2018-12-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ett problem som märks av i tråden är att några tar brottsrubriceringen Människorov ordagrant.
Att de ändrade brottsrubricering beror troligtvis på att de iom detta får ökade befogenheter och resurser, och att det inte automatiskt betyder att hon rövades bort

Vid brottsrubriceringen människorov kan man göra husranskan. Sen var det väl känt att LW var ute på nätterna och jagade burkar. De tog ju in SD snabbt och gjorde väl en första undersökning av hans bil redan på tisdagen?
Citera
2018-12-18, 14:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Att de har kvar samme misstänkte som tidigare och att ingen annan tillkommit, har väl stått i polisens uttalande i media? Rätta mig gärna om jag har fel och missat någon uppdatering.

Angående det andra som du skriver så har jag inga invändningar. Menar just det att det faktum att de tidigt misstänkte att SD skulle ha rövat bort henne samt att de beslagtog hans bil tyder på att de kan ha prövat bortrövningsscenariot på honom. Men vad de kommit fram till där vette sjutton. Han är varken avförd eller heller häktad på sannolika samtidigt som de, vad jag som sagt kan komma ihåg, inte heller har menat sig ha några andra misstänkta.
Angående det här med eventuella andra misstänkta har jag för mig att de avböjer att svara på frågan. Har aldrig hört någon påstå att SD skulle vara den ende misstänkte.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-18 kl. 15:00.
Citera
2018-12-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Vid brottsrubriceringen människorov kan man göra husranskan. Sen var det väl känt att LW var ute på nätterna och jagade burkar. De tog ju in SD snabbt och gjorde väl en första undersökning av hans bil redan på tisdagen?
Precis! Vet dock inte när bilen genomsöktes men den hämtades in från Arlanda då paret D*vidsson drog iväg på semester
Citera
2018-12-18, 15:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad menar du?
Att ett gäng skulle ha åkt från Vivalla för att åka till LW, hämta upp henne i bil?
Och varför ut på motorvägen åt "fel"håll, mot fyndplatsen igen?

Varför LW?
Hur kan de räkna med att hon är vaken, öppnar?
Skulle hon utan motstånd eller skrik gå in i deras bil?

Om alla bortrövade skulle hinna skrika och göra motstånd så skulle nog inte så många bli bortrövade.
Varför rövarna gör som de gör kannju inte jag svara på.

Vad tror du?

En annan sak:
I din diskussion om tider tidigare så lägger sig en skribent i och redovisar tiden då LW hämtas efter att hon hittats. Var det den tiden ni diskuterade eller tiden för mordet?

Den personen är inte rätt någonstans. Personen har tillgång till LWs dagbok och har tydlig Vivallamentalitet. Är det inte dags att informera polisen?
Senast redigerad av PeterNoster 2018-12-18 kl. 15:10.
Citera
2018-12-18, 15:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Du får ursäkta en mer novis i krimtrådar som bara läst mer ytligt innan detta fall, men något jag funderat över är varför sökpådraget blev så annorlunda här motför då t ex Lisa Holm försvann. Båda var väl människorov? Jag följde den tråden bara läsande den sommaren och minns att det var ett himla pådrag med Missing People ute tidigt och t o m militär. Men när LW försvinner så, trots även rykten om exmans militära kopplingar, så är det istället locket på. De bekanta till henne, EF och JG, sägs ska ha gått ut till vänner och uppmanat dem att inte söka, inte prata och den senare ska ha hänvisat till Missing People som i sin tur aldrig gick ut och sökte heller.

Jag menar inte som kritik utan undrar bara uppriktigt varför man agerade så olika i dessa fall? Kan det ha berott på möjliga hotbilder som de redan visste om och därifrån agerade utifrån? Hade LW en annan typ av hotbild mot sig bekräftad antingen via de tidigare anmälningarna, vad anhöriga sagt att förekommit ytterligare mot henne samt möjligen digitala spår som polisen snabbt fick tillgång till direkt efter att hon anmälts saknad?

Jag håller med Elsa2018 i att det känns ologiskt att man uppmanar folk att inte söka ifall man befarar att personen lever. Då är det väl extra bråttom att finna henne? Eller trodde sig polisen veta något som indikerade en viss GM, en slags möjlig gisslansituation eller annat känsligt läge där ett större synligt pådrag kunnat hota LW ännu mer?

