tjänst är inte särskilt enkelt. Det är mycket fiffel med AVA-kontrakt eller kortare vikariat, vilket gör att man får hoppa runt tills man lyckas finna ett ställe där man kan erbjudas något mer fast.

Och; nu har jag äntligen landat en tjänst på 50%. Inte jättemycket, men dem har sagt att man snabbt kan öka den procentuella delen bara man vill och att det utan problem går att nå 75% inom ett halvår.

Men. Innan och även nu, så har jag använt mig av Unionens A-kassa efter år av dravel med Arbetsförmedlingen, Alfa-kassan etc.

Problemet är att när man skickar in alla dessa kassakort, så har jag fått informerat för mig att ifall jag jobbar mer än 15h i veckan så har jag ingen rätt till ersättning. Och med mitt nya kontrakt så har jag 19.12 timmar per vecka, vilket gör att jag alltså inte får ett skvatt från a-kassan.

Ska det vara så?

Vem klarar sig endast på en 50%-tjänst? För att inte tala om ersättningen från a-kassan som är bedrövlig. Nu har jag dock nyligt varit medlem i ett år och fått rätt till prövning angående att få inkomstbaserad ersättning, men det lär alltså inte spela någon roll?

Så, vad ska man göra? Skaffa ett extrajobb eller söka en större tjänst?

Känns helt jävla hopplöst..
Citera
2017-03-16, 17:40
Medlem
A-kassa är "affärs ide" att gömma arbetslöshet.

Inget annat.
Citera
2017-03-16, 17:45
Medlem
Jag är med, man får mer pengar på social bidrag mer än a-kassan. problemet att man kan inte få ett jobb, speciellt för mig som utrikes födda.
Citera
2017-03-16, 17:48
Medlem
Mkt bra fråga, har själv åkt på nitar flera gånger då jag tyckt det varit solklart att få en slant. Till slut bad jag dem dra åt helvete och är hellre fattig än att behöva tigga om pengar jag själv betalat.
Citera
2017-03-16, 17:52
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Self-Actualization

Inget annat.
Inte riktigt. Jag jobbar 10 månader per säsong därför att min chef varit smart och en gång i tiden anslutit sig till det gamla lantarbetaravtalet (vilket går under kommunal nu) där man kan vara anställd en dag mindre än ett år hur lång tid som helst utan att få fast anställning. Man kan bli uppsagd, vara arbetslös en dag och bli anställd igen livet ut.
Men visst kan jag räknas som en 1/6 dels arbetslös på årsbasis. Men då är ju inte arbetslösheten dold. Om du går på a-kassa är du ju registrerad som arbetslös....
Citera
2017-03-16, 19:02
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkidkidk
Jag är med, man får mer pengar på social bidrag mer än a-kassan. problemet att man kan inte få ett jobb, speciellt för mig som utrikes födda.
Känns ju mer logiskt att förenkla & standardisera hela systemet genom införandet av medborgarlön istället då.

Det är ju inte hållbart att någon som jobbar tjänar mindre än någon på bidrag, och att två arbetslösa personer behandlas olika.
Citera
2017-03-16, 19:45
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Self-Actualization

Inget annat.

Du får gärna utveckla detta för jag förstår inte vad du menar. A-kassan och arbetslöshet är 2 helt olika saker men som sagt... du får gärna förklara vad du menar.
Citera
2017-03-16, 20:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
om man kan titta på svt play från utlandet trots att det baa ska gå att se inom sverige så borde man väl kunna "lura" Af-systemet också med nån vpn -eller?

Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jag har inte fått någon ersättning ännu. Skicka in aktivitetsrapporterna kan man göra omnline och skulle det vara nå knas att det inte går utanför Sverige så har jag ändå VPN på telefonen & datorn.
1. Gällande VPN så kan ni nog mer än mig, men PM:a gärna och berätta om det funkar, rätt intressant

2. sluskjohan, frågan gäller inte om du fått någon ersättning ännu, utan om du är ersättningsanmäld. Om inte Af ersättningsanmält dig så är det en minst sagt god idé att du besöker Af och får det gjort innan du åker utomlands. Du bör givetvis även ha skickat in de uppgifter till a-kassan som behöver, så att dom kan besluta om ersättning.

Möten på Af, informationsmöten, aktiviteter du bokas in på etc kommer du givetvis missa om du åker utomlands. Inte så farligt till en början kanske eftersom sanktionerna är mindre till en början. Talar vi om missade möten på Af så är det först en varning, sen avstängning 1 dag, 5, dagar, 10 dagar och sen 45 dagar, och sen 45, 45, 45 osv. Blir med andra ord rätt bistert efter ett tag.

Lite info om regler, om du är intresserad: https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html
Citera
2017-03-17, 07:40
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nu är det ju inte helt schyst att göra det men det finns faktiskt ett sätt att då det att funka, ett par nissar som jag festade med ett par gånger gjorde så här:

Arbetsförmedlingen brukar inte ha så bra koll på vem de faktiskt pratar med så dessa två helylle-grabbar brukade gå på den andre personens möten när den andre var iväg eller jobbade. På så sätt fick de sin ersättning trots att de inte kunde gå på AF's möten. Jag vet inte hur det kunde funka då den ena var lång och stor och den andre liten och smal så man tycker att nån någon gång borde reagerat.

Så hitta nån som kan gå på dina möten så kan du vara utomlands så länge.

Haha, detta är AF i ett nötskal. En pajas-instans som kostar sjukt mycket pengar och därmed borde avvecklas omgående.
Citera
2017-03-17, 07:47
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung

Denna onda verksamhet blir ännu allvarligare i denna tid när datorerna och robotarna tar över jobben.

Det mest rättvisa, och humana, vore således att lägga ner Arbetsförmedlingen och införa medborgarlön.

Det kommer att gå fort nu. Den tekniska utvecklingen växer exponentiellt. Men folk har inte fattat det ännu.
Medborgarlön blir en självklarhet, men det lär ju ta sin tid. Folk är ju om sagt otroligt måna om att slava med skina skitjobb.
Citera
2017-03-17, 13:05
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det kommer att gå fort nu. Den tekniska utvecklingen växer exponentiellt. Men folk har inte fattat det ännu.
Medborgarlön blir en självklarhet, men det lär ju ta sin tid. Folk är ju om sagt otroligt måna om att slava med skina skitjobb.
Är det inte rätt sjukt att arbetsplikten blir alltmer hysterisk ju längre automatiseringen går?

Reinfeldt och Nya Moderaterna införde Arbetslinjen™, som nu även Sossarna har anammat. Lönearbeta eller dö.

Det borde ju egentligen vara tvärtom, att arbetsplikten blir alltmer avslappnad ju färre jobben blir.

På 80-talet kunde man förtidspensionera sig om man kände för det, medan man idag hamnar på gatan om man missar ett möte hos Arbetsförmedlingen, eller som cancersjuk går in på Försäkringskassan utan rullstol.
Senast redigerad av KonungHonung 2017-03-17 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in