2018-12-18, 14:24
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man provar att tänka lite mer förutsättningslöst. En svårt sargad kropp hittas några meter från en motorväg. Dödsorsaken visar sig vara kraftigt våld mot kroppen. Vad skulle man i första hand tro har hänt?

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Du vet väl hur det ser ut på FP?

Tror du någon skulle släpa henne hela vägen upp dit, över järnstaketet, från vägen?

Hade hon legat i diket så hade jag också trott smitningsolycka.

Edit: Glömde inflika att det dessutom är ett stort dike sett från vägen innan det går brant uppåt. För de som inte vet hur FP ser ut irl.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Rättsläkaren och obducenten lär väl ha sett skillnad på en smitningsolycka och ett mord då det kommer till offrets skador?! Dvs. Om de inte köpt sina legitimationer på svarta marknaden...
Förundersökningsprocessen fortgår vidare av vad jag har uppfattat och absolut ingenting tyder väl på att det skulle kunna röra sig om en smitning, då det är en väsentlig skillnad på skador tillfogade av en människa kontra en bil

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon rövas bort med våld från sin bostad i en bil som färdas mot Vivalla och vidare på motorvägen västerut.

När de kommer till FP ser LW sin chans och slänger sig ur bilen och försöker ta sig hem via FP. Hon hinns upp och mordet fullbordas.

Skriken kommer först från att hon skadat sig vid flykten och sen vid själva mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte att man hoppar ur en bil i 90 km/h.
Det är i princip lika med döden.

Intressant att följa denna diskussion. Nu tillhör jag ju de som litar på polisens bedömning alternativt ser det som att GM ändå står att finna i de kretsarna. De sägs ju ha mer än vad vi vet som sagt samt vara säkra på att FP är BP. Men ifall jag skulle tvinga mig att tänka utanför den lådan så måste jag medge att det finns något rimligt i ett sådant scenario.

Reflekterar lite (skrolla förbi om det blir för långt):

Planket som FP är både logiskt och ologiskt beroende på vem GM är. Många har frågat sig vad LW hade där att göra i den sena timmen mitt i paketinslagning och ifall hon verkligen skulle ha låtit lura ut sig dit. Sedan har vi ju diverse möjliga hörvittnen som iaf inte jag håller reda på vilka som är bekräftade och vilka som är trådsanningar. Det finns uppgifter om att planket användes för möten av folk i trakten och även om jag har svårt att se att LW, en tillsynes svensson-medelklassmamma skulle föredra att arrangera möten där, så kan hon ju möjligen ha råkat komma på någon/några andra där och se saker hon inte borde sett.

Men ifall LW övermannats vid hemmet eller strax utanför och GM/GMs med våld tar med henne i en bil och därpå ger sig ut på den stora vägen, så är det väl inte helt ologiskt att hon i ren desperation kastar sig ut ur bilen när hon senare ser att den passerar nära hennes hem?

Rent instinktivt i en nödsituation skulle åtminstone jag själv känna mig mest trygg hemma och kanske då ta ett dåligt beslut att till varje pris ta mig hem. Jag håller med dig Notknapparen om att det var ett företag som bara kunnat sluta med döden ifall bilen hade hög fart. Men ifall LW stod inför att en fortsatt bilfärd innebar en lika sannolik död eller än värre innan så blir valet kanske inte lika underligt?

Hon hann isåfall inte tänka länge utan kanske reagerade på ren överlevnadsinstinkt att komma bort från den för henne då primära livsfaran. Sedan var ju LW en vad det verkar spontan och djärv person så jag tänker mig att hon kanske för en sekund då ställde de två alternativen att försöka slå sig loss från GM långt bort från hem och grannar mot att lyckas kasta sig ut och rulla ner i dikesslänten där hon sedan kunde söka uppmärksamhet från nattliga hundvandrare? Hon gör detta i ren förtvivlan, hinner dra sig en bit i skydd mot planket och skriker efter hjälp eller för att hon gjort sig rejält illa varpå GM/GMs hunnit stanna bilen och hunnit ikapp henne varvid planket blir där hon mister sitt liv ändå för hens/deras hand?

Men ifall detta scenario skulle stämma, vilket inte utesluter att FP ändå då slutligen är huvudsakliga BP/MP, så vem/vilka är då GM?

Jag kan Örebros geografi för uselt för att fatta smartaste vägarna till olika områden så lämnar detta åt er andra att förklara bättre. Men utan denna geografiska insatthet, så ja möjligen kan väl Vivalla-spåret då bli intressant. Men borde inte polisen ha LWs liv och ev konflikter så kartlagda härvidlag så att man redan följt upp ifall hon haft kontakt med någon mindre hälsosam person därifrån? Särskilt med tanke på att NOA redan varit inkopplade i Örebro generellt? Om polisen ändå efter det står fast vid att det är MGM SD som är deras ende misstänkte så borde det väl betyda att detta spår är utrett? Eller är jag för naiv nu igen?