Angående ditt sista stycke så riktade nog polisen in sig på SD som MGM så man kanske satte span på honom direkt och hoppades på att han skulle leda dem till bortförda Lena.

SD var ju som bekant den som förhördes och anhölls redan på tisdagen för människorov.
Citera
2018-12-18, 15:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
SD hus har varit avspärrat en tid i anslutning när kroppen hittades. Kommer inte ihåg huruvida HD hus också varit avspärrat, men det förekommer uppgifter i tråden att man genomfört husrannsakan där.
Utredningen försöker naturligtvis finna klädesplagg, mordvapen eller annat som kan härröra mordet av Lena. Detta tror jag att man hittills misslyckats med då man inte lyckats övertyga rätten till häktning på högre misstankegrad. NFC har garanterat fått in en hel drös med material att analysera och utredningen har med säkerhet prioriterat sådant material som eventuellt kan hjälpa dom att få till en häktning av den misstänkte. Det som man också sagt är att man fortfarande väntar på besked från NFC och att man fortlöpande skickar in nytt material för analyser.
Utredningen har idag antagligen ingenting som omtvistligt kan bevisa att SD bär skuld till mordet. Det finns dock graverande omständigheter som pekar mot den misstänkte, men ingenting konkret eller övertygande. Man har Mao inte funnit mordvapen, blodbesudlade klädesplagg eller andra spår under husrannsakan man genomfört i bostäderna, man verkar inte heller ha funnit spår/fynd på kroppen som bevisar skuld mot den MT. Man har också beslagtagit datorer, mobiler, bilar och annat för att undersöka ifall det kan finnas något som styrker eller pekar mot SD, men ingenting koncist har kommit från detta.

Sammantaget ger utredningstekniska åtgärderna indikationer mot SD, men att man fortfarande letar efter ett genombrott i utredningen. Man fortsätter att skicka mer material i hopp om genombrott. Man analyserar även om material genom diverse olika frågeställningar för att på det sättet få svar på de hypoteser utredningen jobbar efter.

Lena hade även ett mycket stort kontaktnät vilket 600 förhör skvallrar om. Det tar tid i anspråk att förhöra alla dessa personer, vissa förhörs även flera gånger. Uppgifter ur förhören skall sedermera kontrolleras.
Tolkar att det fortfarande finns en del uppslag inom utredningen som måste kontrolleras och analyseras innan en eventuell häktning kommer att ske.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad är det som får dig att tro att SD skulle vara den ende misstänkte?

Naturligtvis. Om man anser att det finns skäl att misstänka just SD så kan man väl mycket väl pröva om han passar in i det här bortrövningsscenariot. Var det inte det polisen redan tidigt misstänkte förresten, att SD skulle ha rövat bort henne?

Började tänka på KSPs inlägg här ovan (ursäkta att KSP att jag inte svarade, du skriver sansat och bra som alltid) nu och skulle LW ha förts bort med bil av GM så måste man väl erkänna att det ser ut som att polisen ändå kan ha, trots allt, inriktat sig på fel. För ifall LW med våld hamnade i SDs bil och den är beslagtagen utan att man funnit några bevis nog för sannolika så... Möjligen skulle det väl kunna vara att SD då har en god förklaring till varför spår av LW finns där? Att det funnits naturliga förklaringar såsom att deras relation fortsatt och att hon åkt med honom ibland? Att han lånat kläder/grejor av henne?

Tänker. Å andra sidan. Om en mördad person ligger i en bil och därtill blöder så blir ju bilen ett obestridligt bevis i det närmaste. Samma om en person utsätts för våld i en bil så att onormalt mycket hudflagor och hår lämnas kvar. Men, ifall en person under hot eller med milt våld, mestadels utanför bilen, placeras i en bil, personen sitter vettskrämd stilla i bilen fram till att hon kastar sig ur den och där får de initiala skadorna i fallet samt de efterföljande dödliga skadorna när GM hinner ifatt henne... då kanske ett bortrövande i bil samt en bil som ändå inte visar något som inte går att skylla på annat, inte blir så underligt? Oavsett vem som är GM så kan väl en bil i ett sådant läge bli svår att använda i bevisning? Ifall våldet vid planket sker som en konsekvens av att LW fördes bort med bil men att färden i bilen innan dess var "stillsam"?

