Citat:
Ursprungligen postat av
meetthefockers
om man kan titta på svt play från utlandet trots att det baa ska gå att se inom sverige så borde man väl kunna "lura" Af-systemet också med nån vpn -eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
sluskjohan
Jag har inte fått någon ersättning ännu. Skicka in aktivitetsrapporterna kan man göra omnline och skulle det vara nå knas att det inte går utanför Sverige så har jag ändå VPN på telefonen & datorn.
1. Gällande VPN så kan ni nog mer än mig, men PM:a gärna och berätta om det funkar, rätt intressant
2.
sluskjohan, frågan gäller inte om du fått någon ersättning ännu, utan om du är ersättningsanmäld. Om inte Af ersättningsanmält dig så är det en minst sagt god idé att du besöker Af och får det gjort innan du åker utomlands. Du bör givetvis även ha skickat in de uppgifter till a-kassan som behöver, så att dom kan besluta om ersättning.
Möten på Af, informationsmöten, aktiviteter du bokas in på etc kommer du givetvis missa om du åker utomlands. Inte så farligt till en början kanske eftersom sanktionerna är mindre till en början. Talar vi om missade möten på Af så är det först en varning, sen avstängning 1 dag, 5, dagar, 10 dagar och sen 45 dagar, och sen 45, 45, 45 osv. Blir med andra ord rätt bistert efter ett tag.
Lite info om regler, om du är intresserad:
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html