Och, för att reta upp alla som menar att vi är några som för ensidigt riktar in oss på SD (eller HD eller gänget som sådant), skulle inte SD ifall han var förslagen kunnat försökt röva bort LW också i bil varpå samma scenario ändå uppstått likväl som om det varit begånget av kriminella från Vivalla?
Senast redigerad av Philomena 2018-12-18 kl. 14:26. Anledning: Ändrad meningsbyggnad för underlättande av läsande.
Citera
2018-12-18, 14:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
LW kan ha haft mobilen i handen och chattat med någon samtidigt som hon gick på vägen ned mot planket. MGM kan ha blivit ännu mer förbannad övet att inte ha hennes fulla uppmärksamhet när han vill diskutera det som är viktigt för honom.

Ja precis, det kan ha varit den utlösande faktorn till GM:s aggressionsutbrott, om det inte redan fanns ett visst mått av planering att ta ner henne till planket.
Citera
2018-12-18, 14:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kan ju inte sätta brottrsrubriceringen på mord direkt utan vare sig kropp eller en massa blodspillan i hennes hem. Människorov var den högska rubriceringen de kunde ha vid tillfället.

...och då ska man lägga ner efterforskningen och ta semester?
Vem ska då hitta den försvunna, död eller levande?

När barnet Dante försvann var 3000 personer där och letade direkt.
I Örebro tar man semester.
Citera
2018-12-18, 14:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Tack, jag önskar med en digital anslagstavla.

Jag funderade på vad mer som fick igång den senaste "rörighetsattacken" och kom på att det var tal om tjejen i dykbloggen. Hon skrev t o m ett meddelande riktat till tråden här på sin gamla blogg. Jag tror hon månar om SD. Kanske hennes mamma G*n också gör det? SD var ju tydligen som en bror i dykarfamiljen (Gunsan är med dykare).

Jo, det minns jag också att jag läste i tråden tidigare.

Någon, var det du?, konstaterade för ett tag sedan att detta är det tidigaste dokument vi har i tråden över MGMs liv och måhända besvärande för honom. Därav blir tråden så här hetsig när vi börjar rota runt där?

Vi är ju flera som uppgivet och med viss förundran gång på konstaterat att denna tråd är ovanlig för att vi har så ytterst knapphändigt kring MGMs liv innan han dyker upp som en färdigpaketerad familjefar i Örebro. Mer erfarna FB-skribenter har också ställt sig lite förvånade inför att han är en blank tavla innan etableringen i Örebro. Oavsett om SD har ett normalt positivt förflutet eller en del s k lik i garderoben så är det tämligen knäpptyst. Vilket är märkligt.
Citera
2018-12-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ett problem som märks av i tråden är att några tar brottsrubriceringen Människorov ordagrant.
Att de ändrade brottsrubricering beror troligtvis på att de iom detta får ökade befogenheter och resurser, och att det inte automatiskt betyder att hon rövades bort

Jämför med det aktuella försvinnandet av Nathalie som höjdes till människorov efter 2 dgr ser man att polisen på fm idag aktiverat MSP (ca 60 st), militär, Hemvärnet mfl i sökandet där hennes telefon pingats men undersökning kring den tågstation hon borde stigit på undersöks också efter iakttagelser och vittnen. Här vet man inte ens om hon hade telefonen med sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK1Qld/fortsatt-sokande-efter-forsvunna-nathalie-21

Tycker det framgår med all tydlighet att insatserna vid LWs försvinnandet var minimala!!!
Citera
2018-12-18, 14:43
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Du får ursäkta en mer novis i krimtrådar som bara läst mer ytligt innan detta fall, men något jag funderat över är varför sökpådraget blev så annorlunda här motför då t ex Lisa Holm försvann. Båda var väl människorov? Jag följde den tråden bara läsande den sommaren och minns att det var ett himla pådrag med Missing People ute tidigt och t o m militär. Men när LW försvinner så, trots även rykten om exmans militära kopplingar, så är det istället locket på. De bekanta till henne, EF och JG, sägs ska ha gått ut till vänner och uppmanat dem att inte söka, inte prata och den senare ska ha hänvisat till Missing People som i sin tur aldrig gick ut och sökte heller.

Jag menar inte som kritik utan undrar bara uppriktigt varför man agerade så olika i dessa fall? Kan det ha berott på möjliga hotbilder som de redan visste om och därifrån agerade utifrån? Hade LW en annan typ av hotbild mot sig bekräftad antingen via de tidigare anmälningarna, vad anhöriga sagt att förekommit ytterligare mot henne samt möjligen digitala spår som polisen snabbt fick tillgång till direkt efter att hon anmälts saknad?