Sorry för att jag sitter och prövar tankar högt nu.
Citera
2018-12-18, 15:12
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Angående det här med eventuella andra misstänkta har jag för mig att de avböjer att svara på frågan. Har aldrig hört någon påstå att SD skulle vara den ende misstänkte.

Varför skulle det finnas fler ?
Citera
2018-12-18, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jämför med det aktuella försvinnandet av Nathalie som höjdes till människorov efter 2 dgr ser man att polisen på fm idag aktiverat MSP (ca 60 st), militär, Hemvärnet mfl i sökandet där hennes telefon pingats men undersökning kring den tågstation hon borde stigit på undersöks också efter iakttagelser och vittnen. Här vet man inte ens om hon hade telefonen med sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK1Qld/fortsatt-sokande-efter-forsvunna-nathalie-21

Tycker det framgår med all tydlighet att insatserna vid LWs försvinnandet var minimala!!!

Ja, faktiskt.
Om man jämför de två fallen, så har LW försvunnit minst lika märkligt (om det stämmer förstås med avbruten chatt, paketinslagning och öppen/olåst dörr, barnets födelsedag (detta vet vi)).
Om detta inte stämmer kan LW naturligtvis ha fått för sig att sticka.

N i det aktuella försvinnandet ovan har ju packat sin ryggsäck och pratat med mamman om att ta en buss. Hon är efter samtalet vid 9-tiden som bortblåst och har inte kommit fram till Malmö dit hon hade en tåg-biljett. Mobilen har pejlats till söndagen i ett område mellan bostaden och Nässjö varifrån tåget skulle gå.

Vad är skillnaden?
I mina ögon lika skumma försvinnanden.

MEN: i LW:s fall hittade man snabbt en oros-faktor.
Dvs Man ville inte ha in allmänheten, försvaret, militären och stöka runt.
Vad jag tror.

Vet inte om det finns en liknade orosfaktor i N:s fall.
Här har man kallat in allt som finns.
Citera
2018-12-18, 16:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Angående ditt sista stycke så riktade nog polisen in sig på SD som MGM så man kanske satte span på honom direkt och hoppades på att han skulle leda dem till bortförda Lena.

SD var ju som bekant den som förhördes och anhölls redan på tisdagen för människorov.

Är ganska troligt.
Citera
2018-12-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ett problem som märks av i tråden är att några tar brottsrubriceringen Människorov ordagrant.
Att de ändrade brottsrubricering beror troligtvis på att de iom detta får ökade befogenheter och resurser, och att det inte automatiskt betyder att hon rövades bort
Mjaa... Om man kollar upp hur polisen vanligtvis hanterar försvunna personer så är gången en helt annan.
För det första så är det varje människas rättighet att "försvinna". Dvs vuxna personer har ingen anmälningsplikt. Göran Lundblad t ex. Var "försvunnen" i närmare två år utan att polisen inledde en brottsutredning. Trots att passetvar hemma och hans konton var orörda.
Att genast gå ut med namn och bild och misstänkt människorov som med Lena, är så ovanligt att det inte finns i statistiken tidigare.
Det beror inte på en öppen dörr eller en tappad toffel. Det beror på att polisen visste att hon levde under hot.
Citera
2018-12-18, 16:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Mjaa... Om man kollar upp hur polisen vanligtvis hanterar försvunna personer så är gången en helt annan.
För det första så är det varje människas rättighet att "försvinna". Dvs vuxna personer har ingen anmälningsplikt. Göran Lundblad t ex. Var "försvunnen" i närmare två år utan att polisen inledde en brottsutredning. Trots att passetvar hemma och hans konton var orörda.
Att genast gå ut med namn och bild och misstänkt människorov som med Lena, är så ovanligt att det inte finns i statistiken tidigare.
Det beror inte på en öppen dörr eller en tappad toffel. Det beror på att polisen visste att hon levde under hot.

En tappad toffel? Är det bara ett spekulativt exempel eller fakta?
Citera
2018-12-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking

Exakt vad man nu gjort i fallet Nathalie och gjorde i Lisa Holm fallet för att bara nämna två med samma bakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in