2018-12-18, 20:19
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Mjaa... Om man kollar upp hur polisen vanligtvis hanterar försvunna personer så är gången en helt annan.
För det första så är det varje människas rättighet att "försvinna". Dvs vuxna personer har ingen anmälningsplikt. Göran Lundblad t ex. Var "försvunnen" i närmare två år utan att polisen inledde en brottsutredning. Trots att passetvar hemma och hans konton var orörda.
Att genast gå ut med namn och bild och misstänkt människorov som med Lena, är så ovanligt att det inte finns i statistiken tidigare.
Det beror inte på en öppen dörr eller en tappad toffel. Det beror på att polisen visste att hon levde under hot.

De gick ut med namn och bild på Lena först efter 4 dagar; på fredag eftermiddag den 18 maj.

Det är längre tid än i många liknande fall. (Jämför med tex Lisa Holm där man gick ut med namn och bild efter 2 dagar, eller med aktuella fallet Nathalie, där man gjorde det redan dagen efter försvinnandet.)
Citera
2018-12-18, 20:20
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Angående det här med eventuella andra misstänkta har jag för mig att de avböjer att svara på frågan. Har aldrig hört någon påstå att SD skulle vara den ende misstänkte.

Vi har en enda misstänkt och det är 44-åringen”

https://www.na.se/artikel/orebro/trots-560-forhor-polisen-fortsatter-jaga-bevisen-som-ska-losa-mordgatan-vi-har-en-enda-misstankt-och -det-ar-44-aringen
Citera
2018-12-18, 20:25
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man höjde misstankegraden från försvunnen person till bortförande redan efter de första förhören.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Var har det nämnts?

Polisens pressmeddelande 21 maj:
"Sedan den 15 maj har Polisen utrett ett ärende gällande människorov då vi misstänkte att en kvinna försvunnit från sin bostad under oklara omständigheter."
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/maj/mordutredning2/

Citat:
Vilken bedömning just PS gjorde då är inte känt men semestern var tidigare beviljad.
Citat:
Var har det nämnts?

Dan Hjertstrand, ställföreträdande polisområdeschef:
"– Det påverkar inte oss så mycket eftersom det redan var förberett inför sommaren att Rydén och Springare skulle ha semester."
https://www.na.se/artikel/orebro/orebropolisen-gar-pa-knana-efter-gangmorden-vi-har-kallat-in-forstarkning-fran-noa

Lars Bergman, sektionschef:
"– Peter var ledig den helgen när kroppen anträffades men alla har rätt att ha semester. Om vi hade velat ha utredaren i tjänst då hade vi meddelat det innan."
https://www.na.se/artikel/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora
Citera
2018-12-18, 20:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Vi har en enda misstänkt och det är 44-åringen”

https://www.na.se/artikel/orebro/trots-560-forhor-polisen-fortsatter-jaga-bevisen-som-ska-losa-mordgatan-vi-har-en-enda-misstankt-och -det-ar-44-aringen

Ja, i oktober sa man att SD var den ende misstänkte men på senare tid så svarar man inte på frågan som Draifos skrev, tror jag.
Det är lite anmärkningsvärt.
Senast redigerad av Rosamund 2018-12-18 kl. 20:34.
Citera
2018-12-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, i oktober sa man att SD var den ende misstänkte men på senare tid så svarar man inte på frågan som Draifos skrev, tror jag.
Det är lite anmärkningsvärt.

Dom kanske är utled att upprepa samma svar gång på gång. Om nu frågan ställts. Om/När någon förändring sker lär vi få veta det.
Citera
2018-12-18, 20:44
Medlem
Citat:
Om alla bortrövade skulle hinna skrika och göra motstånd så skulle nog inte så många bli bortrövade.
Varför rövarna gör som de gör kannju inte jag svara på.

Vad tror du?

En annan sak:
I din diskussion om tider tidigare så lägger sig en skribent i och redovisar tiden då LW hämtas efter att hon hittats. Var det den tiden ni diskuterade eller tiden för mordet?

Den personen är inte rätt någonstans. Personen har tillgång till LWs dagbok och har tydlig Vivallamentalitet. Är det inte dags att informera polisen?

Hej "PeterNoster"

Obs ! ...... Den döda kroppen av Lena Choon Shil Wesström , bort-transporterades ifrån själva brottsplatsen i ambulans , och detta ägde då rum klockan [ 22:45 ] Lördagen den 19 Maj 2018 ...... Obs ! ...... efter det att RättsLäkarna , som då fanns på den aktuella mordplatsen hade slutfört sitt arbete.

"PeterNoster" ...... Hur har du det egentligen med din begriplighetsförmåga ?

Obs ! ...... Du är hjärtligt välkommen att kontakta Polismyndigheten i Örebro , liggande på Järnvägsgatan 3 angående Lena Choon Shil Wesström:s tidigare skrivna dagboksanteckningar.

Vad anbelangar "Mentalitet-" så är det ett sätt att känna så som att tänka , och varför du kopplar ihop det med "-Vivalla" är för mig totalt obegripligt.

