• 1
  • 2
2018-12-19, 01:01
Medlem
puterealbas avatar
Befinner sig mänskligheten just nu, eller snarare väldigt snart, i en logisk slutpunkt? Rent musikaliskt har mänskligheten kommit till vägs ände: det finns ingen ny musik att göra. Alla genrer har kommits på. Den senaste hundra årens utveckling har gått snabbt, men verklig eld i arslet blev det sen 60-talet med alla musikaliska experiment som sen ledde till dagens plingplongande och gurglande och growlande.

Alla politiska ideologier har också provats och alla sorters kombinationer av styrelseskick också. Vi har haft och har auktoritära diktaturer, monarkier, presidentialism och semi-presidentialism och rubbet.

Ändå befinner vi oss här och jazzar runt på tomkörning?

Det är som att mänskligheten målat många vackra tavlor men till slut bara tar och häller alla jävla färgburkar på golvet och säger "Detta, detta är konst! Detta är höjdpunkten för miljontals år av evolution, detta är slutstationen på den långa färd som startade med Big Bang. Ecce homo!" Eller så är mänskligheten som en komiker som stått på scenen i tusentals år och dragit en hel del bra skämt, men plötsligt spottar på golvet och släcker lampan och går därifrån.

Vad säger ni om min historiefilosofiska hypotes? Kommer ni på fler saker som stödjer den?
Senast redigerad av puterealba 2018-12-19 kl. 01:12.
Citera
2018-12-19, 01:08
Medlem
AndersDreines avatar
Nej för tänk dig så mycket mer en robot eller en dator med oändligt högt IQ hade kunnat åstadkomma. Finns det en bortre gräns för vad som kan uppnås med ett IQ 10^∞?
Citera
2018-12-19, 01:11
Medlem
puterealbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersDreine
Nej för tänk dig så mycket mer en robot eller en dator med oändligt högt IQ hade kunnat åstadkomma. Finns det en bortre gräns för vad som kan uppnås med ett IQ 10^∞?

Visst, men är det då mänsklighetens historia längre? Eller tror du att vi blir någon sorts transrobotar/humbotar?
Citera
2018-12-19, 01:14
Medlem
OG81s avatar
Bra sagt! Jag brukar fundera på huri helvete kunde det gå mellan 1980 år A.D. där vi levde i teknologiska mörker och på 40 korta år har teknologi exploderat. Blir vi människor obsolete om 100 år? Det känns som någon/något utifrån denna värld har planterat en idea/säd för att vi plötsligt skulle tok utveckla medans som du påpekade allt annat verkar avvecklas alt. dör ut.
Citera
2018-12-19, 01:19
Medlem
AndersDreines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Visst, men är det då mänsklighetens historia längre? Eller tror du att vi blir någon sorts transrobotar/humbotar?
Det beror på om robotarna får fri vilja. Jag har dock svårt hur det skulle gå till. Eller det kanske inte behöver ha med det att göra och i så fall är det slut för människan inom max tio generationer.
Citera
2018-12-19, 01:29
Medlem
F.Hansens avatar
Ja mänskligheten är ett steg på vägen. I sin logiska förståelse och kreativitet sker nyskapande i alla kända områden, i områden som kan överlappa varandra samt nya områden som är utvecklade av människor. Nya områden som överlappar i princip alla andra områden.

Så jag syftar på att ja, hjulet är uppfunnet. Dock är teknologin ett växande fält genom utforskning och integrering som genomsyrar hela den mänskliga existensen, även dess genetik.

Så människan är på väg ut, för att transformeras till en hybridmänniska integrerad med teknologi i sitt genom.

Det är väll lika bra eftersom människor inte verkar kunna förvalta stor frihet på ett ansvarsfullt sätt.

Själv njuter jag av friheten, men det kanske är bäst för framtidens hybridfolk om de är underordnad en hivemind (ai) likt myror i en myrstack. Som The Borgs i Star trek.
Citera
2018-12-19, 02:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Ja jag känner ungefär samma sak.
Vad finns det att uppfinna, vad skall vi bestiga.
Som om allt redan är uppfunnit och att det endast blir lite små förändringar på det vi uppfunnit.
Universum har snart sjungit färdig så att säga.
Melodin har skrivits färdig. Vi finputsar den endast.
Försöker få alla stämmor att stämma.
Trampar omkring här på jorden som små myror. Drar ett barr till stacken lite då och då.
Springer som ekorrar i ett ekorrhjul.
Citera
2018-12-19, 02:40
Medlem
cirkusregeringuss avatar
https://youtu.be/mr7FXvTSYpA

Det här kan vara en värd video att kolla på innan man uttalar sig om hur långt människan har kommit. Vi har sannerligen kommit långt på kort tid, jämfört med var vi för 100 år sedan, och jämfört med var vi var för 200 år sedan. Det har varit en expontiell utveckling. Men om vi ska härska över vårt solsystem krävs mer än 100 år till, och för att härska över andra solsystem, så kanske 1000 år (ni ser att det växer logaritmiskt) och för att härksa över hela vår galax ~ 10000 år(!). Men det tar egentligen längre och längre tid mellan varje steg, och detta är idealiserat. För att härska över ett solsystem, eller flera sådana, krävs en helt annan teknologi och enormt massa energi. Detta tar tid att utveckla.

Och därtill kommer vi lära oss massa under vägen, vilket kommer inspirera till ny konst och annat nytänkande. Så nej, vi är inte vid vägs ände.
Citera
2018-12-19, 02:59
Medlem
Människa/maskin/AI är redan på god väg att växa ihop. Det finns mängder av bolag som håller på och utvecklar tekniker för detta. Elon Musks Neuralink är bara ett av få exempel.

För mig är det helt logiskt att "människan" blir ersatt av AI på sikt. Vad är det som talar emot?
Om dessa nya AI's kommer att vara självmedvetna, vad dessa kommer att ställa till med och om människa/maskin kommer att kunna leva sida vid sida är så klart omöjligt att svara på. Men någon slags form av mix kommer det garanterat bli inom vår livstid.
Många ser ju på mobilen som ett första steg i denna utveckling. En förlängning av våra kroppar, ständigt fastklistrad och uppkopplad i våra händer och som via nätet ger oss vilken information som helst på enbart några sekunder. Jämför det med hur det såg ut för bara 10-20 år sedan.
Citera
2018-12-19, 03:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Människor har alltid trott att just de lever i den yttersta tiden på något sätt.

Väldigt trångsynt och historielöst!
Citera
2018-12-19, 03:20
Medlem
Manifestationsburks avatar
Jag har sagt många saker va, sakt en del - förstår ni. Men jag har även sagt en jävla massa som har varit ännu bättre än det normalt utmärkta jag har sagt. Har bland annat sagt att "Filosofi" här på Flashback är ett jävla pisshål.

Ett hål drar ner de andra hålen, ger dem dåligt rykte. För om någon som har läst ett endaste litet högskolepoäng in här då måste han skratta. Nåväl nog med det. Jävla skittråd.
Citera
2018-12-19, 03:26
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Människor har alltid trott att just de lever i den yttersta tiden på något sätt.

Väldigt trångsynt och historielöst!
Tummen upp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här