2018-12-18, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Med största sannolikhet är 14.33 tiden som larmet kom in till polisen. Inte den exakta minuten som personerna säger att de såg kroppen.

Ur Expressen: ”Det var vid halv tre på lördagen som polisen fick in ett samtal om att en död person hade hittats i området Hjärsta i Örebro.”

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/person-hittad-dod-i-orebro-polis-och-ambulans-pa-plats/

Förtydligande: Jag instämmer till din tes.
Senast redigerad av Zymbal 2018-12-18 kl. 06:42.
Citera
2018-12-18, 07:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Uppgiften om klockslaget 14:33 har varit en offentlig uppgift redan i ett tidigt skede:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Likaså har det i denna tråd nämnts att LW eventuellt låg på mage och hade smutsiga ben då hon påträffades:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det jag menar är att @Jokermannens uppgifter visserligen är intressanta, men en smula källkritik kan vara bra här. Den postade "nya" informationen kan mycket väl vara ett sätt att skapa skepsis kring utredningen (t.ex. i form av "icke-samstämmiga" vittnen) och det kanske är sunt att man själv ställer sig frågan varför detta görs

Att veta exakt minut när kroppen blev funnen är inte intressant. Däremot att en eller flera GM visste var den fanns.
Senast redigerad av Honan6 2018-12-18 kl. 08:25.
Citera
2018-12-18, 09:09
Medlem
Honan6s avatar
Från den stunden en eller flera GM medvetet mördade Lena, har GM rört sig bland andra som om ingenting har hänt och gör så ännu.

En eller flera GM visste att Lena skulle hittas en dag och var hon fanns.

Stämmer uppgiften om att polisen avrådde familj och vänner från att leta efter Lena? Det är isf tydligt tecken på att polisen hade information och spår som talade för att Lena inte skulle vara vid liv.

Har de som fann Lena en nära koppling till henne eller är det några som inte alls kände henne?

De med insyn vet svaren förstås - vi andra får vänta på FUP.
Senast redigerad av Honan6 2018-12-18 kl. 09:13.
Citera
2018-12-18, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Om man provar att tänka lite mer förutsättningslöst. En svårt sargad kropp hittas några meter från en motorväg. Dödsorsaken visar sig vara kraftigt våld mot kroppen. Vad skulle man i första hand tro har hänt?
Citera
2018-12-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Stämmer uppgiften om att polisen avrådde familj och vänner från att leta efter Lena? Det är isf tydligt tecken på att polisen hade information och spår som talade för att Lena inte skulle vara vid liv.

Intressant VEM det var som gick ut med att man inte skulle leta. Vi väntar oss många svar från FUPen. Jag har tänkt tvärtom: att polisen trodde att LW var vid liv men fången och att hennes liv hotades av uppmärksamhet av sökkedjor. Kan inte se någon fördel för polisen att hitta kroppen snabbt (om man bortser från konspirationsteorier). Rent mänskligt kan jag förstå om de inte uppmanade de närmaste att leta om de trodde att hon var svårt sargad, men polisen själva och missing People kunde letat.
Citera
2018-12-18, 09:38
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man provar att tänka lite mer förutsättningslöst. En svårt sargad kropp hittas några meter från en motorväg. Dödsorsaken visar sig vara kraftigt våld mot kroppen. Vad skulle man i första hand tro har hänt?

Mord så klart, ju kraftigare våld(speciellt mot ansiktet) desto troligare att det är någon som står kvinnan nära.

Vad skulle du tro i första hand hade hänt?
Citera
2018-12-18, 09:39
Medlem
Citat:

Utan någon annan bakgrundsinfo kanske 50/50 på smitningsolycka respektive dödsfall via våld följt av dumpning.

Om man lägger till bara lite info som är känd om LW så verkar det första alternativet mer otroligt. Vad gjorde hon på motorvägen i samband med den hypotetiska olyckan? Droger eller psykisk ohälsa skulle kunna vara förklaringar till varför en person beter sig riskabelt på en motorväg på natten, ingen av dessa förklaringar verkar troliga när det gäller LW.
Citera
2018-12-18, 09:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Mord så klart, ju kraftigare våld(speciellt mot ansiktet) desto troligare att det är någon som står kvinnan nära.

Vad skulle du tro i första hand hade hänt?
Smitningsolycka, givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Utan någon annan bakgrundsinfo kanske 50/50 på smitningsolycka respektive dödsfall via våld följt av dumpning.