Jag håller med Elsa2018 i att det känns ologiskt att man uppmanar folk att inte söka ifall man befarar att personen lever. Då är det väl extra bråttom att finna henne? Eller trodde sig polisen veta något som indikerade en viss GM, en slags möjlig gisslansituation eller annat känsligt läge där ett större synligt pådrag kunnat hota LW ännu mer?
Citera
2018-12-18, 14:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jämför med det aktuella försvinnandet av Nathalie som höjdes till människorov efter 2 dgr ser man att polisen på fm idag aktiverat MSP (ca 60 st), militär, Hemvärnet mfl i sökandet där hennes telefon pingats men undersökning kring den tågstation hon borde stigit på undersöks också efter iakttagelser och vittnen. Här vet man inte ens om hon hade telefonen med sig.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK1Qld/fortsatt-sokande-efter-forsvunna-nathalie-21

Tycker det framgår med all tydlighet att insatserna vid LWs försvinnandet var minimala!!!

Ja, jag funderar också på varför det är så olika grad på insatserna för samma brottsrubricering.
Citera
2018-12-18, 14:48
Medlem
Citat:
LW kan ha haft mobilen i handen och chattat med någon samtidigt som hon gick på vägen ned mot planket. MGM kan ha blivit ännu mer förbannad övet att inte ha hennes fulla uppmärksamhet när han vill diskutera det som är viktigt för honom.

Du beskriver precis det jag skrev innan
Citera
2018-12-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, jag funderar också på varför det är så olika grad på insatserna för samma brottsrubricering.

Spaningsledning.
Citera
2018-12-18, 14:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Men ifall detta scenario skulle stämma, vilket inte utesluter att FP ändå då slutligen är huvudsakliga BP/MP, så vem/vilka är då GM?

Jag kan Örebros geografi för uselt för att fatta smartaste vägarna till olika områden så lämnar detta åt er andra att förklara bättre. Men utan denna geografiska insatthet, så ja möjligen kan väl Vivalla-spåret då bli intressant. Men borde inte polisen ha LWs liv och ev konflikter så kartlagda härvidlag så att man redan följt upp ifall hon haft kontakt med någon mindre hälsosam person därifrån? Särskilt med tanke på att NOA redan varit inkopplade i Örebro generellt? Om polisen ändå efter det står fast vid att det är MGM SD som är deras ende misstänkte så borde det väl betyda att detta spår är utrett? Eller är jag för naiv nu igen?
Vad är det som får dig att tro att SD skulle vara den ende misstänkte?

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Och, för att reta upp alla som menar att vi är några som för ensidigt riktar in oss på SD (eller HD eller gänget som sådant), skulle inte SD ifall han var förslagen kunnat försökt röva bort LW också i bil varpå samma scenario ändå uppstått likväl som om det varit begånget av kriminella från Vivalla?
Naturligtvis. Om man anser att det finns skäl att misstänka just SD så kan man väl mycket väl pröva om han passar in i det här bortrövningsscenariot. Var det inte det polisen redan tidigt misstänkte förresten, att SD skulle ha rövat bort henne?
Senast redigerad av Draifos 2018-12-18 kl. 14:53.
Citera
2018-12-18, 14:53
Medlem
Citat:
Haha. Så du menar att polisen skall ligga lågt tills allmänheten hittar BO?
Är det inte polisen som skall leta efter den bortrövade/mördade.

Citat:

Nu är du ute och cyklar, har det framkommit någonstans att polisen inte har sökt och att hela utredningsgruppen tagit semester samtidigt som S*ringare!?
Detta måste jag ha missat trots att jag följt tråden sedan start🤔

I många fall ändras ett försvinnande till människorov och därefter till ett mord.

Fallet D*nte är väl ett typexempel på hur mycket resurser som sätts in då ett barn försvinner, och då ett barn som också har en funktionsnedsättning.
Citera
2018-12-18, 14:54
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad är det som får dig att tro att SD skulle vara den ende misstänkte?

Om man anser att det finns skäl att misstänka just SD så kan man väl mycket väl pröva om han passar in i det här bortrövningsscenariot. Var det inte det polisen redan tidigt misstänkte, att SD skulle ha rövat bort henne?

Att de har kvar samme misstänkte som tidigare och att ingen annan tillkommit, har väl stått i polisens uttalande i media? Rätta mig gärna om jag har fel och missat någon uppdatering.

Angående det andra som du skriver så har jag inga invändningar. Menar just det att det faktum att de tidigt misstänkte att SD skulle ha rövat bort henne samt att de beslagtog hans bil tyder på att de kan ha prövat bortrövningsscenariot på honom. Men vad de kommit fram till där vette sjutton. Han är varken avförd eller heller häktad på sannolika samtidigt som de, vad jag som sagt kan komma ihåg, inte heller har menat sig ha några andra misstänkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in