Mvh/"JokerMannen"

Polismyndigheten:s telefon är.
☎📞 010 - 567 33 28
Citera
2018-12-18, 20:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Dom kanske är utled att upprepa samma svar gång på gång. Om nu frågan ställts. Om/När någon förändring sker lär vi få veta det.

Sant. Det har dessutom bara skrivits ett fåtal gånger om fallet sedan oktober, och det var när åklagaren gick ut med det dödliga våldet mot kroppen. Det var ju knappast läge att fråga detaljerat om misstänkta just då kanske.
Citera
2018-12-18, 21:37
Medlem
Citat:
Påminnelse.

Hej "PeterNoster"

Var god se ditt inlägg inom den gråa citat-rutan #36.975 klockan 13:56 samt på sidan 3.082 Tack !

Citat: / "LW kan alltså ha placerats på FP när som helst om inte skriket är hennes" / Slut Citat.

Du menade (Skriken var hennes) ?
Hon skrek nämligen ett flertalet gånger enligt "Dalaan:s".

Obs ! ...... Rätts-Läkarna samt Kriminal-Teknikerna har konstaterat , att Lena Choon Shil Wesström då hade bragts om sitt liv , och just exakt på den platsen var [ där ] Poliserna fann henne:s döda kropp.

Svårare än så är det inte.

Mvh/"JokerMannen"
Citera
2018-12-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Då måste mördaren varit med Lena när sista kontakten gjordes 23:30. De var kanske redan vid planket? Mördaren blev förbannad när hon skrev med Norgegänget? Han kanske bad henne sluta att skriva med dem och lyssna vad han hade att säga och när hon inte gör som han säger tar han hennes mobil, hon blir arg och resten vet vi.

Vad tror du om teorin att just mördaren var den som hade sista kontakten med BO och att han då redan
befann sig utanför hennes hus?
Citera
2018-12-18, 23:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vad tror du om teorin att just mördaren var den som hade sista kontakten med BO och att han då redan
befann sig utanför hennes hus?

Moralensväktare:

Citat:
Man vet med 100% säkerhet att någon befann sig på framsidan av LW bostad och man jobbar för att binda en gärningsman till platsen

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2018-12-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja precis, det kan ha varit den utlösande faktorn till GM:s aggressionsutbrott, om det inte redan fanns ett visst mått av planering att ta ner henne till planket.

Bästa "Rosamund" ...... Jag vänder mig nu till dig med anledning av att du sagt dig vara antingen Psykolog , eller Terapeut.

Jag vill be dig om att du med yttersta noggrannhet läser vad jag skrivit här nedan.

Bästa "Rosamund" här följer nu först en mycket , till dig viktig fråga.

Vem var ! egentligen denna koreanska kvinnan vid namn: Lena Choon Shil Wesström , hon som kunde locka fram så otroligt intensivt starka känslor hos en annan person , så att det till sist resulterade i ett brutalt mord , där hon själv blev offret , så som också hennes nu tre efterlämnade barn blev. Vem var hon ?

Hon har alltså , som du skall förstå , emotionellt imploderat en annan själslig individ [ person ] , där trycket av inre känslor stegvis har progredierat , utan att själva det emotionella imploderandet , har kunnat stagnerat hos den mottagande , det vill säga: den påverkade , vilket i sin tur har låtit framkalla en emotionell explosion.

Det vill säga: Då det inre själsliga trycket inte längre klarat ut av att mottaga mera psykisk press , och till sist försvarat sig i en mental explosion.

Bästa "Rosamund" ge mig nu din personliga bedömning som Psykolog eller Terapeut till det ovan sagda.

Mvh/"JokerMannen"
Citera
2018-12-19, 00:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Bästa "Rosamund" ...... Jag vänder mig nu till dig med anledning av att du sagt dig vara antingen Psykolog , eller Terapeut.

Jag vill be dig om att du med yttersta noggrannhet läser vad jag skrivit här nedan.

Bästa "Rosamund" här följer nu först en mycket , till dig viktig fråga.

Vem var ! egentligen denna koreanska kvinnan vid namn: Lena Choon Shil Wesström , hon som kunde locka fram så otroligt intensivt starka känslor hos en annan person , så att det till sist resulterade i ett brutalt mord , där hon själv blev offret , så som också hennes nu tre efterlämnade barn blev. Vem var hon ?

Hon har alltså , som du skall förstå , emotionellt imploderat en annan själslig individ [ person ] , där trycket av inre känslor stegvis har progredierat , utan att själva det emotionella imploderandet , har kunnat stagnerat hos den mottagande , det vill säga: den påverkade , vilket i sin tur har låtit framkalla en emotionell explosion.

Det vill säga: Då det inre själsliga trycket inte längre klarat ut av att mottaga mera psykisk press , och till sist försvarat sig i en mental explosion.

Bästa "Rosamund" ge mig nu din personliga bedömning som Psykolog eller Terapeut till det ovan sagda.

Mvh/"JokerMannen"

Det handlar inte om Lenas personlighet utan om gärningsmannens. Men visst kan du få en bedömning om jag får tillgång till hennes dagböcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in