Om man lägger till bara lite info som är känd om LW så verkar det första alternativet mer otroligt. Vad gjorde hon på motorvägen i samband med den hypotetiska olyckan? Droger eller psykisk ohälsa skulle kunna vara förklaringar till varför en person beter sig riskabelt på en motorväg på natten, ingen av dessa förklaringar verkar troliga när det gäller LW.
Ja, dödsfall via våld följt av dumpning skulle nog också vara en rimlig gissning.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-18 kl. 09:54.
Citera
2018-12-18, 09:46
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Smitningsolycka, givetvis.

Du vet väl hur det ser ut på FP?

Tror du någon skulle släpa henne hela vägen upp dit, över järnstaketet, från vägen?

Hade hon legat i diket så hade jag också trott smitningsolycka.

Edit: Glömde inflika att det dessutom är ett stort dike sett från vägen innan det går brant uppåt. För de som inte vet hur FP ser ut irl.
Senast redigerad av Cocinella 2018-12-18 kl. 09:58.
Citera
2018-12-18, 09:48
Medlem
Citat:
Från den stunden en eller flera GM medvetet mördade Lena, har GM rört sig bland andra som om ingenting har hänt och gör så ännu.

Det vet vi så klart inte. GM kan hålla sig isolerad, vara inlåst på en psykakut i en liten nordtysk stad eller vara död. Detta är kopplat till att identiteten på GM inte är känd just nu.

Om vi byter från att spekulera om GM - vem eller vilka det nu är - till att spekulera om MGM så vet vi inte heller. De som står MGM mycket nära vet nog ungefär om han 'rört sig bland andra som om ingenting har hänt'. Alla övriga kan bara gissa baserat på en del ytliga fenomen som geologgar och baserat på andrahandsuppgifter.

Vi vet inte heller om GM - vem eller vilka det nu är - medvetet mördat LW eller om det istället rör sig om ett dråp eller någon typ av olycka.

Vi vet nästa inget alls. Hoppas att det är som trådens optimister tror, att polisen faktiskt vet mer och har något på gång.
Citera
2018-12-18, 09:59
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Det vet vi så klart inte. GM kan hålla sig isolerad, vara inlåst på en psykakut i en liten nordtysk stad eller vara död. Detta är kopplat till att identiteten på GM inte är känd just nu.

Om vi byter från att spekulera om GM - vem eller vilka det nu är - till att spekulera om MGM så vet vi inte heller. De som står MGM mycket nära vet nog ungefär om han 'rört sig bland andra som om ingenting har hänt'. Alla övriga kan bara gissa baserat på en del ytliga fenomen som geologgar och baserat på andrahandsuppgifter.

Vi vet inte heller om GM - vem eller vilka det nu är - medvetet mördat LW eller om det istället rör sig om ett dråp eller någon typ av olycka.

Vi vet nästa inget alls. Hoppas att det är som trådens optimister tror, att polisen faktiskt vet mer och har något på gång.

Skrikvittnets uppgifter talar om att återkommande dödsskrik hördes under ca 5 minuter. Om det stämmer, så hade GM lång tid på sig att besinna sig och hindra sin gärning. Jag anser därför att Lena mördats med ett medvetet val.
Citera
2018-12-18, 10:07
Medlem
Citat:
Skrikvittnets uppgifter talar om att återkommande dödsskrik hördes under ca 5 minuter. Om det stämmer, så hade GM lång tid på sig att besinna sig och hindra sin gärning. Jag anser därför att Lena mördats med ett medvetet val.

Jag tror precis som du att LW mördades. Det verkar mest troligt givet vad vi vet.

Däremot är jag långt från säker. När det gäller uppgifterna om återkommande dödsskrik finns det möjliga förklaringar där detta inte kan användas som stöd för att LW skulle ha blivit mördad. Här är några.

1. Skrikvittnet hörde någon som inte är relaterat till LWs försvinannde.
2. Skrikvittnet hörde något som var relaterat till LWs försvinnande men inte direkt relaterat till hennes död.
3. Skrikvittnet hörde något som var direkt relaterat till LWs död men inte kom från LW själv.
4. Skrikvittnet hörde något som var direkt relaterat till LWs död och kom från LW själv. På grund av omständigheter kring händelsen som vi inte känner till betyder det ändå inte att GM hade möjlighet att besinna sig.

Jag påstår inget om hur troliga eller otroliga dessa alternativ är. Själv tror jag att det var LW som skrek och att hon blev mördad, men det är ingen speciellt stark tro från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in