2018-12-18, 13:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En tidig hypotes från polisen, innan kroppen hittades, vilket innebär att polisen får mer resurser till sitt för förfogande. Efter att kroppen hittats har jag inte sett att det nämnts alls.

Har du?

De får väl mer resurser om hypotesen är mord.
Springare tog t.o.m. semester. Så säkra var de att det inte var mord.
Var skulle det nämnts tycker du?
Vad har nämnts överhuvudtaget?
Senast redigerad av PeterNoster 2018-12-18 kl. 13:51.
Citera
2018-12-18, 13:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker mig minnas att en sen tid diskuterades (vet dock inte om det var 23.30 exakt) och hur det gick ihop med skriken. Då konstaterades att det tar väldigt kort stund att gå till planket från Lenas hem, därför behöver inte det ena utesluta det andra.

Jo, jag verka rha skickat tidpunkten till slasken. Förmodligen av det enkla skälet att den inte är specificerad utan av generell karaktär(den anger ju inte på minuten).

En angiven tid 23.30- tiden, kan ju innebära minst 5 minuter till och från på bägge håll.
23.25-23.35.
Det skulle även kunna vara något bredare spann.

Det är inte omöjligt att hina då.
Det är inte heller omöjligt att LW hade kontakt med någon via mobilen när hon öppnad dörren.
Promenaden ner till planket är inte lång, ca 150 meter.
Den sträckan avverkar du på 1-2 minuter i normal gånghastighet.

LW borde ha snabbt blivit övermanövrerad. Det finns inga vittnen så vitt vi vet som har hört strid utanför planket, vilket förstås inte utesluter en sådan heller. Många sover tungt, snarkar själva (haha), har bullerfönster, öronproppar, sömnmedicin eller hörlurar avtagna.

Jag misstänker att det gått fort bort till planket.
Sammanlagt behöver det inte tagit mer än 5 minuter från dörr till bakom planket.
Och även om dalaan ringde in samtalet vid (usch jag har glömt den exakta tiden, var det 23.47?) så kan det ju för dom vara svårt att ange exakt på minuten när skriken var. Även om man har något att utgå ifrån, som ett tv-program, som man får kolla igen på för att kunna säga om man hann se det eller det, så blir det svårt att avgöra helt exakt när man börjar höra till när man börjar reagera på att det inte är normala skrik.

Jag har svårt att se att skriken ska ha kommit från något annat än från LW och jag tror att själva brottet från dörr till döden inte har behövt ta lång tid alls. Tiderna vi har är ungefärliga och med det vi har nu känns det inte omöjligt att hinna.

Vi får väl se...
Citera
2018-12-18, 13:52
Medlem
Citat:
En tidig hypotes från polisen, innan kroppen hittades, vilket innebär att polisen får mer resurser till sitt för förfogande. Efter att kroppen hittats har jag inte sett att det nämnts alls.

Har du?
Ett problem som märks av i tråden är att några tar brottsrubriceringen Människorov ordagrant.
Att de ändrade brottsrubricering beror troligtvis på att de iom detta får ökade befogenheter och resurser, och att det inte automatiskt betyder att hon rövades bort
Citera
2018-12-18, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De bor väl där.
Ja, vad brukar man göra med bortrövade kvinnor?

Vad menar du?
Att ett gäng skulle ha åkt från Vivalla för att åka till LW, hämta upp henne i bil?
Och varför ut på motorvägen åt "fel"håll, mot fyndplatsen igen?

Varför LW?
Hur kan de räkna med att hon är vaken, öppnar?
Skulle hon utan motstånd eller skrik gå in i deras bil?
Citera
2018-12-18, 13:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Vi har lite tidsangivelser att hålla oss till:
23.05-10 Senaste telefonkontakt. LW försvinner från huset och lämnar dörren öppen och lämnar inga doftspår.
23.34 Skriken hörs på andra sidan motorvägen mittemot FP enligt vittnet dalaan..

Skriken behöver ju inte komma från LW utan t.ex från någon som sett henna ligga där eller ett våldtäktsförsök på skrikvittnets sida på motorvägen helt oberoende av mordet på LW.

LW kan alltså ha placerats på FP när som helst om inte skriket är hennes.

Påminnelse.
Citera
2018-12-18, 13:56
Medlem
Citat:
Men vänta nu!
Hur skulle det vara möjligt att rubricera försvinnandet som Mord innan kroppen ens var hittad
Citera
2018-12-18, 14:03
Medlem
Citat:

Man höjde misstankegraden från försvunnen person till bortförande redan efter de första förhören.

Vilken bedömning just PS gjorde då är inte känt men semestern var tidigare beviljad.
Citera
2018-12-18, 14:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Har du?

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ett problem som märks av i tråden är att några tar brottsrubriceringen Människorov ordagrant.
Att de ändrade brottsrubricering beror troligtvis på att de iom detta får ökade befogenheter och resurser, och att det inte automatiskt betyder att hon rövades bort

Förklara gärna hur du tänker.

Polisen konstaterar vid första påseende att det troligen rör sig om människorov så de vill alltså inte ha mer resurser. Hon är ju bara bortrövad. Springare tar ledigt och stoppar t.o.m eftersökningarna.

Något på platsen gjorde att de inte misstänkte mord direkt. Hade de gjort det hade de fått mer resurser och Springare hade fått ställa in sin ledighet.

Hur tänker du?
Citera
2018-12-18, 14:17
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker mig minnas att en sen tid diskuterades (vet dock inte om det var 23.30 exakt) och hur det gick ihop med skriken. Då konstaterades att det tar väldigt kort stund att gå till planket från Lenas hem, därför behöver inte det ena utesluta det andra.
Men då måste hon ha börjat bli misshandlad direkt när de kommer fram, ingen tid för prat först eller dylikt.

LW kan ha haft mobilen i handen och chattat med någon samtidigt som hon gick på vägen ned mot planket. MGM kan ha blivit ännu mer förbannad övet att inte ha hennes fulla uppmärksamhet när han vill diskutera det som är viktigt för honom.
Citera
2018-12-18, 14:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Men vänta nu!
Hur skulle det vara möjligt att rubricera försvinnandet som Mord innan kroppen ens var hittad

Haha. Så du menar att polisen skall ligga lågt tills allmänheten hittar BO?
Är det inte polisen som skall leta efter den bortrövade/mördade.
Citera
2018-12-18, 14:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Förklara gärna hur du tänker.

Polisen konstaterar vid första påseende att det troligen rör sig om människorov så de vill alltså inte ha mer resurser. Hon är ju bara bortrövad. Springare tar ledigt och stoppar t.o.m eftersökningarna.

Något på platsen gjorde att de inte misstänkte mord direkt. Hade de gjort det hade de fått mer resurser och Springare hade fått ställa in sin ledighet.

Hur tänker du?

Man kan ju inte sätta brottrsrubriceringen på mord direkt utan vare sig kropp eller en massa blodspillan i hennes hem. Människorov var den högska rubriceringen de kunde ha vid tillfället.
Citera
2018-12-18, 14:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Man höjde misstankegraden från försvunnen person till bortförande redan efter de första förhören.

Var har det nämnts?

Citat:
Vilken bedömning just PS gjorde då är inte känt men semestern var tidigare beviljad.
Var har det nämnts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in